eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

projekt dotyczy: dostosowania przepisów ustawy o podatku VAT wykorzystujących odwołania do klasyfikacji statystycznej PKWiU 1997 do klasyfikacji obecnie obowiązującej w statystyce

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3205
  • Data wpłynięcia: 2010-03-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
  • data uchwalenia: 2010-10-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 226, poz. 1476

3205

3) usług w zakresie leasingu.

– ust. 13
W projektowanym przepisie ust. 13 art. 43 przewiduje się wprowadzenie rozwiązania, zgodnie
z którym dostawa towarów lub świadczenie usług nie korzystają ze zwolnienia, o którym
mowa w ust. 1 pkt 18, 22, 23, 25, 27 i 30 – 32, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18,
22, 23, 25, 27 i 30 – 32;
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu dla podatnika, przez
konkurencyjne wykonywanie tych czynności wobec podatników niekorzystających z takiego
zwolnienia.
Podstawą do stosowania tego przepisu jest art. 134 dyrektywy.
Wprowadzony do art. 43 ustawy katalog usług zwolnionych od podatku wiąże się, o czym już
była mowa, z likwidacją załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Usługi te zatem nie będą już identyfikowane przy zastosowaniu klasyfikacji statystycznych,
czynności te będą rozgraniczane co do przedmiotu, zgodnie z treścią przepisów ustawy
o podatku od towarów i usług
Wprowadzenie wyżej wymienionych zmian, co do zasady, nie powinno spowodować
ujemnych skutków budżetowych.


30. Art. 3 projektu ustawy
Projekt określa, iż ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., z wyjątkiem art. 2,
który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia ustawy.

Przedmiotowy projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP)
na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl), zgodnie z art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). W zakresie problematyki objętej projektem ustawy żaden
podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem w trybie przepisów ww. ustawy.


17
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Cel projektowanego aktu normatywnego
Głównym celem zmian zaproponowanych w projekcie ustawy jest dostosowanie przepisów
ustawy o podatku od towarów i usług oraz załączników do tej ustawy do nomenklatury oraz
symboli statystycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r.
Ponadto w projekcie wprowadza się zmiany mające na celu zapewnienie pełniejszego
wypełnienia wymogów dyrektywy 2006/112/WE (dostosowanie zakresu usług zwolnionych od
podatku).

2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane zmiany wpływają na podatników podatku od towarów i usług.

3. Konsultacje
Projekt ustawy był przedmiotem uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji
z organizacjami przedstawicielskimi podatników oraz organizacji społeczno-zawodowych.
Część uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych dotyczyła kwestii związanych
z

dostosowaniem symboli statystycznych usług powołanych w obecnych przepisach
określających miejsce świadczenia usług – do nowej klasyfikacji PKWiU 2008. Uwagi te
zostały odrzucone. W przypadku przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług proponuje
się bowiem odejście od określania przykładowego katalogu usług, do których przepisy te
miałyby zastosowanie. Katalog ten pełni obecnie rolę tylko pomocniczą i nie powinien
rozszerzać zakresu usług nim objętych. Dlatego też, aby pojęciom prawa wspólnotowego nie
przypisywać znaczeń niezgodnych z tymi regulacjami (mogłoby to prowadzić do likwidacji
opodatkowania lub podwójnego opodatkowania), proponuje się rezygnację z tego katalogu.

Zgłoszone uwagi dotyczyły również zawartych w projekcie ustawy przepisów
wprowadzających zasadę, że zmiany w obowiązujących w dniu 1 stycznia 2011 r.
klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz
w kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami, wprowadzone po tym dniu, nie powodują
zmian w opodatkowaniu podatkiem, jeżeli nie zostały określone w ustawie (w projekcie

18
poddanym konsultacjom społecznym zakładano wejście w życie ustawy z tą datą). Również
zwracano uwagę na celowość zmiany umiejscowienia tego przepisu w ustawie. Biorąc pod
uwagę, że celem tego przepisu jest właśnie uniezależnienie sposobu opodatkowania od zmian
w przepisach statystycznych, nie uwzględniono tej części postulatu, a jedynie wprowadzono
zmianę umiejscowienia przepisu.

Uwagi odnoszące się do nowej redakcji zakresu obowiązujących zwolnień od podatku
dotyczyły m.in. usług świadczonych przez niezależne grupy osób. Zawierały one postulat
doprecyzowania użytych w przepisie sformułowań oraz rozszerzenia zastosowania zwolnienia
również na podmioty, które nie prowadzą działalności wyłącznie zwolnionej. Ponieważ
projektowane zwolnienie odpowiada przepisom dyrektywy – uwagi nie zostały uwzględnione.

W zakresie usług edukacji postulowano m.in. utrzymanie zwolnienia w dotychczasowym
zakresie. Nie mogło to być uwzględnione, gdyż prowadziłoby do niezgodności z prawem
wspólnotowym.

W zakresie zwolnienia usług oraz dostawy towarów ściśle z nimi związanej, realizowanych
przez organizacje powołane do realizacji m.in. celów o charakterze politycznym,
związkowym, religijnym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim,
zaproponowano przeredagowanie tego przepisu, tak aby wynikało z niego, że zwolnienie
dotyczy również tych czynności realizowanych przez „Kościół Katolicki, inne kościoły
i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów
i innych związków wyznaniowych”. Uwaga została uwzględniona.

W zakresie usług finansowych postulowano m.in. o odłożenie likwidacji załącznika nr 4 do
ustawy do czasu uchwalenia zmian do dyrektywy 2006/112/WE w zakresie zdefiniowania
zwolnień dla usług finansowych i ubezpieczeniowych (wnioskowano o wprowadzenie
12-miesięcznego vacatio legis dla tych zmian). Wnioskowano jednocześnie o wprowadzenie
do ustawy rozwiązań umożliwiających tworzenie grup VAT, co byłoby rozwiązaniem
sprzyjającym dla rynku ubezpieczeniowego.

19
Uwaga dotycząca odłożenia likwidacji załącznika nr 4 do ustawy do czasu uchwalenia zmian
do dyrektywy 2006/112/WE nie mogła zostać uwzględniona. Na obecnym etapie trudno jest
też przewidzieć konkretną datę zakończenia prac nad zmianą dyrektywy w zakresie
doprecyzowania regulacji odnoszących się do tych usług. Jednocześnie przełożono termin
wejścia w życie tych zmian na dzień 1 stycznia 2011 r.

4. Wpływ projektowanego aktu prawnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wprowadzenie zasadniczej części zmian zaproponowanych w projekcie ustawy nie będzie
miało wpływu na sektor finansów publicznych i nie będzie wiązało się ze zwiększeniem
wydatków lub zmniejszeniem dochodów budżetu państwa oraz jednostek samorządu
terytorialnego.
Szacuje się jednak, że objęcie zwolnieniem czynności udzielania pożyczek lombardowych,
wykonywanych przez podmioty inne niż banki, spowoduje wystąpienie ujemnych skutków, które
w warunkach roku 2011 wyniosą w skali roku ok. 25 mln zł.

5. Wpływ projektowanego aktu prawnego na rynek pracy
Wejście w życie zmian zaproponowanych w projekcie ustawy nie będzie miało wpływu na
rynek pracy.

6. Wpływ projektowanego aktu prawnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Uchwalenie przepisów mających na celu dostosowanie obecnych regulacji do nomenklatury
i

symboli statystycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. pozwoli
podatnikom podatku od towarów i usług na prowadzenie jednolitej ewidencji w zakresie
stosowanej klasyfikacji statystycznej dla towarów i usług zarówno dla potrzeb podatku od
towarów i usług, jak i w statystyce, rachunkowości, ewidencji i dokumentacji. Przyczyni się to
do ułatwienia rozliczeń i może spowodować obniżenie kosztów korzystania np. z usług
księgowych.

7. Wpływ projektowanego aktu prawnego na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

20

8. Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Zaproponowane w projekcie ustawy zmiany nie są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej,
z wyjątkiem utrzymania stawki obniżonej w wysokości 7 % dla dostaw towarów dla jednostek
ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.


03/33rch

21
strony : 1 ... 9 . [ 10 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: