Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3495
- Data wpłynięcia: 2010-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 34, poz. 171
3495
20
.
rozwój i w efekcie może zwiększyć wpływy do budżetu.
4) wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przyjęcie projektowanej regulacji pozytywnie wpłynie na sytuację i rozwój
regionów, z uwagi na wzrost konkurencyjno ci przedsiębiorstw objętych
wsparciem i w efekcie przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionów.
6-10-tg
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SKARBU PA STWA1)
z dnia
w sprawie trybu, warunków oraz form udzielania wsparcia nie będ cego pomoc publiczn
Na podstawie art. 2b pkt 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania
uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493, z późn. zm.2)) zarządza
się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Rozporządzenie określa tryb, warunki oraz formy udzielania przedsiębiorcom,
o których mowa w art. 2 pkt 8a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania
uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, zwanej dalej "ustawą" wsparcia niebędącego
pomocą publiczną
2. Wsparcie, o którym mowa w ust. 1, jest udzielane przez ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa, zwanego dalej "ministrem", ze środków zgromadzonych na rachunku funduszu
celowego utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.3)).
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) przedsiębiorcy znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej - należy przez to rozumieć
przedsiębiorcę spełniającego kryteria określone w przepisach prawa Unii Europejskiej
dotyczących udzielania pomocy publicznej4);
2) długookresowej zdolności do konkurowania na rynku - należy przez to rozumieć zdolność
przedsiębiorcy do pokrywania kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym
kosztów amortyzacji i kosztów finansowych, bez konieczności dalszego wspierania środkami
publicznymi;
3) stopie bazowej - należy przez to rozumieć stopę oprocentowania, okresowo ustalaną przez
Komisję Europejską dla Rzeczypospolitej Polskiej, publikowaną w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej, obowiązującą w dniu podpisania umowy stanowiącej podstawę udzielenia
wsparcia;
4) ustawie o pomocy publicznej - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 kwietnia 2004 r.
o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59,
poz. 404, z 2006 r. Nr 191, poz. 1411, z 2008 r. Nr 93, poz. 585 oraz z 2010 Nr 18, poz. 99);
5) teście prywatnego inwestora - należy przez to rozumieć sporządzoną przez niezależny
podmiot zewnętrzny o uznanej pozycji na rynku świadczonych usług ocenę działań
podejmowanych przez podmiot publiczny względem przedsiębiorcy, dokonywaną w celu
2
stwierdzenia, czy wsparcie udzielane ze środków publicznych stanowi pomoc publiczną, czy
też jest dokonywane na warunkach akceptowalnych również dla inwestora prywatnego. Test
taki zawiera w szczególności przewidywany poziom zwrotu z zaangażowanego kapitału oraz
przewidywany poziom ryzyka towarzyszącego inwestycji;
6) nowej inwestycji - należy przez to rozumieć inwestycję, której realizacja pozwoli na
spełnienie co najmniej jednej z czterech przesłanek: utworzenie nowego przedsiębiorstwa,
rozbudowę istniejącego przedsiębiorstwa, zasadniczą zmianę technologii produkcji lub
sposobu świadczonych usług w przedsiębiorstwie lub różnicowanie asortymentu produkcji
lub usług.
Rozdział 2
Warunki udzielania wsparcia
§ 3. 1.Wsparcie może być udzielone przedsiębiorcy, który nie znajduje się w trudnej sytuacji
ekonomicznej w celu finansowania nowych inwestycji, na zasadach określanych każdorazowo
przez ministra w ogłoszeniu o naborze wniosków.
2. Minister udzielając wsparcia działa tak jak inwestor w warunkach gospodarki rynkowej,
dostarczając kapitał założycielski lub pożyczkę przy którym obecna wartość oczekiwanych
przyszłych przepływów gotówkowych z planowanej inwestycji przypadających inwestorowi
w postaci dywidend lub zwiększenia wartości kapitału lub odsetek oraz dostosowanych do
ryzyka, przekracza poniesione na ten cel wydatki.
3. Wsparcie nie może być udzielone przedsiębiorcy, który:
1) prowadzi działalność gospodarczą w sektorach hutnictwa żelaza i stali oraz górnictwa węgla;
2) spełnia szczegółowe kryteria określone w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczące
udzielania pomocy publicznej5) - jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w sektorach:
rolnictwa, rybołówstwa i akwakultury lub lotnictwa;
§ 4. 1. Wsparcie może być udzielone przedsiębiorcy, który wykaże trwałą rentowność,
zdolność do regulowania zobowiązań oraz długookresową zdolność do konkurowania na rynku.
2. Wsparcie stanowi uzupełnienie środków własnych przedsiębiorcy przeznaczonych na
sfinansowanie nowej inwestycji.
3. rodki własne przedsiębiorcy powinny stanowić rzeczywisty wkład w finansowanie nowej
inwestycji i nie powinny obejmować środków pochodzących z amortyzacji oraz planowanych
zysków.
4. Udział środków własnych przedsiębiorcy powinien wynosić co najmniej 30 % kosztów
inwestycji. Udział ten powinien zostać podwyższony w przypadku inwestycji o zwiększonym
poziomie ryzyka.
§ 5. 1. Wsparcie nie może być udzielone przedsiębiorcy zagrożonemu lub działającemu na
rynkach, na których istnieje nadmierna zdolność produkcyjna lub przedsiębiorcy, który korzystał
z pomocy na ratowanie lub restrukturyzację, jeżeli od udzielenia pomocy na ratowanie lub od
3
zakończenia bądź zaprzestania realizacji planu restrukturyzacji nie upłynęło co najmniej 10 lat,
licząc od wystąpienia najpóźniejszego z tych zdarzeń.
2. W przypadku o którym mowa w ust. 1, minister może rozpatrzyć wniosek po uzyskaniu
przez przedsiębiorcę zgody Komisji Europejskiej na jego realizację.
Rozdział 3
Formy i tryb udzielania wsparcia
§ 6. 1. Wsparcie jest udzielane przez ministra w formie:
1) pożyczki;
2) podwyższenia kapitału zakładowego poprzez objęcie akcji lub udziałów.
2. Stopa oprocentowania pożyczki jest nie niższa niż stopa bazowa powiększona o 1
punkt procentowy.
3. Oczekiwana stopa zwrotu z kapitału zainwestowanego przez ministra na podstawie
ust. 1 pkt 2 nie może być niższa niż stopa bazowa powiększona o 2 punkty procentowe. Podstawą
obliczenia stopy zwrotu jest zysk po odjęciu amortyzacji, ale przed opodatkowaniem i podziałem
zysku, wyrażony jako procent zaangażowanych aktywów.
4. Normalny zwrot z zainwestowanego kapitału lub udzielonej pożyczki następuje w
krótkim okresie czasu i nie może być oczekiwany w okresie powyżej 5 lat.
§ 7.
1.
Minister udziela wsparcia na pisemny wniosek przedsiębiorcy, zwany dalej
„wnioskiem”.
2. Do wniosku przedsiębiorca dołącza:
1) odpis z właściwego rejestru lub ewidencji, do których wpisany jest przedsiębiorca, wydany
nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
3) kopie sprawozdań finansowych lub innych dokumentów określających sytuację finansową
przedsiębiorcy za ostatnie 3 okresy rozliczeniowe wraz z opinią i raportem biegłego
rewidenta za ostatni okres rozliczeniowy;
4) ocenę i analizę sytuacji finansowej wnioskodawcy na przestrzeni 3 ostatnich okresów
rozliczeniowych;
5) opis planowanego przedsięwzięcia wraz z podaniem i uzasadnieniem jego kosztów;
6) plan finansowy obejmujący okres 3 lat od zakończenia przedsięwzięcia;
7) ocenę zdolności produkcyjnych wraz opinią czy istnieją na rynku nadmierne zdolności
produkcyjne;
8) test prywatnego inwestora, wskazujący na rynkowy charakter udzielanego wsparcia; oraz
w wskazujący na oczekiwany zwykły zwrotu w postaci dywidend lub zysków z tytułu
przyrostu wartości zainwestowanego kapitału;
9) ocenę trendów rynkowych z uwzględnieniem wyników przedsiębiorstwa w przeszłości
i perspektyw na przyszłość oraz udział firmy w rynku;
10) informację o otrzymanej pomocy publicznej na ratowanie lub restrukturyzację w okresie
ostatnich 10 lat;
11) analizę rynku zawierającą elementy określone w części III.8.B pkt 2.1 załącznika I do
rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania
4
rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania
art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 08, t. 4, str. 3).
3. Kopie dokumentów załączonych do wniosku powinny być potwierdzone przez
przedsiębiorcę za zgodność z oryginałem. Minister może zażądać dostarczenia dokumentów
w oryginale.
4. Dokumenty wymienione w ust. 2 pkt 4, 5, 7, 8 i 9 sporządza na koszt wnioskodawcy
niezależny podmiot zewnętrzny o uznanej pozycji na rynku świadczonych usług.
§ 8. 1. Minister informuje o rozpoczęciu procedury składania wniosków, zamieszczając
ogłoszenie w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim oraz na stronie internetowej urzędu
obsługującego ministra.
2. W ogłoszeniu określa się w szczególności:
1) termin składania wniosków;
2) informacje dotyczące przedsiębiorców, do których kierowane jest wsparcie;
3) ogólne informacje o warunkach i trybie udzielenia wsparcia.
§ 9. 1. Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami składa się w urzędzie obsługującym
ministra lub przesyła drogą pocztową za pokwitowaniem odbioru.
2. W przypadku nieprawidłowego wypełnienia wniosku lub złożenia go bez wymaganych
załączników, minister wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia
otrzymania wezwania.
3. W przypadku złożenia wniosku po terminie określonym w ogłoszeniu lub nieuzupełnienia
wniosku w wyznaczonym terminie, minister pozostawia wniosek bez rozpoznania.
4. O sposobie załatwienia wniosku minister informuje przedsiębiorcę.
§ 10. 1. Minister ocenia zgodność wniosku z warunkami udzielenia wsparcia określonymi
w rozporządzeniu.
2. Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 1, minister wskazuje przedsiębiorców,
którym zamierza udzielić wsparcia nie będącego pomocą publiczną, uwzględniając:
1) przewidywany wzrost efektywności ekonomicznej przedsiębiorcy po dokonaniu inwestycji;
2) zakładaną stopę zwrotu z kapitału zaangażowanego w realizacją inwestycji oraz ocenę
towarzyszącego poziomu ryzyka;
3) prognozy w zakresie podaży i popytu na rynku, na którym przedsiębiorca prowadzi
działalność;
4) przewidywany wpływ inwestycji na stan ochrony środowiska;
5) lokalizację prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności, a zwłaszcza lokalizację na
obszarze powiatu o relatywnie wysokiej stopie bezrobocia.
3. Minister udziela wsparcia do wysokości środków przeznaczonych na ten cel w planie
finansowym funduszu, o którym mowa w § 1 ust. 2.
4. W przypadku gdy wysokość środków, o których mowa w ust. 3, nie wystarcza do
udzielenia wsparcia przedsiębiorcom spełniającym warunki do jej udzielenia oraz kryteria oceny
przewidziane w ust. 2, minister udziela wsparcia z uwzględnieniem kolejności złożenia
wniosków.
.
rozwój i w efekcie może zwiększyć wpływy do budżetu.
4) wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przyjęcie projektowanej regulacji pozytywnie wpłynie na sytuację i rozwój
regionów, z uwagi na wzrost konkurencyjno ci przedsiębiorstw objętych
wsparciem i w efekcie przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionów.
6-10-tg
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SKARBU PA STWA1)
z dnia
w sprawie trybu, warunków oraz form udzielania wsparcia nie będ cego pomoc publiczn
Na podstawie art. 2b pkt 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania
uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493, z późn. zm.2)) zarządza
się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Rozporządzenie określa tryb, warunki oraz formy udzielania przedsiębiorcom,
o których mowa w art. 2 pkt 8a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania
uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, zwanej dalej "ustawą" wsparcia niebędącego
pomocą publiczną
2. Wsparcie, o którym mowa w ust. 1, jest udzielane przez ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa, zwanego dalej "ministrem", ze środków zgromadzonych na rachunku funduszu
celowego utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.3)).
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) przedsiębiorcy znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej - należy przez to rozumieć
przedsiębiorcę spełniającego kryteria określone w przepisach prawa Unii Europejskiej
dotyczących udzielania pomocy publicznej4);
2) długookresowej zdolności do konkurowania na rynku - należy przez to rozumieć zdolność
przedsiębiorcy do pokrywania kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym
kosztów amortyzacji i kosztów finansowych, bez konieczności dalszego wspierania środkami
publicznymi;
3) stopie bazowej - należy przez to rozumieć stopę oprocentowania, okresowo ustalaną przez
Komisję Europejską dla Rzeczypospolitej Polskiej, publikowaną w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej, obowiązującą w dniu podpisania umowy stanowiącej podstawę udzielenia
wsparcia;
4) ustawie o pomocy publicznej - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 kwietnia 2004 r.
o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59,
poz. 404, z 2006 r. Nr 191, poz. 1411, z 2008 r. Nr 93, poz. 585 oraz z 2010 Nr 18, poz. 99);
5) teście prywatnego inwestora - należy przez to rozumieć sporządzoną przez niezależny
podmiot zewnętrzny o uznanej pozycji na rynku świadczonych usług ocenę działań
podejmowanych przez podmiot publiczny względem przedsiębiorcy, dokonywaną w celu
2
stwierdzenia, czy wsparcie udzielane ze środków publicznych stanowi pomoc publiczną, czy
też jest dokonywane na warunkach akceptowalnych również dla inwestora prywatnego. Test
taki zawiera w szczególności przewidywany poziom zwrotu z zaangażowanego kapitału oraz
przewidywany poziom ryzyka towarzyszącego inwestycji;
6) nowej inwestycji - należy przez to rozumieć inwestycję, której realizacja pozwoli na
spełnienie co najmniej jednej z czterech przesłanek: utworzenie nowego przedsiębiorstwa,
rozbudowę istniejącego przedsiębiorstwa, zasadniczą zmianę technologii produkcji lub
sposobu świadczonych usług w przedsiębiorstwie lub różnicowanie asortymentu produkcji
lub usług.
Rozdział 2
Warunki udzielania wsparcia
§ 3. 1.Wsparcie może być udzielone przedsiębiorcy, który nie znajduje się w trudnej sytuacji
ekonomicznej w celu finansowania nowych inwestycji, na zasadach określanych każdorazowo
przez ministra w ogłoszeniu o naborze wniosków.
2. Minister udzielając wsparcia działa tak jak inwestor w warunkach gospodarki rynkowej,
dostarczając kapitał założycielski lub pożyczkę przy którym obecna wartość oczekiwanych
przyszłych przepływów gotówkowych z planowanej inwestycji przypadających inwestorowi
w postaci dywidend lub zwiększenia wartości kapitału lub odsetek oraz dostosowanych do
ryzyka, przekracza poniesione na ten cel wydatki.
3. Wsparcie nie może być udzielone przedsiębiorcy, który:
1) prowadzi działalność gospodarczą w sektorach hutnictwa żelaza i stali oraz górnictwa węgla;
2) spełnia szczegółowe kryteria określone w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczące
udzielania pomocy publicznej5) - jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w sektorach:
rolnictwa, rybołówstwa i akwakultury lub lotnictwa;
§ 4. 1. Wsparcie może być udzielone przedsiębiorcy, który wykaże trwałą rentowność,
zdolność do regulowania zobowiązań oraz długookresową zdolność do konkurowania na rynku.
2. Wsparcie stanowi uzupełnienie środków własnych przedsiębiorcy przeznaczonych na
sfinansowanie nowej inwestycji.
3. rodki własne przedsiębiorcy powinny stanowić rzeczywisty wkład w finansowanie nowej
inwestycji i nie powinny obejmować środków pochodzących z amortyzacji oraz planowanych
zysków.
4. Udział środków własnych przedsiębiorcy powinien wynosić co najmniej 30 % kosztów
inwestycji. Udział ten powinien zostać podwyższony w przypadku inwestycji o zwiększonym
poziomie ryzyka.
§ 5. 1. Wsparcie nie może być udzielone przedsiębiorcy zagrożonemu lub działającemu na
rynkach, na których istnieje nadmierna zdolność produkcyjna lub przedsiębiorcy, który korzystał
z pomocy na ratowanie lub restrukturyzację, jeżeli od udzielenia pomocy na ratowanie lub od
3
zakończenia bądź zaprzestania realizacji planu restrukturyzacji nie upłynęło co najmniej 10 lat,
licząc od wystąpienia najpóźniejszego z tych zdarzeń.
2. W przypadku o którym mowa w ust. 1, minister może rozpatrzyć wniosek po uzyskaniu
przez przedsiębiorcę zgody Komisji Europejskiej na jego realizację.
Rozdział 3
Formy i tryb udzielania wsparcia
§ 6. 1. Wsparcie jest udzielane przez ministra w formie:
1) pożyczki;
2) podwyższenia kapitału zakładowego poprzez objęcie akcji lub udziałów.
2. Stopa oprocentowania pożyczki jest nie niższa niż stopa bazowa powiększona o 1
punkt procentowy.
3. Oczekiwana stopa zwrotu z kapitału zainwestowanego przez ministra na podstawie
ust. 1 pkt 2 nie może być niższa niż stopa bazowa powiększona o 2 punkty procentowe. Podstawą
obliczenia stopy zwrotu jest zysk po odjęciu amortyzacji, ale przed opodatkowaniem i podziałem
zysku, wyrażony jako procent zaangażowanych aktywów.
4. Normalny zwrot z zainwestowanego kapitału lub udzielonej pożyczki następuje w
krótkim okresie czasu i nie może być oczekiwany w okresie powyżej 5 lat.
§ 7.
1.
Minister udziela wsparcia na pisemny wniosek przedsiębiorcy, zwany dalej
„wnioskiem”.
2. Do wniosku przedsiębiorca dołącza:
1) odpis z właściwego rejestru lub ewidencji, do których wpisany jest przedsiębiorca, wydany
nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
3) kopie sprawozdań finansowych lub innych dokumentów określających sytuację finansową
przedsiębiorcy za ostatnie 3 okresy rozliczeniowe wraz z opinią i raportem biegłego
rewidenta za ostatni okres rozliczeniowy;
4) ocenę i analizę sytuacji finansowej wnioskodawcy na przestrzeni 3 ostatnich okresów
rozliczeniowych;
5) opis planowanego przedsięwzięcia wraz z podaniem i uzasadnieniem jego kosztów;
6) plan finansowy obejmujący okres 3 lat od zakończenia przedsięwzięcia;
7) ocenę zdolności produkcyjnych wraz opinią czy istnieją na rynku nadmierne zdolności
produkcyjne;
8) test prywatnego inwestora, wskazujący na rynkowy charakter udzielanego wsparcia; oraz
w wskazujący na oczekiwany zwykły zwrotu w postaci dywidend lub zysków z tytułu
przyrostu wartości zainwestowanego kapitału;
9) ocenę trendów rynkowych z uwzględnieniem wyników przedsiębiorstwa w przeszłości
i perspektyw na przyszłość oraz udział firmy w rynku;
10) informację o otrzymanej pomocy publicznej na ratowanie lub restrukturyzację w okresie
ostatnich 10 lat;
11) analizę rynku zawierającą elementy określone w części III.8.B pkt 2.1 załącznika I do
rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania
4
rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania
art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 08, t. 4, str. 3).
3. Kopie dokumentów załączonych do wniosku powinny być potwierdzone przez
przedsiębiorcę za zgodność z oryginałem. Minister może zażądać dostarczenia dokumentów
w oryginale.
4. Dokumenty wymienione w ust. 2 pkt 4, 5, 7, 8 i 9 sporządza na koszt wnioskodawcy
niezależny podmiot zewnętrzny o uznanej pozycji na rynku świadczonych usług.
§ 8. 1. Minister informuje o rozpoczęciu procedury składania wniosków, zamieszczając
ogłoszenie w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim oraz na stronie internetowej urzędu
obsługującego ministra.
2. W ogłoszeniu określa się w szczególności:
1) termin składania wniosków;
2) informacje dotyczące przedsiębiorców, do których kierowane jest wsparcie;
3) ogólne informacje o warunkach i trybie udzielenia wsparcia.
§ 9. 1. Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami składa się w urzędzie obsługującym
ministra lub przesyła drogą pocztową za pokwitowaniem odbioru.
2. W przypadku nieprawidłowego wypełnienia wniosku lub złożenia go bez wymaganych
załączników, minister wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia
otrzymania wezwania.
3. W przypadku złożenia wniosku po terminie określonym w ogłoszeniu lub nieuzupełnienia
wniosku w wyznaczonym terminie, minister pozostawia wniosek bez rozpoznania.
4. O sposobie załatwienia wniosku minister informuje przedsiębiorcę.
§ 10. 1. Minister ocenia zgodność wniosku z warunkami udzielenia wsparcia określonymi
w rozporządzeniu.
2. Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 1, minister wskazuje przedsiębiorców,
którym zamierza udzielić wsparcia nie będącego pomocą publiczną, uwzględniając:
1) przewidywany wzrost efektywności ekonomicznej przedsiębiorcy po dokonaniu inwestycji;
2) zakładaną stopę zwrotu z kapitału zaangażowanego w realizacją inwestycji oraz ocenę
towarzyszącego poziomu ryzyka;
3) prognozy w zakresie podaży i popytu na rynku, na którym przedsiębiorca prowadzi
działalność;
4) przewidywany wpływ inwestycji na stan ochrony środowiska;
5) lokalizację prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności, a zwłaszcza lokalizację na
obszarze powiatu o relatywnie wysokiej stopie bezrobocia.
3. Minister udziela wsparcia do wysokości środków przeznaczonych na ten cel w planie
finansowym funduszu, o którym mowa w § 1 ust. 2.
4. W przypadku gdy wysokość środków, o których mowa w ust. 3, nie wystarcza do
udzielenia wsparcia przedsiębiorcom spełniającym warunki do jej udzielenia oraz kryteria oceny
przewidziane w ust. 2, minister udziela wsparcia z uwzględnieniem kolejności złożenia
wniosków.