eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.

Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.

projekt dotyczy: wprowadzenia rozwiązań umożliwiających usuniecie skutków powodzi i skutków osunięć ziemi poprzez zagwarantowanie niezbędnej pomocy i uproszczenie procedur

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3142
  • Data wpłynięcia: 2010-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.
  • data uchwalenia: 2010-06-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 123, poz. 835

3142

6. Przepisy ust. 1 – 5 stosuje się także do przypadków usuwania skutków powodzi
i związanej z nią niemożności świadczenia pracy przez pracownika, zaistniałych przed dniem
wejścia w życie ustawy.
7. Przepisy ust. 1 – 6 stosuje się odpowiednio do osób wykonujących pracę na podstawie
stosunku służbowego.

Art. 8. W przypadku zniszczenia na skutek powodzi dokumentów niezbędnych do ustalenia
świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych lub zaopatrzenia emerytalnego przyjmuje się:
1) wszelkie dokumenty oraz zeznania świadków pozwalające na udowodnienie okresów
zatrudnienia (ubezpieczenia) oraz czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby,
macierzyństwa lub sprawowania opieki;
2) wszelkie dokumenty pozwalające na udowodnienie wysokości ich podstawy wymiaru.

Art. 9. rodki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych mogą być przeznaczone na
cele związane z pomocą i likwidacją skutków powodzi na rzecz swoich pracowników oraz
pracowników innego pracodawcy.

Art. 10. 1. rodki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych mogą być
przeznaczone na:
1) utrzymanie zagrożonych likwidacją na skutek powodzi miejsc pracy osób
niepełnosprawnych;
2) odtworzenie zniszczonej lub utraconej na skutek powodzi infrastruktury i wyposażenia
warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywności zawodowej oraz przedsiębiorstw osób
niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą;
3) pomoc dla osób niepełnosprawnych na zakup sprzętu rehabilitacyjnego, środków
pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych utraconych lub zniszczonych na skutek
powodzi;
4) usunięcie powstałych na skutek powodzi szkód w obrębie zlikwidowanych uprzednio barier
technicznych i architektonicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób
niepełnosprawnych (finansowanie remontów, readaptacja oraz zakup sprzętu);
5) dofinansowanie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U.

5
z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o rehabilitacji”, do
oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych na likwidację skutków powodzi
w związku z zatrudnianiem i rehabilitacją osób niepełnosprawnych.
2. Cele określone w ust. 1 mogą zostać dofinansowane ze środków Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych maksymalnie do kwoty, która nie może być sfinansowana
z innych źródeł.
3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb przyznawania środków, o których mowa w ust. 1,
uwzględniając konieczność uproszczenia postępowania.

Art. 11. 1. rodki zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zwanego
dalej „funduszem rehabilitacji”, mogą być przeznaczone na odtworzenie infrastruktury
i wyposażenia, utraconych lub zniszczonych na skutek powodzi miejsc pracy oraz rehabilitacji
osób niepełnosprawnych u dysponenta tego funduszu.
2. Dysponent funduszu rehabilitacji może przeznaczyć środki, o których mowa w art. 33
ust. 3 pkt 4 ustawy o rehabilitacji, na pomoc indywidualną dla osób niepełnosprawnych,
przeznaczoną na usuwanie skutków powodzi dotyczących tych osób, w szczególności na zakup
utraconego lub zniszczonego sprzętu rehabilitacyjnego, środków pomocniczych i przedmiotów
ortopedycznych lub na ograniczenie barier technicznych i architektonicznych powstałych na
skutek powodzi.
3.
rodki funduszu rehabilitacji, z wyłączeniem środków przeznaczonych na pomoc
indywidualną dla osób niepełnosprawnych, mogą być przeznaczone na ratowanie zagrożonych
likwidacją na skutek powodzi warsztatów terapii zajęciowej prowadzonych przez dysponenta
tego funduszu.
4. Dysponent funduszu rehabilitacji może przeznaczyć do 10 % środków tego funduszu,
z wyłączeniem środków, o których mowa w art. 33 ust. 3 pkt 4 i 5 ustawy o rehabilitacji, na
przedsięwzięcia wspólne lub na bezzwrotną pomoc na usuwanie skutków powodzi u innego
dysponenta funduszu rehabilitacji, który poniósł szkody na skutek powodzi.

6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1463, Nr 227,
poz. 1505 i Nr 237, poz. 1652, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 97, poz. 802, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219,
poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146.



6
5. Warunkiem przeznaczenia środków funduszu rehabilitacji w sposób określony w ust. 1, 3
i 4 jest uzyskanie zgody Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
6. W przypadku nieuzyskania zgody, o której mowa w ust. 5, pracodawca jest obowiązany
do dokonania wpłat, o których mowa w art. 33 ust. 4a ustawy o rehabilitacji.
7. Przepisy ust. 1 – 5 stosuje się odpowiednio do dysponentów zakładowego funduszu
aktywności.

Art. 12. Pożyczki przyznane przed dniem wejścia w życie ustawy ze środków Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych:

1) osobom niepełnosprawnym na działalność gospodarczą lub rolniczą,
2)
zakładom pracy chronionej
– mogą być umarzane w całości lub w części, wraz z odsetkami, jeżeli w związku z powodzią
nastąpiła utrata możliwości spłaty pożyczki.


Art. 13. 1. Organ udzielający pomocy, o której mowa w art. 12a, 26, 26d, 26e lub art. 32
ustawy o rehabilitacji, albo pomocy, o której mowa w art. 12 ustawy o rehabilitacji w brzmieniu
obowiązującym do dnia 29 lipca 2007 r., może odroczyć termin płatności należności z tytułu
zwrotu udzielonej pomocy, jeżeli niemożność terminowego zwrotu pomocy jest skutkiem
powodzi.
2. Jeżeli naruszenie warunków umowy, na podstawie której udzielono pomocy określonej
w ust. 1, nastąpiło na skutek powodzi, to organ udzielający pomocy może nie żądać zwrotu
pomocy, pod warunkiem niezwłocznego usunięcia nieprawidłowości, i kontynuować realizację
umowy lub odroczyć termin płatności należności z tytułu zwrotu pomocy.

Art. 14. Podmioty zamierzające:
1) wystąpić o pomoc, o której mowa w art. 10 ust. 1,
2) wykorzystać fundusz rehabilitacji w sposób określony w art. 11 ust. 1, 3 i 4,
3) wystąpić o odroczenie, o którym mowa w art. 13 ust. 1
– są obowiązane odpowiednio złożyć wniosek albo wystąpić o zgodę do Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r.


7
Art. 15. Za okresy przypadające na miesiące od maja 2010 r. do grudnia 2010 r. włącznie,
refundacja, o której mowa w art. 25a ust. 1 ustawy o rehabilitacji, może być dokonywana
w przypadku nieterminowego opłacenia składek podlegających refundacji, jeżeli uchybienie
terminu płatności składek było skutkiem powodzi.

Art. 16. 1. Pożyczka, o której mowa w art. 42 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm), zwanej
dalej „ustawą o promocji zatrudnienia”, może zostać umorzona w całości lub w części wraz
odsetkami, jeżeli na skutek powodzi:
1) nastąpiła trwała lub czasowa przeszkoda w funkcjonowaniu instytucji szkoleniowej;
2) poszkodowany bezrobotny w okresie od dnia 1 maja 2010 r. do dnia 31 lipca 2010 r. nie
mógł podjąć lub ukończyć szkolenia.
2. Umorzenia pożyczki w przypadku, o którym mowa w ust. 1, dokonuje starosta na
wniosek pożyczkobiorcy złożony do dnia 31 sierpnia 2010 r. lub z urzędu w wypadku śmierci
pożyczkobiorcy, w drodze decyzji, bez konieczności uzyskania opinii powiatowej rady
zatrudnienia.

Art. 17. 1. Przyznane refundacje na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy, lub
środki na podjęcie działalności gospodarczej, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy
o promocji zatrudnienia, mogą zostać umorzone w całości lub w części wraz z odsetkami, jeżeli
miejsca pracy uległy zniszczeniu na skutek powodzi.
2. Osobom bezrobotnym, którym umorzono środki przyznane na podjęcie działalności
gospodarczej, w związku z utratą miejsca pracy na skutek powodzi, przysługuje prawo
ponownego złożenia wniosku o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej.

Art. 18. 1. Starosta, na wniosek poszkodowanego bezrobotnego, przyznaje prawo do
świadczenia w wysokości zasiłku dla bezrobotnych, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy
o promocji zatrudnienia, finansowanego z Funduszu Pracy, za okres poprzedzający dzień

7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 134,
poz. 850, Nr 171, poz. 1056, Nr 216, poz. 1367 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 69, poz. 595,
Nr 91, poz. 742, Nr 97, poz. 800, Nr 115, poz. 964, Nr 125, poz. 1035, Nr 127, poz. 1052, Nr 161, poz. 1278
i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 81, poz. 531.



8
zarejestrowania się poszkodowanego w powiatowym urzędzie pracy, przypadający w okresie od
dnia 1 maja 2010 r. do dnia 31 lipca 2010 r., nie dłuższy jednak niż 30 dni, jeżeli opóźnienie
w rejestracji było spowodowane powodzią, a bezrobotny spełnia warunki określone w art. 71
ustawy o promocji zatrudnienia.
2. W przypadku gdy świadczenie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje bezrobotnemu za
okres krótszy niż 30 dni, jest wypłacane w kwocie 1/30 wysokości zasiłku dla bezrobotnych,
o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia, za każdy dzień
przysługiwania.
3. Od świadczenia, o którym mowa w ust. 1, nie są odprowadzane składki na ubezpieczenia
społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne.
4. Poszkodowanym bezrobotnym, którzy w okresie od dnia 1 maja 2010 r. do dnia 31 lipca
2010 r. utracili prawo do zasiłku dla bezrobotnych z powodu upływu okresu jego pobierania,
przysługuje od dnia wejścia w życie ustawy prawo do zasiłku dla bezrobotnych przez okres
30 dni w wysokości zasiłku otrzymywanego w ostatnim miesiącu przysługiwania prawa, pod
warunkiem niezaistnienia zawartych w ustawie o promocji zatrudnienia ustawowych przyczyn
utraty statusu bezrobotnego.

Art. 19. 1. Starosta może, w trybie określonym dla prac interwencyjnych, o których mowa
w przepisach ustawy o promocji zatrudnienia, biorąc pod uwagę zakres i skalę zniszczeń
u pracodawcy spowodowanych powodzią oraz możliwości utrzymania przez pracodawcę miejsc
pracy, dokonywać ze środków Funduszu Pracy zwrotu, przez okres do 12 miesięcy,
poniesionych przez pracodawcę kosztów na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na
ubezpieczenia społeczne z tytułu zatrudnienia skierowanych bezrobotnych zamieszkałych na
obszarze gmin lub miejscowości określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 2
ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek
obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu,
w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego
wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych bezrobotnych, pod warunkiem że pracodawca
nie zmniejszy w tym okresie liczby zatrudnionych pracowników w stosunku do stanu na dzień
podpisania umowy o refundację – jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2011 r.
2. W przypadku gdy pracodawca nie dotrzyma warunku, o którym mowa w ust. 1, pomoc
podlega wstrzymaniu od miesiąca, w którym nastąpiło niedotrzymanie warunku,


9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: