eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3495
  • Data wpłynięcia: 2010-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 34, poz. 171

3495

 
18
Uwagi zgłoszone przez ww. podmioty dotyczyły przede wszystkim wątpliwości związanych
z wprowadzeniem nowej regulacji (art. 1 pkt 1), zgodnie z którą minister właściwy do spraw
Skarbu Państwa będzie miał możliwość samodzielnego dokonania, a nie jak dotychczas jedynie
zlecenia dokonania analizy mającej na celu oszacowanie wartości przedsiębiorstwa spółki.
Należy zauważyć, że Minister Skarbu Państwa jest organem właściwym do zbywania
akcji/udziałów należących do Skarbu Państwa, a co z tym ściśle związane – organem właściwym
do ustalania ceny sprzedaży zbywanych akcji/udziałów, w tym dokonania oszacowania wartości
zbywanych podmiotów. W obecnym stanie prawnym Minister Skarbu Państwa przed
zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa zleca dokonanie analiz
przedprywatyzacyjnych (o ile nie występują przesłanki do zwolnienia z tego obowiązku), co
w wielu przypadkach generuje koszty nieadekwatne do uzyskanych korzyści. W związku
z powyższym, w przedmiotowym projekcie zaproponowano, aby Minister Skarbu Państwa miał
możliwość dokonania analizy przedprywatyzacyjnej samodzielnie, tj. bez udziału podmiotów
zewnętrznych, z wykorzystaniem posiadanych zasobów kadrowych. Podkreślenia wymaga fakt,
że projektowana regulacja nie wprowadza obowiązku opracowywania analiz
przedprywatyzacyjnych przez pracowników Ministerstwa Skarbu Państwa, ale jedynie
wprowadza taką możliwość, co pozwoli na prowadzenie elastycznej i racjonalnej polityki w tym
zakresie. Warto również zauważyć, że analizy przedprywatyzacyjne są odbierane przez komisje,
w skład których wchodzą pracownicy Ministerstwa Skarbu Państwa, którzy dokonują oceny ich
poprawności.

3.Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego

Celem przedłożonego projektu jest usprawnienie i przyspieszenie procesu przekształceń
własnościowych. Efektywny i sprawny proces prywatyzacji oznacza maksymalizację ceny za
sprzedawane przez Skarb Państwa akcje i udziały, a tym samym zwiększenie środków
z prywatyzacji zasilających budżet państwa oraz właściwe państwowe fundusze celowe (m.in.
Fundusz Rezerwy Demograficznej, Fundusz Reprywatyzacji czy Fundusz Restrukturyzacji
Przedsiębiorców). Powyższe powinno zostać zapewnione poprzez wprowadzenie nowych trybów
prywatyzacji, jak również rozszerzenie możliwości stosowania aukcji ogłoszonej publicznie.
 
19
Ponadto zmiany w zakresie analiz przedprywatyzacyjnych umożliwią ograniczenie kosztów
związanych z przygotowaniem spółki do prywatyzacji. Minister właściwy do spraw Skarbu
Państwa będzie miał możliwość zdecydowania o wyznaczeniu takiego zakresu analiz, który
w najpełniejszy sposób uwzględni specyfikę spółki oraz poziom zaangażowania kapitałowego
Skarbu Państwa. W wielu przypadkach powinno to doprowadzić do zawężenia zakresu analizy,
a co z tym związane obniżyć jej koszty.
Powyższe uwagi należy odnieść odpowiednio do jednostek samorządu terytorialnego.
Ograniczenie liczby wykonywanych analiz przedprywatyzacyjnych powinno przynieść
zmniejszenie asygnowanych na ten cel kwot w wysokości do 15 mln zł.
Nie przewiduje się, aby projektowana regulacja miała spowodować obciążenia dla sektora
finansów publicznych.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie bezpośrednio na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja może mieć pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki i rozwój
przedsiębiorczości, dzięki przyśpieszeniu procesu przekształceń własnościowych.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie bezpośrednio na sytuację i rozwój regionów.

7. Wskazanie źródeł finansowania
Projekt nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
 
15‐09‐tg 
ROZPORZ DZENIE Projekt
RADY MINISTRÓW
z dnia ...................................

w sprawie analiz spółki, przeprowadzanych przed zaoferowaniem do zbycia akcji
należ cych do Skarbu Państwa

Na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji
(Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres analizy, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o
komercjalizacji i prywatyzacji, zwanej dalej “ustawą”, mającej na celu oszacowanie wartości
przedsiębiorstwa spółki, z wyłączeniem zakresu ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki;
2) zakres analiz, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy, mających na celu ustalenie
stanu i perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa spółki oraz ocenę realizacji obowiązków
wynikających z wymogów ochrony środowiska;
3) sposób opracowania i finansowania analiz, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy;
4) warunki w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy, o której mowa w art.
32 ust. 1 pkt 1 ustawy.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) standardzie wartości – rozumie się przez to każdorazowo określaną przez ministra właściwego do
spraw Skarbu Państwa kategorię poszukiwanej w procesie wyceny przedsiębiorstwa spółki
wartości, determinującą adekwatny do jej uzyskania dobór metodyki wyceny oraz czynników,
które tą wartość kształtują;
2) bieżącym efekcie – rozumie się przez to zaktualizowaną na dzień wyceny wartość netto
osiągniętego lub osiąganego z tytułu realizacji danego przedsięwzięcia efektu ekonomicznego;
3) uproszczonych metodach wyceny – rozumie się przez to wartość bilansową aktywów netto
przedsiębiorstwa spółki oraz metody wyceny przedsiębiorstwa spółki uwzględniające, w postaci

