eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3495
  • Data wpłynięcia: 2010-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 34, poz. 171

3495

 
5
o
których mowa w ustawie z dnia 22 września 2006 r.
o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami
publicznymi a
przedsiębiorcami publicznymi oraz o przej-
rzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U.
Nr 191 poz. 1411 i Nr 245, poz. 1775), oraz udziela wsparcia
niebędącego pomocą publiczną,
8b) zatwierdza plany restrukturyzacji przedsiębiorców, o których
mowa w
pkt 8a, w przypadku gdy plany te przewidują
udzielenie pomocy na restrukturyzację przez ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa, albo ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa wraz z innymi
podmiotami,”;
2) art. 2b otrzymuje brzmienie:
„2b. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa określi, w drodze
rozporządzenia:
1) tryb, warunki i formy udzielania pomocy, o której mowa
w art. 2 pkt 8a, uwzględniając w szczególności konieczność
ukierunkowania pomocy na ratowanie na pomoc udzielaną
w celu umożliwienia przedsiębiorcy funkcjonowania przez
czas konieczny na przygotowanie planu restruktury-
zacyjnego przedsiębiorstwa, a pomocy na restrukturyzację
– na przywrócenie długookresowej zdolności do konku-
rowania na rynku,
2) tryb, warunki i formy udzielania wsparcia, o którym mowa
w art. 2 pkt 8a, niebędącego pomocą publiczną,
uwzględniając konieczność efektywnego udzielania
wsparcia, w szczególności w celu dokonania nowych
inwestycji przez przedsiębiorców.”.

Art. 3. W ustawie z dnia 29 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji
i prywatyzacji oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 108, poz. 685) art. 5 otrzymuje brzmienie:
 
6
„Art. 5. Od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia
2011 r. na rachunku Funduszu Restrukturyzacji Przedsię-
biorców, o którym mowa w art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której
mowa w art. 1, gromadzi się 3 % przychodów uzyskanych
z prywatyzacji w danym roku budżetowym oraz odsetki od tych
środków z przeznaczeniem na pomoc w celu ratowania lub
restrukturyzacji przedsiębiorców, w tym przedsiębiorców
publicznych oraz na udzielanie wsparcia niebędącego pomocą
publiczną.”.

Art. 4. 1. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 32 ust. 2 i art. 33
ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 32 ust. 2 i art. 33 ust. 2 ustawy,
o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż
przez 3 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 2b ustawy, o której
mowa w art. 2, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 2b ustawy, o której mowa w art. 2, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.

Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


_____________
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania
uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa i ustawę z dnia 29 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy
o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach
publicznych
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240,
poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207,
Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178,
poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208, poz. 1532, z 2008 r. Nr 180,
poz. 1109, z 2009 r. Nr 13, poz. 70 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 144 i Nr 108,
poz. 685.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157,
poz. 1119, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, z 2009 r. Nr 13, poz. 69, Nr 42, poz. 341, Nr 77, poz. 649,
 
7
Nr 78, poz. 659, Nr 165, poz. 1316, Nr 166, poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 201, poz. 1540 i Nr 223,
poz. 1776 oraz z 2010 r. Nr 44, poz. 252, Nr 81, poz. 530 i Nr 126, poz. 853.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 106,
poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48, poz. 550,
z 2001 r. Nr 4, poz. 26, z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 240, poz. 2055, z 2004 r. Nr 99, poz. 1001,
Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1417 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r.
Nr 107, poz. 721 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 206, poz. 1590.
14-09-tg
U Z A S A D N I E N I E

Celem przedłożonego projektu nowelizacji ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.; dalej – „ukp”),
zwanej dalej „projektem”, jest dalsze usprawnienie i przyspieszenie prywatyzacji oraz
dostosowanie jej mechanizmów do możliwości, które stwarza obecnie szeroko pojęty rynek
kapitałowy oraz do realiów funkcjonowania tego rynku. W związku z powyższym proponuje się
wprowadzenie następujących zmian w ukp:
1) określenie zakresu analizy mającej na celu ustalenie sytuacji prawnej spółki, przy
jednoczesnym podkreśleniu jej subsydiarności względem oszacowania wartości
przedsiębiorstwa spółki (por. zmiana w art. 32 ukp);
2) rezygnacja z ograniczenia minimalnej ceny wywoławczej w trybie aukcji (por. zmiana
w art. 33 ukp);
3) poszerzenie katalogu trybów zbywania akcji Skarbu Państwa (por. zmiana w art. 33 ukp).

Obecnie toczą się prace legislacyjne nad projektem ustawy o zasadach wykonywania
niektórych uprawnień Skarbu Państwa, który zawiera rozwiązania przewidziane w niniejszym
projekcie. Podjęcie prac legislacyjnych nad projektem jest uzasadnione z uwagi na fakt, iż
zawiera on rozwiązania, których szybkie wprowadzenie w życie przyczyni się istotnie do
usprawnienia i przyspieszenia prywatyzacji, a z racji znacznie węższego, w porównaniu do
projektu ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa, zakresu
regulacji projektu istnieje duże prawdopodobieństwo, że prace legislacyjne nad nim będą trwały
znacznie krócej niż w przypadku wspomnianego wyżej projektu ustawy.

I.
W obowiązującym stanie prawnym Minister Skarbu Państwa, przed zaoferowaniem do
zbycia akcji należących do Skarbu Państwa, zobowiązany jest zlecić sporządzenie analiz
mających na celu ustalenie sytuacji prawnej majątku spółki oraz oszacowanie wartości
przedsiębiorstwa spółki. Sporządzenie wspomnianych analiz ma na celu ustalenie szacunkowej
wartości papierów udziałowych będących przedmiotem zbycia, tak aby zapewnić należytą
ochronę interesu majątkowego Skarbu Państwa. Należy zauważyć, że zlecenie sporządzenia tych
 
2
analiz powoduje konieczność ponoszenia wydatków, dlatego zakres analiz powinien być
dostosowany do konkretnego przypadku, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki spółki oraz
poziomu zaangażowania kapitałowego Skarbu Państwa w danej spółce. Mając na uwadze
powyższe, w projekcie wprowadzono nowe rozwiązanie polegające na upoważnieniu ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa do każdorazowego określenia, z uwzględnieniem
powyższych kryteriów, zakresu ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki. Oznacza to uczynienie
z analizy bardziej elastycznego narzędzia pozwalającego na oszacowanie wartości
przedsiębiorstwa spółki z uwzględnieniem specyfiki jej działalności oraz majątku pozostającego
w jej dyspozycji, jak również stworzenie możliwości ograniczenia kosztów związanych
z przygotowaniem spółki do prywatyzacji. Powyższa zmiana powoduje konieczność modyfikacji
przepisu upoważniającego, na podstawie którego wydawane jest rozporządzenie regulujące
szczegółowe wymogi dotyczące zakresu analiz, opracowania, odbioru oraz finansowania, jak
również wymogi, po spełnieniu których można odstąpić od analiz.
Zgodnie z projektowanym przepisem art. 32 ust. 1 pkt 1 minister właściwy do spraw
Skarbu Państwa będzie miał możliwość samodzielnego dokonania, a nie jak dotychczas jedynie
zlecenia dokonania, analizy mającej na celu oszacowanie wartości przedsiębiorstwa spółki.
Należy podkreślić, że dokonanie przedmiotowej analizy przez ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa ma charakter fakultatywny, tj. w żadnym przypadku nie ogranicza możliwości
zlecenia dokonania analizy podmiotowi zewnętrznemu.
Zakres kompetencyjny dotychczas prowadzonych wysoce specjalistycznych czynności
polegający na weryfikacji, sprawdzeniu i ostatecznym odbiorze zlecanych doradcom analiz
oszacowania wartości przedsiębiorstwa spółki, w tym ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki
potwierdza w pełni merytoryczną i profesjonalną zdolność pracowników wybranych jednostek
organizacyjnych Ministerstwa Skarbu Państwa do przeprowadzenia takich działań w ramach
indywidualnie prowadzonych procesów wyceny w strukturach Ministerstwa.
Podobnie w obszarze uzupełniających fakultatywnych analiz specjalistycznych
wykonanie opracowań może zostać zlecone pracownikom Ministerstwa Skarbu Państwa.

II.
Kolejna zmiana zaproponowana w projekcie ma na celu rozszerzenie możliwości
stosowania jednego z najbardziej efektywnych trybów prywatyzacji – aukcji ogłoszonej
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: