Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
- projekt ma na celu wprowadzenie nowych instrumentów wsparcia dla przedsiębiorców i poszerzenie kręgu potencjalnych beneficjentów, w celu dostosowania działań prowadzonych przez Agencję do potrzeb przedsiębiorców w warunkach spowolnienia gospodarczego spowodowanego ogólnoswiatowym kryzysem gospodarczym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3143
- Data wpłynięcia: 2010-06-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
- data uchwalenia: 2010-12-03
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 240, poz. 1603
3143
Kolejny przykład dotyczy sytuacji, gdy należność główna wynosiła 384 zł:
– koszty korespondencji dotyczące następujących czynności: wysłanie pozwu,
wniosek o doręczenie tytułu wykonawczego, przedegzekucyjne wezwanie do
zapłaty, skierowanie wniosku do komornika o wszczęcie postępowania
egzekucyjnego, wniosek o wyjawienie majątku, pismo do sądu – ok. 34 zł,
– koszty uzyskania tytułu wykonawczego – 60 zł,
– koszty egzekucji – 45 zł + 72,31 zł zaliczka na czynności komornika,
– wyjawienie majątku – 100 zł + 24 zł odpis protokołu.
Łącznie koszty dochodzenia należności wyniosły 335,31 zł wobec 384 zł należności
głównej.
Powyższe przykłady potwierdzają tezę, że wprowadzenie możliwości umarzania
należności, co do których zachodzą poważne wątpliwości, czy będzie możliwe ich
odzyskanie, pozwoli na obniżenie kosztów związanych z niecelowym
podejmowaniem bezskutecznych działań windykacyjnych.
Należy podkreślić, że wprowadzenie możliwości umarzania należności
wynikających z umów zawartych w ramach SPO WKP i SPO RZL nie znosi
obowiązku stosowania przez Agencję procedur dotyczących odzyskiwania
nieprawidłowo wypłaconych kwot.
Ponadto celowość działań PARP w tym zakresie podlega bieżącej kontroli MG.
W
przypadku bowiem, gdy kwota podlegająca umorzeniu, odroczeniu lub
rozłożeniu na raty ich spłaty przekracza 5 000 zł, umorzenie należności
i wierzytelności Agencji, odroczenie lub rozłożenie na raty ich spłaty wymaga
zgody ministra właściwego do spraw gospodarki.
Projektowana nowelizacja ustawy nie będzie oddziaływała na budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
2) wpływ na rynek pracy
Projektowana nowelizacja ustawy będzie miała pozytywny wpływ na rynek pracy.
W przedsiębiorstwach bezpośrednio zaangażowanych w realizację nowych
projektów mogą powstać nowe miejsca zatrudnienia.
21
3) wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Pozytywne zmiany w tym aspekcie będą polegać na podnoszeniu konkurencyjności
przedsiębiorców oraz innych podmiotów (beneficjentów) mających zasadniczy
wpływ na rozwój gospodarczy. Poszerzenie kręgu beneficjentów będzie sprzyjać
bezpośredniemu wzrostowi potencjału przedsiębiorców, co niewątpliwie wpłynie na
wzrost ich konkurencyjności nie tylko na rynku wewnętrznym, ale przede
wszystkim pozwoli przedsiębiorcom na skuteczne konkurowanie z innymi
podmiotami na rynkach zewnętrznych.
4) wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja będzie wywierała bezpośrednio i pośrednio pozytywny
wpływ na sytuację i rozwój regionalny. rodki wydatkowane w ramach działalności
Agencji będą oddziaływały na rozwój regionu przez rozwój lokalnych
przedsiębiorców i instytucji otoczenia biznesu.
5) wpływ na środowisko
Brak jest bezpośredniego wpływu regulacji na środowisko.
28/05/BS
22
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA GOSPODARKI 1)
z dnia …………………………. r.
w sprawie regionalnych instytucji finansuj cych
Na podstawie art. 6d ust. 6 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji
Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275, z 2008 r. Nr 116, poz. 730 i
732 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2010 r. Nr ….., poz. …..) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe wymagania, które musi spełnić regionalna instytucja finansująca;
2) szczegółowy tryb przeprowadzenia konkursu wyłaniającego regionalną instytucję
finansującą.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) Agencji – należy przez to rozumieć Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości;
2) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu
Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości;
3) konkursie – należy przez to rozumieć postępowanie mające na celu wybór
regionalnej instytucji finansującej;
4) ofercie – należy przez to rozumieć ofertę podmiotu ubiegającego się o pełnienie
roli regionalnej instytucji finansującej złożoną w konkursie.
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).
Rozdział 2
Szczegółowe wymagania, które musi spełnić regionalna instytucja finansuj ca
§ 3. 1. Regionalna instytucja finansująca spełnia wymagania w zakresie kwalifikacji
pracowników, jeżeli zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 10 pracowników
posiadających kwalifikacje niezbędne do realizacji zadań z zakresu, o którym mowa w art. 4
ust. 1 lub 1a ustawy, w tym:
1) kierownika zespołu, który:
a) posiada
tytuł zawodowy magistra lub równorzędny oraz
b) posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w zakresie realizacji zadań
związanych z wdrażaniem programów przedakcesyjnych lub programów
operacyjnych, w tym co najmniej roczne doświadczenie w kierowaniu
zespołem wdrażającym projekty skierowane do przedsiębiorców o łącznej
wartości nie mniejszej niż 3 mln złotych;
2) co najmniej 1 osobę, która:
a) posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu studiów na
kierunku finanse i rachunkowość albo tytuł zawodowy magistra lub
równorzędny uzyskany po ukończeniu studiów na innym kierunku oraz
ukończone szkolenia lub studia podyplomowe w zakresie finansów lub
rachunkowości, albo uprawnienia księgowego, biegłego rewidenta bądź
doradcy podatkowego oraz
b) posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie na stanowisku księgowego lub
innym stanowisku związanym z obsługą finansową projektów
finansowanych lub współfinansowanych ze środków publicznych;
3) co najmniej 8 osób, które posiadają wykształcenie wyższe oraz co najmniej 2-
letnie doświadczenie w realizacji zadań związanych z wdrażaniem programów
przedakcesyjnych lub programów operacyjnych, w tym:
a) co najmniej 2 osoby z doświadczeniem w zakresie oceny formalnej i
merytorycznej składanych wniosków o dofinansowanie,
b) co najmniej 2 osoby z doświadczeniem w zakresie kontroli na miejscu
realizacji projektów i w siedzibie beneficjenta,
c) co najmniej 2 osoby z doświadczeniem w rozliczaniu projektów,
2
d) co najmniej 1 osobę z doświadczeniem w zakresie działań promocyjnych
lub informacyjnych,
e) co najmniej 1 osobę z doświadczeniem w zakresie monitoringu i
sprawozdawczości.
2. Członkiem organu zarządzającego regionalnej instytucji finansującej oraz
pracownikiem, o którym mowa w ust. 1, nie może być osoba skazana prawomocnym
wyrokiem za przestępstwo składania fałszywych zeznań, przekupstwa, przestępstwo
przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi pieniędzmi i papierami
wartościowymi, obrotowi gospodarczemu, systemowi bankowemu, karno-skarbowe albo inne
związane z wykonywaniem działalności gospodarczej lub popełnione w celu osiągnięcia
korzyści majątkowych.
§ 4. Regionalna instytucja finansująca spełnia wymagania w zakresie potencjału
ekonomicznego, jeżeli:
1) posiada środki finansowe lub zdolność kredytową nie niższą niż 1 mln złotych;
2) nie pozostaje pod zarządem komisarycznym, nie znajduje się w toku likwidacji,
postępowania upadłościowego lub postępowania naprawczego;
3) nie posiada zaległości z tytułu należności publicznoprawnych.
§ 5. Regionalna instytucja finansująca spełnia wymagania w zakresie potencjału
technicznego, jeżeli:
1) posiada stałe miejsce wykonywania działalności na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;
2) jest zarejestrowana w Krajowym Systemie Usług dla Małych i rednich
Przedsiębiorstw i świadczy co najmniej jeden rodzaj usług KSU, o których mowa
w § 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 stycznia 2005 r. w
sprawie Krajowego Systemu Usług dla Małych i rednich Przedsiębiorstw (Dz.U.
Nr 27, poz. 221), z zastrzeżeniem §19;
3) dysponuje pomieszczeniami zapewniającymi właściwą realizację zadań zleconych
w danym województwie;
4) posiada wyposażenie biurowe oraz urządzenia techniczne zapewniające właściwą
realizację zadań zleconych, w szczególności: sprzęt komputerowy wraz z
oprogramowaniem biurowym i antywirusowym/zabezpieczającym oraz stały
dostęp do Internetu.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3143
› Pobierz plik