Rządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
Ustawa określa:- zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;- zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;- uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.Ustawa zastępuje dotychczasową ustawę o chorobach zakaźnych i zakażeniach z dnia 6 września 2001 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 324
- Data wpłynięcia: 2008-03-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
- data uchwalenia: 2008-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1570
324
oraz po wyrażeniu zgody na zawarcie umowy przez ministra właściwy do spraw zdrowia.
§ 4. Spośród złożonych ofert o konieczności realizacji zadań z zadań z zakresu ochrony
zdrowia publicznego przed zakażeniami i chorobami zakaźnymi wyłaniane są podmioty,
które z racji na posiadane warunki lokalowe, zaplecze sprzętowe, stan materialny w
skuteczny i prawidłowy sposób będą zapewniać realizację z zakresu ochrony zdrowia
publicznego przed zakażeniami i chorobami.
§ 5. Minister właściwy do spraw zdrowia informuje w ciągu 30 dni od dnia złożenia ofert
o wyniku konkursu podmioty, które złożyły swoje oferty.
§ 6.
Umowa o realizację zadań z zakresu ochrony zdrowia publicznego przed
zakażeniami i chorobami zakaźnymi może być zawarta, jeżeli zgodę na zawarcie
umowy wyrazi minister właściwy do spraw zdrowia.
§ 7. W umowie strony ustalają okres na jaki jest zawarta umowa.
§ 8.
Umowa zawierana jest w formie pisemnej, wszelkie jej zmiany wymagają
zachowania formy pisemnej.
§ 9. Umowa może zostać rozwiązana tylko w formie pisemnej przez każdą ze stron
za trzymiesięcznym wypowiedzeniem, złożonym na koniec miesiąca poprzedzającego
rozwiązanie umowy.
§ 10. Działania, o których mowa w § 1, finansowane są na podstawie faktury i
miesięcznego zestawienia, zawierającego w szczególności:
1)
ilość, rodzaj oraz datę podjętych działań, wraz ze wskazaniem podstawy
ich finansowania ze środków publicznych;
2)
opłatę jednostkową za każdego rodzaju działanie,
2
2. Fakturę, o której mowa w ust. 1, wystawia się na ogólną kwotę stanowiącą
sumę opłat jednostkowych za działania wymienione w załączonym do niej zestawieniu.
§ 11. Minister właściwy do spraw zdrowia przekazuje stronie środki finansowe, w
terminie 30 dni od daty otrzymania dokumentów, o których mowa w § 2.
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
ZDROWIA
3
Uzasadnienie
Projekt
rozporządzenia stanowi realizacje upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 8 ust. 5, art. 18 ust. 10, art. 21 ust. 9, art. 38 ust. 2 i art. 40 ust. 6 ustawy z dnia
………………… 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u
ludzi.
Projekt reguluje sposób i tryb finansowania kosztów:
- badań sanitarno – epidemiologicznych, z wyłączeniem laboratoryjnych badań
sanitarno-epidemiologicznych, wykonywanych u osób, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt
1-4, nieposiadających uprawnień z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego,
- przeprowadzenia obowiązkowych szczepień ochronnych i lekarskich badań
kwalifikacyjnych oraz konsultacji specjalistycznych osób nieposiadających uprawnień z
tytułu ubezpieczenia zdrowotnego,
- świadczeń zdrowotnych, udzielanych w związku z leczeniem niepożądanych odczynów
poszczepiennych osób nieposiadających uprawnień z tytułu ubezpieczenia
zdrowotnego,
-
świadczeń zdrowotnych udzielonych w celu zwalczania zakażeń
i chorób zakaźnych, o których mowa w art. 33 i 34, oraz świadczeń zdrowotnych
związanych przyczynowo z tymi zakażeniami i chorobami zakaźnymi, udzielonych
osobom nieposiadającym uprawnień z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego,
- świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom chorym na gruźlicę płuc, kiłę i rzeżączkę
oraz osób, które miały styczność z chorymi na te choroby, w przypadku nieposiadania
przez te osoby uprawnień z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego,
- świadczeń zdrowotnych i nadzoru epidmeiologicznego udzielanych osobom, które
miały styczność z chorymi na gruźlicę płuc w okresie prątkowania, chorym na kiłę,
rzeżączkę, dur brzuszny, chorymi na inwazyjne zakażenia Neisseria meningitidis lub
Haemophilus influenzae typ b., w przypadku nieposiadania przez te osoby uprawnień z
tytułu ubezpieczenia zdrowotnego.
Ponadto
przepisy
rozporządzenia regulują sposób dokumentowania wykonanych
świadczeń oraz terminy i sposób rozliczeń z ministrem właściwym do spraw zdrowia.
4
Przepisy niniejszego rozporządzenia powielają regulacje obecnie obowiązujące i
nie zmieniają zasad i trybu rozliczeń.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej, jak również nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
5
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje.
Projektowane rozporządzenie obejmuje zakresem regulacji publiczne: szpitale odziały
zakaźne, poradnie, punkty konsultacyjne.
2. Konsultacje społeczne.
Planuje się przeprowadzenie konsultacji społecznych z następującymi podmiotami:
1. Państwowi Wojewódzcy Inspektorzy Sanitarni
2. Państwowy Zakład Higieny
3. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego
4. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
5. Krajowy Konsultant w dziedzinie Epidemiologii
6. Krajowy Konsultant w dziedzinie Chorób Zakaźnych
7. Naczelna Izba Lekarska
8. Narodowy Fundusz Zdrowia
9. Stowarzyszenie Menadżerów Opieki Zdrowotnej
10. OPZZ
11. NSZZ Solidarność
12. Forum Związków Zawodowych
- projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronach Ministerstwa Zdrowia
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione w niniejszej ocenie skutków regulacji
po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Proponowane regulacje mogą wpłynąć jedynie na budżet ministra właściwego do
spraw zdrowia, jednakże związane z zawieraniem umów są kosztami ponoszonymi w
ramach funkcjonowania Urzędu i organizacją spotkań w ramach realizacji zadań
6