Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.
projekt dotyczy: wprowadzenia rozwiązań umożliwiających usuniecie skutków powodzi i skutków osunięć ziemi poprzez zagwarantowanie niezbędnej pomocy i uproszczenie procedur
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3142
- Data wpłynięcia: 2010-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.
- data uchwalenia: 2010-06-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 123, poz. 835
3142
§ 2. 1. Rozporządzenie dotyczy:
1) osób niepełnosprawnych,
2) zakładów pracy chronionej,
3) zakładów aktywno ci zawodowej,
4) warsztatów terapii zajęciowej
- które na skutek powodzi doznały szkód majątkowych lub utraciły, chociażby czasowo,
możliwo ć korzystania z posiadanej nieruchomo ci lub lokalu.
2. Za wiadczenie o okoliczno ciach, o których mowa w ust. 1, wydaje organ gminy
wła ciwej ze względu na miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalno ci
gospodarczej lub rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Rozdział 2
Utrzymanie zagrożonych likwidacj na skutek powodzi miejsc pracy osób
niepełnosprawnych, odtworzenie infrastruktury i wyposażenia zakładów
aktywności zawodowej oraz przedsiębiorstw osób niepełnosprawnych
prowadz cych działalność gospodarcz
§ 3. Przyznawane rodki z Funduszu przeznacza się na:
1) zakup materiałów, towarów i usług niezbędnych do utrzymania miejsc pracy osób
niepełnosprawnych;
2) naprawę lub zakup maszyn i urządzeń oraz oprzyrządowania stanowiących
wyposażenie miejsc pracy osób niepełnosprawnych, zniszczonych lub
uszkodzonych w wyniku powodzi;
3) usunięcie skutków powodzi uniemożliwiających dalsze prowadzenie działalno ci,
przez co należy rozumieć:
a) prace budowlane i remontowe zniszczonych budynków, budowli, infrastruktury
zakładu i wyposażenia,
b) oczyszczanie terenu zakładu ze skutków powodzi;
4) zakup surowców do bieżącej produkcji;
5) naprawę uszkodzonych maszyn i urządzeń, w tym czę ci i podzespołów
koniecznych do ich uruchomienia;
6) zakup lub remont uszkodzonych w wyniku powodzi rodków transportu.
§ 4. 1. Osoba niepełnosprawna wykonująca działalno ć gospodarczą, pracodawca
prowadzący zakład pracy chronionej, organizator zakładu aktywno ci zawodowej składa
wniosek w oddziale Funduszu, wła ciwym ze względu na miejsce prowadzenia
działalno ci gospodarczej lub rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1) dane o wnioskodawcy:
a) pełną nazwę wnioskodawcy oraz jej skrót, o ile posiada,
2
b) numery: REGON i NIP, o ile ich nadanie wynika z przepisów prawa,
c) adres wnioskodawcy wła ciwy dla siedziby wnioskodawcy wraz z identyfikatorami
jednostki podziału terytorialnego kraju: województwa, powiatu, gminy oraz
miejscowo ci i ulicy, stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia,
stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału
terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji
rządowej i jednostek samorządu terytorialnego,
d) adres do korespondencji wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego
kraju: województwa, powiatu, gminy oraz miejscowo ci i ulicy, stosownie do
przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania
krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z
tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu
terytorialnego,
e) imię, nazwisko, numery telefonu i faksu oraz adres poczty elektronicznej, o ile
posiada, osoby odpowiedzialnej za kontakty z Funduszem;
2) przedmiot działalno ci;
3) charakterystykę i oszacowanie majątku trwałego i obrotowego przed powodzią oraz
wyszczególnienie i oszacowanie poniesionych strat;
4) o wiadczenie wnioskodawcy o podpisanych umowach ubezpieczeniowych majątku
oraz kwotę przyznanego odszkodowania;
5) opis działań zmierzających do utrzymania zagrożonych likwidacją miejsc pracy;
6) wnioskowaną kwotę pomocy i jej przeznaczenie;
7) o wiadczenie o nieuzyskaniu pomocy ze rodków publicznych na cele okre lone we
wniosku lub informację o wysoko ci pomocy uzyskanej na te cele;
8) liczbę zatrudnionych osób niepełnosprawnych.
3. Do wniosku należy dołączyć:
1) za wiadczenie, o którym mowa w § 2 ust. 2;
2) kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawno ci lub orzeczenia
traktowanego na równi z tym orzeczeniem – w przypadku osoby niepełnosprawnej
wykonującej działalno ć gospodarczą.
§ 5. Oddział Funduszu, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku spełniającego
wymogi okre lone w § 4, rozpatruje wniosek i pisemnie powiadamia wnioskodawcę o
wysoko ci przyznanych rodków.
§ 6. 1. W przypadku podjęcia decyzji o przyznaniu rodków Fundusz zawiera z
wnioskodawcą umowę o dofinansowanie, w której okre la się:
1) wysoko ć dofinansowania;
2) przeznaczenie dofinansowania;
3) sposób rozliczenia dofinansowania;
4) warunki wypowiedzenia umowy.
2. Kontrolę przestrzegania warunków okre lonych w umowie o dofinansowanie
wykonuje oddział Funduszu.
3
Rozdział 3
Odtworzenie zniszczonej lub utraconej na skutek powodzi infrastruktury
wyposażenia warsztatów terapii zajęciowej
§ 7. 1. rodki Funduszu mogą być przeznaczone na usunięcie bezpo rednich
skutków powodzi, uniemożliwiających lub ograniczających dalsze funkcjonowanie
warsztatów terapii zajęciowej, zwanych dalej "warsztatami", w szczególno ci na:
1) prace budowlane i remontowe zniszczonych budynków i pomieszczeń;
2) naprawę lub wymianę uszkodzonego wyposażenia oraz rodków transportu;
3) zakup zniszczonych materiałów do terapii zajęciowej.
2. Jednostka prowadząca warsztat terapii zajęciowej składa wniosek we wła ciwym,
ze względu na miejsce prowadzonej działalno ci, oddziale Funduszu.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać:
1) dane o wnioskodawcy:
a) pełną nazwę wnioskodawcy oraz jej skrót, o ile posiada,
b) numery: REGON i NIP, o ile ich nadanie wynika z przepisów prawa,
c) tytuł prawny do obiektu,
d) liczbę uczestników terapii oraz zatrudnionych,
e) adres wnioskodawcy wła ciwy dla siedziby wnioskodawcy,
f) adres do korespondencji;
2) charakterystykę i oszacowanie majątku trwałego i obrotowego przed powodzią
oraz wyszczególnienie i oszacowanie poniesionych strat;
3) o wiadczenie wnioskodawcy o podpisanych umowach ubezpieczeniowych
majątku oraz kwotę otrzymanego odszkodowania;
4) proponowaną kwotę pomocy i jej przeznaczenie, wraz z uzasadnieniem;
5) o wiadczenie o nieuzyskaniu pomocy ze rodków publicznych na cele okre lone
we wniosku lub informację o wysoko ci pomocy uzyskanej na te cele.
4. Do wniosku należy dołączyć:
1) za wiadczenie, o którym mowa w § 2 ust. 2;
2) szacunkowy kosztorys prac budowlanych;
3) wykaz odtworzonego wyposażenia i materiałów.
5. Przepisy § 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 4
Usunięcie powstałych na skutek powodzi szkód w obrębie zlikwidowanych
uprzednio barier technicznych i architektonicznych w zwi zku z indywidualnymi
potrzebami osób niepełnosprawnych
§ 8. 1. Osoba niepełnosprawna poszkodowana na skutek powodzi lub jej
przedstawiciel ustawowy składa wniosek w oddziale Funduszu wła ciwym ze względu
na miejsce zamieszkania.
2. Wniosek powinien zawierać:
1) imię i nazwisko wnioskodawcy;
2) okre lenie:
4
a) rodzaju utraconego lub zniszczonego sprzętu rehabilitacyjnego, przedmiotów
ortopedycznych i rodków pomocniczych,
b) powstałych w wyniku powodzi szkód w obrębie zlikwidowanych uprzednio barier
technicznych i architektonicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób
niepełnosprawnych (finansowanie remontów, readaptacja oraz zakup sprzętu);
3) o wiadczenie wnioskodawcy o podpisanych umowach ubezpieczeniowych majątku
oraz kwotę przyznanego odszkodowania;
4) o wiadczenie o nieuzyskaniu pomocy ze rodków publicznych na cele okre lone
we wniosku lub informację o wysoko ci pomocy uzyskanej na te cele;
3) proponowaną wysoko ć pomocy.
3. Do wniosku należy dołączyć:
1) za wiadczenie, o którym mowa w § 2 ust. 2;
2) kopię aktualnego orzeczenia o niepełnosprawno ci, stopniu niepełnosprawno ci lub
orzeczenia traktowanego na równi z tym orzeczeniem.
4. Przepisy § 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 5
Dofinansowanie do oprocentowania kredytów bankowych zaci gniętych na
likwidację skutków powodzi
§ 9. Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej może uzyskać dofinansowanie w
wysoko ci 50% do oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych na likwidację
skutków powodzi.
§ 10.Przepisy w sprawie pomocy finansowej udzielanej pracodawcom prowadzącym
zakłady pracy chronionej ze rodków Funduszu stosuje się odpowiednio.
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
MINISTER
PRACY I POLITYKI
SPOŁECZNEJ
24/06/KC
5
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 2010 r.
w sprawie wzoru wniosku pracodawcy o przekazanie środków z Funduszu Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych w ramach nieoprocentowanej pożyczki i wykazu pracowników,
których wynagrodzenie podlega zaspokojeniu z tego Funduszu, a także trybu ich składania i
rozpatrywania, sposobu przekazywania pracodawcom środków Funduszu na wypłatę tych
wynagrodzeń oraz trybu ich zwrotu
Na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy z dnia …. o szczególnych rozwiązaniach związanych z
usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. (Dz. U. Nr …, poz. …) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "Funduszu", rozumie się przez to Fundusz
Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych.
§ 2. 1. Wzór wniosku o przekazanie rodków z Funduszu w ramach nieoprocentowanej pożyczki,
zwanego dalej "wnioskiem", stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Wzór wykazu pracowników, których wynagrodzenia podlegają zaspokojeniu z Funduszu,
zwanego dalej "wykazem", stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. 1. Pracodawca składa wniosek, wraz z wykazem, w dwóch egzemplarzach do kierownika
terenowego biura Funduszu wła ciwego ze względu na siedzibę pracodawcy.
2. Wniosek dotyczący wynagrodzeń za okres od dnia 14 maja 2010 r. do dnia 31 lipca 2010 r.
pracodawca składa nie później niż do dnia 31 lipca 2010 r.
3.
Kierownik terenowego biura Funduszu rozpatruje kompletny wniosek złożony przez
pracodawcę - w ciągu 7 dni od złożenia wniosku.
4. rodki z Funduszu przekazane na wypłatę wynagrodzeń mogą być przeznaczone wyłącznie
na ten cel.
5. Wypłaty wynagrodzeń ze rodków Funduszu pracodawca dokonuje nie później niż w terminie
14 dni od dnia otrzymania rodków.
6. Po dokonaniu wypłaty pracodawca przekazuje na rachunek bankowy, z którego otrzymał
rodki, w terminie nie przekraczającym 30 dni od dnia ich otrzymania, różnicę między kwotą
otrzymaną w trybie okre lonym w ust. 5 a kwotą wypłaconą pracownikom. W tym samym terminie
pracodawca zwraca kierownikowi terenowego biura Funduszu jeden egzemplarz wykazu zawierający
potwierdzenie otrzymania przez pracowników wynagrodzenia.
7. Kierownik terenowego biura Funduszu, po otrzymaniu wykazu, o którym mowa w ust. 6,
rozlicza wykonanie przekazania rodków Funduszu pracodawcy; rozliczenie to stanowi podstawę do
uznania wydatków za zgodne z celem wydanej pożyczki.
8. Pracodawca dokonuje zwrotu rodków otrzymanych z Funduszu nie później niż do dnia 31
grudnia 2011 r.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Pracy i Polityki Społecznej
06/06‐kt