Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
- projekt ma na celu dostosowanie do polskiego porządku prawnego decyzji Rady i umozliwienie uczestniczenia policjantów i pracowników Policji we wspólnych operacjach poza granicami RP, na terytorium innego państwa czlonkowskiego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3107
- Data wpłynięcia: 2010-05-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-08-06
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 164, poz. 1108
3107
Członkowskimi.
zwanym dalej „rozporządzeniem nr
Agencja może również zdecydować o przekazaniu
2007/2004”.
swojego wyposażenia technicznego do dyspozycji
2. Komendant Główny Straży Granicznej
Państw Członkowskich uczestniczących we
określa, w drodze decyzji, skład krajowej
wspólnych działaniach lub projektach pilotażowych.
rezerwy ekspertów, o której mowa w ust. 1.
Art.4
3. Na wniosek agencji państwa członkowskie T
3. Komendant Główny Straży Granicznej, na
ust.3
udostępniają funkcjonariuszy straży granicznej na
zasadach określonych w rozporządzeniu nr
rozp.
potrzeby operacji wsparcia, chyba że stoją one
863/2007, deleguje lub odmawia delegowania
863/
wobec wyjątkowej sytuacji w znaczny sposób
funkcjonariusza do wykonywania zadań w
2007
wpływającej na możliwość realizowania zadań
zespołach szybkiej interwencji na granicy oraz
krajowych. Autonomia rodzimego państwa
wspólnych operacjach koordynowanych przez
członkowskiego w odniesieniu do wyboru personelu
Europejską Agencję Zarządzania Współpracą
i okresu jego oddelegowania pozostaje
Operacyjną na Zewnętrznych Granicach
niezmieniona.
Państw Członkowskich Unii Europejskiej,
zwaną dalej „Agencją Frontex”.
Art. 7 Artykuł 7
T
Art.2
Art. 147p. 1. Komendant Główny Straży
rozp.
Zarządzanie wyposażeniem technicznym
pkt 5
Granicznej może udostępnić Agencji Frontex
2007/
Agencja tworzy i przechowuje scentralizowane
sprzęt techniczny będący w zarządzie Straży
2004
rejestry wyposażenia technicznego służącego do
Granicznej w celu włączenia do Centralnego
kontroli i ochrony granic zewnętrznych należących
Rejestru Sprzętu Technicznego CRATE oraz
do Państw Członkowskich, które to Państwa, na
wykorzystania w trakcie wspólnych działań
zasadach dobrowolności oraz na prośbę innego
koordynowanych przez Agencję Frontex,
Państwa Członkowskiego, są skłonne oddać
zgodnie z rozporządzeniem 2007/2004, w tym
czasowo do dyspozycji innego Państwa
poza granicami państwa.
Członkowskiego stosownie do analiz potrzeb i
2. Komendant Główny Straży Granicznej
ryzyka przeprowadzanych przez Agencję.
może delegować funkcjonariuszy lub
pracowników do obsługi sprzętu, o którym
mowa w ust. 1.
3
Art.5
Art. 5 Wydawanie poleceń zespołom szybkiej T
Art.2
Art. 147r.1. W czasie delegowania
Przepisy ust. 2 i 3 art. 147
ust. 1 interwencji na granicy
pkt 5
funkcjonariusze i pracownicy wykonują r tworzą pełną i spójną
rozp.
1. W okresie trwania operacji wsparcia
polecenia właściwych przełożonych regulację w zakresie
863/
przeprowadzanych przez zespoły polecenia dla
przyjmującego państwa członkowskiego Unii sytuacji prawnej
2007
zespołów wydaje przyjmujące państwo
Europejskiej.
delegowanych
członkowskie zgodnie z planem operacyjnym, o
2. Do delegowanych funkcjonariuszy stosuje funkcjonariuszy i
którym mowa w art. 8e rozporządzenia (WE) nr
się odpowiednio przepisy:
pracowników, zapewniając
2007/2004.
1) art. 147h ust. 1 i art. 147j ust. 2;
właściwe wdrożenie
2) art. 147h ust. 2 – w zakresie świadczeń z przepisów rozporządzenia
tytułu uszczerbku na zdrowiu.
863/2007
3. Delegowanie pracownika do wykonywania
zajęć poza siedzibą urzędu, w którym
wykonuje pracę, następuje na podstawie
odrębnych przepisów.”;
Art.
Artykuł 17
T
Art. 1 2) po rozdziale 10a dodaje się rozdział 10 b w
17
Wspólne operacje
pkt 2
brzmieniu:
dec.
1. W celu zintensyfikowania współpracy policyjnej
Rozdział 10b Realizacja wspólnych działań na
2008/
właściwe organy wyznaczone przez państwa
terytorium państw członkowskich Unii
615
członkowskie mogą wprowadzić wspólne patrole i
Europejskiej
inne rodzaje wspólnych operacji służące ochronie
Art. 145h. Policjanci i pracownicy Policji są
porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz
uprawnieni do wykonywania obowiązków
prewencji kryminalnej, w których wyznaczeni
służbowych poza granicami Rzeczypospolitej
funkcjonariusze lub inni pracownicy z pozostałych
Polskiej na terytorium innego państwa
państw członkowskich ("funkcjonariusze")
członkowskiego Unii Europejskiej w celu
współuczestniczą w operacjach przeprowadzanych
realizacji zadań:
na terytorium państwa członkowskiego.
1) w formie wspólnych patroli lub innego
rodzaju wspólnych działań w celu
ochrony porządku i bezpieczeństwa
publicznego oraz zapobiegania
przestępczości, o których mowa w art.
4
17 decyzji Rady 2008/615/WSiSW z
dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie
intensyfikacji współpracy
transgranicznej, szczególnie w
zwalczaniu terroryzmu i przestępczości
transgranicznej (Dz.Urz. UE L 210 z
06.08.2008, str. 1), zwanej dalej
„decyzją Rady 2008/615/WSiSW”;
Art.
T
Art.2
6) po rozdziale 14b dodaje się rozdział 14c w
17
pkt 6
brzmieniu:
ust.1
Rozdział 14c
dec.
Udział Straży Granicznej we współpracy
2008/
transgranicznej państw Unii Europejskiej
615
Art. 147s. Funkcjonariusze i pracownicy
Straży Granicznej mogą zostać delegowani do
wykonywania obowiązków służbowych na
terytorium innego państwa członkowskiego
Unii Europejskiej w celu realizacji zadań:
1) w formie wspólnych patroli i innego
rodzaju wspólnych operacji służących
ochronie porządku i bezpieczeństwa
publicznego oraz zapobiegania przestępczości,
o których mowa w art. 17 ust. 1 decyzji Rady
2008/615/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w
sprawie intensyfikacji współpracy
transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu
terroryzmu i przestępczości transgranicznej
(Dz. Urz. UE L 210 z 06.08.2008, str. 1),
zwanej dalej „decyzją Rady
2008/615/WSiSW”;
5
Art.18 Artykuł 18
T
Art. 1 Art. 145 h pkt 2
dec.
Wsparcie w związku ze zgromadzeniami masowymi,
pkt 2
Art. 145h. Policjanci i pracownicy Policji są
2008/
klęskami żywiołowymi i poważnymi wypadkami
uprawnieni do wykonywania obowiązków
615
Właściwe organy państw członkowskich udzielają
służbowych poza granicami Rzeczypospolitej
sobie wzajemnego wsparcia, zgodnie z prawem
Polskiej na terytorium innego państwa
krajowym, w związku ze zgromadzeniami
członkowskiego Unii Europejskiej w celu
masowymi i podobnymi istotnymi wydarzeniami,
realizacji zadań:
klęskami żywiołowymi oraz w związku z
2) w związku ze zgromadzeniami, imprezami
poważnymi wypadkami, w ramach prewencji
masowymi lub podobnymi istotnymi
kryminalnej oraz ochrony porządku i
wydarzeniami, klęskami żywiołowymi oraz
bezpieczeństwa publicznego poprzez:
poważnymi zdarzeniami w celu ochrony
a) możliwie wczesne wzajemne informowanie się o
porządku i bezpieczeństwa publicznego
tego typu sytuacjach mających skutki transgraniczne
oraz zapobiegania przestępczości, o których
oraz wymianę wszelkich istotnych informacji;
mowa w art. 18 lit. c decyzji Rady
b) podejmowanie i koordynowanie niezbędnych
2008/615/WSiSW;
działań policyjnych na swoim terytorium w
sytuacjach mających skutki transgraniczne;
T
Art. 2 2) w formie udzielania wsparcia w związku ze
c) w miarę możliwości, oddelegowanie
pkt 6
zgromadzeniami, imprezami masowymi lub
funkcjonariuszy, ekspertów i doradców oraz
podobnymi istotnymi wydarzeniami, klęskami
dostarczanie sprzętu na wniosek państwa
żywiołowymi oraz poważnymi zdarzeniami, w
członkowskiego, na którego terytorium dana
celu ochrony porządku i bezpieczeństwa
sytuacja występuje.
publicznego oraz zapobiegania przestępczości,
o których mowa w art. 18 decyzji Rady
2008/615/WSiSW.
Art. 3 Art. 3. 1. Państwo członkowskie może poprosić o T
Art. 145h. Policjanci i pracownicy Policji są
dec.
udzielenie pomocy przez specjalną jednostkę
uprawnieni do wykonywania obowiązków
2008/
interwencyjną innego państwa członkowskiego w
służbowych poza granicami Rzeczypospolitej
617
celu uporania się z sytuacją kryzysową poprzez
Polskiej na terytorium innego państwa
złożenie ze pośrednictwem właściwych organów
członkowskiego Unii Europejskiej w celu
wniosku określającego charakter pożądanej pomocy
realizacji zadań:
oraz konieczność operacyjną jej uzyskania.
6
Właściwy organ wezwanego państwa
3) w ramach udzielania pomocy przez
członkowskiego może zaakceptować albo odrzucić
specjalną jednostkę interwencyjną, o której
taki wniosek lub zaproponować inny rodzaj pomocy.
mowa w decyzji Rady 2008/617/ WSiSW z
2. Z zastrzeżeniem porozumienia pomiędzy
dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie
zainteresowanymi państwami członkowskimi,
usprawnienia współpracy pomiędzy
pomoc może polegać na dostarczeniu
specjalnymi jednostkami interwencyjnymi
wnioskującemu państwu członkowskiemu sprzęt lub
państw członkowski UE w sytuacjach
wiedzy fachowej lub na przeprowadzeniu działań na
kryzysowych (Dz.Urz. UE L 210 z
terytorium tego państwa członkowskiego, jeżeli jest
06.08.2008, str. 73).
to wymagane – z użyciem broni.
3. W przypadku działań na terytorium
wnioskującego państwa członkowskiego
funkcjonariusze specjalnej jednostki interwencyjnej
udzielającej pomocy są upoważnieni do działania w
charakterze wsparcia na terytorium wnioskującego
państwa członkowskiego oraz do przedsięwzięcia
wszystkich koniecznych działań w celu zapewnienia
żądanej pomocy w stopniu w jakim:
a) działają oni w ramach odpowiedzialności
wnioskującego państwa członkowskiego, pod jego
zwierzchnictwem i kierownictwem oraz zgodnie z
jego prawem, oraz
b) prowadzą działania w granicach swoich
kompetencji przewidzianych w prawie krajowym.
7