eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym

projekt dotyczy: nowych obowiązków w zakresie rybactwa śródlądowego: ochrony i odbudowy zasobów węgorza europejskiego, wykorzystania gatunków obcych rybi gatunków nie występujących miejscowo w chowie i hodowli oraz zbierania danych statystycznych w zakresie chowu i hodowli ryb

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3109
  • Data wpłynięcia: 2010-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym
  • data uchwalenia: 2010-09-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 200, poz. 1322

3109

W art. 2 uregulowano zagadnienie ważności programu mającego na celu ochronę
i odbudowę zasobów węgorza europejskiego przygotowanego na podstawie art. 4 ust. 2
rozporządzenia nr 1100/2007, przed wejściem w życie przepisów zmienionej ustawy. Uznano
za celowe przyjęcie, że do tego dokumentu będzie się stosować odpowiednie przepisy
projektowanej ustawy.
W art. 3 projektowanej ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym wskazano,
że postępowania o wydanie zezwolenia wszczęte na podstawie art. 3 ustawy z dnia 18 września
1985 r. o rybactwie śródlądowym w brzmieniu dotychczasowym będzie prowadzić się w trybie
i na warunkach przewidzianych w przepisach dotychczasowych.
W art. 4 – 5 projektowanej ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym
zaproponowano kompleksowe regulacje dotyczące operatów rybackich sporządzonych przed
wejściem w życie nowych przepisów. W art. 4 projektu ustawy potwierdzono ważność
operatów rybackich zaopiniowanych pozytywnie przed wejściem w życie przepisów
zmienionej ustawy, przy czym uwzględniono w tych przepisach konieczność sporządzenia
nowej opinii do operatu w przypadku obwodu rybackiego, który został objęty programem
ochrony i odbudowy zasobów ryb. Jednocześnie w ust. 4 art. 4 projektowanej ustawy
o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym upoważniono organ administracji publicznej,
z którym uprawniony do rybactwa zawarł umowę o władanie obwodem rybackim, do
dokonania zmiany w zawartej umowie w związku z koniecznością dostosowania zasad
prowadzenia gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim do założeń programu ochrony
i odbudowy zasobów ryb. W art. 5 projektowanej ustawy o zmianie ustawy o rybactwie
śródlądowym zaproponowano regulację, która pozwoli uzupełnić zasoby katastru wodnego
o kopie operatów rybackich, które były sporządzone w okresie, gdy uprawniony do rybactwa
nie miał obowiązku przekazywania kopii operatu rybackiego do katastru wodnego.
W art. 6 projektowanej ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym
potwierdzono ważność dotychczas wydanych kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego.
W tym samym przepisie określono również zasady wymiany kart zniszczonych, zgubionych
lub skradzionych, ponieważ zmiana wymogów uzasadniających wydanie tych kart po wejściu
w życie nowych przepisów może być przyczyną faktycznej utraty nabytych uprawnień
z powodu zniszczenia, zgubienia albo kradzieży karty.
W art. 7 projektowanej ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym
uregulowano zagadnienie stosowania przepisów w postępowaniach o wydanie karty
19
wędkarskiej i karty łowiectwa podwodnego, które wszczęto przed wejściem w życie
zmienianych przepisów ustawy.
W art. 8 projektowanej ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym proponuje
się zachowanie w mocy przepisów wykonawczych wydanych na podstawie zmienianych
przepisów ustawy o rybactwie śródlądowym, do czasu wejścia w życie nowych przepisów
wykonawczych.
W art. 10 projektowanej ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym
zaproponowano, by ta ustawa weszła w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia.
Jednocześnie z przepisu tego wyłączono wejście w życie regulacji zawartej w art. 6 ust. 2b
zmienianego projektowaną ustawą o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym w celu
zapewnienia możliwości dostosowania się do wymogu dokonywania oceny prowadzenia
racjonalnej gospodarki rybackiej przez upoważnionych pracowników urzędu
marszałkowskiego posiadających wyższe wykształcenie rybackie lub inne wykształcenie
wyższe ze specjalizacją rybacką, wskazując, że przepis ten wchodzi w życie po upływie
24 miesięcy od dnia ogłoszenia projektowanej ustawy.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597),
ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Zgłoszono
zainteresowanie pracami nad projektem ustawy w trybie art. 7 tej ustawy. Wszelkie dokumenty
związane z pracami nad projektem ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym, w tym
zgłoszenia podmiotów zainteresowanych pracami nad tym projektem dokonane w trybie art. 7
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, zostały
udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zgłoszenia tych podmiotów, które powinny zostać dołączone do projektu aktu normatywnego,
ze względu na objętość tych zgłoszeń, zostały udostępnione w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i zamieszczone według kolejności ich
wniesienia.
20
Projekt ustawy został skonsultowany z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
Projekt ustawy znajduje się w Programie prac legislacyjnych Rady Ministrów na II
półrocze 2009 r.
21
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowana ustawa

Przepisy projektowanej ustawy dotyczą organów administracji publicznej oraz jednostek
organizacyjnych, w tym użytkowników wód, odpowiedzialnych za realizację programu ochrony
i odbudowy zasobów ryb, organów administracji publicznej właściwych do wydawania
zezwoleń na prowadzenie działań z wykorzystaniem ryb z gatunków nierodzimych, podmiotów
uprawnionych do rybactwa, osób dokonujących amatorskiego połowu ryb, organizacji
społecznych upoważnionych do przeprowadzania egzaminów na kartę wędkarską i kartę
łowiectwa podwodnego, a także jednostek naukowych upoważnionych do opiniowania operatów
rybackich.
Wprowadzenie przepisu określającego minimalną granicę wieku, który upoważnia do
otrzymania karty wędkarskiej, ma na celu wyłącznie doprecyzowanie obowiązujących regulacji
zawartych w ustawie z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym w zakresie
minimalnego wieku, który uprawnia do samodzielnego uprawiania amatorskiego połowu ryb.
Natomiast określenie minimalnej granicy wieku, który upoważnia do otrzymania karty
łowiectwa podwodnego, ma na celu wyłącznie możliwość uwzględnienia zawartych w ustawie
z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2004 r. Nr 52, poz. 525, z późn. zm.)
minimalnych wymagań w zakresie wieku, który może uprawniać do posiadania broni do celów
sportowych lub łowieckich.

2. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego

Przewidziane w projekcie ustawy regulacje umożliwiają przygotowanie i realizację
programów mających na celu ochronę i odbudowę zasobów określonych gatunków ryb.
Wprowadzenie tych programów będzie za każdym razem uzależnione od wydania
rozporządzenia wprowadzającego taki program. Zadaniem projektowanych regulacji jest
określenie ram prawnych umożliwiających koordynację działań mających na względzie
realizację celów określonych w takim programie. W związku z tym, regulacje projektowanej
22
ustawy nie spowodują bezpośrednich obciążeń finansowych dla budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego. Programy te będą stanowić instrument zapewniający
prowadzenie efektywnych działań umożliwiających zrównoważony rozwój ekonomiczny
sektora rybackiego, przy równoczesnym utrzymaniu właściwego stanu środowiska.
W grudniu 2008 r., zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (WE) nr 1100/2007
ustanawiającego środki służące odbudowie zasobów węgorza europejskiego, do Komisji
Europejskiej został przekazany projekt planu zagospodarowania zasobami węgorza
europejskiego określającego środki, które mają być wdrożone na obszarze Polski. Cele
i działania przewidziane w planie zagospodarowania zasobami węgorza europejskiego będą
wykonywane przez podmioty realizujące swoje zadania ustawowe w ramach posiadanych
środków. Przewidziano także możliwość sfinansowania zarybienia tym gatunkiem ze środków
Europejskiego Funduszu Rybackiego. Podstawę tego wsparcia stanowi art. 38 rozporządzenia
Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu
Rybackiego (Dz. Urz. UE L 223 z 15.08.2006, str. 19, z późn. zm.) i wynika z faktu, że
zarybianie tym gatunkiem przewidziano jako środek służący ochronie fauny wodnej we
wspólnotowym akcie prawnym. Wysokość środków Europejskiego Funduszu Rybackiego
przeznaczonych na zarybienia będzie można oszacować po zatwierdzeniu planu
gospodarowania zasobami węgorza europejskiego przez Komisję Europejską.
rodki
przeznaczone na realizację tego planu będą mogły również pochodzić od użytkowników wód,
w przypadku gdy nie skorzystają oni z możliwości stwarzanych przez Europejski Fundusz
Rybacki i instrumenty kolejnych perspektyw budżetowych Unii Europejskiej, a których
działalność, bez podjęcia odpowiednich czynności dostosowawczych, będzie powodować
szkody w środowisku, w szczególności związane z zasobami gatunków ryb objętych tym
programem.
Przewidziana w projektowanej ustawie możliwość opracowania innych programów
dotyczących ochrony i odbudowy zasobów gatunków ryb zagrożonych, wymagających
podjęcia działań służących utrzymaniu, odtworzeniu lub przywróceniu właściwego stanu
populacji, nie wiąże się z koniecznością wydatkowania środków z budżetu państwa. Jak wyżej
wskazano, wprowadzenie tych programów będzie za każdym razem uzależnione od wydania
rozporządzenia wprowadzającego taki program. Nie będzie to więc powodować dodatkowych
obciążeń dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zadaniem
projektowanych regulacji jest określenie ram prawnych umożliwiających koordynację działań
mających na względzie realizację celów określonych w takim programie przez podmioty
23
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: