eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu dostosowanie do polskiego porządku prawnego decyzji Rady i umozliwienie uczestniczenia policjantów i pracowników Policji we wspólnych operacjach poza granicami RP, na terytorium innego państwa czlonkowskiego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3107
  • Data wpłynięcia: 2010-05-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-08-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 164, poz. 1108

3107

rodzimego państwa członkowskiego. Przyjmujące
państwo członkowskie może jednak zakazać
noszenia pewnych rodzajów broni służbowej,
amunicji i sprzętu, pod warunkiem że na mocy jego
ustawodawstwa taki sam zakaz stosuje się do jego
własnych funkcjonariuszy straży granicznej. Przed
oddelegowaniem zaproszonych funkcjonariuszy

przyjmujące państwo członkowskie informuje

agencję o dopuszczalnych rodzajach broni

służbowej, amunicji i sprzętu oraz warunkach ich
użycia. Agencja udostępnia te informacje państwom
członkowskim.

j.w.
Art. 19 Stosowanie broni, amunicji i sprzętu
T
Art.4
Art. 4. W ustawie z dnia 21 maja 1999 r. o
oraz
1. Funkcjonariusze wysyłającego państwa
broni i amunicji (Dz. U. z 2004 r. Nr 52, poz.
Art.
członkowskiego, którzy uczestniczą we wspólnej
525, z późn. zm.5)) w art. 3 pkt 2a otrzymuje
19
operacji na terytorium innego państwa
brzmienie:
ust.1
członkowskiego, na podstawie art. 17 lub 18, mogą
2a) broni i amunicji stanowiących uzbrojenie
dec.
na miejscu nosić własne mundury krajowe. Mogą
funkcjonariuszy straży granicznych państw
2008/ posiadać taką broń, amunicję i taki sprzęt, których
członkowskich Unii Europejskiej
615
posiadanie jest dozwolone zgodnie z prawem
przebywających na terytorium
krajowym wysyłającego państwa członkowskiego.
Rzeczypospolitej Polskiej w związku z
Przyjmujące państwo członkowskie może zabronić
wykonywaniem, za zgodą
właściwych
funkcjonariuszom wysyłającego państwa
organów Rzeczypospolitej Polskiej, zadań
członkowskiego posiadania określonej broni,

określonych w przepisach prawa Unii
amunicji lub określonego sprzętu.

Europejskiej;”.


POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU

Jedn. red.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
Art. 1 pkt 1 Art. 1 W ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z Ze względu na obecność Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej
lit. b
2007 r. Nr 43, poz. 277, z późn. zm. ) w art. 1 ust. 3 otrzymuje
wymagają zmiany polegającej na wskazaniu przepisów prawa Unii

13

brzmienie:
Europejskiej jako tytułu prawnego zadań wykonywanych przez Policję.

„3. Policja realizuje także zadania wynikające z przepisów prawa

Unii Europejskiej oraz umów i porozumień międzynarodowych,

na zasadach i w zakresie w nich określonych.”;




Art.2 pkt1
Art. 2. W ustawie z dnia 12 października 1990 r. o Straży Przepisy ogólne ustawy o Straży Granicznej nakładają na Straż Graniczną
Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997, z późn. zm.) obowiązek realizacji zadań wynikających z umów i porozumień
wprowadza się następujące zmiany:
międzynarodowych (art. 1 ust. 2b) oraz współdziałania w zakresie ochrony
1) w art. 1:
granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego z organami ochrony
a) ust. 2b otrzymuje brzmienie:
granic innych państw (art. 1 ust. 3). Powyższe regulacje, ze względu na
2b. Straż Graniczna realizuje zadania wynikające z przepisów obecność Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej wymagają zmiany
prawa Unii Europejskiej oraz umów i porozumień polegającej na wskazaniu przepisów prawa Unii Europejskiej jako tytułu
międzynarodowych na zasadach i w zakresie w nich prawnego zadań wykonywanych przez Straż Graniczną (nowe brzmienie
określonych.”,
art. 1 ust. 2b) oraz właściwych organów i instytucji Unii Europejskiej jako
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
podmiotu z którymi współdziała Straż Graniczna w zakresie ochrony
Straż Graniczna w zakresie ochrony granicy państwowej i granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego (nowe brzmienie art. 1
kontroli ruchu granicznego współdziała z właściwymi organami i ust. 3)
instytucjami Unii Europejskiej oraz organami ochrony granic
innych państw.”
Art. 1 pkt 1 W ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Zmiana polega na wskazaniu organów i instytucji Unii Europejskiej jako
lit. a
Nr 43, poz. 277, z późn. zm. ) w art. 1 w ust. 2 pkt 7 otrzymuje podmiotów z którymi prowadzona jest współpraca.

brzmienie:


„7) współdziałanie z policjami innych państw oraz ich

organizacjami międzynarodowymi, a także z organami i

instytucjami Unii Europejskiej na podstawie umów i


porozumień międzynarodowych oraz odrębnych przepisów;”,







Art.2 pkt 2
W ustawie z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej Zakres działania Komendanta Głównego Straży Granicznej obejmuje
(Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997, z późn. zm.) w art. 3a pkt 8 między innymi prowadzenie współpracy międzynarodowej z organami i
otrzymuje brzmienie:
instytucjami właściwymi w sprawach ochrony granic państwowych (art. 3a
„8) prowadzenie współpracy z organami i instytucjami Unii pkt 8). Zmiana polega, podobnie jak ma to miejsce w przypadku art. 1 ust.

14
Europejskiej oraz z organami i instytucjami innych państw 3 na wskazaniu organów i instytucji Unii Europejskiej jako podmiotów z
właściwymi w sprawach ochrony granic państwowych i kontroli którymi prowadzona jest współpraca (m.in. Agencji „FRONTEX”).
ruchu granicznego.”;


Art. 2 pkt 3 3) w art. 9 w ust. 7 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
Przedmiotowa zmiana uwzględnia wykonywanie zadań przez Straż
„1) metody i formy wykonywania zadań Straży Granicznej Graniczną poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach wspólnych
w zakresie nieobjętymi innymi przepisami wydanymi na operacji, o których mowa w decyzji Rady 2008/615/WSiSW oraz

podstawie ustawy, w tym zadań wykonywanych poza terytorium kontyngentów Straży Granicznej i zespołów szybkiej interwencji na
Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie nieobjętym innymi granicy - nowe brzmienie pkt 1 w ust. 7 art. 9. Analogicznie zmienia się pkt
przepisami wydanymi na podstawie ustawy oraz przepisami 2 w ust. 7 art. 9 odnoszący się do pełnienia służby przez funkcjonariuszy,
prawa Unii Europejskiej;
w tym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Proponuje się
2) sposób pełnienia służby w zakresie nieobjętym innymi dookreślenie zakresu swobody regulacyjnej poprzez wskazanie, że
przepisami wydanymi na podstawie ustawy, w tym sposób obejmuje ono materię nieobjętą innymi przepisami wydanymi na podstawie
pełnienia służby poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustawy oraz przepisami prawa Unii Europejskiej
w zakresie nieobjętym innymi przepisami wydanymi na
podstawie ustawy oraz przepisami prawa Unii Europejskiej;”
Art.2 pkt. 4 4) art. 40 otrzymuje brzmienie:
Nowa regulacja dotycząca przenoszenia oraz delegowania funkcjonariuszy
Art. 40. 1. Funkcjonariusz może być przeniesiony do pełnienia dostosowuje przepisy w tym zakresie do potrzeb Straży Granicznej, w tym
służby albo delegowany do czasowego pełnienia służby w innej poprzez określenie zasad delegowania do wykonywania zadań poza
jednostce organizacyjnej Straży Granicznej lub innej
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zachowując przepisy gwarancyjne dla
miejscowości z urzędu lub na własną prośbę.
funkcjonariuszy. W projekcie przewidziano możliwość przenoszenia
2. Funkcjonariusz może być delegowany do czasowego pełnienia funkcjonariuszy do pełnienia służby w tej samej miejscowości, w innej
służby:
jednostce organizacyjnej Straży Granicznej (ust. 1). Zgodnie z projektem
1) na terytorium państw Unii Europejskiej w ramach c
zas delegowania wynosi 6 miesięcy, w przypadku delegowania do
wykonywania zadań określonych w przepisach prawa Unii pe
łnienia służby w innej jednostce organizacyjnej Straży, innej
Europejskiej lub umowach międzynarodowych wiążących miejscowości lub poza terytorium państwa. Zachowana zostaje regulacja
Rzeczpospolitą Polską;
zgodnie, z którą kolejne przeniesienie do pełnienia służby albo
2) na terytorium państw nienależących do Unii Europejskiej delegowanie do czasowego pełnienia służby w okresie 2-lat od zakończenia
w ramach wykonywania zadań określonych w umowac
de
h legowania lub przeniesienia może nastąpić tylko za pisemną zgodą
międzynarodowych wiążących Rzeczpospolitą Polską, za jego funkcjonariusza (ust. 3). Przepisy dotyczące organów właściwych w
pisemną zgodą.
sprawach przenoszenia oraz delegowania dostosowane zostają do
3. Delegowanie, o którym mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 1, nie może projektowanych regulacji w zakresie użycia funkcjonariuszy na terytorium

15
przekraczać 6 miesięcy. W okresie 2 lat od przeniesienia do państw Unii Europejskiej (ust. 4), w tym do nowych zadań wynikających
pełnienia służby albo od zakończenia delegowania do czasowego ze współpracy określonej decyzjami Rady 2008/615/WSiSW i
pełnienia służby w innej jednostce organizacyjnej Straży 2008/616/WSiSW. Zmienione zostały przepisy zawierające upoważnienia
Granicznej lub innej miejscowości, funkcjonariusz może być, po do wydawania rozporządzeń. Zakres przedmiotowy upoważnienia z art. 40
raz kolejny, przeniesiony do pełnienia służby albo delegowany ust. 5 obejmuje określenie należności funkcjonariuszy delegowanych do
do czasowego pełnienia służby w innej jednostce organizacyjnej pełnienia służby poza granicami państwa, w ramach wykonywania zadań
Straży Granicznej albo innej miejscowości, tylko za jego określonych w umowach międzynarodowych (obowiązujący art. 40 ust. 3).
pisemną zgodą.
Upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia zawarte w art. 40 ust.
4. Do przenoszenia lub delegowania funkcjonariusza właściwi 6 (obowiązujący art. 40 ust. 4) dotyczące dodatkowych świadczeń opieki
są:
zdrowotnej w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań
1) Komendant Główny Straży Granicznej:
poza granicami państwa obejmuje wszystkich funkcjonariuszy
a) w ramach całego państwa,
wykonujących zadania poza granicami państwa.
b) na terytorium państw Unii Europejskiej w ramach Art.147t oraz 147u w przedmiotowym zakresie są spójne z art. 40.
wykonywania zadań, o których mowa w ust. 2 pkt 1,
w przypadku, gdy zadania te wykonują funkcjonariusze pełniący
służbę w Komendzie Głównej Straży Granicznej,
funkcjonariusze więcej niż jednego oddziału Straży Granicznej
lub gdy Komendant Główny Straży Granicznej tak zdecyduje,
c) na terytorium państw nienależących do Unii Europejskiej
w ramach wykonywania zadań, o których mowa w ust. 2 pkt 2.
2) komendant oddziału Straży Granicznej:
a) w ramach terytorialnego zasięgu działania oddziału Straży
Granicznej,
b) na terytorium państw Unii Europejskiej w ramach
wykonywania zadań, o których mowa w ust. 2 pkt 1, w
przypadku gdy zadania te wykonują podlegli mu
funkcjonariusze.
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia, należności i świadczenia przysługujące
funkcjonariuszom delegowanym do pełnienia służby poza
granicami państwa, uwzględniając:

16
1)charakter lub zakres wykonywanych przez funkcjonariusza
zadań;
2)rodzaje, warunki przyznawania oraz wysokość dodatkowych
świadczeń związanych z delegowaniem;
3)możliwość ograniczenia w całości albo części należności
przysługujących funkcjonariuszowi z tytułu odbywania
zagranicznych podróży służbowych w przypadku otrzymywania
ze źródła zagranicznego wynagrodzenia lub innych świadczeń
bądź należności przeznaczonych na pokrycie kosztów
delegowania;
4)możliwość ograniczenia w całości albo w części prawa do
uposażenia lub innych należności i świadczeń z tytułu stosunku
służbowego w przypadku otrzymywania ze źródła zagranicznego
wynagrodzenia, należności lub innych świadczeń w związku z
wykonywaniem czynności na rzecz podmiotu zagranicznego;
5)szczegółowe prawa i obowiązki delegowanego, w tym wymóg
zapewnienia po zakończeniu delegowania warunków służby, co
najmniej równorzędnych do istniejących przed delegowaniem;
6)tryb postępowania i właściwość przełożonych w tych
sprawach, w
szczególności w zakresie wnioskowania o
delegowanie, odwołania z delegowania, a także wypłaty
należności przysługujących delegowanemu oraz podmioty
zagraniczne, które mogą inicjować postępowanie w tych
sprawach.
6. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 5, powinno uzależnić
zakres uprawnień delegowanego od charakteru lub rodzaju
wykonywanych zadań, czasu trwania delegowania, warunków
bytowych kosztów związanych z delegowaniem oraz zakresu
uprawnień i świadczeń przyznanych przez podmiot zagraniczny.
7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw zdrowia, określi w drodze
rozporządzenia, warunki otrzymywania świadczeń opieki

17
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 . 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: