Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe
Projekt dotyczy wykonania obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 listopada 2006 r. i uchylenia z ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe art. 5 co pozwoli na przekazywanie gminom nieruchomości przez przedsiębiorstwa państwowe i spółki na zasadach ogólnych, czyli wymagać będzie zawarcia umowy w formie aktu notarialnego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 309
- Data wpłynięcia: 2008-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe
- data uchwalenia: 2008-09-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 192, poz. 1182
309
Druk nr 309
Warszawa, 7 lutego 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Marszałek Senatu
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt powiadomić Pana Marszałka, że Senat na 5.
posiedzeniu w dniu 7 lutego 2008 r. podjął uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy
- o zmianie ustawy o zasadach
przekazywania zakładowych budynków
mieszkalnych przez przedsiębiorstwa
państwowe.
Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora
Krzysztofa Kwiatkowskiego do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych
pracach nad tym projektem.
W załączeniu przesyłam opinię Komitetu Integracji o pozostawaniu
projektu ustawy poza obszarem prawa Unii Europejskiej.
(-) Bogdan Borusewicz
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 7 lutego 2008 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach
przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie
ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez
przedsiębiorstwa państwowe.
Jednocze nie upoważnia senatora Krzysztofa Kwiatkowskiego do reprezentowania
Senatu w pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Bogdan BORUSEWICZ
p r o j e k t
USTAWA
z dnia
o zmianie ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez
przedsiębiorstwa państwowe
Art. 1.
W ustawie z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków
mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (Dz.U. Nr 119, poz. 567, z 1996 r. Nr 52,
poz. 236, z 1997 r. Nr 6, poz. 32, z 2000 r. Nr 39, poz. 442, z 2005 r. Nr 167, poz. 1398 oraz
z 2006 r. Nr 220, poz. 1614) uchyla się art. 5.
Art. 2.
Do spraw wszczętych, a niezakończonych przed dniem wej cia w życie niniejszej ustawy,
stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Ustawa wykonująca wyrok Trybunału Konstytucyjnego
Projektowana ustawa stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do
wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 listopada 2006 r. (sygn. akt P 31/05),
stwierdzającego niezgodno ć art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o zasadach
przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe
(Dz.U. Nr 119, poz. 567 ze zm. – dalej cytowana także jako ustawa o zasadach przekazywania
budynków) oraz – po rednio – art. 40a ust. 10 ustawy z dnia 28 wrze nia 1991 r. o lasach (Dz.
U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435 ze zm.). Zgodnie z art. 190 ust. 1 Konstytucji, orzeczenia
Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne.
Sentencja orzeczenia opublikowana została w Dz.U. z 2006 r., Nr 220, poz. 1614
(dzień publikacji wyroku – 1 grudnia 2006 r.). Pełny tekst orzeczenia, wraz z uzasadnieniem,
zamieszczony został w OTK Z.U. z 2006 r., Nr 10A, poz. 155.
2. Przedmiot i istota rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego
2.1. Tre ć sentencji wyroku
Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodno ci z Konstytucją art. 5 ust. 1 ustawy
o zasadach przekazywania budynków „w zakresie, w jakim na podstawie art. 40a ust. 10
ustawy o lasach stosuje się go do roszczenia o zawarcie umowy przekazania nieodpłatnie
gminie lokalu łącznie z gruntami i przynależno ciami niezbędnymi do korzystania z lokalu”.
Technika orzecznicza zastosowana w tym przypadku przez Trybunał (tzw. wyrok
zakresowy) spowodowała, że z ustawy o zasadach przekazywania budynków uchylona została
norma prawna wyinterpretowana z zaskarżonego przepisu (w brzmieniu okre lonym
w sentencji wyroku), w tre ci ustawy pozostawiony został natomiast sam przepis (jednostka
redakcyjna tekstu), który był podstawą do rekonstrukcji normy. Artykuł 5 ust. 1 ustawy
o zasadach przekazywania budynków obowiązuje więc wyłącznie w zakresie, w jakim Trybunał
nie stwierdził jego niekonstytucyjno ci (czę ciowa niekonstytucyjno ć przepisu).
4
2.2. Stan prawny
Ustawa o zasadach przekazywania budynków reguluje zasady i tryb przekazywania
przez przedsiębiorstwa państwowe niektórych nieruchomo ci gminom. Przekazanie wymaga
złożenia o wiadczenia i przedstawienia szczegółowej dokumentacji nieruchomo ci;
dokonywane jest umową zawartą w formie aktu notarialnego (art. 4 ustawy o zasadach
przekazywania budynków).
Skutkiem zawarcia umowy gmina nabywa prawo własno ci budynku i innych
urządzeń wzniesionych na gruncie, natomiast własno ć gruntu gmina nabywa tylko wówczas,
gdy budynek i inne urządzenia zostały wzniesione na gruncie stanowiącym własno ć
przedsiębiorstwa, albo oddanym mu w użytkowanie wieczyste (art. 6 ust. 1 i 2 ustawy
o zasadach przekazywania budynków). Przekazanie nieruchomo ci następuje pod tytułem
darmym (nieodpłatnie) i pomniejsza majątek przedsiębiorstwa państwowego (także fundusz
założycielski lub fundusz przedsiębiorstwa – art. 7 ust. 1 ustawy o zasadach przekazywania
budynków). Wierzytelno ci związane z przekazywanymi nieruchomo ciami (w tym z tytułu
zaległych czynszów) przechodzą – od dnia zawarcia umowy – na gminę, której przekazujący
wypłaca kaucje mieszkaniowe wniesione przez najemców (art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o zasadach
przekazywania budynków). Przedsiębiorstwo przekazujące nieruchomo ć obciąża obowiązek
zaspokojenia zobowiązań pieniężnych powstałych przed dniem zawarcia umowy, a związanych
z przekazywanymi nieruchomo ciami. Umowy najmu lokali mieszkalnych mieszczących się w
przekazanych gminie budynkach stają się ex lege umowami zawartymi na czas nieoznaczony.
Zaskarżony przepis ustawy o zasadach przekazywania budynków (art. 5 ust. 1)
stanowił, że przedsiębiorstwu państwowemu, które spełniło ustawowe warunki (złożyło
o wiadczenie o zamiarze przekazania i przedstawiło wymaganą dokumentację), „przysługuje w
stosunku do gminy roszczenie o zawarcie umowy przekazania nieruchomo ci”. Jeżeli gmina
odmawia zawarcia umowy przekazania roszczenie to może być dochodzone przed sądem.
Artykuł 40a ustawy o lasach (zaskarżony jako przepis pozostający w związku z art. 5
ust. 1 ustawy o zasadach przekazywania budynków) przewiduje, że Lasy Państwowe mogą
sprzedawać nieprzydatne im lokale mieszkalne (pojęcie to obejmuje również nieruchomo ci
zabudowane budynkami mieszkalnymi) oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie.
Kryteria uznawania wymienionych nieruchomo ci za nieprzydatne okre la rozporządzenie
Ministra Ochrony rodowiska, Zasobów Naturalnych i Le nictwa z dnia 9 kwietnia 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu sprzedaży lokali i gruntów z budynkami mieszkalnymi
w budowie oraz kryteriów kwalifikowania ich jako nieprzydatne Lasom Państwowym, a także