eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: transpozycji do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady: w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim; w sprawie środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej; ustalającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej oraz zweryfikowania i poprawienia tych przepisów obowiązującej ustawy, które utrudniają prawidłowe stosowanie systemu gospodarowania wodami, w zakresie wprowadzonych zmian

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3425
  • Data wpłynięcia: 2010-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 32, poz. 159

3425

Art.1 pkt 20 w art. 64:
Koniecznym było okre lenie trybu, w jakim można wygasić decyzje, o których mowa w ust. 1a.
/ Art.64.1b
a) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Organ wła ciwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego, w drodze
decyzji, stwierdza wyga nięcie decyzji, o której mowa w ust. 1a, jeżeli
stwierdzi trwałe ustanie odnoszenia korzy ci z urządzeń wodnych.”,
Art.1 pkt 20 b) po ust. 2a dodaje się ust. 2b -2e w brzmieniu:
Obowiązek prowadzenia dziennika gospodarowania wodą ma dokumentować prawidłowo ć korzystania z
/ Art.64.2b - „2b. Użytkownik budowli piętrzącej, o wysoko ci piętrzenia powyżej 1m i wód, w tym przepuszczania wód powodziowych. Na wniosek Związku Województw RP ograniczony on
2e
przepływie rednim rocznym (SSQ) powyżej 1,0 m3/s jest obowiązany do został do budowli o większym znaczeniu.
prowadzenia dziennika gospodarowania wodą.
2c. W dzienniku gospodarowania wodą zamieszcza się w szczególno ci:
1) odczyty wodowskazowe;
2) pojemno ć zbiornika;
3) dopływy do zbiornika lub stopnia;
4) odpływ ze zbiornika lub stopnia z poszczególnych urządzeń upustowych;
5) pobory wody przez poszczególne zakłady.
2d. Minister wła ciwy do spraw gospodarki wodnej okre li, w drodze
rozporządzenia, sposób prowadzenia i wzór dziennika gospodarowania wodą,
kierując się konieczno cią zaspokojenia potrzeb zakładów w zakresie
gospodarowania wodą, zakresem posiadanych przez zakłady uprawnień oraz
sposobem
przepuszczania
wód
powodziowych,
a
także uwzględniając
częstotliwo ć dokonywania wpisów w dzienniku.
2e. Obowiązek, o którym mowa w ust. 2b, nie dotyczy użytkownika budowli
piętrzącej stałej lub wyposażonej w urządzenia samoczynne.”,
Art.1 pkt 20 c) w ust. 3 wprowadzenie do wyliczenia otrzymują brzmienie:
Rozszerzono obowiązek o pomiary i oceny stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa, istotne z punktu
/ Art.64.3
„Wła ciciel budowli piętrzącej jest obowiązany zapewnić prowadzenie badań i bezpieczeństwa ludzi i mienia, aby zapobiegać katastrofom tych budowli.
pomiarów
umożliwiających
ocenę
stanu
technicznego
oraz
stanu Przepis doszczegółowiono poprzez powierzenie powyższych działań państwowej służbie do spraw
bezpieczeństwa budowli, a w szczególno ci:”,
bezpieczeństwa budowli piętrzących.
Art.1 pkt 20 d) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
/ Art.64.4
„4. W ramach realizacji obowiązku, o którym mowa w ust 3, budowle piętrzące
stanowiące własno ć Skarbu Państwa, zaliczone na podstawie przepisów
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane do I lub II klasy, poddaje się
badaniom i pomiarom pozwalającym opracować ocenę stanu technicznego i
stanu bezpieczeństwa dla tych budowli, wykonywanym przez państwową
służbę do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących.”,
Strona 7
Art.1 pkt 20 e) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
/ Art.64.4a
„4a. Badaniom i pomiarom pozwalającym opracować ocenę stanu technicznego
i stanu bezpieczeństwa wykonywanym przez państwową służbę do spraw
bezpieczeństwa budowli piętrzących, poddaje się także budowle piętrzące
stanowiące własno ć Skarbu Państwa, inne niż wymienione w ust. 4, jeżeli z
uwagi na ich zły stan techniczny zagrażają lub mogą zagrażać bezpieczeństwu.
Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej sporządza wykaz tych budowli
i przekazuje go państwowej służbie do spraw bezpieczeństwa budowli
piętrzących.”,
Art.1 pkt 20 f) dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:
Obowiązek przekazywania egzemplarza oceny fachowej służbie do spraw bezpieczeństwa ma na celu
/ Art.64.6
„6. Wła ciciel budowli piętrzącej klasy I i II przekazuje jeden egzemplarz poprawę jako ci przeprowadzanych ocen a także zapewnienia gromadzenia informacji o stanie budowli
64.7
oceny
stanu
technicznego
i
stanu
bezpieczeństwa budowli piętrzącej piętrzących w jednym miejscu.
państwowej służbie do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, w terminie
miesiąca od dnia jej odbioru.
7. Przepisu ust. 6 nie stosuje się do wła cicieli budowli piętrzących, dla których
oceny stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa dokonuje państwowa służba
do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących.”;
Art.1 pkt 21 w art. 64a
Urządzenia wykonane bez wymaganego prawem pozwolenia wodnoprawnego utrudniają warunki
/ Art.64a.
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
korzystania z wód i ochronę przed powodzią. Wymagało to doprecyzowania zasad legalizowania tych
„1. Jeżeli urządzenie wodne zostało wykonane bez wymaganego pozwolenia urządzeń lub też ich likwidacji, gdyż dotychczasowe uregulowania były niewystarczające.
wodnoprawnego, wła ciciel tego urządzenia może wystąpić z wnioskiem o jego
legalizację, do którego dołącza dokumenty wskazane w art. 131 ust. 2.
2. Organ wła ciwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego może wydać
decyzję o legalizacji urządzenia wodnego, jeżeli lokalizacja tego urządzenia nie
narusza przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz
przepisów art. 63, ustalając jednocze nie, w drodze postanowienia, wysoko ć
opłaty legalizacyjnej, wynoszącą 10-krotno ć opłaty skarbowej za wydanie
pozwolenia wodnoprawnego.”,
b) dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. W postępowaniu w sprawie o wydanie decyzji o legalizacji urządzenia
wodnego stosuje się przepisy art. 127 ust. 6-8.
5. Jeżeli wła ciciel urządzenia wodnego nie wystąpił z wnioskiem, o którym
mowa w ust. 1, lub nie uzyskał decyzji o legalizacji urządzenia wodnego, organ
wła ciwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego, nakłada na wła ciciela tego
urządzenia, w drodze decyzji, obowiązek likwidacji urządzenia, ustalając
termin wykonania tego obowiązku.”;
Strona 8
Art.1 pkt 22 po art. 64a dodaje się art. 64b w brzmieniu:
Istnienie urządzeń źle utrzymywanych może stanowić poważne zagrożenie dla ludzi i mienia, stąd potrzeba
/ Art.64b
„Art. 64b. W przypadku nienależytego utrzymywania urządzenia wodnego, nadania organowi uprawnienia do niezbędnych działań.
powodującego zmianę jego funkcji lub szkodliwe oddziaływanie na grunty,
organ wła ciwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego może, w drodze
decyzji, nakazać przywrócenie poprzedniej funkcji urządzenia wodnego lub
likwidację szkód, okre lając warunki i termin wykonania tych czynno ci.”;
Art.1 pkt 23 uchyla się dział V
Zmiany redakcyjne wynikające z zasad techniki legislacyjnej.
Art.1 pkt 24 po dziale V dodaje się działy Va i Vb w brzmieniu: „DZIAŁ Va Ochrona przed
powodzią"; "DZIAŁ Vb Ochrona przed suszą”
Art.1 pkt 24 „Art. 88a. 1. Ochrona przed powodzią jest zadaniem organów administracji Zmiana numeracji wynikająca z rozdzielenia zagadnień związanych z ochroną przed powodzią od
/ Art.88a.1
rządowej i samorządowej.
przeciwdziałania skutkom suszy w celu zwiększenia czytelno ci przepisów implementujących Dyrektywę
Powodziową.
Art.1 pkt 24 Użytkownicy wód współpracują z organami administracji rządowej
/ Art.88a.2
i samorządowej w ochronie przed powodzią, w zakresie okre lonym
w przepisach ustawy oraz w odrębnych przepisach.
Art.1 pkt 24 Ochronę przed powodzią prowadzi się z uwzględnieniem map zagrożenia Dostosowanie do nowego, wynikającego z implementacji Dyrektywy Powodziowej, nazewnictwa obszarów
/ Art.88a.3
powodziowego, map ryzyka powodziowego oraz planów zarządzania ryzykiem szczególnego zagrożenia powodzią.
powodziowym.
Art.1 pkt 24 Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej przekazuje projekt wstępnej Przepis bezposrednio związany z procesem konsultacji dokumentów wynikających z Dyrektywy
/ Art.88c.3
oceny ryzyka powodziowego do zaopiniowania wła ciwym wojewodom oraz Powodziowej.
marszałkom województw.
Art.1 pkt 24 Organy, o których mowa w ust. 3, przedstawiają opinię w terminie 45 dni od
/ Art.88c.4
dnia otrzymania projektu wstępnej oceny ryzyka powodziowego. Brak opinii
we wskazanym terminie uznaje się za pozytywne zaopiniowanie projektu.
Art.1 pkt 24 Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej uzgadnia z ministrem
/ Art.88c.5
wła ciwym do spraw gospodarki morskiej sposób rozpatrzenia opinii do
wstępnej oceny ryzyka powodziowego od strony morza w tym morskich wód
wewnętrznych.
Art.1 pkt 24 Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej zawiadamia organy opiniujące
/ Art.88c.6
o sposobie rozpatrzenia opinii, w terminie 45 dni od dnia ich otrzymania.
Strona 9
Art.1 pkt 24 Dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej przekazują mapy, o Dostosowanie przepisów.
/ Art.88f.3
których mowa w ust. 1:
Połączenie przepisów UE z przepisami krajowymi w zakresie planowania przestrzennego.
1) Prezesowi Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej;
2) Głównemu Geodecie Kraju;
3) Głównemu Inspektorowi Ochrony rodowiska;
4) dyrektorowi Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;
5) wła ciwym dyrektorom urzędów żeglugi ródlądowej
6) wła ciwym wojewodom;
Art.1 pkt 24 Przedstawione na mapach zagrożenia powodziowego oraz mapach ryzyka
/ Art.88f.4
powodziowego granice obszarów, o których mowa w art. 88d ust. 2,
uwzględnia się w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, planie
zagospodarowania
przestrzennego
województwa,
miejscowym
planie
zagospodarowania przestrzennego oraz w decyzji o ustaleniu lokalizacji
inwestycji celu publicznego lub decyzji o warunkach zabudowy.
Art.1 pkt.24 Zmiany w dokumentach, o których mowa w ust. 4, wprowadza się w terminie
/ Art.88f.5
18 miesięcy od dnia przekazania map zagrożenia powodziowego oraz map
ryzyka powodziowego organom administracji publicznej, o których mowa w
ust. 3 pkt 6, 7 i 9.
Art.1 pkt 24 Koszty wprowadzenia zmian w planach oraz decyzjach, o których mowa w ust.
/ Art.88f.6
4, ponoszą odpowiednio budżety wła ciwych gmin albo województw.
Art.1 pkt.24 Przygotowanie
map
zagrożenia
powodziowego
oraz
map
ryzyka Dotyczy procesu konsultacji międzyresortowych wprowadzanych w celu usprawnienia późniejszego
/ Art.88f.8
powodziowego dla obszarów, o których mowa w art. 88d ust. 2, położonych na procesu konsultacji planów zarządzania ryzykiem powodziowym.
obszarach dorzeczy, których czę ci znajdują się na terytorium państw leżących
poza granicami Unii Europejskiej, poprzedza się działaniami mającymi na celu
nawiązanie w tym zakresie współpracy z wła ciwymi władzami tych państw.
Art.1 pkt 24 Art. 88i. 1. Organy administracji publicznej są obowiązane do nieodpłatnego Przepis wprowadzony ze względu na konieczno ć pozyskiwania z różnych instytucji danych niezbędnych
/ Art.88i.1
przekazywania danych niezbędnych do przygotowania wstępnej oceny ryzyka do przygotowania dokumentów wymienionych w tre ci przepisu.
powodziowego, sporządzenia map zagrożenia powodziowego i map ryzyka
powodziowego
oraz
przygotowania
planów
zarządzania
ryzykiem
powodziowym, organom przygotowującym i sporządzającym te dokumenty.
Strona 10
Art.1 pkt 24 Przepis ust. 1 stosuje się do instytutów badawczych, w zakresie, w jakim
/ Art.88i.2
posiadają one dane niezbędne do przygotowania wstępnej oceny ryzyka
powodziowego, sporządzenia map zagrożenia powodziowego i map ryzyka
powodziowego
oraz
przygotowania
planów
zarządzania
ryzykiem
powodziowym.
Art.1 pkt 24 Ochronę ludzi i mienia przed powodzią realizuje się w szczególno ci przez:
Zmiana redakcyjna dotychczasowego przepisu.
/ Art.88k
1)
kształtowanie zagospodarowania przestrzennego dolin rzecznych lub Tre ć doszczegółowioana ze względu na uwagi zgłoszone w trakcie konsultacji społecznych.
terenów zalewowych;
2)
racjonalne
retencjonowanie
wód
oraz
użytkowanie
budowli
przeciwpowodziowych, a także sterowanie przepływami wód;
3) zapewnienie funkcjonowania systemu ostrzegania przed niebezpiecznymi
zjawiskami zachodzącymi w atmosferze oraz hydrosferze;
4) zachowanie, tworzenie i odtwarzanie systemów retencji wód;
5) budowę, rozbudowę i utrzymywanie budowli przeciwpowodziowych;
6)
prowadzenie
akcji
lodołamania.
Art.1 pkt 24 Na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią zabrania się wykonywania Dostosowanie do nowej, wynikającej z Dyrektywy Powodziowej, terminologii.
/ Art.88l.1
robót
oraz
czynno ci
utrudniających
ochronę
przed
powodzią
lub
zwiększających zagrożenie powodziowe, a w tym:
1)
wykonywania
urządzeń wodnych oraz budowy innych obiektów
budowlanych;
2)
sadzenia drzew lub krzewów, z wyjątkiem plantacji wiklinowych na
potrzeby regulacji wód oraz ro linno ci stanowiącej element zabudowy
biologicznej
dolin
rzecznych
lub
służącej do wzmacniania brzegów,
obwałowań lub odsypisk;
3) zmiany ukształtowania terenu, składowania materiałów oraz wykonywania
innych robót, z wyjątkiem robót związanych z regulacją lub utrzymywaniem
wód oraz brzegu morskiego, a także utrzymywaniem, odbudową, rozbudową
lub przebudową wałów przeciwpowodziowych wraz z obiektami związanymi z
nimi funkcjonalnie.
Art.1 pkt 24 Jeżeli nie utrudni to ochrony przed powodzią, dyrektor regionalnego zarządu
/ Art.88l.2
gospodarki wodnej może, w drodze decyzji, na obszarach szczególnego
zagrożenia powodzią, zwolnić od zakazów okre lonych w ust. 1.
Strona 11
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 40 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: