Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym
projekt dotyczy: nowych obowiązków w zakresie rybactwa śródlądowego: ochrony i odbudowy zasobów węgorza europejskiego, wykorzystania gatunków obcych rybi gatunków nie występujących miejscowo w chowie i hodowli oraz zbierania danych statystycznych w zakresie chowu i hodowli ryb
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3109
- Data wpłynięcia: 2010-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym
- data uchwalenia: 2010-09-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 200, poz. 1322
3109
założeń programu w działaniach ochronnych realizowanych przez te podmioty. Jednocześnie
w przypadku opracowania takiego programu, cele i działania przewidziane w takim programie
będą wykonywane przez te podmioty w ramach posiadanych środków. Projektowane przepisy
umożliwią opracowanie takiego programu w razie zaistnienia potrzeby i możliwości jego
wprowadzenia bez konieczności kosztownego i czasochłonnego procesu legislacyjnego
związanego z kolejną nowelizacją przepisów w tym zakresie. Należy ponadto podkreślić, że
proponowane rozwiązanie było pozytywnie zaopiniowane przez organizacje społeczne.
Wejście w życie projektowanych przepisów pozwoli także na efektywniejsze
wykorzystanie środków pomocowych w ramach Europejskiego Funduszu Rybackiego
i Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych
obszarów rybackich 2007 – 2013”, a także zapewni poprawę realizacji działań zmierzających do
odbudowy zasobów łososia atlantyckiego, troci wędrownej, certy i jesiotra ostronosego w zlewni
Odry i Wisły, które są finansowane ze środków budżetu państwa.
W założeniu projektodawcy nie przewiduje się wydatkowania innych środków niż
uwzględnione powyżej. Jednakże nie można zupełnie wykluczyć braku ewentualnej potrzeby
dodatkowego finansowania. W takim przypadku wysokość tych środków będzie uzależniona od
regulacji rozporządzenia wprowadzającego program ochrony i odbudowy zasobów ryb dla
określonego gatunku.
Wejście w życie projektowanej ustawy w zakresie przepisów dotyczących budowy
i prowadzenia rejestru zezwoleń wydanych na wykorzystanie ryb w obiektach przeznaczonych
do chowu lub hodowli nie spowoduje konieczności wydatkowania z budżetu państwa
dodatkowych środków finansowych. Obowiązek prowadzenia rejestru wprowadzeń i przeniesień
ryb wykorzystywanych w akwakulturze został nałożony na państwa członkowskie w art. 23
rozporządzenia nr 708/2007. W projektowanej ustawie, ze względu na zunifikowanie procedury
wydawanych zezwoleń, rozszerzono jedynie zakres tego rejestru o zezwolenia na wprowadzanie
ryb do powierzchniowych wód śródlądowych. Rozszerzenie zakresu rejestru o te zezwolenia nie
spowoduje dodatkowych kosztów. Na budowę tego rejestru zaplanowano w budżecie państwa na
2009 r. w części 62 – Rybołówstwo, dział 750 – Administracja publiczna, rozdział 75001 –
urzędy naczelne i centralne administracji rządowej, środki w wysokości 70 tys. zł. Planuje się, że
powyższa kwota będzie obejmowała 2-letnią bezkosztową obsługę techniczną i gwarancyjną
systemu informatycznego. Docelowo przewiduje się, że rejestr będzie prowadzony na serwerach
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi bez konieczności wydatkowania dodatkowych środków.
24
Utworzenie zespołu ekspertów, który będzie wykonywać zadania komitetu doradczego
związane z wykorzystaniem ryb gatunków obcych oraz ryb gatunków niewystępujących
miejscowo, zostało przewidziane w art. 5 rozporządzenia nr 708/2007. Powołanie tego zespołu
umożliwi ograniczenie kosztów, które należałoby ponieść na zlecanie kosztownych ekspertyz
wynikających z zapewnienia bezpieczeństwa ekologicznego związanego z wprowadzaniem ryb
gatunków nierodzimych. Jednym z zadań zespołu ekspertów będzie wydawanie opinii
dotyczących ryzyka ekologicznego związanego z wprowadzeniem ryb, których koszt będzie
odpowiadał wysokości opłaty za wydanie zezwolenia. Opinia wydawana przez zespół ekspertów
będzie przeznaczona dla organu wydającego zezwolenie. Wydanie opinii nie będzie więc
skutkowało wpływami do budżetu państwa. Wpływy do budżetu państwa będą pochodzić
z opłaty za wydanie zezwolenia, której wysokość została uzależniona od nakładu pracy
związanej z wydaniem poszczególnych decyzji. Wysokość tych wpływów będzie uzależniona od
liczby wniosków o wydanie takich zezwoleń. Koszty działania zespołu ekspertów będą
uzależnione od liczby spraw rozpatrywanych przez ten zespół. W związku z tym nie jest obecnie
możliwe oszacowanie tych kosztów.
3. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie przepisów projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przepisów projektowanej ustawy powinno poprawić warunki prowadzenia
gospodarki rybackiej przez podmioty uprawnione do rybactwa śródlądowego. Wprowadzanie
programów ochrony i odbudowy zasobów ryb dotyczących gatunków ryb posiadających istotne
znaczenie gospodarcze w długoterminowym okresie przyczyni się do rozwoju sektora
gospodarki rybackiej. Rezygnacja z uznaniowego charakteru decyzji w sprawie zezwolenia na
wykorzystywanie ryb z gatunków nierodzimych wyrówna szanse podmiotów zainteresowanych
otrzymaniem takiego zezwolenia. Proponowane regulacje dotyczące sposobu ustalania
wysokości strat w gospodarce rybackiej ułatwią podmiotom uprawnionym do rybactwa
25
dochodzenie odszkodowań. Dodatkowo zmiany w systemie kar mają na celu polepszenie
efektywności prowadzenia gospodarki rybackiej poprzez poprawę przestrzegania obowią-
zujących przepisów oraz zasad określonych przez uprawnionego do rybactwa. Wprowadzenie
dodatkowych sankcji dla uprawnionych do rybactwa umożliwi wyeliminowanie tych
podmiotów, które nie wywiązują się ze swoich obowiązków, poprzez pozbawienie ich
możliwości uczestniczenia przez okres od roku do 3 lat w konkursach ofert na oddanie
w użytkowanie obwodu rybackiego.
5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przepisów projektowanej ustawy powinno w długoterminowym okresie
przyczynić się do rozwoju regionów, w których istotne znaczenie ma gospodarka rybacka.
Poprawa stanu zasobów ryb w wodach powierzchniowych może przyczynić się do rozwoju
turystyki wędkarskiej w tych regionach.
6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przesłany do: Business Centre Club, Forum Związków Zawodowych,
Fundacji WWF Polska, Konfederacji Pracodawców Polskich, Krajowej Federacji Towarzystw
Wędkarskich, Krajowej Rady Izb Rolniczych, Niezależnego Samorządnego Związku
Zawodowego „Solidarność”, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Dzierżawców i Administratorów Nieruchomości Rybackich
Skarbu Państwa, Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Rybackich, Organizacji Pracodawców
– Producentów Ryb ródlądowych, Polskiego Towarzystwa Rybackiego w Poznaniu, Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych, Stowarzyszenia Producentów Ryb Łososiowatych
w Lęborku, Stowarzyszenia Rybactwa Dolnej i rodkowej Wisły w Toruniu, Zarządu Głównego
Polskiego Związku Wędkarskiego, Zrzeszenia Producentów Ryb w Katowicach, Związku
Producentów Ryb w Poznaniu i Związku Rzemiosła Polskiego.
W trakcie konsultacji społecznych organizacje rybackie działające w obszarze rybactwa
śródlądowego zgłosiły szereg uwag do projektu ustawy. Zgodnie z ich oczekiwaniami, w celu
uzgodnienia wspólnego stanowiska odnośnie zaproponowanych zmian, w dniach 16 grudnia
26
2008 r. i 13 stycznia 2009 r. w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi zorganizowano
spotkania konsultacyjne. Dodatkowo w dniu 29 stycznia 2009 r. w siedzibie Rybackiego Zakładu
Doświadczalnego Instytutu Rybactwa ródlądowego w abieńcu odbyła się konferencja
podsumowująca przeprowadzone prace uzgodnieniowe. Ze względu na duże zainteresowanie
projektem ustawy, oprócz przedstawicieli wyżej wymienionych organizacji rybackich,
w spotkaniach uczestniczyli także przedstawiciele Okręgów Polskiego Związku Wędkarskiego,
Towarzystwa Promocji Ryb, gospodarstw rybackich, a także pracownicy naukowi Instytutu
Rybactwa
ródlądowego oraz Państwowej Akademii Nauk. W wyniku dyskusji
przeprowadzonych w czasie tych spotkań w projekcie ustawy wprowadzono uzgodnione zmiany.
Dotyczyły one przede wszystkim art. 7, 8, 20 i 23 oraz przepisów karnych. Dodatkowo
w projekcie ustawy uwzględniono uwagę zgłoszoną przez Słowiński Park Narodowy oraz
Drawieński Park Narodowy dotyczącą rozszerzenia katalogu podmiotów upoważnionych do
prowadzenia zarybień. W tym celu zmieniono art. 4b ust. 1 projektu ustawy, upoważniając
dyrektora parku narodowego do prowadzenia zarybień w celu wykonywania ochrony ryb na
wodach położonych na terenie parku narodowego.
15/01-kt
27
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia ………………………………..
w sprawie wykazu gatunków ryb uznanych za nierodzime, dla których nie
jest wymagane zezwolenie na ich wprowadzanie polegaj ce na zarybieniu
wód oraz do obiektów chowu i hodowli ryb, warunków tego wprowadzenia
oraz wykazu gatunków ryb uznanych za rodzime
Na podstawie art. 3f ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie ródlądowym
(Dz. U. z 2009 r. Nr 189, poz. 1471 oraz z 2010 r. Nr ..., poz. ...) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la:
1) wykaz gatunków ryb uznanych za nierodzime, dla których nie jest wymagane
zezwolenie na wprowadzenie polegające na zarybieniu wód, o którym mowa
w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie
ródlądowym, zwanej dalej „ustawą”;
2) wykaz gatunków ryb uznanych za nierodzime, dla których nie jest wymagane
zezwolenie na wprowadzenie polegające na wykorzystaniu gatunków tych ryb
w celu prowadzenia ich chowu lub hodowli, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt
2 ustawy;
3) warunki wprowadzenia gatunków ryb uznanych za nierodzime, dla których nie
jest wymagane zezwolenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy;
4) wykaz gatunków ryb uznanych za rodzime.
§ 2. Wykaz gatunków, o którym mowa w § 1 pkt 1, jest okre lony w załączniku nr
1 do rozporządzenia.
§ 3. Wykaz gatunków, o którym mowa w § 1 pkt 2, jest okre lony w załączniku nr
2 do rozporządzenia.
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rybołówstwo, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w
sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz.
1599).