eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o spółdzielniach

Poselski projekt ustawy o spółdzielniach

- określenie zasad zakładania, organizacji, działalności i ustania spółdzielni oraz określenie praw i obowiązków członków spółdzielni;- określenie zasad powoływania i organizacji związków spółdzielczych oraz Krajowej Rady Spółdzielczej, a także zasad nadzoru nad spółdzielniami i związkami spółdzielczymi;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3493
  • Data wpłynięcia: 2010-10-05
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 99 dn. 30-08-2011

3493


15
wchodząca w skład rady lub zarządu. Uchwała w sprawie wyboru do rady albo
zarządu osoby, która nie spełnia takich wymagań, jest niewa na.

Art. 51. § 1. Członkiem rady, członkiem zarządu albo likwidatorem mo e być
tylko osoba fizyczna mająca pełną zdolno ć do czynno ci prawnych.
§ 2. Członkiem rady, członkiem zarządu albo likwidatorem nie mo e być osoba,
która została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwa okre lone w
przepisach rozdziałów XXXIII-XXXVII kodeksu karnego lub w art. 121-124 ustawy.
§ 3. W terminie trzech miesięcy od dnia uprawomocnienia się wyroku, o którym
mowa w § 2, skazany mo e zło yć wniosek do sądu, który wydał wyrok, o zwolnienie
go z zakazu pełnienia funkcji w spółdzielni lub o skrócenie czasu obowiązywania
zakazu. Nie dotyczy to przestępstw popełnionych umy lnie. Sąd rozstrzyga o
wniosku, wydając postanowienie.

Art. 52. § 1. Nie mo na być jednocze nie członkiem rady i zarządu tej samej
spółdzielni. Uchwała w sprawie wyboru członka rady do zarządu albo członka
zarządu do rady jest niewa na.
§ 2. Rada mo e wyznaczyć jednego lub kilku ze swoich członków do czasowego
pełnienia funkcji członka (członków) zarządu. Członkostwo w radzie ulega wówczas
zawieszeniu.
§ 3. W skład rady nie mo e wchodzić osoba będąca kierownikiem bie ącej
działalno ci gospodarczej spółdzielni, pełnomocnikiem, prokurentem lub
pracownikiem spółdzielni oraz osoba bliska członka rady lub zarządu, kierownika
bie ącej działalno ci gospodarczej spółdzielni, pełnomocnika lub prokurenta tej
samej spółdzielni. Uchwała w sprawie wyboru takiej osoby do rady jest niewa na.
§ 4. W skład zarządu nie mo e wchodzić osoba bliska członka rady lub zarządu,
kierownika bie ącej działalno ci gospodarczej spółdzielni, pełnomocnika lub
prokurenta tej samej spółdzielni. Uchwała w sprawie wyboru takiej osoby do zarządu
jest niewa na.
§ 5. Członek rady albo zarządu, kierownik bie ącej działalno ci gospodarczej
spółdzielni, pełnomocnik lub prokurent nie mo e być członkiem organu związku
spółdzielczego, w którym spółdzielnia jest zrzeszona, ani członkiem organu Krajowej
Rady Spółdzielczej. Z chwilą dokonania takiego wyboru ustaje jego członkostwo w
radzie albo zarządzie spółdzielni bąd stosunek pełnomocnictwa lub prokury.
§ 6. Członek rady albo zarządu, kierownik bie ącej działalno ci gospodarczej
spółdzielni, pełnomocnik lub prokurent nie mo e być lustratorem. Z chwilą
rozpoczęcia przez niego lustracji ustaje jego członkostwo w radzie albo zarządzie
spółdzielni bąd stosunek pełnomocnictwa lub prokury.

Art. 53. § 1. Nie mo e być członkiem rady albo zarządu, a tak e kierownikiem
bie ącej działalno ci spółdzielni, pełnomocnikiem lub prokurentem spółdzielni, osoba
zajmująca się interesami konkurencyjnymi wobec spółdzielni, w szczególno ci
będąca przedsiębiorcą prowadzącym działalno ć konkurencyjną wobec spółdzielni
albo wspólnikiem lub członkiem organu takiego przedsiębiorcy.
§ 2. Nie mo e być członkiem rady albo zarządu, a tak e kierownikiem bie ącej
działalno ci spółdzielni, pełnomocnikiem lub prokurentem spółdzielni przedsiębiorca
albo wspólnik lub członek organu przedsiębiorcy, który pozostaje ze spółdzielnią w
stosunkach cywilnoprawnych, związanych z prowadzoną przez niego działalno cią
gospodarczą.
§ 3. Przepisy § 1 i 2 stosuje się równie w wypadku, gdy okoliczno ci wymienione

16
w tych przepisach dotyczą osoby bliskiej członka rady lub zarządu albo kierownika
bie ącej działalno ci gospodarczej spółdzielni, pełnomocnika lub prokurenta
spółdzielni.
§ 4. Naruszenie zakazu, o którym mowa w § 1 - 3, stanowi podstawę odwołania
członka rady lub zarządu albo odwołania pełnomocnictwa lub prokury oraz powoduje
inne skutki prawne przewidziane w odrębnych przepisach.
§ 5. W wypadku naruszenia przez członka rady zakazu, o którym mowa w § 1 lub
2, rada niezwłocznie podejmuje uchwałę o zawieszeniu takiego członka w pełnieniu
czynno ci. Organ, który dokonał wyboru zawieszonego członka rady, rozstrzyga w
terminie okre lonym w statucie o uchyleniu zawieszenia lub odwołaniu zawieszonego
członka rady.

Art. 54. § 1. Członek zarządu albo rady odpowiada wobec spółdzielni za szkodę
wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub
postanowieniami statutu spółdzielni, chyba e nie ponosi winy.
§ 2. Je eli spółdzielnia nie wytoczy powództwa o naprawienie wyrządzonej jej
szkody w terminie roku od dnia ujawnienia czynu wyrządzającego szkodę, ka dy
członek mo e wnie ć powództwo o naprawienie szkody wyrządzonej spółdzielni.
§ 3. Je eli powództwo, o którym mowa w § 2, oka e się nieuzasadnione, a
członek, wnosząc je, działał w złej wierze lub dopu cił się ra ącego niedbalstwa, jest
obowiązany naprawić szkodę wyrządzoną pozwanemu.

DZIAŁ V
GOSPODARKA SPÓŁDZIELNI

Art. 55. Spółdzielnia odpowiada za swoje zobowiązania całym majątkiem.

Art. 56. § 1. Zasadniczymi funduszami własnymi spółdzielni są:
1) fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały
członkowskie z podziału nadwy ki bilansowej lub innych ródeł okre lonych w
odrębnych przepisach,
2)
fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, czę ci
nadwy ki bilansowej lub innych ródeł okre lonych w odrębnych przepisach.
§ 2. Spółdzielnia tworzy tak e inne fundusze własne, w tym fundusze rezerwowe,
przewidziane w odrębnych przepisach oraz w jej statucie.

Art. 57. § 1. Zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne
obcią enia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów (nadwy ka bilansowa),
mo e podlegać podziałowi w cało ci albo w czę ci na podstawie uchwały walnego
zgromadzenia.
§ 2. Nadwy ka bilansowa mo e podlegać podziałowi między członków, na
zasadach okre lonych w statucie, w szczególno ci stosownie do:
1) transakcji członka ze spółdzielnią,
2) wkładu pracy członka,
3) liczby udziałów objętych przez członka.
§ 3. Co najmniej 5% nadwy ki bilansowej przeznacza się na zwiększenie
funduszu zasobowego, je eli fundusz ten nie osiąga wysoko ci udziałów
obowiązkowych.
§ 4. Je eli udziały nie zostały w pełni opłacone, kwoty przypadające członkowi z
tytułu podziału nadwy ki bilansowej zalicza się na poczet jego udziałów.

17
§ 5. Je eli podział czę ci nadwy ki bilansowej między członków ma nastąpić w
formie oprocentowania udziałów, w podziale tym uwzględnia się byłych członków lub
ich spadkobierców, którym przysługują roszczenia o zwrot udziałów.
§ 6. Nadwy ka bilansowa mo e być przeznaczona na fundusze rezerwowe,
których utworzenie przewiduje statut.

Art. 58. Walne zgromadzenie mo e podjąć uchwałę o podwy szeniu funduszu
udziałowego z funduszy rezerwowych spółdzielni. Udziały przypadają członkom
proporcjonalnie do wielko ci ich udziałów w dotychczasowym funduszu.

Art. 59. Składki spółdzielni na wykonywanie zadań związku spółdzielczego, w
którym spółdzielnia jest zrzeszona, i Krajowej Rady Spółdzielczej obcią ają koszty jej
działalno ci.

Art. 60. Spółdzielnia prowadzi rachunkowo ć na zasadach okre lonych w
odrębnych przepisach.

Art. 61. Roczne sprawozdanie finansowe podlega badaniu w trybie i według
zasad okre lonych w odrębnych przepisach.

Art. 62. Roczne sprawozdanie z działalno ci spółdzielni, łącznie ze
sprawozdaniem finansowym i opinią biegłego rewidenta, je eli podlega ono
obowiązkowemu badaniu, wykłada się w lokalu spółdzielni co najmniej na miesiąc
przed terminem walnego zgromadzenia w celu umo liwienia członkom spółdzielni
zapoznania się z nim.

Art. 63. § 1. Straty bilansowe spółdzielni pokrywa się z funduszu zasobowego, a
w czę ci przekraczającej fundusz zasobowy – z funduszu udziałowego i innych
funduszy własnych spółdzielni według kolejno ci ustalonej przez statut. Straty z
pierwszych trzech lat obrachunkowych po zało eniu spółdzielni mogą być pokryte w
ciągu pięciu lat następnych.
§ 2. W wypadku gdy fundusze własne spółdzielni nie wystarczają na pokrycie
strat, walne zgromadzenie mo e podjąć uchwałę zobowiązującą członków do
wcze niejszego wniesienia wpłat na objęte udziały, ni to przewiduje statut. Uchwała
taka nie stanowi zmiany statutu.

DZIAŁ VI
LUSTRACJA

Art. 64. § 1. Ka da spółdzielnia jest obowiązana przynajmniej raz na trzy lata, a
spółdzielnia w likwidacji albo w upadło ci corocznie, poddać się lustracyjnemu
badaniu legalno ci, gospodarno ci i rzetelno ci cało ci jej działania. Lustracja
obejmuje okres od poprzedniej lustracji.
§ 2. Spółdzielnia mo e wystąpić w ka dym czasie o przeprowadzenie lustracji
cało ci lub czę ci jej działalno ci albo tylko okre lonych zagadnień. Lustracja jest
przeprowadzana na ądanie walnego zgromadzenia, rady lub 1/5 członków
spółdzielni.
§ 3. Celem lustracji jest:
1) sprawdzenie przestrzegania przez spółdzielnię przepisów prawa i postanowień
statutu,

18
2) zbadanie przestrzegania przez spółdzielnię prowadzenia przez nią działalno ci w
interesie ogółu członków,
3) kontrola gospodarno ci, celowo ci i rzetelno ci realizacji przez spółdzielnię jej
celów ekonomicznych i społecznych,
4) wskazywanie
członkom na nieprawidłowo ci w działalno ci organów spółdzielni,
5) udzielanie organizacyjnej i instrukta owej pomocy w usuwaniu stwierdzonych
nieprawidłowo ci oraz w usprawnieniu działalno ci spółdzielni.
§ 4. Lustrację przeprowadza lustrator wyznaczony przez radę. Je eli lustrator
odmówi przeprowadzenia lustracji, rada wyznacza innego lustratora. Rada
zawiadamia Krajową Radę Spółdzielczą i organ nadzoru o wyznaczeniu lustratora i o
odmowie lustratora przeprowadzenia lustracji.
§ 5. Je eli spółdzielnia nie podda się lustracji, Krajowa Rada Spółdzielcza
zarządza jej przeprowadzenie lustracji na koszt spółdzielni oraz wyznacza lustratora.
Paragraf 4 zdanie drugie i trzecie stosuje się odpowiednio.
§ 6. Organ nadzoru mo e zarządzić przeprowadzenie lustracji spółdzielni, je eli
jest to konieczne ze względu na cele okre lone w § 3, oraz wyznacza lustratora.
Paragraf 4 zdanie drugie i trzecie stosuje się odpowiednio.
§ 7. Krajowa Rada Spółdzielcza okre la tryb przeprowadzania lustracji.

Art. 65. § 1. Lustrator jest obowiązany zawiadomić Krajową Radę Spółdzielczą,
organ nadzoru oraz radę i zarząd spółdzielni o rozpoczęciu lustracji. Członkowie rady
są uprawnieni do uczestniczenia w lustracji.
§ 2. Lustrator jest uprawniony do wstępu na teren nieruchomo ci, budynków,
innych urządzeń lub lokali, w których spółdzielnia prowadzi działalno ć, w takich
dniach i godzinach, w jakich jest ona lub powinna być prowadzona.
§ 3. Lustrator mo e przeglądać księgi, wszelkie dokumenty i inne no niki
informacji w lustrowanej spółdzielni oraz sprawdzać jej stan majątkowy.
§ 4. Organy spółdzielni i jej pracownicy obowiązani są do udzielania lustratorowi
pisemnych lub ustnych informacji i wyja nień oraz wszelkiej pomocy przy
wykonywaniu przez niego czynno ci lustracyjnych.

Art. 66. § 1. Lustrator sporządza protokół z lustracji, który składa radzie,
zarządowi, Krajowej Radzie Spółdzielczej i organowi nadzoru. Protokół sporządzony
przez lustratora ma moc dokumentu urzędowego.
§ 2. Zarząd jest obowiązany corocznie przekazywać informację o realizacji
wniosków wynikających z protokołu lustracji walnemu zgromadzeniu, Krajowej
Radzie Spółdzielczej i organowi nadzoru.
§ 3. Zarząd jest obowiązany, na ądanie członka spółdzielni, udostępnić mu do
wglądu protokół lustracji i informację o realizacji wynikających z niego wniosków lub
wydać mu odpisy (kopie) tych dokumentów; art. 18 § 1 pkt 4 stosuje się odpowiednio.
§ 4. Rada przedstawia na najbli szym walnym zgromadzeniu wnioski wynikające
z protokołu lustracji.

Art. 67.
§ 1 Obowiązki lustratora mo e pełnić ka da osoba mająca pełną
zdolno ć do czynno ci prawnych, która uzyskała uprawnienia lustracyjne.
§ 2. Państwowa Komisja Kwalifikacyjna i Odpowiedzialno ci Zawodowej nadaje
uprawnienia lustracyjne osobie, wobec której postępowanie kwalifikacyjne
zakończyło się wynikiem pozytywnym, na wniosek tej osoby. Nadanie uprawnień
lustracyjnych stwierdza się przez wydanie wiadectwa uprawnień lustracyjnych,
którego odpis przesyła się niezwłocznie Krajowej Radzie Spółdzielczej. Odmowa

19
nadania uprawnień lustracyjnych następuje w drodze decyzji.
§ 3. wiadectwo uprawnień kwalifikacyjnych zawiera następujące dane:.
1) imię i nazwisko,
2)
imiona rodziców,
3) datę i miejsce urodzenia,
4)
adres zamieszkania,
5) wykształcenie,
6)
numer ewidencyjny PESEL,
7) numer
uprawnień lustracyjnych.
§ 4. Minister wła ciwy do spraw instytucji finansowych powołuje i odwołuje, w
drodze zarządzenia, Państwową Komisję Kwalifikacyjną i Odpowiedzialno ci
Zawodowej, z udziałem 40% członków wskazanych przez Krajową Radę
Spółdzielczą.
§ 5. Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza się na koszt osób ubiegających
się o nadanie uprawnień lustracyjnych. Koszty są pokrywane przez wniesienie opłaty
egzaminacyjnej.
§ 6. Wysoko ć opłaty egzaminacyjnej nie mo e być wy sza ni kwota
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym przeprowadzenie
postępowania kwalifikacyjnego, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych.
§ 7. Członkom Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej i Odpowiedzialno ci
Zawodowej przysługuje wynagrodzenie za przeprowadzenie postępowania
kwalifikacyjnego.
§ 8. Minister wła ciwy do spraw instytucji finansowych okre li, w drodze
rozporządzenia:
1) wysoko ć opłaty egzaminacyjnej, umo liwiającej pokrycie kosztów
postępowania kwalifikacyjnego i wydatków związanych z funkcjonowaniem
Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej i Odpowiedzialno ci Zawodowej oraz tryb
jej pobierania, oraz przypadki uzasadniające zwrot tej opłaty, uwzględniając
etapy i terminy postępowania kwalifikacyjnego,
2) wysoko ć wynagrodzenia członków Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej i
Odpowiedzialno ci Zawodowej, uwzględniając liczbę osób przystępujących do
postępowania kwalifikacyjnego, czas trwania tego postępowania oraz sposób
przeprowadzenia egzaminu.

Art. 68. § 1. Krajowa Rada Spółdzielcza prowadzi centralny rejestr lustratorów
spółdzielni.
§ 2. Osoby, którym nadano uprawnienia lustracyjne, podlegają wpisowi do
centralnego rejestru lustratorów spółdzielni na podstawie wiadectw nadania tych
uprawnień.
§ 3. W centralnym rejestrze wpisuje się numer kolejny i datę wpisu oraz dane, o
których mowa w art. 67 § 3.
§ 4. Wyciągi z rejestru, z wyjątkiem danych wymienionych w art. 67 § 3 pkt 3, 4 i
6, podlegają ogłoszeniu w Monitorze Spółdzielczym oraz są umieszczane na stronie
internetowej Krajowej Rady Spółdzielczej.
§ 5. Ogłoszeniu, o którym mowa w § 3, podlegają tak e uzupełnienia i zmiany w
rejestrze.

Art. 69. § 1. Lustrator jest obowiązany wykonywać czynno ci lustracyjne ze
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: