Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego
- znowelizowanie przepisów dotyczących wyboru obrońcy przez obwinionego w postępowaniu dyscyplinarnym;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3172
- Data wpłynięcia: 2010-05-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego
- data uchwalenia: 2010-10-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1510
3172-s
zachowania tajemnicy państwowej, służbowej albo związanej z wykonywaniem zawodu lub
funkcji (Dz. U. Nr 108, poz. 1023 i Nr 204, poz. 1987) (nie jest jasne, kto w SKW lub SWW
na podstawie wskazanych przepisów, byłby uprawniony do udostępniania dokumentów
niejawnych znajdujących się w aktach postępowania dyscyplinarnego, skoro wskazane
przepisy przyznają w tym zakresie kompetencję sądowi lub prezesowi sądu);
4) przepisy Kodeksu postępowania karnego (art. 156) różnicują zakres dostępu do akt
postępowania, w zależności czy jest to postępowanie sądowe – pełny dostęp do akt
postępowania, czy postępowanie przygotowawcze – w tym przypadku dostęp do akt jest
uzależniony od zgody prokuratora. Prokurator nie może odmówić dostępu do akt tylko w
zakresie dowodów uzasadniających zastosowanie tymczasowego aresztowania. Nie
udostępnia się jednak akt, jeżeli m.in. mogłoby to ujawnić przeprowadzone czynności
operacyjno-rozpoznawcze (nie jest jasne, które przepisy Kodeksu postępowania karnego
należałoby stosować w SKW i SWW, skoro postępowanie dyscyplinarne ma charakter
jedynie zbliżony do karnego i składa się zarówno z elementów postępowania
przygotowawczego, jak i sądowego).
Podobną opinię przedstawił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości
w piśmie z dnia 8 marca 2010 r., skierowanym do Przewodniczącego Komisji Ustawodawczej
Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
Podsumowując, stwierdzić można, że:
− projektowana nowelizacja w sposób pełny zapewnia obwinionemu prawo do obrony
w postępowaniu dyscyplinarnym,
− na tle projektowanych przepisów zachodzi nakładanie się przepisów w zakresie
udostępniania akt postępowania dyscyplinarnego (w tym dokumentów niejawnych) ujętych
w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr
196, poz. 1631, z późn. zm.), o SKW oraz SWW, o służbie funkcjonariuszy SKW oraz SWW,
rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu postępowania z protokołami
przesłuchań i innymi dokumentami lub przedmiotami, na które rozciąga się obowiązek
zachowania tajemnicy państwowej, służbowej albo związanej z wykonywaniem zawodu lub
funkcji i rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu oznaczania materiałów,
umieszczania na nich klauzul tajności, a także zmiany nadanej klauzuli tajności, a także decyzji
Ministra Obrony Narodowej w sprawie szczególnego sposobu organizacji kancelarii tajnych
oraz innych niż kancelaria tajna komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za rejestrowanie,
przechowywanie, obieg i udostępnianie materiałów niejawnych, stosowania środków ochrony
fizycznej oraz obiegu informacji niejawnych w Służbie Wywiadu Wojskowego. Powoduje to,
iż nie można, w sposób nie budzący wątpliwości, stwierdzić, jaki podmiot ma udostępniać akta
postępowania, komu i w jakim zakresie.
str. 5/6
Reasumując, w ocenie Rządu, przedłożony projekt w pełni realizuje orzeczenie
Trybunału Konstytucyjnego i w związku z tym zasługuje na aprobatę, po usunięciu
wskazanych powyżej rozbieżności w zakresie proponowanej nowelizacji art. 139 ust. 1
ustawy o służbie funkcjonariuszy SKW oraz SWW.
str. 6/6
funkcji (Dz. U. Nr 108, poz. 1023 i Nr 204, poz. 1987) (nie jest jasne, kto w SKW lub SWW
na podstawie wskazanych przepisów, byłby uprawniony do udostępniania dokumentów
niejawnych znajdujących się w aktach postępowania dyscyplinarnego, skoro wskazane
przepisy przyznają w tym zakresie kompetencję sądowi lub prezesowi sądu);
4) przepisy Kodeksu postępowania karnego (art. 156) różnicują zakres dostępu do akt
postępowania, w zależności czy jest to postępowanie sądowe – pełny dostęp do akt
postępowania, czy postępowanie przygotowawcze – w tym przypadku dostęp do akt jest
uzależniony od zgody prokuratora. Prokurator nie może odmówić dostępu do akt tylko w
zakresie dowodów uzasadniających zastosowanie tymczasowego aresztowania. Nie
udostępnia się jednak akt, jeżeli m.in. mogłoby to ujawnić przeprowadzone czynności
operacyjno-rozpoznawcze (nie jest jasne, które przepisy Kodeksu postępowania karnego
należałoby stosować w SKW i SWW, skoro postępowanie dyscyplinarne ma charakter
jedynie zbliżony do karnego i składa się zarówno z elementów postępowania
przygotowawczego, jak i sądowego).
Podobną opinię przedstawił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości
w piśmie z dnia 8 marca 2010 r., skierowanym do Przewodniczącego Komisji Ustawodawczej
Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
Podsumowując, stwierdzić można, że:
− projektowana nowelizacja w sposób pełny zapewnia obwinionemu prawo do obrony
w postępowaniu dyscyplinarnym,
− na tle projektowanych przepisów zachodzi nakładanie się przepisów w zakresie
udostępniania akt postępowania dyscyplinarnego (w tym dokumentów niejawnych) ujętych
w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr
196, poz. 1631, z późn. zm.), o SKW oraz SWW, o służbie funkcjonariuszy SKW oraz SWW,
rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu postępowania z protokołami
przesłuchań i innymi dokumentami lub przedmiotami, na które rozciąga się obowiązek
zachowania tajemnicy państwowej, służbowej albo związanej z wykonywaniem zawodu lub
funkcji i rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu oznaczania materiałów,
umieszczania na nich klauzul tajności, a także zmiany nadanej klauzuli tajności, a także decyzji
Ministra Obrony Narodowej w sprawie szczególnego sposobu organizacji kancelarii tajnych
oraz innych niż kancelaria tajna komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za rejestrowanie,
przechowywanie, obieg i udostępnianie materiałów niejawnych, stosowania środków ochrony
fizycznej oraz obiegu informacji niejawnych w Służbie Wywiadu Wojskowego. Powoduje to,
iż nie można, w sposób nie budzący wątpliwości, stwierdzić, jaki podmiot ma udostępniać akta
postępowania, komu i w jakim zakresie.
str. 5/6
Reasumując, w ocenie Rządu, przedłożony projekt w pełni realizuje orzeczenie
Trybunału Konstytucyjnego i w związku z tym zasługuje na aprobatę, po usunięciu
wskazanych powyżej rozbieżności w zakresie proponowanej nowelizacji art. 139 ust. 1
ustawy o służbie funkcjonariuszy SKW oraz SWW.
str. 6/6