Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
projekt dotyczy: zwiększenia atrakcyjności dobrowolnych ubezpieczeń społecznych (emerytalno-rentowych)
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3117
- Data wpłynięcia: 2010-02-19
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 70 dn. 08-07-2010
3117
poz. 1316, ze zmianami) dodała do art. 26 ust. 1 punkt 2a (zmiana weszła w
życie z dniem 1 grudnia 2008 r.). Z przedstawionego projektu nie wynika, czy
intencją wnioskodawców jest skreślenie na mocy art. 1 projektu obecnie
obowiązującego art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy zmienianej i zastąpienie go nowa
treścią, czy wprowadzenie nowego przepisu w nowej jednostce redakcyjnej.
Zaproponowany art. 2 projektu zawiera odesłanie do art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy
zmienianej. Wobec zgłoszonej uwagi do art. 1 projektu wątpliwości budzi
zaproponowane odesłanie. Nie jest bowiem jasne, czy chodzi o art. 26 ust. 1 pkt
2a o treści wprowadzonej w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, czy o nową jednostkę redakcyjną,
o treści zaproponowanej w projekcie.
3.2. Przedmiot proponowanej w art. 1 projektu zmiany ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych, czyli odliczenie od dochodu stanowiącego
podstawę obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych kwot składek na
ubezpieczenie społeczne zapłaconych w roku podatkowym przez małżonka na
jego własne dobrowolne ubezpieczenie emerytalne i rentowe – pod warunkiem,
że małżonkowie są opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów, oraz że
kwota tych składek nie została odliczona przez podatnika lub jego małżonka na
podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 litera a ustawy zmienianej – nie jest objęty
zakresem prawa Unii Europejskiej.
4.
Konkluzje
Projekt ustawy obarczony jest wadami legislacyjnymi utrudniającymi
ustalenie zawartych w nim norm prawnych. Przedmiot proponowanej w art. 1
projektu zmiany ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej. Ostateczna opinia
o zgodności projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych będzie mogła być wydana po usunięciu wad wskazanych w pkt 3. 1.
opinii.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 2 marca 2010 r.
BAS – WAPEiM – 305/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Marek Wikiński) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu
Projekt ustawy zmierza do dodania w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176, ze
zmianami) punktu 2a, zgodnie z którym podstawą obliczenia podatku jest
dochód ustalony zgodnie z przepisami ustawy, po odliczeniu m.in. kwoty
składek na ubezpieczenie społeczne zapłaconych w roku podatkowym przez
małżonka na jego własne dobrowolne ubezpieczenie emerytalne i rentowe, pod
warunkiem że małżonkowie są opodatkowani łącznie od sumy swoich
dochodów, oraz że kwota tych składek nie została odliczona przez podatnika lub
jego małżonka na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 litera a ustawy.
Projekt ustawy obarczony jest wadami legislacyjnymi utrudniającymi
ustalenie zawartych w nim norm prawnych. Przedmiot proponowanej w art. 1
projektu zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest
objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Materia projektu wskazuje, że nie jest to projekt ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Ostateczna opinia o wykonującym charakterze projektu ustawy o zmianie
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie mogła być wydana
po usunięciu wad legislacyjnych
Dyrektor
Biura
Analiz
Sejmowych
Michał Królikowski
życie z dniem 1 grudnia 2008 r.). Z przedstawionego projektu nie wynika, czy
intencją wnioskodawców jest skreślenie na mocy art. 1 projektu obecnie
obowiązującego art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy zmienianej i zastąpienie go nowa
treścią, czy wprowadzenie nowego przepisu w nowej jednostce redakcyjnej.
Zaproponowany art. 2 projektu zawiera odesłanie do art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy
zmienianej. Wobec zgłoszonej uwagi do art. 1 projektu wątpliwości budzi
zaproponowane odesłanie. Nie jest bowiem jasne, czy chodzi o art. 26 ust. 1 pkt
2a o treści wprowadzonej w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, czy o nową jednostkę redakcyjną,
o treści zaproponowanej w projekcie.
3.2. Przedmiot proponowanej w art. 1 projektu zmiany ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych, czyli odliczenie od dochodu stanowiącego
podstawę obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych kwot składek na
ubezpieczenie społeczne zapłaconych w roku podatkowym przez małżonka na
jego własne dobrowolne ubezpieczenie emerytalne i rentowe – pod warunkiem,
że małżonkowie są opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów, oraz że
kwota tych składek nie została odliczona przez podatnika lub jego małżonka na
podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 litera a ustawy zmienianej – nie jest objęty
zakresem prawa Unii Europejskiej.
4.
Konkluzje
Projekt ustawy obarczony jest wadami legislacyjnymi utrudniającymi
ustalenie zawartych w nim norm prawnych. Przedmiot proponowanej w art. 1
projektu zmiany ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej. Ostateczna opinia
o zgodności projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych będzie mogła być wydana po usunięciu wad wskazanych w pkt 3. 1.
opinii.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 2 marca 2010 r.
BAS – WAPEiM – 305/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Marek Wikiński) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu
Projekt ustawy zmierza do dodania w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176, ze
zmianami) punktu 2a, zgodnie z którym podstawą obliczenia podatku jest
dochód ustalony zgodnie z przepisami ustawy, po odliczeniu m.in. kwoty
składek na ubezpieczenie społeczne zapłaconych w roku podatkowym przez
małżonka na jego własne dobrowolne ubezpieczenie emerytalne i rentowe, pod
warunkiem że małżonkowie są opodatkowani łącznie od sumy swoich
dochodów, oraz że kwota tych składek nie została odliczona przez podatnika lub
jego małżonka na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 litera a ustawy.
Projekt ustawy obarczony jest wadami legislacyjnymi utrudniającymi
ustalenie zawartych w nim norm prawnych. Przedmiot proponowanej w art. 1
projektu zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest
objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Materia projektu wskazuje, że nie jest to projekt ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Ostateczna opinia o wykonującym charakterze projektu ustawy o zmianie
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie mogła być wydana
po usunięciu wad legislacyjnych
Dyrektor
Biura
Analiz
Sejmowych
Michał Królikowski