eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cenach oraz ustawy o kontroli skarbowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cenach oraz ustawy o kontroli skarbowej

projekt przewiduje m.in. uchylenie przepisów nakładających na przedsiębiorców obowiązek określania szczegółowej charakterystyki jakościowej towaru lub usługi i obowiązek obniżenia cen w przypadkach, gdy towar nie posiada wymaganych cech określonych w tej charakterystyce, bądź gdy posiada wady polegające na zmniejszeniu ilości, masy lub objętości towaru albo uszkodzenia

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3164
  • Data wpłynięcia: 2010-06-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cenach oraz ustawy o kontroli skarbowej
  • data uchwalenia: 2010-09-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 197, poz. 1309

3164

Projekt
USTAWA
z dnia

o zmianie ustawy o cenach oraz ustawy o kontroli skarbowej

Art. 1. W ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050, z późn. zm.1))
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) sposoby informowania o cenach oferowanych towarów i usług,”;
2) w art. 3:
a) w ust. 1:
– uchyla się pkt 3,
– pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) przedsiębiorca – podmiot, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155,
poz. 1095, z późn. zm.2)), a także osoba prowadząca działalność wytwórczą
w
rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt,
ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,”;
b) w ust. 2 uchyla się pkt 3;
3) uchyla się art. 10 i 11;
4) art. 13 otrzymuje brzmienie:
„Art. 13. 1. Przedsiębiorca, który stosował ceny urzędowe lub marże handlowe
urzędowe z naruszeniem przepisów ustawy i w ten sposób osiągnął kwotę nienależną,
jest obowiązany do jej zwrotu kupującemu.
2. W przypadku gdy kupujący, o którym mowa w ust. 1, nie jest znany lub koszt
związany z ustaleniem jego tożsamości byłby niewspółmierny do wysokości
osiągniętej kwoty nienależnej, przedsiębiorca jest obowiązany do jej wpłaty do
budżetu państwa.
3. Jeżeli organ kontroli skarbowej stwierdzi po rozpoczęciu postępowania
kontrolnego, że kwota nienależna nie została zwrócona kupującemu albo wpłacona do
budżetu państwa, przedsiębiorca jest obowiązany wpłacić do budżetu państwa kwotę
dodatkową w wysokości 150 % kwoty nienależnej. Obowiązek wpłaty do budżetu
państwa kwoty dodatkowej ciąży na przedsiębiorcy również wtedy, gdy zwrócił on
kupującemu albo wpłacił do budżetu państwa kwotę nienależną po rozpoczęciu
postępowania kontrolnego. Jeżeli kwota nienależna została zwrócona albo wpłacona
przez przedsiębiorcę przed rozpoczęciem postępowania kontrolnego, przepisów
o kwocie dodatkowej nie stosuje się.
4. Decyzję o określeniu kwoty nienależnej i ustaleniu kwoty dodatkowej,
podlegających przekazaniu do budżetu państwa wydaje naczelnik urzędu skarbowego,
właściwy ze względu na adres siedziby albo adres miejsca zamieszkania
przedsiębiorcy, na wniosek organu kontroli skarbowej, który stwierdzi okoliczności,
o których mowa w ust. 3.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, organ kontroli skarbowej, który w toku
przeprowadzanego postępowania kontrolnego stwierdzi okoliczności, o których mowa
w ust. 3, wydaje decyzję określającą kwotę nienależną i ustalającą kwotę dodatkową,
podlegające przekazaniu do budżetu państwa. W przypadku innym niż określony
w ust. 2, organ kontroli skarbowej w zakresie stwierdzonych nieprawidłowości wydaje
wynik kontroli i przekazuje go właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
6. Decyzja o określeniu kwoty nienależnej i o ustaleniu kwoty dodatkowej nie jest
wydawana, jeżeli od końca roku, w którym zastosowano cenę urzędową lub marżę
handlową urzędową z naruszeniem przepisów ustawy, upłynęło pięć lat.
7. Do postępowania w sprawach cen urzędowych lub marż handlowych urzędowych,
o którym mowa w ust. 4 – 6, stosuje się odpowiednio przepisy działu III i IV ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60,
z późn. zm.3)).
8. Wpłaty z tytułu kwot nienależnych i kwot dodatkowych, o których mowa w ust. 4
i 5, stanowią dochód budżetu państwa i są dokonywane przez przedsiębiorcę na
rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres siedziby lub adres

2

miejsca zamieszkania przedsiębiorcy zobowiązanego do ich uiszczenia w terminie
14 dni od dnia, w którym decyzja o określeniu kwoty nienależnej i ustaleniu kwoty
dodatkowej stała się ostateczna.”.

Art. 2. W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8,
poz. 65, z późn. zm.4)) w art. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) badanie prawidłowości stosowania cen urzędowych i marż handlowych urzędowych;”.

Art. 3. 1. Do postępowań wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie ustawy
stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Decyzji o określeniu kwoty nienależnej i o ustaleniu kwoty dodatkowej nie wydaje się,
jeżeli od końca roku, w którym zastosowano cenę, w tym marżę handlową, z naruszeniem
przepisów ustawy, w przypadkach określonych w art. 11 ustawy, o której mowa w art. 1,
upłynęły dwa lata.

Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204, z 2003 r. Nr 137, poz. 1302, z 2004 r.
Nr 96, poz. 959 i Nr 210, poz. 2135, z 2007 r. Nr 166, poz. 1172, z 2008 r. Nr 157, poz. 976 oraz z 2009 r. Nr 118, poz. 989.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 127, poz. 880 i Nr 180, poz. 1280,
z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 116, poz. 732, Nr 141, poz. 888, Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1367, z 2009 r. Nr 3, poz. 11,
Nr 18, poz. 97, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143,
poz. 1199, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 143, poz. 1031, Nr 217, poz. 1590 i Nr 225, poz. 1635, z 2007 r.
Nr 112, poz. 769, Nr 120, poz. 818, Nr 192, poz. 1378 i Nr 225, poz. 1671, z 2008 r. Nr 118, poz. 745, Nr 141, poz. 888,
Nr 180, poz. 1109 i Nr 209, poz. 1316, 1318 i 1320, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 44, poz. 362, Nr 57, poz. 466, Nr 131,
poz. 1075, Nr 157, poz. 1241, Nr 166, poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 213, poz. 1652 i Nr 216, poz. 1676 oraz z 2010 r.
Nr 40, poz. 230 i Nr 57, poz. 355.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 91, poz. 868, Nr 171,
poz. 1800 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 124, poz. 1042, Nr 132, poz. 1110 i Nr 183, poz. 1537, z 2006 r. Nr 66, poz. 470,
Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 157, poz. 1119, Nr 191, poz. 1413 i Nr 217, poz. 1590, z 2007 r. Nr 171, poz.1207, z 2008 r.
Nr 110, poz. 707, Nr 209, poz. 1318 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 85, poz. 716, Nr 166, poz. 1317
i Nr 201, poz. 1540.


22/05/BS

3


U Z A S A D N I E N I E

Niniejszym projektem proponuje się nowelizację ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach
(Dz. U. Nr 97, poz. 1050, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o cenach”, oraz zmianę
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z
późn. zm.).
Nowelizacja ustawy o cenach ma na celu przede wszystkim uchylenie przepisów
nakładających na przedsiębiorców obowiązek określania szczegółowej charakterystyki
jakościowej towaru/usługi i obowiązek obniżenia cen w przypadkach, gdy towar nie posiada
wymaganych cech określonych w tej charakterystyce, bądź gdy posiada wady polegające na
zmniejszeniu ilości, masy lub objętości towaru albo uszkodzenia.
Pozostałe zmiany mają charakter dostosowawczy i porządkowo-redakcyjny.
Art. 1:
1) w art. 1 w ust. 1 pkt 2 otrzymał nowe brzmienie, ponieważ w związku z projektowanym
odstąpieniem od obowiązku określania szczegółowej charakterystyki jakościowej towaru
(usługi), wynikającego z art. 10 ustawy o cenach, zmianie ulegnie zakres przedmiotowy
tej ustawy;
2) w art. 3 w ust. 1:
a) pkt 3 zawierający definicję charakterystyki jakościowej towaru (usługi) uchyla się
w związku z projektowanym odstąpieniem od obowiązku określania szczegółowej
charakterystyki jakościowej (wynikającego z art. 10 ww. ustawy o cenach),
b) w pkt 8 przyjęto nową definicję pojęcia „przedsiębiorcy” na podstawie art. 3 i 4
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U.
z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.),
c) w ust. 2 proponuje się uchylenie pkt 3, zawierającego definicję pojęcia „organ
nadzoru”, ponieważ definiowanie tego pojęcia, na użytek ustawy o cenach, jest
zbędne w związku z projektowanym odstąpieniem od obowiązku określania
szczegółowej charakterystyki jakościowej towaru (usługi), wynikającego z art. 10
ww. ustawy oraz uchyleniem art. 11 tej ustawy;



3) główna zmiana proponowana w przedkładanym projekcie dotyczy uchylenia art. 10 i 11
ustawy o cenach. Z przepisów tych wynika obowiązek określania szczegółowej, pisemnej
charakterystyki jakościowej towarów (art. 10) i – powiązany z tym obowiązkiem –
obowiązek obniżenia cen w przypadkach, gdy towar nie posiada wymaganych cech
określonych w tej charakterystyce, bądź gdy posiada wady polegające na zmniejszeniu
ilości, masy lub objętości towaru albo uszkodzenia (art. 11). W związku z tymi zmianami
przewiduje się także uchylenie obligatoryjnego upoważnienia dla Rady Ministrów do
wydania rozporządzenia określającego wykaz towarów (usług), do których obowiązek
określania szczegółowej charakterystyki jakościowej nie miałby zastosowania (ust. 2
w art. 10 ww. ustawy),
a) art. 10 ust. 1 ww. ustawy rodzi wątpliwości interpretacyjne co do zakresu i sposobu
realizacji obowiązku informacyjnego dotyczącego sporządzania przez przedsiębiorców
tzw. pisemnej szczegółowej charakterystyki jakościowej towarów (usług), na użytek
ww. ustawy oraz znaczne trudności w stosowaniu tej regulacji, z następujących
przyczyn:
– przepisy dotyczące ww. obowiązku mają charakter ogólny. Ustawa o cenach,
w zakresie swojej regulacji, nie zawiera ustalonego katalogu towarów (usług) objętych
ww. obowiązkiem, jak również przepisu upoważniającego do wydania aktu
wykonawczego do tej ustawy, w którym byłaby w sposób precyzyjny ustalona lista
(wykaz) przedmiotowych towarów (usług),
– konstrukcja (redakcja) początkowej treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy jest
nieprecyzyjna, cyt. „Z zastrzeżeniem przepisów szczególnych (...) przedsiębiorca ma
obowiązek określić, w formie pisemnej (...) szczegółową charakterystykę jakościową
towaru (usługi).” Zatem ww. przepis może być interpretowany następująco:
przedsiębiorca ma obowiązek określić szczegółową charakterystykę jakościową
danego towaru (usługi), w formie pisemnej (...), jeżeli przepis szczególny:
– nie stanowi inaczej albo
– nie wyklucza tego obowiązku, albo
– nie ogranicza tego obowiązku, albo
– nie reguluje tego obowiązku w sposób odmienny.
2


strony : [ 1 ] . 2 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: