Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.
projekt dotyczy: wprowadzenia rozwiązań umożliwiających usuniecie skutków powodzi i skutków osunięć ziemi poprzez zagwarantowanie niezbędnej pomocy i uproszczenie procedur
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3142
- Data wpłynięcia: 2010-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.
- data uchwalenia: 2010-06-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 123, poz. 835
3142
lub miejscowości objętych powodzią – ogółem 94 824,0 tys. zł (2 634 zł x 12 m-cy x 3.000
osób), w tym skutki roku 2010 – 31 608,0 tys. zł, skutki roku 2011 – 63 216, 0 tys. zł,
4) zwrot, w trybie określonym dla prac interwencyjnych, poniesionych wydatków z tytułu
zatrudnienia pracowników (art. 20), przez pracodawców, których zakłady pracy zostały
zniszczone na skutek powodzi – ogółem 316 080,0 tys. zł (2 634 zł x 12 m-cy x 10.000
osób), w tym skutki roku 2010 – 105 360,0 tys. zł, skutki roku 2011 – 210 720,0 tys. zł.
Razem wydatki Funduszu Pracy na finansowanie rozwiązań wprowadzonych niniejszym
projektem wyniosą 446 701,6 tys. zł, w tym w 2010 r. – 172 765,6 tys. zł, w 2011 r. –
273 936,0 tys. zł.
Jednocześnie umorzenie pożyczek szkoleniowych, o których mowa w art. 16 projektu
ustawy, ze względu na niewielką skalę (w roku 2010 r. przyznano 39 pożyczek szkoleniowych w
całym kraju), skutki nie zostały oszacowane.
Umorzenie refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy, a także
środków na podjęcie działalności gospodarczej, o których mowa w art. 17, nie spowodują
dodatkowych wydatków Funduszu Pracy.
Propozycja art. 11 projektu nie generuje skutków finansowych dla budżetu państwa.
Dotyczy ona wyłącznie przesunięć lub zmiany celów wydatkowania środków zakładowego
funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych i zakładowego funduszu aktywności zawodowej.
Propozycja art. 13 projektu nie generuje skutków finansowych dla budżetu państwa.
Ewentualny wpływ na budżet PFRON dotyczy wyłącznie działań dotyczących spłaty pożyczek
udzielanych na podstawie art. 12 ustawy o rehabilitacji w brzmieniu obowiązującym do dnia 29
lipca 2007 r. oraz pożyczek udzielanych zakładom pracy chronionej, udzielanych na podstawie
art. 32 tej ustawy skutkiem czego może być przesunięcie terminów spodziewanych płatności
w kwocie maksymalnie około 8 mln zł. Pozostałe formy pomocy, o których mowa w art. 13,
stanowią pomoc bezzwrotną, zatem co do zasady nie planuje się przychodów z tytułu zwrotu tej
pomocy. Skutkiem wprowadzenia zmiany nie będzie opóźnienie terminu zasilenia PFRON
planowanymi kwotami.
Skutki regulacji określonej w art. 22 ww. projektu ustawy w 2010 r. określa się
maksymalnie na 109 mln zł, które dotyczyć mogą 1.272 pracodawców i 16.459 pracowników na
terenie objętym powodzią. Zwrot udzielonej pożyczki dla pracodawców na wynagrodzenia
nastąpi na konto FG P do końca 2011 r. Projekt ustawy nie przewiduje możliwości umorzenia
18
udzielonych pożyczek, wobec czego koszty regulacji mogą wiązać się wyłącznie z utraconymi
korzyściami przez Fundusz, z tytułu czasowego rozchodu środków Funduszu w postaci
nieoprocentowanych pożyczek i braku możliwości ich lokowania w okresie 18 miesięcy, co przy
aktualnym oprocentowaniu lokat na średnim poziomie ok. 4 %, stanowi kwotę 6 540,0 tys. zł
w okresie 18 miesięcy.
Skutki finansowe w zakresie regulacji art. 28 – 30 projektu ustawy:
1. Zwolnienie od opłaty skarbowej czynności urzędowej, wydania zaświadczenia lub zezwolenia
(pozwolenia, koncesji) w sprawach związanych z likwidacją skutków powodzi
Obecnie ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225,
poz.1635, z późn. zm.) przewiduje:
1) wyłączenia od opłaty skarbowej dokonania czynności urzędowej, wydawania
zaświadczenia lub zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt
2 ustawy);
2) zwolnienie od opłaty skarbowej wydania zaświadczenia lub pozwolenia na budowę lub
remont obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek klęski żywiołowej
oraz zaświadczenia w sprawie ulg dla osób dotkniętych klęską żywiołową (ust. 21 Część II
kol. 4 pkt 5 i 6 oraz ust. 9 Część III kol. 4 pkt 1 załącznika do ustawy).
W świetle powyższego należy uznać, że zgodnie z projektowanym w art. 28 ustawy
zwolnieniem objęte będą nieliczne czynności, przede wszystkim związane z odtworzeniem
dokumentów utraconych wskutek powodzi oraz uzyskania pozwolenia na rozbiórkę obiektu
budowlanego.
Biorąc powyższe pod uwagę, projektowane przepisy w zakresie zwolnienia z opłaty
skarbowej będą miały wpływ na dochody gmin, przy czym nie jest możliwe oszacowanie
skutków ze względu na nieznaną liczbę przypadków, które objęte będą zwolnieniem od opłaty
skarbowej. Ze względu na zakres i wysokość stawek opłaty skarbowej od czynności objętych
zakresem przedmiotowego zwolnienia należy jednak wskazać, iż skutki te nie będą znaczne.
2. Zwolnienie z podatku dochodowego nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń,
otrzymanych na usuwanie skutków powodzi
Szacuje się, że liczba poszkodowanych gospodarstw w powodzi z maja 2010 r.
przekroczyła 100 tys. Przyjmując, że 20 % gospodarstw otrzyma nieodpłatne świadczenie na
19
usuwanie skutków powodzi w wysokości 5 tys. zł, wówczas skutek finansowy wprowadzenia
zwolnienia wyniesie: (20 tys. gospodarstw x 5 tys. zł) x 18 % = 18 mln zł.
3. Zwolnienia z podatku dochodowego darowizn, do których nie ma zastosowania ustawa z dnia
28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514, z późn.
zm.) otrzymanych na usuwanie skutków powodzi
Przyjmując, że około 300 podatników podatku dochodowego od osób prawnych otrzyma
darowizny na cele usuwania skutków powodzi w wysokości 20 tys. zł, wówczas skutek
finansowy wprowadzenia zwolnienia wyniesie: (300 podatników x 20 tys. zł) x 19 % =
1,1 mln zł.
4. Zwolnienie z podatku od spadków i darowizn, darowizn przeznaczonych na usunięcie skutków
powodzi
Projektowane zwolnienie dotyczy przypadków, w których wartość darowizny na rzecz
jednej osoby fizycznej (od jednej osoby – podmiotu) przekroczy kwotę wolną od podatku,
określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków
i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514, z późn. zm.) (dla nabywców zaliczonych do III
grupy podatkowej – 4 902 zł, z uwzględnieniem zasady kumulacji majątku nabytego od tej samej
osoby w okresie 5 lat). Nie jest możliwe oszacowanie skutków finansowych projektu ustawy dla
budżetów gmin, w zakresie proponowanego zwolnienia z podatku od spadków i darowizn,
darowizn przeznaczonych na usunięcie skutków powodzi, ze względu na trudną do przewidzenia
liczbę przypadków powodujących powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku.
W przypadku tego zwolnienia skutek wystąpi w postaci niezwiększenia dochodów, a nie
ich spadku, ponieważ darowizny nie wystąpiłyby w warunkach braku powodzi.
5. Rozwiązania w zakresie amortyzacji
Nie należy spodziewać się skutków finansowych związanych z oddaniem
poszkodowanym do nieodpłatnego użytkowania środków trwałych lub wartości niematerialnych
i prawnych, gdyż w tej sytuacji następuje jedynie przesunięcie tych środków do innych osób co
nie skutkuje wyłączeniem odpisów amortyzacyjnych z kosztów podatkowych ich właścicieli.
Natomiast w przypadku gdy ok. 300 podatników skorzysta z zaproponowanych
rozwiązań, dotyczących możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów
20
amortyzacyjnych od środków trwałych, na które nie ponieśli nakładów inwestycyjnych (np.
otrzymali w formie darowizny) w wysokości 20 tys. zł, wówczas skutek finansowy wyniesie:
(300 podatników x 20 tys. zł) x 19 % = 1,1 mln zł.
6. Przeznaczenie środków rezerwy, o której mowa w art. 36 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia
13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88,
poz. 539, z późn. zm.) na uzupełnienie dochodów gmin wmienionych w wykazie, o którym
mowa w art. 2 projektowanej ustawy
Wprowadzenie projektowanej zmiany nie spowoduje dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu państwa. W 2010 r. środki, o których mowa w art. 36 ust. 4 pkt 1
ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wynoszą
209 608 tys. zł (według stanu na dzień 26 maja 2010 r.). rodki te tworzą rezerwę przeznaczoną
dla jednostek samorządu terytorialnego, którą dysponuje minister właściwy do spraw finansów
publicznych w porozumieniu z reprezentacją jednostek samorządu terytorialnego
(przedstawicielami samorządu terytorialnego w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego).
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozwiązania mają na celu m.in. zapobieganie negatywnym skutkom
powodzi na sytuację pracodawców, pracowników oraz osób bezrobotnych.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionów.
21
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 2010 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania środków Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zwi zku z usuwaniem
skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.
Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia ……….o szczególnych rozwiązaniach
związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. (Dz. U. Nr..., poz.
...) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie reguluje warunki i tryb przyznawania rodków z Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Funduszem", osobom
poszkodowanym w wyniku powodzi z maja i czerwca 2010 r. na:
1) utrzymanie zagrożonych likwidacją na skutek powodzi miejsc pracy osób
niepełnosprawnych;
2) odtworzenie zniszczonej lub utraconej na skutek powodzi infrastruktury i
wyposażenia warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywno ci zawodowej oraz
przedsiębiorstw osób niepełnosprawnych prowadzących działalno ć gospodarczą;
3) pomoc dla osób niepełnosprawnych na zakup sprzętu rehabilitacyjnego, rodków
pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych utraconych lub zniszczonych na
skutek powodzi;
4) usunięcie powstałych na skutek powodzi szkód w obrębie zlikwidowanych
uprzednio barier technicznych i architektonicznych w związku z indywidualnymi
potrzebami osób niepełnosprawnych (finansowanie remontów, readaptacja oraz
zakup sprzętu);
5) dofinansowanie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia
1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.2)), zwanej dalej
„ustawą o rehabilitacji”, do oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych na
likwidację skutków powodzi w związku z zatrudnianiem i rehabilitacją osób
niepełnosprawnych.
1 ) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2 ) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1463, Nr 227, poz. 1505 i Nr
237, poz. 1652, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 97, poz. 802, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r.
Nr 28, poz. 146.
osób), w tym skutki roku 2010 – 31 608,0 tys. zł, skutki roku 2011 – 63 216, 0 tys. zł,
4) zwrot, w trybie określonym dla prac interwencyjnych, poniesionych wydatków z tytułu
zatrudnienia pracowników (art. 20), przez pracodawców, których zakłady pracy zostały
zniszczone na skutek powodzi – ogółem 316 080,0 tys. zł (2 634 zł x 12 m-cy x 10.000
osób), w tym skutki roku 2010 – 105 360,0 tys. zł, skutki roku 2011 – 210 720,0 tys. zł.
Razem wydatki Funduszu Pracy na finansowanie rozwiązań wprowadzonych niniejszym
projektem wyniosą 446 701,6 tys. zł, w tym w 2010 r. – 172 765,6 tys. zł, w 2011 r. –
273 936,0 tys. zł.
Jednocześnie umorzenie pożyczek szkoleniowych, o których mowa w art. 16 projektu
ustawy, ze względu na niewielką skalę (w roku 2010 r. przyznano 39 pożyczek szkoleniowych w
całym kraju), skutki nie zostały oszacowane.
Umorzenie refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy, a także
środków na podjęcie działalności gospodarczej, o których mowa w art. 17, nie spowodują
dodatkowych wydatków Funduszu Pracy.
Propozycja art. 11 projektu nie generuje skutków finansowych dla budżetu państwa.
Dotyczy ona wyłącznie przesunięć lub zmiany celów wydatkowania środków zakładowego
funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych i zakładowego funduszu aktywności zawodowej.
Propozycja art. 13 projektu nie generuje skutków finansowych dla budżetu państwa.
Ewentualny wpływ na budżet PFRON dotyczy wyłącznie działań dotyczących spłaty pożyczek
udzielanych na podstawie art. 12 ustawy o rehabilitacji w brzmieniu obowiązującym do dnia 29
lipca 2007 r. oraz pożyczek udzielanych zakładom pracy chronionej, udzielanych na podstawie
art. 32 tej ustawy skutkiem czego może być przesunięcie terminów spodziewanych płatności
w kwocie maksymalnie około 8 mln zł. Pozostałe formy pomocy, o których mowa w art. 13,
stanowią pomoc bezzwrotną, zatem co do zasady nie planuje się przychodów z tytułu zwrotu tej
pomocy. Skutkiem wprowadzenia zmiany nie będzie opóźnienie terminu zasilenia PFRON
planowanymi kwotami.
Skutki regulacji określonej w art. 22 ww. projektu ustawy w 2010 r. określa się
maksymalnie na 109 mln zł, które dotyczyć mogą 1.272 pracodawców i 16.459 pracowników na
terenie objętym powodzią. Zwrot udzielonej pożyczki dla pracodawców na wynagrodzenia
nastąpi na konto FG P do końca 2011 r. Projekt ustawy nie przewiduje możliwości umorzenia
18
udzielonych pożyczek, wobec czego koszty regulacji mogą wiązać się wyłącznie z utraconymi
korzyściami przez Fundusz, z tytułu czasowego rozchodu środków Funduszu w postaci
nieoprocentowanych pożyczek i braku możliwości ich lokowania w okresie 18 miesięcy, co przy
aktualnym oprocentowaniu lokat na średnim poziomie ok. 4 %, stanowi kwotę 6 540,0 tys. zł
w okresie 18 miesięcy.
Skutki finansowe w zakresie regulacji art. 28 – 30 projektu ustawy:
1. Zwolnienie od opłaty skarbowej czynności urzędowej, wydania zaświadczenia lub zezwolenia
(pozwolenia, koncesji) w sprawach związanych z likwidacją skutków powodzi
Obecnie ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225,
poz.1635, z późn. zm.) przewiduje:
1) wyłączenia od opłaty skarbowej dokonania czynności urzędowej, wydawania
zaświadczenia lub zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt
2 ustawy);
2) zwolnienie od opłaty skarbowej wydania zaświadczenia lub pozwolenia na budowę lub
remont obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek klęski żywiołowej
oraz zaświadczenia w sprawie ulg dla osób dotkniętych klęską żywiołową (ust. 21 Część II
kol. 4 pkt 5 i 6 oraz ust. 9 Część III kol. 4 pkt 1 załącznika do ustawy).
W świetle powyższego należy uznać, że zgodnie z projektowanym w art. 28 ustawy
zwolnieniem objęte będą nieliczne czynności, przede wszystkim związane z odtworzeniem
dokumentów utraconych wskutek powodzi oraz uzyskania pozwolenia na rozbiórkę obiektu
budowlanego.
Biorąc powyższe pod uwagę, projektowane przepisy w zakresie zwolnienia z opłaty
skarbowej będą miały wpływ na dochody gmin, przy czym nie jest możliwe oszacowanie
skutków ze względu na nieznaną liczbę przypadków, które objęte będą zwolnieniem od opłaty
skarbowej. Ze względu na zakres i wysokość stawek opłaty skarbowej od czynności objętych
zakresem przedmiotowego zwolnienia należy jednak wskazać, iż skutki te nie będą znaczne.
2. Zwolnienie z podatku dochodowego nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń,
otrzymanych na usuwanie skutków powodzi
Szacuje się, że liczba poszkodowanych gospodarstw w powodzi z maja 2010 r.
przekroczyła 100 tys. Przyjmując, że 20 % gospodarstw otrzyma nieodpłatne świadczenie na
19
usuwanie skutków powodzi w wysokości 5 tys. zł, wówczas skutek finansowy wprowadzenia
zwolnienia wyniesie: (20 tys. gospodarstw x 5 tys. zł) x 18 % = 18 mln zł.
3. Zwolnienia z podatku dochodowego darowizn, do których nie ma zastosowania ustawa z dnia
28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514, z późn.
zm.) otrzymanych na usuwanie skutków powodzi
Przyjmując, że około 300 podatników podatku dochodowego od osób prawnych otrzyma
darowizny na cele usuwania skutków powodzi w wysokości 20 tys. zł, wówczas skutek
finansowy wprowadzenia zwolnienia wyniesie: (300 podatników x 20 tys. zł) x 19 % =
1,1 mln zł.
4. Zwolnienie z podatku od spadków i darowizn, darowizn przeznaczonych na usunięcie skutków
powodzi
Projektowane zwolnienie dotyczy przypadków, w których wartość darowizny na rzecz
jednej osoby fizycznej (od jednej osoby – podmiotu) przekroczy kwotę wolną od podatku,
określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków
i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514, z późn. zm.) (dla nabywców zaliczonych do III
grupy podatkowej – 4 902 zł, z uwzględnieniem zasady kumulacji majątku nabytego od tej samej
osoby w okresie 5 lat). Nie jest możliwe oszacowanie skutków finansowych projektu ustawy dla
budżetów gmin, w zakresie proponowanego zwolnienia z podatku od spadków i darowizn,
darowizn przeznaczonych na usunięcie skutków powodzi, ze względu na trudną do przewidzenia
liczbę przypadków powodujących powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku.
W przypadku tego zwolnienia skutek wystąpi w postaci niezwiększenia dochodów, a nie
ich spadku, ponieważ darowizny nie wystąpiłyby w warunkach braku powodzi.
5. Rozwiązania w zakresie amortyzacji
Nie należy spodziewać się skutków finansowych związanych z oddaniem
poszkodowanym do nieodpłatnego użytkowania środków trwałych lub wartości niematerialnych
i prawnych, gdyż w tej sytuacji następuje jedynie przesunięcie tych środków do innych osób co
nie skutkuje wyłączeniem odpisów amortyzacyjnych z kosztów podatkowych ich właścicieli.
Natomiast w przypadku gdy ok. 300 podatników skorzysta z zaproponowanych
rozwiązań, dotyczących możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów
20
amortyzacyjnych od środków trwałych, na które nie ponieśli nakładów inwestycyjnych (np.
otrzymali w formie darowizny) w wysokości 20 tys. zł, wówczas skutek finansowy wyniesie:
(300 podatników x 20 tys. zł) x 19 % = 1,1 mln zł.
6. Przeznaczenie środków rezerwy, o której mowa w art. 36 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia
13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88,
poz. 539, z późn. zm.) na uzupełnienie dochodów gmin wmienionych w wykazie, o którym
mowa w art. 2 projektowanej ustawy
Wprowadzenie projektowanej zmiany nie spowoduje dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu państwa. W 2010 r. środki, o których mowa w art. 36 ust. 4 pkt 1
ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wynoszą
209 608 tys. zł (według stanu na dzień 26 maja 2010 r.). rodki te tworzą rezerwę przeznaczoną
dla jednostek samorządu terytorialnego, którą dysponuje minister właściwy do spraw finansów
publicznych w porozumieniu z reprezentacją jednostek samorządu terytorialnego
(przedstawicielami samorządu terytorialnego w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego).
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozwiązania mają na celu m.in. zapobieganie negatywnym skutkom
powodzi na sytuację pracodawców, pracowników oraz osób bezrobotnych.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionów.
21
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 2010 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania środków Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zwi zku z usuwaniem
skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.
Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia ……….o szczególnych rozwiązaniach
związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. (Dz. U. Nr..., poz.
...) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie reguluje warunki i tryb przyznawania rodków z Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Funduszem", osobom
poszkodowanym w wyniku powodzi z maja i czerwca 2010 r. na:
1) utrzymanie zagrożonych likwidacją na skutek powodzi miejsc pracy osób
niepełnosprawnych;
2) odtworzenie zniszczonej lub utraconej na skutek powodzi infrastruktury i
wyposażenia warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywno ci zawodowej oraz
przedsiębiorstw osób niepełnosprawnych prowadzących działalno ć gospodarczą;
3) pomoc dla osób niepełnosprawnych na zakup sprzętu rehabilitacyjnego, rodków
pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych utraconych lub zniszczonych na
skutek powodzi;
4) usunięcie powstałych na skutek powodzi szkód w obrębie zlikwidowanych
uprzednio barier technicznych i architektonicznych w związku z indywidualnymi
potrzebami osób niepełnosprawnych (finansowanie remontów, readaptacja oraz
zakup sprzętu);
5) dofinansowanie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia
1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.2)), zwanej dalej
„ustawą o rehabilitacji”, do oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych na
likwidację skutków powodzi w związku z zatrudnianiem i rehabilitacją osób
niepełnosprawnych.
1 ) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2 ) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1463, Nr 227, poz. 1505 i Nr
237, poz. 1652, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 97, poz. 802, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r.
Nr 28, poz. 146.