Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3495
- Data wpłynięcia: 2010-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 34, poz. 171
3495
15
.
2 transza
3 transza
4 transza
21. Forma wnioskowanej pomocy, w tym proponowane zabezpieczenie zwrotu pomocy wnioskowanej w
formie pożyczki:
Forma pomocy
Kwota pomocy
Zabezpieczenie zwrotu
22. Szczegółowe przeznaczenie pomocy (wskazanie kosztów restrukturyzacji finansowanych ze
środków pomocowych):
Przeznaczenie
Kwota
23. Udział środków własnych w realizacji procesu restrukturyzacji (należy wskazać źródła
pozyskania środków własnych oraz ich łączny udział w finansowaniu kosztów restrukturyzacji):
24. Omówienie planowanych efektów wnioskowanej pomocy, w tym skutków społecznych i
gospodarczych:
25. Informacja o środkach wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku, zakładanych w planie
restrukturyzacji:
______
1) Wypełnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
2) Jeżeli przedsiębiorca należy do grupy kapitałowej, należy dołączyć informację dotyczącą struktury
organizacyjnej grupy, z uwzględnieniem powiązań praw majątkowych i korporacyjnych.
3)
Właściwe zakreślić.
4) Z
uwzględnieniem tzw. rocznych jednostek roboczych (tj. przeliczenia na pełne etaty - w rozumieniu art. 5
załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającego
rozporządzenie (WE) nr 70/2001 i rozszerzającego jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju
(Dz. Urz. WE L 63 z 28.02.2004, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 3, str. 64)).
Załączniki:
1.
odpis z rejestru przedsiębiorców wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
2. kopie
sprawozdań finansowych za ostatnie 3 pełne lata obrotowe wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta
za ostatni pełny rok obrotowy;
3.
plan restrukturyzacji, o którym mowa w § 13 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia
................. r. w sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców (Dz. U. Nr .....,
poz. .......), zatwierdzony przez właściwy statutowy organ przedsiębiorcy; w przypadku wnioskowanej pomocy
na restrukturyzację;
4.
informacja o otrzymanej pomocy publicznej na ratowanie i na restrukturyzację w okresie ostatnich 10 lat,
zawierająca w szczególności dane o dacie jej udzielenia, podstawie prawnej, formie i przeznaczeniu;
5.
analiza rynku zawierająca elementy określone w części III.8.B pkt 2.1 załącznika I do rozporządzenia Komisji
(WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999
16
.
ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 4, str. 3);
6. zaświadczenia i informacje, o których mowa w przepisach art. 37 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o
postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
17
.
Uzasadnienie
Wydanie
rozporządzenia dotyczącego udzielania przez Ministra Skarbu
Państwa pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację spowodowane jest
zmianą podstawy prawnej do wydania tego rozporządzenia wprowadzoną na
mocy ustawy z dnia...... o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ... poz ...) Na podstawie znowelizowanego
przez ww. ustawę art. 2 pkt 8a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach
wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz.
493, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" Minister Skarbu Państwa może udzielać
przedsiębiorcom, zarówno publicznym jak i prywatnym, wsparcia na ratowanie
lub restrukturyzację, a nie tak jak dotychczas wyłącznie przedsiębiorstwom
państwowym i spółkom z udziałem Skarbu Państwa. Zgodnie z postanowieniami
art. 2 b na Ministrze Skarbu Państwa ciąży obowiązek okre lenia, w drodze
rozporządzenia trybu, warunków oraz formy udzielania pomocy o której mowa w
art. 2 pkt 8a ustawy uwzględniając w szczególno ci konieczno ć ukierunkowania
pomocy na ratowanie na pomoc udzielaną w celu umożliwienia przedsiębiorcy
funkcjonowania przez czas konieczny na przygotowanie planu
restrukturyzacyjnego przedsiębiorstwa, a pomocy na restrukturyzację - na
przywrócenie długookresowej zdolno ci do konkurowania na rynku. W stosunku
do dotychczas obowiązującego rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2007 r. w
sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców
przedkładany projekt rozporządzenia wprowadza następujące zmiany.
1. Projekt
rozporządzenia został przygotowany zgodnie z zaleceniami Komisji
Europejskiej zawartymi w rozporządzeniu 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.
uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w
zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń
blokowych) (Dz.U.UE L 214 z 09.08.2008 r., str.3), które zastąpiło
rozporządzenie nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania
art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i rednich
przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33, z późn. zm; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 2, str. 141), które nie przewiduje
różnicowania pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom ze względu na
formę ich własno ci.
2. W miejsce pojęcia „stopa referencyjna” wprowadzono pojęcie „stopa
bazowa” tj. stopa oprocentowania, okresowo ustalana przez Komisję Europejską
dla Rzeczypospolitej Polskiej, publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej, obowiązująca w dniu podpisania umowy stanowiącej podstawę
udzielenia pomocy na ratowanie lub restrukturyzację (por. § 11 ust. 3).
18
.
3. W § 10 ust. 2 wzór według którego powinna zostać obliczona maksymalna
kwota pożyczki na ratowanie został w stosunku do poprzedniego brzmienia
uszczegółowiony poprzez dodanie tekstu „...który ma zastosowanie wyłącznie,
gdy wynik jest kwotą ujemną.”
4. W § 14 skrócono okres pomiędzy opublikowaniem ogłoszenia o naborze
wniosków przedsiębiorców o udzielenie pomocy na ratowanie lub
restrukturyzację a rozpoczęciem terminu składania ww. wniosków z dwóch
miesięcy do jednego miesiąca.
5. Dokonano
niezbędnych zmian stylistycznych i porządkowych.
6. Rozporządzenie nie podlega notyfikacji.
7. Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
19
.
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1. W zakresie wskazania podmiotów, na które oddziałuje projekt rozporządzenia
Przedsiębiorcy publiczni i prywatni, spełniający okre lone w projekcie
rozporządzenia kryteria niezbędne do udzielenia wsparcia
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronie podmiotowej BIP
Ministerstwa Skarbu Państwa zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169 poz.1414
z późn. zm.). Ponadto, projekt rozporządzenia będzie skierowany do organizacji
przedsiębiorców.
3. Skutki wprowadzenia proponowanej regulacji
1) wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa oraz
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wej cie w życie proponowanej regulacji nie spowoduje skutków związanych z
wydatkami budżetu państwa. rodki na realizację rozporządzenia pochodzić
będą z przychodów z prywatyzacji, które będą gromadzone na rachunku
państwowego funduszu celowego tj. Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców
utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji. Prace związane z realizacją zadań Ministra
Skarbu Państwa udzielającego pomocy na podstawie rozporządzenia będą
finansowane w ramach budżetu własnego. Regulacja nie ma wpływu na budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
2) wpływ regulacji na rynek pracy
Wej cie w życie proponowanej regulacji może po rednio przyczynić się do
utrzymania obecnych, a nawet doprowadzić do utworzenia nowych miejsc pracy.
3) wpływ regulacji na konkurencyjno ć wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Wej cie w życie rozporządzenia może po rednio wpłynąć na poprawę
konkurencyjno ci gospodarki, kondycje finansową przedsiębiorstw oraz ich
.
2 transza
3 transza
4 transza
21. Forma wnioskowanej pomocy, w tym proponowane zabezpieczenie zwrotu pomocy wnioskowanej w
formie pożyczki:
Forma pomocy
Kwota pomocy
Zabezpieczenie zwrotu
22. Szczegółowe przeznaczenie pomocy (wskazanie kosztów restrukturyzacji finansowanych ze
środków pomocowych):
Przeznaczenie
Kwota
23. Udział środków własnych w realizacji procesu restrukturyzacji (należy wskazać źródła
pozyskania środków własnych oraz ich łączny udział w finansowaniu kosztów restrukturyzacji):
24. Omówienie planowanych efektów wnioskowanej pomocy, w tym skutków społecznych i
gospodarczych:
25. Informacja o środkach wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku, zakładanych w planie
restrukturyzacji:
______
1) Wypełnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
2) Jeżeli przedsiębiorca należy do grupy kapitałowej, należy dołączyć informację dotyczącą struktury
organizacyjnej grupy, z uwzględnieniem powiązań praw majątkowych i korporacyjnych.
3)
Właściwe zakreślić.
4) Z
uwzględnieniem tzw. rocznych jednostek roboczych (tj. przeliczenia na pełne etaty - w rozumieniu art. 5
załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającego
rozporządzenie (WE) nr 70/2001 i rozszerzającego jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju
(Dz. Urz. WE L 63 z 28.02.2004, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 3, str. 64)).
Załączniki:
1.
odpis z rejestru przedsiębiorców wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
2. kopie
sprawozdań finansowych za ostatnie 3 pełne lata obrotowe wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta
za ostatni pełny rok obrotowy;
3.
plan restrukturyzacji, o którym mowa w § 13 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia
................. r. w sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców (Dz. U. Nr .....,
poz. .......), zatwierdzony przez właściwy statutowy organ przedsiębiorcy; w przypadku wnioskowanej pomocy
na restrukturyzację;
4.
informacja o otrzymanej pomocy publicznej na ratowanie i na restrukturyzację w okresie ostatnich 10 lat,
zawierająca w szczególności dane o dacie jej udzielenia, podstawie prawnej, formie i przeznaczeniu;
5.
analiza rynku zawierająca elementy określone w części III.8.B pkt 2.1 załącznika I do rozporządzenia Komisji
(WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999
16
.
ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 4, str. 3);
6. zaświadczenia i informacje, o których mowa w przepisach art. 37 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o
postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
17
.
Uzasadnienie
Wydanie
rozporządzenia dotyczącego udzielania przez Ministra Skarbu
Państwa pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację spowodowane jest
zmianą podstawy prawnej do wydania tego rozporządzenia wprowadzoną na
mocy ustawy z dnia...... o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ... poz ...) Na podstawie znowelizowanego
przez ww. ustawę art. 2 pkt 8a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach
wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz.
493, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" Minister Skarbu Państwa może udzielać
przedsiębiorcom, zarówno publicznym jak i prywatnym, wsparcia na ratowanie
lub restrukturyzację, a nie tak jak dotychczas wyłącznie przedsiębiorstwom
państwowym i spółkom z udziałem Skarbu Państwa. Zgodnie z postanowieniami
art. 2 b na Ministrze Skarbu Państwa ciąży obowiązek okre lenia, w drodze
rozporządzenia trybu, warunków oraz formy udzielania pomocy o której mowa w
art. 2 pkt 8a ustawy uwzględniając w szczególno ci konieczno ć ukierunkowania
pomocy na ratowanie na pomoc udzielaną w celu umożliwienia przedsiębiorcy
funkcjonowania przez czas konieczny na przygotowanie planu
restrukturyzacyjnego przedsiębiorstwa, a pomocy na restrukturyzację - na
przywrócenie długookresowej zdolno ci do konkurowania na rynku. W stosunku
do dotychczas obowiązującego rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2007 r. w
sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców
przedkładany projekt rozporządzenia wprowadza następujące zmiany.
1. Projekt
rozporządzenia został przygotowany zgodnie z zaleceniami Komisji
Europejskiej zawartymi w rozporządzeniu 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.
uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w
zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń
blokowych) (Dz.U.UE L 214 z 09.08.2008 r., str.3), które zastąpiło
rozporządzenie nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania
art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i rednich
przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33, z późn. zm; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 2, str. 141), które nie przewiduje
różnicowania pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom ze względu na
formę ich własno ci.
2. W miejsce pojęcia „stopa referencyjna” wprowadzono pojęcie „stopa
bazowa” tj. stopa oprocentowania, okresowo ustalana przez Komisję Europejską
dla Rzeczypospolitej Polskiej, publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej, obowiązująca w dniu podpisania umowy stanowiącej podstawę
udzielenia pomocy na ratowanie lub restrukturyzację (por. § 11 ust. 3).
18
.
3. W § 10 ust. 2 wzór według którego powinna zostać obliczona maksymalna
kwota pożyczki na ratowanie został w stosunku do poprzedniego brzmienia
uszczegółowiony poprzez dodanie tekstu „...który ma zastosowanie wyłącznie,
gdy wynik jest kwotą ujemną.”
4. W § 14 skrócono okres pomiędzy opublikowaniem ogłoszenia o naborze
wniosków przedsiębiorców o udzielenie pomocy na ratowanie lub
restrukturyzację a rozpoczęciem terminu składania ww. wniosków z dwóch
miesięcy do jednego miesiąca.
5. Dokonano
niezbędnych zmian stylistycznych i porządkowych.
6. Rozporządzenie nie podlega notyfikacji.
7. Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
19
.
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1. W zakresie wskazania podmiotów, na które oddziałuje projekt rozporządzenia
Przedsiębiorcy publiczni i prywatni, spełniający okre lone w projekcie
rozporządzenia kryteria niezbędne do udzielenia wsparcia
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronie podmiotowej BIP
Ministerstwa Skarbu Państwa zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169 poz.1414
z późn. zm.). Ponadto, projekt rozporządzenia będzie skierowany do organizacji
przedsiębiorców.
3. Skutki wprowadzenia proponowanej regulacji
1) wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa oraz
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wej cie w życie proponowanej regulacji nie spowoduje skutków związanych z
wydatkami budżetu państwa. rodki na realizację rozporządzenia pochodzić
będą z przychodów z prywatyzacji, które będą gromadzone na rachunku
państwowego funduszu celowego tj. Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców
utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji. Prace związane z realizacją zadań Ministra
Skarbu Państwa udzielającego pomocy na podstawie rozporządzenia będą
finansowane w ramach budżetu własnego. Regulacja nie ma wpływu na budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
2) wpływ regulacji na rynek pracy
Wej cie w życie proponowanej regulacji może po rednio przyczynić się do
utrzymania obecnych, a nawet doprowadzić do utworzenia nowych miejsc pracy.
3) wpływ regulacji na konkurencyjno ć wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Wej cie w życie rozporządzenia może po rednio wpłynąć na poprawę
konkurencyjno ci gospodarki, kondycje finansową przedsiębiorstw oraz ich