eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia

Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia

Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3485
  • Data wpłynięcia: 2010-10-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o systemie informacji w ochronie zdrowia
  • data uchwalenia: 2011-04-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 657

3485

3. Do każdego identyfikatora usługodawcy przyporządkowane są identyfikatory jednostek
i komórek organizacyjnych usługodawcy – jeżeli dotyczy, w ramach których pracownicy
medyczni udzielają świadczeń opieki zdrowotnej.
4. Usługodawca przekazuje do Centralnego Wykazu Usługobiorców dane o pracownikach
medycznych udzielających świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie, o którym mowa
w art. 17 ust. 2.
5. Usługodawca używa certyfikatu w celu uwierzytelnienia w SIM:
1) przekazywanych z systemu ewidencyjno-informatycznego usługodawcy danych
o udzielonych usługobiorcom świadczeniach opieki zdrowotnej;
2) korekty błędnych danych o udzielonych i planowanych świadczeniach opieki
zdrowotnej;
3) danych dotyczących pracowników medycznych udzielających świadczeń opieki
zdrowotnej.
6. Dane do Centralnego Wykazu Usługodawców są przekazywane przez:
1) płatników, o których mowa w art. 2 pkt 9 lit. a;
2) podmioty prowadzące rejestry publiczne i rejestry medyczne, obowiązane do
przekazywania danych zawartych w tych rejestrach.
2. Administratorem danych gromadzonych w Centralnym Wykazie Usługodawców jest
minister właściwy do spraw zdrowia.

Art. 17.
1.
Tworzy się rejestr medyczny zwany Centralnym Wykazem Pracowników
Medycznych.
2.
W ramach Centralnego Wykazu Pracowników Medycznych, do nadanego
pracownikowi medycznemu identyfikatora, są przyporządkowane dane umożliwiające
identyfikację pracownika medycznego, dotyczące:
1) imienia ( imion ) i nazwiska;
2) numeru PESEL albo numeru paszportu lub innego dokumentu tożsamości
– w przypadku osób, którym nie nadano numeru PESEL;
3) certyfikatu;
4) numeru uprawnień do wykonywania zawodu – jeżeli dotyczy;

20
5) specjalizacji – jeżeli dotyczy;
6) identyfikatorów nadanych w innych rejestrach medycznych – jeżeli dotyczy.
3.
Pracownik medyczny używa certyfikatu w celu:
1) autoryzacji elektronicznej dokumentacji medycznej;
2) uzyskania dostępu do danych umożliwiających pobranie z SIM dokumentów
elektronicznych wystawionych przez innego usługodawcę oraz pobrania
danych z tych dokumentów, w zakresie niezbędnym do prowadzenia
diagnostyki, zapewnienia ciągłości leczenia oraz zaopatrzenia usługobiorców
w produkty lecznicze i wyroby medyczne;
3) uzyskania dostępu do danych zgromadzonych w SIM umożliwiających
wymianę pomiędzy usługodawcami danych zawartych w elektronicznej
dokumentacji medycznej.
4.
Administratorem danych gromadzonych w Centralnym Wykazie Pracowników
Medycznych jest minister właściwy do spraw zdrowia.

Art. 18.
Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, sposób identyfikacji usługobiorców,
pracowników medycznych i usługodawców oraz sposób i tryb przekazywania przez
usługodawców informacji o pracownikach medycznych udzielających świadczeń opieki
zdrowotnej, w zakresie określonym w art. 17 ust. 2, mając na uwadze konieczność
zapewnienia integralności danych niezbędnych do celów identyfikacji z danymi zawartymi
w rejestrach medycznych i rejestrach publicznych, oraz zapewnienia bieżącej aktualizacji
danych w ramach SIM.

Art. 19.
1.
Minister właściwy do spraw zdrowia w celu:
1) monitorowania zapotrzebowania na świadczenia opieki zdrowotnej,
2) monitorowania stanu zdrowia usługobiorców,
3) prowadzenia profilaktyki zdrowotnej lub realizacji programów zdrowotnych
- może tworzyć i prowadzić lub tworzyć i zlecać prowadzenie rejestrów medycznych,

21
stanowiących uporządkowany zbiór danych i informacji o zachorowaniach, chorobach, stanie
zdrowia, metodach leczenia, diagnozowania, monitorowania postępów w leczeniu oraz
zagrożeniach związanych z występowaniem niektórych chorób.
2. Utworzenie rejestru medycznego, o którym mowa w ust. 1, powinno być poprzedzone
analizą potrzeb jego utworzenia.
3. Analiza, o której mowa w ust. 2, obejmuje w szczególności:
1) zdefiniowanie problemu i weryfikację potrzeby utworzenia rejestru;
2) spodziewane efekty i korzyści wynikające z wdrożenia rejestru;
3) uzasadnienie konieczności sfinansowania lub dofinansowania rejestru przez
ministra właściwego do spraw zdrowia;
4) określenie maksymalnej wysokości środków niezbędnych do utworzenia
i prowadzenia rejestru;
5) ocenę nowatorstwa zaproponowanych rozwiązań oraz wykorzystania
dotychczasowych doświadczeń i istniejących środków;
6) ocenę przydatności rejestru i możliwości jego wykorzystania w przyszłości
oraz dalszego prowadzenia tego rejestru;
7) wskaźniki monitorowania oczekiwanych efektów wdrożenia rejestru.
4. Administrator danych zawartych w rejestrze medycznym, o którym mowa w ust. 1,
jest obowiązany do usunięcia z tego rejestru wszelkich danych umożliwiających
identyfikację osoby, w przypadku wniesienia przez nią sprzeciwu wobec przetwarzania
tych danych, chyba że ich przetwarzanie jest niezbędne w celu uniknięcia zagrożenia dla
życia i zdrowia ludzi.
5. Dane inne niż wskazane w art. 4 ust. 3 dające się powiązać z konkretną osobą fizyczną
mogą być przetwarzane w rejestrach medycznych, o których mowa w ust. 1, wyłącznie
wtedy, gdy źródłem danych w nich zawartych jest dokument obejmujący dane osobowe
niedające się oddzielić przy ich przekazywaniu lub gdy identyfikacja jest niezbędna do
realizacji zadań i celów rejestru.
6. Dane zawarte w rejestrach medycznych, o których mowa w ust. 1, mogą być
udostępniane do celów statystycznych i naukowo-badawczych jedynie w formie
uniemożliwiającej ich powiązanie z konkretną osobą fizyczną.

22

Art. 20.
1. Tworzenie rejestrów medycznych, o których mowa w art. 19 ust. 1, następuje w drodze
rozporządzenia. W rozporządzeniu minister właściwy do spraw zdrowia określa:
1) cel i zadania rejestru,
2) administratora danych zawartych w rejestrze,
3) okres, na jaki utworzono rejestr – w przypadku rejestru tworzonego na czas
oznaczony,
4) sposób prowadzenia rejestru,
5) zakres i rodzaj danych przetwarzanych w rejestrze spośród danych określonych
w art. 4 ust. 3 i art. 19 ust. 5,
6) sposób pozyskiwania danych podlegających wpisowi do rejestru,
7) sposób zabezpieczenia danych osobowych zawartych w rejestrze przed
nieuprawnionym dostępem
- mając na uwadze analizę potrzeb utworzenia rejestru, o której mowa w art. 19 ust. 2.
2. Likwidacja rejestrów medycznych, o których mowa w art. 19 ust. 1, następuje w drodze
rozporządzenia. W rozporządzeniu minister właściwy do spraw zdrowia określa:
1) termin likwidacji rejestru, jeżeli nie wynika on z przepisów o jego utworzeniu, oraz:
2) warunki organizacyjno-techniczne:
a) zaprzestania przetwarzania danych zawartych w rejestrze,
b) przechowywania danych zawartych w rejestrze lub przekazania tych
danych wskazanym w rozporządzeniu podmiotom

mając na uwadze konieczność zabezpieczenia danych przed utratą
i nieuprawnionym dostępem oraz to, że stanowią materiały archiwalne
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie
archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673, z późn. zm.16)).
3. Minister właściwy do spraw zdrowia prowadzi w Biuletynie Informacji Publicznej wykaz
rejestrów medycznych, o których mowa w art. 19 ust. 1. Wykaz jest aktualizowany
niezwłocznie po utworzeniu albo likwidacji rejestru na podstawie ust. 1 albo 2.

16) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708,
Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 39,
poz. 307 i Nr 166, poz. 1317 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 47, poz. 278 i Nr 182 poz. 1228.

23

Art. 21.
Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
informatyzacji opracuje i udostępni nieodpłatnie model oprogramowania służący do
prowadzenia elektronicznych baz danych, w tym rejestrów medycznych, umożliwiający
zakładanie, aktualizowanie zbiorów danych, budowę baz danych w zakresie ochrony zdrowia
i ich integrowanie w ramach systemu informacji, z uwzględnieniem zasady neutralności
technologicznej wyrażonej w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Rozdział 5
Dziedzinowe systemy teleinformatyczne
Art. 22.
1. System RUM - NFZ jest systemem teleinformatycznym, którego celem jest
przetwarzanie danych o udzielonych i planowanych świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych oraz rozliczanie tych świadczeń.
2. Zakres danych przekazywanych przez usługodawców do Systemu RUM – NFZ określają
przepisy wydane na podstawie art. 190 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r.
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
3. Administratorem Systemu RUM – NFZ jest Narodowy Fundusz Zdrowia.
4. System RUM - NFZ jest finansowany ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia.
5. Dane dotyczące świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 190 ust. 1 – 3 ustawy z dnia
27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych, są przekazywane do SIM za pośrednictwem Systemu RUM – NFZ.
6. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
informatyzacji, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia określi,
w drodze rozporządzenia, funkcjonalność Systemu RUM – NFZ oraz warunki
organizacyjno-techniczne umożliwiające wykorzystywanie za pomocą Platformy
Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych informacji
ze słowników i rejestrów zgromadzonych w SIM umożliwiających usługodawcy
wystawienie rozliczenia i faktury w postaci dokumentu elektronicznego, mając na

24
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: