Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3485
- Data wpłynięcia: 2010-10-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie informacji w ochronie zdrowia
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 657
3485
2007 – 2013, Priorytet VII Społeczeństwo Informacyjne – Budowa elektronicznej
administracji.
Platforma udostępniania on-line przedsiębiorcom usług i zasobów cyfrowych
rejestrów medycznych (realizacja projektu zgodnie z umową o dofinansowanie
nr POIG.07.01.00-00-008/09-00, zawartą w dniu 22.06.2009 r. pomiędzy Władzą
Wdrażająca Programy Europejskie a Ministerstwem Zdrowia/Centrum Systemów
Informacyjnych Ochrony Zdrowia).
Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie (wraz z późniejszymi
aneksami) całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 53 263 tys. zł. Kwota wydatków
kwalifikowalnych wynosi 50 763 tys. zł., z czego ze środków europejskich zostanie
pokryta kwota 43 148,55 tys. zł. (stanowiąca 85 %) oraz z budżetu państwa, z części
46 – Zdrowie, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia kwota –
7 614,45 tys. zł (stanowiąca 15 %). Okres kwalifikowalności wydatków dla Projektu
(okres realizacji projektu) rozpoczął się w dniu 18 grudnia 2007 roku i kończy się
w dniu 31 grudnia 2012 roku. Wkład krajowy w wysokości 15 % wydatków
kwalifikowalnych zostanie zapewniony w okresie realizacji projektu, zgodnie ze
Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka 2007 – 2013. Wydatki niekwalifikowane w okresie realizacji projektu
w wysokości 2 500 tys. zł będą finansowane ze środków budżetowych będących
w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia.
Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych
o Zdarzeniach Medycznych (realizacja projektu zgodnie z umową o dofinansowanie
nr POIG.07.01.00-00-007/09-00 zawartą w dniu 22.06.2009 r. pomiędzy Władzą
Wdrażająca Programy Europejskie a Ministerstwem Zdrowia/Centrum Systemów
Informacyjnych Ochrony Zdrowia).
Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie (wraz z późniejszymi
aneksami) całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 712 640 tys. zł. Kwota
całkowitych wydatków kwalifikowalnych wynosi 676 840 tys. zł, z czego ze środków
europejskich zostanie pokryta kwota 575 314 tys. zł (stanowiąca 85 %) oraz z budżetu
państwa, z części 46 – Zdrowie, której dysponentem jest minister właściwy do spraw
zdrowia kwota 101
526
tys. zł (stanowiąca 15 %). Okres kwalifikowalności
wydatków dla Projektu (okres realizacji projektu) rozpoczął się w dniu 29.11.2007 r.
i kończy się w dniu 30.09.2014 r. Wkład krajowy, w wysokości 15 % wydatków
kwalifikowanych, zostanie zapewniony w okresie realizacji projektu, zgodnie ze
23
Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka 2007 – 2013. Wydatki niekwalifikowalne w okresie realizacji projektu
w wysokości 35 800 tys. zł będą finansowane ze środków budżetowych będących
w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia.
Ze źródeł tych zostaną sfinansowane m.in. następujące projekty merytoryczne:
1)
Centralne Rejestry Ochrony Zdrowia – Informatyzacja Referencyjnych
Podmiotowych Rejestrów Pierwotnych w Ochronie Zdrowia (rejestr lekarzy,
pielęgniarek, rejestr farmaceutów, rejestry praktyk lekarskich, rejestr zakładów
opieki zdrowotnej);
2)
Statystyka ochrony zdrowia oraz rejestry przedmiotowe ochrony zdrowia
– informatyzacja procesów statystycznych oraz rejestrów przedmiotowych takich
jak rejestr onkologiczny, rejestr kardiologiczny, karta statystyczna szpitalna,
rejestr wad genetycznych itp.;
3)
Centralny Rejestr Usługodawców – Budowa centralnego rejestru usługodawców
jako rejestru wtórnego;
4)
Centralny Rejestr Usługobiorców – Budowa centralnego rejestru usługobiorców
jako rejestru wtórnego;
5)
Centralny Rejestr Pracowników Medycznych – budowa centralnego rejestru
pracowników medycznych jako rejestru wtórnego;
6)
Elektroniczna Dokumentacja Medyczna – Informatyzacja prowadzenia
dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej oraz w praktykach
lekarskich;
7)
Internetowe Konto Pacjenta;
8)
Elektroniczna Recepta – wdrożenie systemu elektronicznej recepty;
9)
zapisy do lekarza on-line i system monitorowania dostępności do świadczeń opieki
zdrowotnej – udostępnienie usług umożliwiających pacjentom zapisy do lekarza
on-line oraz możliwość monitorowania swojego statusu;
10)
elektroniczne rozliczenia – wdrożenie systemów umożliwiających płatnikom
świadczeń przeprowadzania rozliczeń z usługodawcami w tym wprowadzenie
systemu elektronicznego fakturowania;
11)
Monitorowanie Zagrożeń oraz Informacyjne wspomaganie systemu Państwowe
Ratownictwo Medyczne;
24
12)
Monitorowanie Kosztów Leczenia i Sytuacji Finansowo-Ekonomicznej Zakładów
Opieki Zdrowotnej;
13)
Monitorowanie Obrotu Produktami Leczniczymi;
14)
Monitorowanie Kształcenia Pracowników Medycznych;
15)
usługi telemedyczne – wdrożenie i uruchomienie usług telemedycznych.
2. Z postanowień umów o dofinansowanie przedmiotowych projektów wynika
obowiązek zapewnienia trwałości projektów w okresie 5 lat od zakończenia ich
realizacji. Szczegółowy harmonogram wdrożenia oraz wielkość środków
przeznaczonych na poszczególne projekty merytoryczne jest przedmiotem
specjalistycznego opracowania – Studium Wykonalności, które powstało w 2008 r.
i będzie również podstawą do prowadzania zamówień publicznych. Koszt
eksploatacji i utrzymania systemu został wstępnie oszacowany w Studiach
Wykonalności na poziomie: dla systemu „Platforma Udostępniania On-Line Usług
i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych” ok. 13 800 tys zł rocznie,
począwszy od roku 2013 (tj. od zakończenia okresu realizacji Projektu) oraz dla
systemu „Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia
Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych” ok. 68 500 tys. zł rocznie,
począwszy od roku 2015 (tj. od zakończenia okresu realizacji Projektu).
Szacowanie oparto na analizie porównywalnych kosztów utrzymania systemów
informatycznych, outsourcingowych usług, kosztów eksploatacji, analizie
przeprowadzonej w trakcie opracowania Studium Wykonalności. Koszty będą
pokrywane z budżetu państwa, z części 46 – Zdrowie, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw zdrowia, co wymaga zapewnia dodatkowych środków
w budżecie państwa od 2013 r.
3. Koszty związane z wynagrodzeniem specjalistów wykonujących czynności kontrolne,
o których mowa w art. 39 ust. 2 projektu, będą uzależnione od liczby kontrolowanych
podmiotów. W ramach Rejestrów Zakładów Opieki Zdrowotnej zarejestrowanych jest
18 206 podmiotów świadczących usługi finansowane przez Narodowy Fundusz
Zdrowia. Przy założeniu, że kontroli będzie podlegać 360 ww. podmiotów (około 2 %
ogólnej liczby zarejestrowanych podmiotów) oraz, że maksymalny koszt kontroli nie
przekroczy kwoty 3 700 zł, szacuje się, że roczny koszt kontroli nie przekroczy kwoty
25
1 332 tys. zł. Koszty te będą pokrywane, po zakończeniu realizacji projektów,
z budżetu państwa, z części 46 – Zdrowie, której dysponentem jest minister właściwy
do spraw zdrowia, co wymaga zapewnienia dodatkowych środków w budżecie
państwa od 2013 r.
4. Ze względu na fakt, iż analiza kosztów i korzyści bada wpływ SIOZ z szerszej
perspektywy niż analiza finansowa, zostały uwzględnione w niej również dodatkowe
koszty, które niesie ze sobą implementacja SIOZ. Pojęcie kosztów zewnętrznych
należy traktować jako wszystkie powiązania kosztowe wynikające z realizacji
Projektów i gwarantujące osiągnięcie korzyści na omawianym w Studiach
Wykonalności poziomie. Ich ocena podobnie jak i ocena korzyści ekonomicznych
opiera się na stwierdzeniu, że choć nie stanowią one przepływów pieniężnych
bezpośrednio związanych z Beneficjentem i Projektem to jednak ich poniesienie jest
niezbędne dla uzyskania korzyści na odpowiednim poziomie lub jest konsekwencją
implementacji Projektu.
Oszczędności:
Prawidłowe funkcjonowanie systemu informacji w ochronie zdrowia pozwoli na szczelne
gospodarowanie finansowymi środkami publicznymi. Szacuje się, że roczny poziom
oszczędności wynikających z wdrożenia systemu może sięgnąć nawet 5 % wydatków na
finansowanie opieki zdrowotnej ze środków publicznych, co w chwili obecnej można określić
na poziomie nawet ok. 2 200 000 tys. zł rocznie.
W Studium Wykonalności przedstawiono wyniki analizy finansowej Projektu P1 - korzyści
społeczne (nie dotyczące tylko sektora finansów publicznych). Zostały one oszacowane
w Studium Wykonalności metodą „Willingness To Pay” (WTP) – od momentu osiągnięcia
ich pełnej wysokości (tj. w latach 2017-2023) będą na stałym poziomie około 2 200 000 tys.
zł rocznie. Korzyści te należy rozpatrywać przez pryzmat trzech podstawowych efektów:
1)
zwiększenia dostępności usług medycznych dzięki elektronicznym
rejestracjom do specjalistów,
2)
zwalczania nieuczciwych praktyk (zapisy na świadczenia opieki zdrowotnej
z pominięciem list oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej,
dodatkowe
świadczenia opieki zdrowotnej udzielane osobom
nieuprawnionym),
26
3)
zmniejszenia liczby błędów lekarskich (dzięki pełnej informacji
i udokumentowanej kontroli procesu leczenia).
Efekty te zostały wskazane przez respondentów badanych metodą WTP.
Inne korzyści ekonomiczne:
Bezpośrednie korzyści dla Narodowego Funduszu Zdrowia, wynikać będą z uszczelnienia
sposobu wydawania środków finansowych w służbie zdrowia, co jest podstawowym
warunkiem zwiększenia finansowania ochrony zdrowia. Dotychczas przeprowadzone
kontrole realizacji umów przez świadczeniodawców wykazały szereg zaniedbań
i nieprawidłowości, np. nieuzasadnione wydłużenia hospitalizacji lub rozliczania usług
droższych zamiast faktycznie wykonanych. Poziom tego rodzaju nadużyć jest szacowany
przez autorów Studium Wykonalności na podstawie Sprawozdań z działalności Narodowego
Funduszu Zdrowia na 620 000 tys. zł. rocznie. Jest to niebagatelna kwota, która płynie do
jednostek nieefektywnych i pozwala uzyskiwać nieuzasadnione korzyści. Dlatego sprawna
kontrola większości transferów, kontraktów i refundacji pozwoli ograniczyć tego typu
praktyki, dzięki identyfikacji podmiotów, których działalność będzie znacząco odbiegała od
najlepszych praktyk świadczeniodawców.
Dostępne informacje umożliwiają wycenę korzyści płynących z zastosowania recepty
elektronicznej, w tym z oszczędności w procesach administracyjnych będących rezultatem
zastosowania recepty elektronicznej w jednostkach ochrony zdrowia.
Trudno jest oczekiwać, że bezpośrednio po zakończeniu realizacji Projektu wszystkie
rozwiązania związane z e-receptami osiągną swoją maksymalną efektywność. Nawet jeżeli po
zrealizowaniu Projektu znikną bariery techniczne dla stosowania elektronicznych recept,
mogą nadal istnieć bariery organizacyjne wynikające z konieczności podjęcia działań przez
wiele innych podmiotów. W związku z tym przyjęto założenie, że pełne korzyści e-recepty
osiągane będą od 2017 roku, natomiast w latach 2014-2016 wynosić będą odpowiednio
w odniesieniu rocznym, 25 %, 50 % i 75 % pełnych potencjalnych korzyści.
Dla przeprowadzenia obliczeń założono, że redukcja kosztów będzie wynikała z braku
potrzeby użycia druków papierowych. Koszt wytworzenia oprogramowania niezbędnego do
wytworzenia recepty elektronicznej został uwzględniony w nakładach inwestycyjnych,
dlatego uniknięcie wydatków na druki papierowe (ale również na naklejki z kodami
kreskowymi) w całości stanowić będzie oszczędność. Również okres refundacji
27
administracji.
Platforma udostępniania on-line przedsiębiorcom usług i zasobów cyfrowych
rejestrów medycznych (realizacja projektu zgodnie z umową o dofinansowanie
nr POIG.07.01.00-00-008/09-00, zawartą w dniu 22.06.2009 r. pomiędzy Władzą
Wdrażająca Programy Europejskie a Ministerstwem Zdrowia/Centrum Systemów
Informacyjnych Ochrony Zdrowia).
Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie (wraz z późniejszymi
aneksami) całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 53 263 tys. zł. Kwota wydatków
kwalifikowalnych wynosi 50 763 tys. zł., z czego ze środków europejskich zostanie
pokryta kwota 43 148,55 tys. zł. (stanowiąca 85 %) oraz z budżetu państwa, z części
46 – Zdrowie, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia kwota –
7 614,45 tys. zł (stanowiąca 15 %). Okres kwalifikowalności wydatków dla Projektu
(okres realizacji projektu) rozpoczął się w dniu 18 grudnia 2007 roku i kończy się
w dniu 31 grudnia 2012 roku. Wkład krajowy w wysokości 15 % wydatków
kwalifikowalnych zostanie zapewniony w okresie realizacji projektu, zgodnie ze
Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka 2007 – 2013. Wydatki niekwalifikowane w okresie realizacji projektu
w wysokości 2 500 tys. zł będą finansowane ze środków budżetowych będących
w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia.
Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych
o Zdarzeniach Medycznych (realizacja projektu zgodnie z umową o dofinansowanie
nr POIG.07.01.00-00-007/09-00 zawartą w dniu 22.06.2009 r. pomiędzy Władzą
Wdrażająca Programy Europejskie a Ministerstwem Zdrowia/Centrum Systemów
Informacyjnych Ochrony Zdrowia).
Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie (wraz z późniejszymi
aneksami) całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 712 640 tys. zł. Kwota
całkowitych wydatków kwalifikowalnych wynosi 676 840 tys. zł, z czego ze środków
europejskich zostanie pokryta kwota 575 314 tys. zł (stanowiąca 85 %) oraz z budżetu
państwa, z części 46 – Zdrowie, której dysponentem jest minister właściwy do spraw
zdrowia kwota 101
526
tys. zł (stanowiąca 15 %). Okres kwalifikowalności
wydatków dla Projektu (okres realizacji projektu) rozpoczął się w dniu 29.11.2007 r.
i kończy się w dniu 30.09.2014 r. Wkład krajowy, w wysokości 15 % wydatków
kwalifikowanych, zostanie zapewniony w okresie realizacji projektu, zgodnie ze
23
Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka 2007 – 2013. Wydatki niekwalifikowalne w okresie realizacji projektu
w wysokości 35 800 tys. zł będą finansowane ze środków budżetowych będących
w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia.
Ze źródeł tych zostaną sfinansowane m.in. następujące projekty merytoryczne:
1)
Centralne Rejestry Ochrony Zdrowia – Informatyzacja Referencyjnych
Podmiotowych Rejestrów Pierwotnych w Ochronie Zdrowia (rejestr lekarzy,
pielęgniarek, rejestr farmaceutów, rejestry praktyk lekarskich, rejestr zakładów
opieki zdrowotnej);
2)
Statystyka ochrony zdrowia oraz rejestry przedmiotowe ochrony zdrowia
– informatyzacja procesów statystycznych oraz rejestrów przedmiotowych takich
jak rejestr onkologiczny, rejestr kardiologiczny, karta statystyczna szpitalna,
rejestr wad genetycznych itp.;
3)
Centralny Rejestr Usługodawców – Budowa centralnego rejestru usługodawców
jako rejestru wtórnego;
4)
Centralny Rejestr Usługobiorców – Budowa centralnego rejestru usługobiorców
jako rejestru wtórnego;
5)
Centralny Rejestr Pracowników Medycznych – budowa centralnego rejestru
pracowników medycznych jako rejestru wtórnego;
6)
Elektroniczna Dokumentacja Medyczna – Informatyzacja prowadzenia
dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej oraz w praktykach
lekarskich;
7)
Internetowe Konto Pacjenta;
8)
Elektroniczna Recepta – wdrożenie systemu elektronicznej recepty;
9)
zapisy do lekarza on-line i system monitorowania dostępności do świadczeń opieki
zdrowotnej – udostępnienie usług umożliwiających pacjentom zapisy do lekarza
on-line oraz możliwość monitorowania swojego statusu;
10)
elektroniczne rozliczenia – wdrożenie systemów umożliwiających płatnikom
świadczeń przeprowadzania rozliczeń z usługodawcami w tym wprowadzenie
systemu elektronicznego fakturowania;
11)
Monitorowanie Zagrożeń oraz Informacyjne wspomaganie systemu Państwowe
Ratownictwo Medyczne;
24
12)
Monitorowanie Kosztów Leczenia i Sytuacji Finansowo-Ekonomicznej Zakładów
Opieki Zdrowotnej;
13)
Monitorowanie Obrotu Produktami Leczniczymi;
14)
Monitorowanie Kształcenia Pracowników Medycznych;
15)
usługi telemedyczne – wdrożenie i uruchomienie usług telemedycznych.
2. Z postanowień umów o dofinansowanie przedmiotowych projektów wynika
obowiązek zapewnienia trwałości projektów w okresie 5 lat od zakończenia ich
realizacji. Szczegółowy harmonogram wdrożenia oraz wielkość środków
przeznaczonych na poszczególne projekty merytoryczne jest przedmiotem
specjalistycznego opracowania – Studium Wykonalności, które powstało w 2008 r.
i będzie również podstawą do prowadzania zamówień publicznych. Koszt
eksploatacji i utrzymania systemu został wstępnie oszacowany w Studiach
Wykonalności na poziomie: dla systemu „Platforma Udostępniania On-Line Usług
i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych” ok. 13 800 tys zł rocznie,
począwszy od roku 2013 (tj. od zakończenia okresu realizacji Projektu) oraz dla
systemu „Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia
Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych” ok. 68 500 tys. zł rocznie,
począwszy od roku 2015 (tj. od zakończenia okresu realizacji Projektu).
Szacowanie oparto na analizie porównywalnych kosztów utrzymania systemów
informatycznych, outsourcingowych usług, kosztów eksploatacji, analizie
przeprowadzonej w trakcie opracowania Studium Wykonalności. Koszty będą
pokrywane z budżetu państwa, z części 46 – Zdrowie, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw zdrowia, co wymaga zapewnia dodatkowych środków
w budżecie państwa od 2013 r.
3. Koszty związane z wynagrodzeniem specjalistów wykonujących czynności kontrolne,
o których mowa w art. 39 ust. 2 projektu, będą uzależnione od liczby kontrolowanych
podmiotów. W ramach Rejestrów Zakładów Opieki Zdrowotnej zarejestrowanych jest
18 206 podmiotów świadczących usługi finansowane przez Narodowy Fundusz
Zdrowia. Przy założeniu, że kontroli będzie podlegać 360 ww. podmiotów (około 2 %
ogólnej liczby zarejestrowanych podmiotów) oraz, że maksymalny koszt kontroli nie
przekroczy kwoty 3 700 zł, szacuje się, że roczny koszt kontroli nie przekroczy kwoty
25
1 332 tys. zł. Koszty te będą pokrywane, po zakończeniu realizacji projektów,
z budżetu państwa, z części 46 – Zdrowie, której dysponentem jest minister właściwy
do spraw zdrowia, co wymaga zapewnienia dodatkowych środków w budżecie
państwa od 2013 r.
4. Ze względu na fakt, iż analiza kosztów i korzyści bada wpływ SIOZ z szerszej
perspektywy niż analiza finansowa, zostały uwzględnione w niej również dodatkowe
koszty, które niesie ze sobą implementacja SIOZ. Pojęcie kosztów zewnętrznych
należy traktować jako wszystkie powiązania kosztowe wynikające z realizacji
Projektów i gwarantujące osiągnięcie korzyści na omawianym w Studiach
Wykonalności poziomie. Ich ocena podobnie jak i ocena korzyści ekonomicznych
opiera się na stwierdzeniu, że choć nie stanowią one przepływów pieniężnych
bezpośrednio związanych z Beneficjentem i Projektem to jednak ich poniesienie jest
niezbędne dla uzyskania korzyści na odpowiednim poziomie lub jest konsekwencją
implementacji Projektu.
Oszczędności:
Prawidłowe funkcjonowanie systemu informacji w ochronie zdrowia pozwoli na szczelne
gospodarowanie finansowymi środkami publicznymi. Szacuje się, że roczny poziom
oszczędności wynikających z wdrożenia systemu może sięgnąć nawet 5 % wydatków na
finansowanie opieki zdrowotnej ze środków publicznych, co w chwili obecnej można określić
na poziomie nawet ok. 2 200 000 tys. zł rocznie.
W Studium Wykonalności przedstawiono wyniki analizy finansowej Projektu P1 - korzyści
społeczne (nie dotyczące tylko sektora finansów publicznych). Zostały one oszacowane
w Studium Wykonalności metodą „Willingness To Pay” (WTP) – od momentu osiągnięcia
ich pełnej wysokości (tj. w latach 2017-2023) będą na stałym poziomie około 2 200 000 tys.
zł rocznie. Korzyści te należy rozpatrywać przez pryzmat trzech podstawowych efektów:
1)
zwiększenia dostępności usług medycznych dzięki elektronicznym
rejestracjom do specjalistów,
2)
zwalczania nieuczciwych praktyk (zapisy na świadczenia opieki zdrowotnej
z pominięciem list oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej,
dodatkowe
świadczenia opieki zdrowotnej udzielane osobom
nieuprawnionym),
26
3)
zmniejszenia liczby błędów lekarskich (dzięki pełnej informacji
i udokumentowanej kontroli procesu leczenia).
Efekty te zostały wskazane przez respondentów badanych metodą WTP.
Inne korzyści ekonomiczne:
Bezpośrednie korzyści dla Narodowego Funduszu Zdrowia, wynikać będą z uszczelnienia
sposobu wydawania środków finansowych w służbie zdrowia, co jest podstawowym
warunkiem zwiększenia finansowania ochrony zdrowia. Dotychczas przeprowadzone
kontrole realizacji umów przez świadczeniodawców wykazały szereg zaniedbań
i nieprawidłowości, np. nieuzasadnione wydłużenia hospitalizacji lub rozliczania usług
droższych zamiast faktycznie wykonanych. Poziom tego rodzaju nadużyć jest szacowany
przez autorów Studium Wykonalności na podstawie Sprawozdań z działalności Narodowego
Funduszu Zdrowia na 620 000 tys. zł. rocznie. Jest to niebagatelna kwota, która płynie do
jednostek nieefektywnych i pozwala uzyskiwać nieuzasadnione korzyści. Dlatego sprawna
kontrola większości transferów, kontraktów i refundacji pozwoli ograniczyć tego typu
praktyki, dzięki identyfikacji podmiotów, których działalność będzie znacząco odbiegała od
najlepszych praktyk świadczeniodawców.
Dostępne informacje umożliwiają wycenę korzyści płynących z zastosowania recepty
elektronicznej, w tym z oszczędności w procesach administracyjnych będących rezultatem
zastosowania recepty elektronicznej w jednostkach ochrony zdrowia.
Trudno jest oczekiwać, że bezpośrednio po zakończeniu realizacji Projektu wszystkie
rozwiązania związane z e-receptami osiągną swoją maksymalną efektywność. Nawet jeżeli po
zrealizowaniu Projektu znikną bariery techniczne dla stosowania elektronicznych recept,
mogą nadal istnieć bariery organizacyjne wynikające z konieczności podjęcia działań przez
wiele innych podmiotów. W związku z tym przyjęto założenie, że pełne korzyści e-recepty
osiągane będą od 2017 roku, natomiast w latach 2014-2016 wynosić będą odpowiednio
w odniesieniu rocznym, 25 %, 50 % i 75 % pełnych potencjalnych korzyści.
Dla przeprowadzenia obliczeń założono, że redukcja kosztów będzie wynikała z braku
potrzeby użycia druków papierowych. Koszt wytworzenia oprogramowania niezbędnego do
wytworzenia recepty elektronicznej został uwzględniony w nakładach inwestycyjnych,
dlatego uniknięcie wydatków na druki papierowe (ale również na naklejki z kodami
kreskowymi) w całości stanowić będzie oszczędność. Również okres refundacji
27