eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3495
  • Data wpłynięcia: 2010-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 34, poz. 171

3495

5

§ 11. 1. Udzielenie wsparcia następuje poprzez zawarcie przez ministra umowy
z przedsiębiorcą.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, określa wielkość, formę i przeznaczenie wsparcia jak
również zobowiązania przedsiębiorcy, w szczególności do:
1) wykorzystania wsparcia zgodnie z przeznaczeniem, w tym pełnego wykonania inwestycji;
2) przedkładania informacji o wykorzystaniu otrzymanego wsparcia;
3) przedkładania rocznego sprawozdania finansowego wraz z opinią biegłego rewidenta,
zawierającą ocenę prawidłowości wykorzystania otrzymanego wsparcia;
4) zwrotu kwoty stanowiącej równowartość udzielonego wsparcia wraz z odsetkami w
przypadku stwierdzenia przez ministra, że:
a) umowa, na podstawie której udzielono wsparcia, została zawarta w oparciu o
nieprawdziwe dane, przekazane przez przedsiębiorcę,
b) udzielone przedsiębiorcy wsparcie jest wykorzystywane lub zostało wykorzystane
niezgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie.
5) nieubiegania się w okresie, w którym udzielane jest wsparcie, z pomocy publicznej na
ratowanie lub restrukturyzację;
6) złożenia stosownego zabezpieczenia - w przypadku pomocy udzielanej w formie pożyczki.

Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER SKARBU PA STWA



_____
1)
Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej – Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 216, poz. 1601).
²)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 106,
poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r.
Nr 4, poz. 26, z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 240, poz. 2055, z 2004 r. Nr 99, poz. 1001, Nr 123, poz. 1291
i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1417 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 107, poz. 721, z 2009 r.
Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 206, poz. 1590 i Nr ..., poz. ...
³)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055,
z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291
i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184,
poz. 1539, z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208, poz. 1532, z 2008 r. Nr 180, poz. 1109, z 2009 r. Nr 13, poz. 70
oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 144, Nr 108, poz. 685 i Nr ..., poz. ....
6

4) Kryteria te są określone w pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu
ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).
5)
Kryteria te są określone w:
- Wytycznych dla celów analizy pomocy państwa dla rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE C 229
z 14.09.2004, str. 5);
- Komunikacie - Stosowanie art. 92 i 93 Traktatu oraz art. 61 porozumienia w sprawie utworzenia
Europejskiego Obszaru Gospodarczego do pomocy państwa w sektorze lotnictwa (Dz. Urz. WE C 350
z 10.12.1994, str. 5);
- Wytycznych wspólnotowych dotyczących finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na
rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów
lotniczych (Dz. Urz. UE C 312 z 09.12.2005, str. 1);
- pkt 87-96 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji
zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).







7

Uzasadnienie

W dniu ............. 2010 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o zmianie
ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz innych ustaw, która nowelizuje m.in.
przepisy art. 2b pkt 2 ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących
Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. W
rezultacie przedmiotowej zmiany Minister Skarbu Państwa został zobowiązany do
określenia w drodze rozporządzenia trybu, warunków oraz form udzielania wsparcia, o
którym mowa w art. 2 pkt 8a ustawy, nie będącego pomocą publiczną, uwzględniając
konieczność efektywnego udzielania wsparcia, w szczególności w celu dokonania
nowych inwestycji przez przedsiębiorców. Wsparcie kierowane jest zarówno do
przedsiębiorców publicznych jak i prywatnych bez względu na kryterium ich wielkości
(mały, średni lub inny przedsiębiorca).
Udzielanie ww. wsparcia będzie następowało do wysokości środków
przeznaczonych na ten cel w planie finansowym Funduszu Restrukturyzacji
Przedsiębiorców. Na rachunku FRP, utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 ustawy z
dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz.
1397, z późn. zm.) gromadzona jest część środków pochodzących z prywatyzacji
przedsiębiorstw państwowych i spółek z udziałem Skarbu Państwa. Zakłada się że
wsparcie na zasadach określonych w rozporządzeniu będzie mogło być udzielane do
wysokości środków przeznaczonych na ten cel, po uwzględnieniu planowanych
wydatków FRP na udzielanie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzacją
przedsiębiorców oraz na realizację zadań właścicielskich Ministra Skarbu Państwa
przewidzianych w art. 2a ustawy.
W projekcie rozporządzenia określono cel na jaki może zostać udzielone wsparcie
nie będące pomocą publiczną, którym jest finansowanie nowych inwestycji przez
przedsiębiorców, pod warunkiem zapewnienia przez przedsiębiorców wkładu własnego w
wysokości co najmniej 30% wartości inwestycji. Należy więc przyjąć, że proponowane
rozwiązanie wpłynie korzystnie na całość gospodarki krajowej i będzie skutkowało
8

rozwojem przedsiębiorców w tych branżach gospodarki do których kierowane będzie
wsparcie.
W projekcie rozporządzenia zawarto zastrzeżenie, że wsparcie nie będące pomocą
publiczną może być udzielone wyłącznie przedsiębiorcom, którzy nie znajdują się w trudnej
sytuacji ekonomicznej w rozumieniu przepisów wspólnotowych oraz nie prowadzą działalności
w sektorach: hutnictwa żelaza i stali oraz górnictwa węgla, a także nie spełniającą szczegółowych
kryteriów określonych w przepisach wspólnotowych dotyczących pomocy publicznej – jeśli
prowadzą działalność gospodarczą w sektorach: rolnictwa, rybołówstwa i akwakultury lub
lotnictwa.
Projekt
rozporządzenia zakłada, że wsparcie nie będące pomocą publiczną będzie
udzielane przez Ministra Skarbu Państwa w formie pożyczki lub podwyższenia kapitału
zakładowego. Stopa oprocentowania pożyczki jest nie niższa niż stopa bazowa
powiększona o 1 punkt procentowy, natomiast oczekiwana stopa zwrotu z kapitału
zainwestowanego w podwyższenie kapitału zakładowego nie może być niższa niż stopa
bazowa powiększona o 2 punkty procentowe. W 2010 r. stopa bazowa wynosi 4,49 %.
Takie oprocentowanie pożyczki jest uważane za oprocentowanie rynkowe, należy jednak
zwrócić uwagę, że w niektórych przypadkach może być ono faktycznie niższe od
oferowanego przedsiębiorcom przez instytucje kredytowe. Takie rozwiązanie ma na celu
zmniejszenie ryzyka nadmiernego wzrostu kosztów realizacji nowych inwestycji dla
przedsiębiorców, z jednoczesnym wzrostem prawdopodobieństwa utrzymania przez nich
długotrwałej zdolności konkurowania na rynku oraz pomyślnego zakończenia podjętych
inwestycji.

Nabór wniosków będzie odbywał się w drodze konkursu i będzie ogłaszany przez
Ministra Skarbu Państwa pod warunkiem zgromadzenia odpowiednich środków na
rachunku FRP. Projekt rozporządzenia przewiduje szczegółowy tryb naboru i
rozpatrywania wniosków oraz sposób przekazywania środków na rzecz przedsiębiorców.


9

Ocena Skutków Regulacji (OSR)

1. W zakresie wskazania podmiotów, na które oddziałuje projekt rozporządzenia

Przedsiębiorcy publiczni i prywatni, spełniający określone w projekcie rozporządzenia
kryteria niezbędne do udzielenia wsparcia.
2. Konsultacje społeczne

Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronie podmiotowej BIP Ministerstwa
Skarbu Państwa zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414, z późn. zm.).

3. Skutki wprowadzenia proponowanej regulacji

1) wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa oraz budżety
jednostek samorządu terytorialnego

Wejście w życie proponowanej regulacji nie spowoduje skutków dla budżetu państwa.
rodki na realizację rozporządzenia pochodzić będą z przychodów z prywatyzacji, które
będą gromadzone na funduszu celowym Ministra Skarbu Państwa tj. Funduszu
Restrukturyzacji Przedsiębiorców utworzonym na podstawie art. 56 ust. 1 ustawy z dnia
30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji. Prace związane z realizacją zadań
Ministra Skarbu Państwa udzielającego pomocy na podstawie rozporządzenia będą
finansowane w ramach budżetu własnego. Regulacja nie ma wpływu na budżety
jednostek samorządu terytorialnego.

2) wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie proponowanej regulacji może pośrednio przyczynić się do utrzymania
obecnych, a nawet doprowadzić do utworzenia nowych miejsc pracy.

3) wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Wejście w życie rozporządzenia może pośrednio wpłynąć na poprawę konkurencyjności
gospodarki, kondycję finansową przedsiębiorców oraz ich rozwój i w efekcie może
zwiększyć wpływy do budżetu.

4) wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przyjęcie projektowanej regulacji pozytywnie wpłynie na sytuację i rozwój regionów, z
uwagi na wzrost konkurencyjności przedsiębiorców objętych wsparciem i w efekcie
przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionów. Wejście w życie rozporządzenia
poprzez wspieranie nowych inwestycji pośrednio może również mieć pozytywny wpływ
na rozwój regionów poprzez wdrażanie nowych technologii.


strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: