eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących procedur dochodzenia odszkodowań lub zadośćuczynienia w wyniku popełnienia błędów medycznych lub naruszenia praw pacjentów;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3488
  • Data wpłynięcia: 2010-10-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
  • data uchwalenia: 2011-04-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 660

3488

Projektowana ustawa w art. 2 dotyczącym zmiany ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r.
o zakładach opieki zdrowotnej wprowadza po raz pierwszy obowiązek zawarcia umowy
ubezpieczenia pomiędzy zakładem opieki zdrowotnej a zakładem ubezpieczeń. Obowiązek
ubezpieczenia dotyczyć będzie tych czynności, które nie podlegają ubezpieczeniu w związku
z obowiązkiem ubezpieczenia, o którym mowa w przepisach o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zaproponowane rozwiązanie będzie się
wiązać z koniecznością skorelowania przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
dotyczących szczegółowego zakresu ubezpieczenia, minimalnych sum gwarancyjnych
z przepisami, które zostaną wydane na podstawie upoważnienia zawartego w projektowanej
regulacji.
Projektowane regulacje stosować się będzie do zdarzeń, których skutkiem jest zakażenie
pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia
pacjenta albo śmierć pacjenta, mających miejsce po dniu wejścia w życie ustawy oraz do tych
zdarzeń, które miały miejsce przed tym dniem, w przypadku gdy nie upłynął termin do
wniesienia wniosku o ustalenie błędu medycznego. Jak wskazano powyżej, wniosek
o ustalenie błędu medycznego wnosi się w terminie 1 roku od dnia, w którym pacjent
dowiedział się o zakażeniu, uszkodzeniu ciała lub rozstroju zdrowia albo nastąpiła śmierć
pacjenta, jednakże termin ten nie może być dłuższy niż 3 lata od dnia, w którym nastąpiło
zdarzenie skutkujące zakażeniem, uszkodzeniem ciała lub rozstrojem zdrowia albo śmiercią
pacjenta.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r. także z uwagi na to, że wywołuje ona
określone skutki finansowe, które ze względu na zasady i tryb przygotowania projektu
budżetu, mogą dotyczyć po raz pierwszy roku 2012. Po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
wejdzie w życie art. 11 projektowanej ustawy, który dotyczy powoływania po raz pierwszy
wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o błędach medycznych.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597) i nie podlega notyfikacji.
Projekt ustawy został umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
 
10
Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337). W trybie określonym tą ustawą nie
zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
 
11
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt ustawy będzie miał wpływ na pacjentów, szpitale, zakłady ubezpieczeń, a także
wojewodów, samorządy zawodów medycznych i prawniczych (adwokatów oraz radców
prawnych) oraz Rzecznika Praw Pacjenta i ministra właściwego do spraw zdrowia.

2. Konsultacje społeczne
Równolegle do uzgodnień międzyresortowych projektowana regulacja została przekazana do
konsultacji społecznych z organizacjami: pacjentów, szpitali, podmiotów tworzących szpitale
i zakładów ubezpieczeń, oraz z samorządami zawodów medycznych i prawniczych, a także
związkami zawodowymi działającymi w ochronie zdrowia, było to 59 podmiotów:
1.
Naczelna Rada Lekarska
2.
Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych
3.
Naczelna Rada Aptekarska
4.
Krajowa Izba Diagnostów Laboratoryjnych
5.
Naczelna Rada Adwokacka
6.
Krajowa Rada Radców Prawnych
7.
Krajowa Rada Notarialna
8.
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
9.
Sekretariat Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”
10. Federacja Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia
11. Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy
12. Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych
13. Ogólnopolski Związek Zawodowy Położnych
14. Związek Zawodowy Chirurgów Polskich
15. Związek Zawodowy Neonatologów
16. Związek Zawodowy Lekarzy Specjalności Chirurgicznych
17. Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”
18. Krajowy Sekretariat Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność 80”
19. Forum Związków Zawodowych
20. Federacja Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej
21. Unia Metropolii Polskich
22. Unia Uzdrowisk Polskich
 
12
23. Związek Powiatów Polskich
24. Związek Miast Polskich
25. Związek Gmin Wiejskich RP
26. Unia Miasteczek Polskich
27. Konwent Marszałków RP
28. Federacja Związków Gmin i Powiatów RP
29. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
30. Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce
31. Kolegium Pielęgniarek i Położnych Rodzinnych w Polsce
32. Rada Krajowa Federacji Konsumentów
33. Fundacja Stefana Batorego
34. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
35. Związek Pracodawców Niepublicznej Opieki Zdrowotnej
36. Związek Pracodawców Ratownictwa Medycznego Samodzielnych Publicznych
Zakładów Opieki Zdrowotnej
37. Polskie Stowarzyszenie Dyrektorów Szpitali
38. Stowarzyszenie Menadżerów Opieki Zdrowotnej STOMOZ
39. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego
40. Konfederacja Pracodawców Polskich
41. Business Centre Club – Związek Pracodawców
42. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Niepublicznych
43. Federacja Pacjentów Polskich
44. Helsińska Fundacja Praw Człowieka
45. Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej
46. Stowarzyszenie Pacjentów „Primum Non Nocere”
47. Parasol dla ycia Stowarzyszenie Pomocy Rodzinom Dzieci Cierpiących Na Skutek
Inwazyjnych Chorób Bakteryjnych
48. Fundacja „Pod Prąd ółtej Rzeki”
49. Stowarzyszenie „SIEĆ PLUS”
50. Stowarzyszenie Pomocy Chorym z HCV „Prometeusze”
51. Stowarzyszenie „SOS-WZW”
52. Stowarzyszenie Chorych na Boreliozę
53. Stowarzyszenie Pomocy Osobom Zakażonym Wirusami Hepatotropowymi „Hepa –
Help”
 
13
54. Stowarzyszenie Wolontariuszy Wobec AIDS „Bądź z Nami”
55. Towarzystwo Pomocy Chirurgicznie Chorym Dzieciom w Rzeszowie
56. Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Wymagającym Leczenia Chirurgicznego
57. Federacja Na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny
58. Fundacja Rodzić po Ludzku
59. Komitet Upowszechniania Karmienia Piersią.

W ramach konsultacji społecznych uwagi do projektu zgłosiły podmioty, do których projekt
skierowano, a także inne podmioty, w związku z udostępnieniem projektu na stronie
internetowej Ministerstwa Zdrowia. Były to następujące podmioty: Pracodawcy
Rzeczypospolitej Polskiej, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, Helsińska Fundacja
Praw Człowieka, Okręgowa Izba Lekarska w Szczecinie, Okręgowa Izba Lekarska
w

Krakowie, Krajowa Izba Diagnostów Laboratoryjnych, Krajowa Rada Notarialna,
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Polska Izba Ubezpieczeń, Rzecznik
Ubezpieczonych, Federacja Pacjentów Polskich, Federacja Związków Pracodawców Ochrony
Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego –
Państwowy Zakład Higieny, Stowarzyszenie Dyrektorów Szpitali Klinicznych, ląski
Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Stowarzyszenie Pacjentów „Primum Non Nocere”,
Federacja Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej, Federacja Na Rzecz
Kobiet i Planowania Rodziny oraz Naczelna Rada Lekarska.
Znacząca cześć uwag zgłoszonych przez ww. podmioty została uwzględniona.
Większość podmiotów, które nadesłały opinie do projektu, pozytywnie odniosło się do jego
idei, zgłaszając do niego konkretne propozycje oraz zastrzeżenia. W projekcie uwzględniono
uwagi dotyczące określenia co jest kosztem postępowania przed wojewódzką komisją oraz
wprowadzono rozwiązania mające na celu zlimitowanie wysokości kosztów.
Uwzględniono także uwagi dotyczące doprecyzowania przepisów odnoszących się do składu
wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o błędach medycznych; stosowania przepisów
Kodeksu postępowania cywilnego przez wojewódzką komisję; doprecyzowania przepisów
dotyczących spadkobierców i przedstawicieli ustawowych, jako podmiotów składających
wnioski; rezygnacji z ponoszenia przez podmiot składający wniosek kosztów w razie
wycofania wniosku oraz w przypadku nieprzyjęcia propozycji zakładu ubezpieczeń
w zakresie wysokości odszkodowania albo zadośćuczynienia.
Odnosząc się do uwag nieuwzględnionych należy wskazać na to, że część podmiotów
opiniujących projekt:
 
14
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: