Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
- projekt ma na celu dostosowanie do polskiego porządku prawnego decyzji Rady i umozliwienie uczestniczenia policjantów i pracowników Policji we wspólnych operacjach poza granicami RP, na terytorium innego państwa czlonkowskiego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3107
- Data wpłynięcia: 2010-05-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-08-06
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 164, poz. 1108
3107
T
Art.2
Art. 147t. 1. Komendant Główny Straży
ust.1 i Wspólne patrole i inne wspólne operacje
pkt 6
Granicznej lub komendant oddziału Straży
3 dec. 1. Zgodnie z przepisami rozdziału 5 decyzji
Granicznej, po uzyskaniu pisemnej zgody
2008/
2008/615/WSiSW, w szczególności z
Komendanta Głównego Straży Granicznej
616
oświadczeniami przekazanymi na mocy jej art. 17
podejmuje decyzję w sprawie realizacji przez
ust. 4 oraz art. 19 ust. 2 i 4 tej decyzji, każde
Straż Graniczną:
państwo członkowskie wyznacza co najmniej jeden
1) zadań, o których mowa w art. 147s pkt 1,
punkt kontaktowy, pozwalający innym państwom
oraz określa warunki prowadzenia tych
członkowskim zwrócić się do właściwych organów,
działań, zgodnie z art. 17 ust. 3 decyzji Rady
oraz może określić własne procedury ustanawiania
2008/616/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w
wspólnych patroli i przeprowadzania innych
sprawie wdrożenia decyzji 2008/615/WSiSW
wspólnych operacji, procedury dotyczące inicjatyw
w sprawie intensyfikacji współpracy
innych państw członkowskich w odniesieniu do tych
transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu
operacji
terroryzmu i przestępczości transgranicznej
3. Z inicjatywą przeprowadzenia wspólnej operacji
(Dz. Urz. UE L 210 z 06.08.2008, str. 12);
mogą wystąpić właściwe organy każdego państwa
2) zadań, o których mowa w art. 147s pkt 2,
członkowskiego. Przed rozpoczęciem danej operacji
oraz określa warunki prowadzenia tych
właściwe organy, o których mowa w ust. 2,
działań.
dokonują pisemnych lub ustnych ustaleń, w których
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1,
można określić szczegóły, takie jak:
właściwym jest:
a) właściwe organy każdego państwa
1) Komendant Główny Straży Granicznej, w
członkowskiego w odniesieniu do operacji;
przypadku gdy zadania wykonują
b) konkretny cel operacji;
funkcjonariusze Komendy Głównej Straży
c) przyjmujące państwo członkowskie, w którym
Granicznej lub funkcjonariusze więcej niż
operacja ma miejsce;
jednego oddziału Straży Granicznej lub gdy
d) obszar geograficzny przyjmującego państwa
Komendant Główny Straży Granicznej tak
członkowskiego, w którym operacja ma miejsce;
zdecyduje;
e) okres objęty operacją;
2) komendant oddziału Straży Granicznej, w
f) konkretna pomoc, jakiej przyjmującemu państwu
przypadku gdy zadania wykonują podlegli mu
członkowskiemu ma udzielić wysyłające państwo
funkcjonariusze.
lub państwa członkowskie, obejmująca
funkcjonariuszy lub innych pracowników, aspekty
8
materialne i finansowe;
g) funkcjonariusze uczestniczący w operacji;
h) funkcjonariusz odpowiedzialny za operację,
i) uprawnienia, jakie przysługują funkcjonariuszom i
innym pracownikom pochodzącym z wysyłającego
państwa członkowskiego lub z wysyłających państw
członkowskich podczas operacji w przyjmującym
państwie członkowskim;
j) konkretna broń, amunicja i sprzęt, z których
podczas operacji mogą korzystać wysłani
funkcjonariusze zgodnie z decyzją
2008/615/WSiSW;
k) aspekt logistyczny działań w odniesieniu do
transportu, zakwaterowania i bezpieczeństwa;
l) podział kosztów wspólnej operacji, jeżeli jest inny,
niż określono w art. 34 zdanie pierwsze decyzji
Rady 2008/615/WSiSW;
m) wszelkie inne wymagane elementy.
Art.17 3. Funkcjonariusze wysyłającego państwa T
Art.2
Art. 147u. 1. Komendant Główny Straży Przepisy ust. 3 i 4 art. 147
ust.3
członkowskiego uczestniczący we wspólnych
pkt 6
Granicznej, na zasadach określonych w art. 40 u tworzą pełną i spójną
dec.
operacjach wykonują polecenia właściwego organu
deleguje lub odmawia delegowania
regulację w zakresie
2008/
przyjmującego państwa członkowskiego.
funkcjonariuszy i pracowników do
sytuacji prawnej
615
wykonywania zadań na terytorium innego delegowanych
państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
funkcjonariuszy i
2. W czasie delegowania, o którym mowa w pracowników, zapewniając
ust.1, funkcjonariusze i pracownicy wykonują właściwe wdrożenie
polecenia właściwych przełożonych przepisów decyzji
przyjmującego państwa członkowskiego Unii 615/2008
Europejskiej.
3. Do funkcjonariuszy delegowanych do
wykonywania zadań na terytorium innego
państwa członkowskiego Unii Europejskiej
9
stosuje się odpowiednio przepisy:
1) art. 147h ust. 1 i art. 147j ust. 2;
2) art. 147h ust. 2 – w zakresie świadczeń z
tytułu uszczerbku na zdrowiu.
4. Delegowanie pracownika do wykonywania
zadań poza siedzibą urzędu, w którym
wykonuje pracę, następuje na podstawie
odrębnych przepisów.”
Art.6
Art. 6 Zadania i uprawnienia członków zespołów
T
Art.3
1) art. 17d i 17e otrzymują brzmienie:
ust.1
1.Członkowie zespołów mogą wykonywać wszelkie
pkt 1
„Art. 17d. Funkcjonariusze straży
rozp.
zadania i korzystać z wszelkich uprawnień w
granicznych, w rozumieniu rozporządzenia nr
863/
zakresie odprawy granicznej lub ochrony granicy
863/2007, państw członkowskich Unii
2007
zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 562/2006 i
Europejskiej na granicy państwowej
które są konieczne do realizacji celów tego
stanowiącej granicę zewnętrzną w rozumieniu
rozporządzenia. Szczegóły dotyczące każdej operacji
kodeksu granicznego Schengen wykonują
wsparcia określa jej plan operacyjny zgodnie z art.
zadania w ramach:
8e rozporządzenia (WE) nr 2007/2004.
1) zespołów szybkiej interwencji na granicy
zgodnie z przepisami krajowymi odnoszącymi
się do funkcjonariuszy Straży Granicznej
w zakresie określonym w rozporządzeniu nr
863/2007;
Art.6
1.Zaproszeni funkcjonariusze posiadają zdolność do T
2) wspólnych operacji zgodnie z przepisami
ust.1
wykonywania wszelkich zadań i korzystania z
krajowymi odnoszącymi się do
rozp
wszelkich uprawnień w zakresie dokonywania
funkcjonariuszy Straży Granicznej w zakresie
863/
odprawy granicznej lub ochrony granicy zgodnie z
określonym w rozporządzeniu Rady (WE) nr
2007
rozporządzeniem (WE) nr 562/2006 Parlamentu
2007/2004 z dnia 26 października 2004 r.
Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r.
ustanawiającym Europejską Agencję
ustanawiającym wspólnotowy kodeks zasad
Zarządzania Współpracą Operacyjną na
regulujących przepływ osób przez granice (kodeks
Zewnętrznych Granicach Państw
graniczny Schengen), które są konieczne do
Członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. L
realizacji celów tego rozporządzenia.
349 z 25.11.2004, str. 1)
10
Art. 8f Art. 8f Krajowy punkt kontaktowy
T
Art. 17e. Komendant Główny Straży
oraz
Państwa członkowskie wyznaczają krajowy punkt
Granicznej w zakresie dotyczącym:
8e
kontaktowy, za którego pośrednictwem odbywa się
1) zespołów szybkiej interwencji na granicy
rozp.
komunikacja z agencją we wszelkich kwestiach
wykonuje zadania krajowego punktu
863/
dotyczących zespołów. Krajowy punkt kontaktowy
kontaktowego właściwego w sprawach
2007
jest dostępny przez cały czas.
komunikacji z Europejską Agencją
Art. 8e Plan operacyjny
Zarządzania Współpracą Operacyjną na
1. Dyrektor wykonawczy i wnioskujące państwo
Granicach Zewnętrznych Państw
członkowskie uzgadniają plan operacyjny
Członkowskich Unii Europejskiej oraz
określający szczegółowe warunki oddelegowania
uzgadnia plan operacyjny określający
zespołów. Plan operacyjny zawiera następujące
szczegółowe warunki oddelegowania
informacje:
zespołów szybkiej interwencji na granicy na
a) opis sytuacji oraz sposób działania i cele operacji
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
wsparcia, w tym cel operacyjny;
2) wspólnych operacji wykonuje zadania
b) przewidywalny czas oddelegowania zespołów;
krajowego punktu kontaktowego właściwego
c) geograficzny obszar odpowiedzialności we
w sprawach komunikacji z Europejską
wnioskującym państwie członkowskim, na który
Agencją Zarządzania Współpracą Operacyjną
zostaną oddelegowane zespoły;
na Granicach Zewnętrznych Państw
d) opis zadań i specjalnych poleceń dla członków
Członkowskich Unii Europejskiej.”;
zespołów, w tym możliwości korzystania z baz
danych i dopuszczalnego stosowania broni
służbowej, amunicji i sprzętu w przyjmującym
państwie członkowskim;
e) skład zespołów;
f) nazwiska i stopnie funkcjonariuszy straży
granicznej przyjmującego państwa członkowskiego
odpowiedzialnych za prowadzenie współpracy z
zespołami, w szczególności tych funkcjonariuszy
straży granicznej, którzy dowodzą zespołami w
okresie trwania operacji wsparcia, oraz pozycję
zespołów w strukturze dowodzenia;
g) wyposażenie techniczne, które należy udostępnić
11
razem z zespołami zgodnie z art. 8.
2. Wszelkie zmiany lub dostosowania planu
operacyjnego wymagają zgody zarówno dyrektora
wykonawczego, jak i wnioskującego państwa
członkowskiego. Agencja bezzwłocznie przesyła
egzemplarz zmienionego lub dostosowanego planu
operacyjnego państwom członkowskim biorącym
udział w operacji.
Art.6
Art. 6 Zadania i uprawnienia członków zespołów
T
Art.3
2) po art. 17e dodaje się art. 17f w brzmieniu:
ust.5
5. Podczas wykonywania zadań i korzystania z
pkt 2
„Art. 17f. Do funkcjonariuszy straży
oraz
uprawnień członkowie zespołów mogą nosić broń
granicznych państw członkowskich Unii
art.10 służbową, amunicję i sprzęt w zakresie, w jakim są
Europejskiej wykonujących na terytorium
ust. 5 do tego upoważnieni na mocy przepisów krajowych
Rzeczypospolitej Polskiej, za zgodą
rozp.
rodzimego państwa członkowskiego. Przyjmujące
właściwych organów Rzeczypospolitej
863/
państwo członkowskie może jednak zakazać
Polskiej, zadania określone w przepisach
2007
noszenia pewnych rodzajów broni służbowej,
prawa Unii Europejskiej, w zakresie
amunicji i sprzętu, pod warunkiem że
transportowania, przewozu oraz przesyłania
ustawodawstwo tego państwa stosuje taki sam zakaz
broni i amunicji stosuje się przepisy
wobec własnych funkcjonariuszy straży granicznej.
obowiązujące funkcjonariuszy Straży
Przed oddelegowaniem zespołów przyjmujące
Granicznej.”;
państwo członkowskie informuje agencję o
dopuszczalnych rodzajach broni służbowej, amunicji
i sprzętu oraz warunkach ich użycia. Agencja
udostępnia te informacje wszystkim państwom
członkowskim biorącym udział w operacji wsparcia.
Art.10 Uprawnienia i zadania zaproszonych
funkcjonariuszy
5. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2, podczas
wykonywania zadań i korzystania z uprawnień
zaproszeni funkcjonariusze mogą nosić broń
służbową, amunicję i sprzęt w zakresie, w jakim są
do tego upoważnieni na mocy przepisów krajowych
12