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r.
Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i
2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 107, poz.
721 i Nr 208, poz. 1532, z 2008 r. Nr 180, poz. 1109, z 2009 r. Nr 13, poz. 70 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr
28, poz. 144, Nr 108, poz. 685 i Nr ..., poz. ....
2
Projekt
odpowiedniej kategorii średniej statystycznej, częściowo lub łącznie wynik wyceny uzyskany
metodami dochodowymi lub majątkowymi lub rynkowymi;
4) aktywach pozaoperacyjnych – rozumie się przez to aktywa przedsiębiorstwa nie generujące
wolnego przepływu pieniężnego na działalności operacyjnej przedsiębiorstwa spółki i których
rentowność mierzona wskaźnikiem ROIC (stopa zwrotu z zainwestowanego w dane aktywo
kapitału) jest niższa od średnioważonego kosztu kapitału (WACC) finansującego
przedsiębiorstwo spółki, z którym to aktywo jest organizacyjnie lub funkcjonalnie powiązane. W
rozumieniu rozporządzenia klasyfikacja aktywów przedsiębiorstwa na operacyjne i
pozaoperacyjne jest przedmiotem zarówno wyceny metodami majątkowymi, dochodowymi i
rynkowymi, w tym porównań mnożników lub transakcji rynkowych;
5) efekcie synergii nieruchomości z przedsiębiorstwem spółki – rozumie się przez to, w przypadku
wyceny przedsiębiorstwa w ramach metod majątkowych lub dochodowych lub rynkowych,
oszacowany ilościowo stopień zdolności generowania dla przedsiębiorstwa spółki jako całości
jednostronnie identyfikowalnych i dających się wyrazić w pieniądzu korzyści ekonomicznych z
tytułu posiadania w strukturze aktywów przedsiębiorstwa nieruchomości.
§ 2. 1. Analiza mająca na celu oszacowanie wartości przedsiębiorstwa spółki uwzględnia,
w szczególności:
1) informację o sposobie uwzględnienia w sporządzonym oszacowaniu wartości
przedsiębiorstwa spółki, aktualnie obowiązujące na dzień wyceny w przedsiębiorstwie spółki
i zatwierdzone przez odpowiednie organy spółki plany rzeczowo-finansowe lub strategiczne
oraz restrukturyzacyjne, dotyczące realizacji przez spółkę strategii rozwoju, aktualnej na
dzień wyceny, wraz z informacją o zakresie dokonanych lub niedokonanych autorskich
zmian w ustaleniach powyższych dokumentów dla potrzeb oszacowania wartości
przedsiębiorstwa spółki, w szczególności do konstrukcji prognozy przyszłej sytuacji
ekonomiczno-finansowej spółki w ramach metody dochodowej i do szacunku wartości
przedsiębiorstwa spółki przy założeniu kontynuacji działania w ramach metody majątkowej;
2) stan faktyczny i prawny przedsiębiorstwa spółki, aktualny na dzień oszacowania wartości
przedsiębiorstwa spółki, ze wskazaniem czynników, które w najistotniejszy sposób
wpływają lub mogą wpłynąć, w kontekście aktualnej na dzień wyceny strategii rozwoju
przedsiębiorstwa spółki, na utratę tej aktualności w określonym przez dokonującego analizę
czasie;
3
Projekt
3) odpowiednio zmierzony wpływ aktualnego stanu i prognozowanej zmienności
podstawowych czynników makroekonomicznych, w tym wpływ oddziaływania zjawisk
koniunkturalnych, kryzysowych, zmienności koniunktury w branży, w sektorze i w
gospodarce, ryzyka kraju właściwego dla realizacji podstawowej działalności spółki - na
sposób ustalenia wartości przedsiębiorstwa spółki;
4) informację dokonującego analizy, wskazującą w jakim standardzie wartości i cyklu
koniunkturalnym została oszacowana wartość przedsiębiorstwa spółki i w związku z tym,
czy uzyskany wynik oszacowania może zostać wykorzystany dla potrzeb realizacji procesu
prywatyzacji spółki w zakładanym trybie i czasie;
5) oszacowaną, w przypadku zastosowania do wyceny przedsiębiorstwa spółki metod
majątkowych i optymalną, ze względu na aktualną na dzień wyceny strategię rozwoju
przedsiębiorstwa spółki, wartość rynkową aktywów i pasywów tworzących przedsiębiorstwo
spółki, z uwzględnieniem odpowiednio oszacowanego dodatniego lub ujemnego efektu
synergii tych aktywów z przedsiębiorstwem spółki, w tym wartość rynkową akcji lub
udziałów posiadanych przez spółkę w innych spółkach, a także wartość rynkową bieżącego
efektu podejmowanych inwestycji i innych wspólnych przedsięwzięć gospodarczych lub
kapitałowych, realizowanych z innymi podmiotami;
6) zestawienie ujawnionych i stwierdzonych czynników ryzyka i korzyści wpływających
odpowiednio na minimalizację i maksymalizację ceny sprzedaży akcji przedsiębiorstwa
spółki względem wyników jej wyceny.
2. W przypadku wystąpienia sytuacji, w której wynik wyceny przedsiębiorstwa spółki
metodą majątkową, inną niż rynkowa wartość likwidacyjna, będzie istotnie wyższy od wyniku
wyceny metodą dochodową lub rynkową, należy dodatkowo dokonać oszacowania wartości
przedsiębiorstwa spółki metodą rynkowej wartości likwidacyjnej.
3. W przypadku szacowania wartości rynkowej przedsiębiorstwa spółki stanowiącej
jednostkę dominującą w ramach grupy kapitałowej lub jednostkę inną niż dominująca, powiązaną
organizacyjnie lub kapitałowo z innymi jednostkami, należy w analizie uwzględnić rynkową
wartość przedsiębiorstwa spółki wraz z rynkową wartością efektu wszystkich powiązań tego
typu.

§
3. 1. Analiza mająca na celu oszacowanie wartości przedsiębiorstwa spółki jest
dokonywana przy użyciu co najmniej dwóch metod wyceny.
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: