Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
projekt przewiduje dostosowanie przepisów krajowych do prawa UE oraz usunięcie wątpliwości interpretacyjnych w stosowaniu prawa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3062
- Data wpłynięcia: 2010-05-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
- data uchwalenia: 2010-06-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 148, poz. 990
3062
pkt 3
„1b. Podmiot skupujący zaprzestaje przekazywania informacji, przesyłania do dostawców hurtowych informacji dotyczących
określonych w ust. 1 pkt 4, począwszy od drugiego miesiąca wykorzystania kwot indywidualnych, w przypadku gdy dostawca
następującego po miesiącu, w którym dostawca hurtowy zaprzestaje dostaw mleka do danego podmiotu skupującego (zmiana
zaprzestał dostaw mleka do tego podmiotu skupującego.
art. 10). Zmiana ma na celu ograniczenie kosztów wysyłki przez podmioty
1c. Podmiot skupujący zaprzestaje przekazywania informacji, skupujące dostawcom hurtowym miesięcznych i rocznych informacji
określonych w ust. 1 pkt 6, począwszy od drugiego roku o
dostawach mleka. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami
następującego po roku, w którym dostawca hurtowyzaprzestał ustawy podmiot skupujący zobowiązany jest przekazywać dostawcy
dostaw mleka do tego podmiotu skupującego;”
hurtowemu miesięczne i
roczne informacje o dostawach nawet w
przypadku gdy dostawca ten zaprzestał w trakcie danego roku
kwotowego dostaw mleka. Od momentu zaprzestania przez dostawcę
hurtowego dostaw mleka podmiot skupujący w kolejnych miesiącach roku
kwotowego przesyła dostawcy tę samą informację o stopniu wykorzystania
kwoty i wysokości zrealizowanych dostaw co generuje nieuzasadnione
koszty dla podmiotu skupującego.
Art. pkt
Zmiana ma na celu uporządkowanie przepisów ustawy pod względem
„4) w art. 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
4)
definicji stosowanych w odniesieniu do dostawców posiadających kwoty
„1. Producenci wprowadzający do obrotu mleko lub przetwory indywidualne. W świetle dotychczas obowiązujących przepisów dostawcy
mleczne przeznaczone do bezpośredniego spożycia, hurtowi to producenci posiadający kwoty indywidualne dla dostaw,
posiadający kwoty indywidualne dla sprzedaży bezpośredniej, natomiast dostawcy bezpośredni to producenci wprowadzający do obrotu
zwani dalej „dostawcami bezpośrednimi”, prowadzą miesięczny mleko lub przetwory mleczne. W definicji dostawcy bezpośredniego brak
rejestr mleka i przetworów mlecznych;”
jest w dotychczasowych przepisach dookreślenia, iż jest to producent
posiadający kwotę indywidualną dla sprzedaży bezpośredniej. Takie
określenie jest konieczne, z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy zawierają
również definicję producenta mleka, który wprowadza do obrotu mleko lub
przetwory mleczne jednak nie posiada kwoty indywidualnej. W celu
rozróżnienia tych dwóch grup producentów niezbędne było
doprecyzowanie przepisu art. 11 ust. 1.
Zmiana ma na celu określenie terminu, w jakim Agencja Rynku Rolnego
Art.1
zobowiązana będzie do wydania decyzji w sprawie przyznania kwot
„a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
pkt 5
indywidualnych z krajowej rezerwy – zgodnie z
obowiązującymi
lit. a
„1. Decyzję w sprawie przyznania kwoty indywidualnej z przepisami wnioski o przyznanie kwoty z krajowej rezerwy składane są
krajowej rezerwy wydaje, na wniosek producenta, właściwy w okresie od dnia 1 kwietnia do dnia 31 lipca danego roku kwotowego.
miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji, w terminie Jednocześnie wysokość krajowej rezerwy dostępnej do rozdysponowania
30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, wydanego na w danym roku kwotowym określana jest po dokonaniu przez Agencję
podstawie art. 17, a w przypadku, jeżeli zaistnieją Rynu Rolnego rozliczenia wykorzystania kwot indywidualnych
okoliczności, o których mowa w art. 16a ust. 5 lub 6 – w w
poprzednim roku kwotowym, tj. do końca sierpnia danego roku
terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, kwotowego. Ponadto po ustaleniu na podstawie złożonych wniosków
wydanego na podstawie art. 16a ust. 8.”;”
zapotrzebowania na kwoty indywidualne z krajowej rezerwy może
zaistnieć konieczność ustalenia współczynnika przydziału
który jest
8
zaistnieć konieczność ustalenia współczynnika przydziału, który jest
określany w drodze rozporządzenia przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju
Wsi. Decyzje w sprawie przyznania kwot z krajowej rezerwy mogą zatem
być wydane dopiero po ustaleniu wysokości krajowej rezerwy oraz
ewentualnie po ustaleniu współczynnika przydziału, gdy zapotrzebowanie
na kwoty z rezerwy przekracza jej wysokość. W związku z faktem, iż
Agencja Rynku Rolnego do postępowań w sprawach indywidualnych
związanych z kwotowaniem produkcji mleka zobowiązana jest stosować
przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego informuje pisemnie
wszystkich dostawców, którzy złożyli wnioski o
przyznanie kwoty
z krajowej rezerwy o niezałatwieniu sprawy w terminie trzydziestu dni
podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
Procedura ta wiąże się z koniecznością poniesienia przez Agencję Rynku
Rolnego znacznych kosztów finansowych. W związku z tym określono, iż
decyzje w sprawie przyznania kwot z krajowej rezerwy zostaną wydane po
wejściu w życie rozporządzeń w sprawie wysokości rezerwy krajowej
i współczynnika przydziału kwot z rezerwy.
Art. 1
pkt 5
„b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
Zmiana ma na celu określenie terminu, w którym może nastąpić
lit. b
„5. Producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną zrzeczenie się prawa do kwoty indywidualnej w przypadku gdy producent,
z krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców hurtowych który w kresie 2 lat od dnia wydania decyzji w sprawie przyznawania kwoty
lub dostawców bezpośrednich, w okresie 2 lat od dnia wydania indywidualnej z rezerwy krajowej wnioskuje o zatwierdzenie umowy zbycia
decyzji, o której mowa w ust. 1, nie może dokonać zbycia oraz lub oddania w
używanie kwoty indywidualnej – przepisy obecnie
oddać w używanie części lub całości kwoty indywidualnej obowiązującej ustawy określają, iż w okresie 2 lat od dnia wydania decyzji
przeznaczonej dla dostawców hurtowych lub dostawców w sprawie przyznania kwoty z rezerwy krajowej dostawca nie może
bezpośrednich, chyba że najpóźniej w dniu złożenia wniosku dokonać zbycia oraz oddać w używanie części lub całości kwoty
o zatwierdzenie umowy zbycia lub umowy oddania w używanie indywidualnej chyba, że zrzeknie się praw do kwoty otrzymanej z krajowej
części lub całości kwoty indywidualnej zrzeknie się na piśmie rezerwy; dotychczasowe przepisy ustawy nie określały jednak w jakim
praw wynikających z decyzji, o której mowa w ust. 1.”;”
terminie może nastąpić przedmiotowe zrzeszenie się praw do kwoty
indywidualnej.
Art. 1
Zmiana ma na celu określenie nowego sposobu ustalania wysokości kwot
„6) w art. 16a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
pkt 6
indywidualnych przyznawanych z krajowej rezerwy – zgodnie
„1. Kwotę indywidualną z krajowej rezerwy przyznaje się w z dotychczasowymi przepisami wysokość kwoty przyznawanej z krajowej
wysokości nadwyżki wielkości sprzedaży mleka lub przetworów rezerwy stanowi różnicę pomiędzy wielkością sprzedaży mleka lub
mlecznych w poprzednim roku kwotowym, przeliczonych na przetworów mlecznych w roku kwotowym poprzedzającym rok, w którym
mleko o referencyjnej zawartości tłuszczu lub przeliczonych z jest składany wniosek i kwoty stanowiącej własność producenta w dniu
zastosowaniem współczynników równoważności, określonych wydawania decyzji o przyznaniu kwoty z rezerwy. Zmiana tej zasady
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 5, nad polega na porównaniu wielkości sprzedaży mleka lub przetworów
wielkością kwoty indywidualnej stanowiącej własność mlecznych w roku kwotowym poprzedzającym rok, w którym składa się
9
producenta w dniu 31 marca roku kwotowego poprzedzającego wniosek z wysokością kwoty indywidualnej stanowiącej własność
rok kwotowy, w którym złożono wniosek, o którym mowa w art. producenta w dniu 31 marca tego roku kwotowego. Zasada ta umożliwi
15 ust. 1.”;”
producentom swobodny zakup kwot indywidualnych w roku kwotowym, w
którym jest rozpatrywany wniosek o przyznanie kwoty z krajowej rezerwy,
a wysokość kwot indywidualnych zakupionych od innych producentów nie
będzie brana pod uwagę przy określaniu wysokości kwoty przyznawanej
dostawcy z krajowej rezerwy. Dotychczas obowiązujące przepisy
dotyczące zasad określania wysokości kwot indywidualnych
przyznawanych z krajowej rezerwy ograniczają w pewnym sensie
dokonywanie przez producentów zakupu kwot od innych producentów.
W przypadku bowiem gdy producent w danym roku kwotowym, przed
rozpatrzeniem wniosku o przyznanie kwoty z rezerwy, dokonał zakupu
kwoty od innego producenta, wysokość kwoty przyznawana z rezerwy
zostaje pomniejszona o wysokość zakupionej kwoty. Decyzje w sprawie
przyznania kwot z krajowej rezerwy wydawane są od listopada/grudnia
danego roku kwotowego a więc do tego terminu producenci najczęściej
rezygnują z powiększenia posiadanych kwot w drodze zakupu kwoty. Jest
to z punktu widzenia producenta o tyle niekorzystne, iż do momentu
wydania decyzji o przyznaniu kwoty z rezerwy krajowej producent nie
może stwierdzić czy i o ile zostanie powiększona jego kwota indywidualna.
Art. 1
„8) w art. 23 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
pkt 8
Zmiana przepisu polega na uzupełnieniu przesłanek stanowiących
„2. Właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji podstawę do odmowy zatwierdzenia umowy zbycia lub oddania w
odmawia, w drodze decyzji, zatwierdzenia umowy zbycia lub używanie o sytuację dotyczącą złożenia wniosku o zatwierdzenie takiej
umowy oddania w używanie kwoty indywidualnej lub jej części, umowy przed upływem 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art.
jeżeli:
31 ust. 4. Zmiana jest konsekwencję zmiany zawartej w art. 1 pkt 13 lit. d.,
zgodnie z którą wprowadza się zakaz zbycia lub oddania w używanie
1) warunki określone w art. 22 ust. 1-6 lub art. 22a ust. 1-6 nie kwoty indywidualnej w ciągu dwóch lat od wydania decyzji w sprawie
zostały spełnione lub
ponownego przyznania kwoty indywidualnej dla producenta, który po
2) producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z utracie statusu producenta zamierza wznowić produkcję. Przepis ten ma
krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców hurtowych lub wyeliminować sytuacje, w których producent po okresie utraty statusu
dla dostawców bezpośrednich, złoży wniosek o zatwierdzenie producenta wnioskuje o przywrócenie kwoty indywidualnej uzasadniając
umowy zbycia albo oddania w używanie części albo całości ten fakt zamiarem kontynuowania sprzedaży mleka i po przyznaniu kwoty
kwoty indywidualnej dla dostawców hurtowych lub dla z rezerwy niezwłocznie dokonuje jej zbycia lub oddania w używanie.
dostawców bezpośrednich przed upływem 2
lat od dnia
wydania decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1, chyba że zrzekł
się na piśmie praw wynikających z tej decyzji, lub
3) producent złoży wniosek o zatwierdzenie umowy zbycia albo
oddania w używanie części albo całości kwoty indywidualnej
dla dostawców hurtowych lub dla dostawców bezpośrednich
10
przed upływem 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w
art. 31 ust. 4.”;”
Art. 1
Zmiana polega na zniesieniu mechanizmu przyznawania rekompensat za
„9) uchyla się art. 23a-23f;”
pkt 9
zaprzestanie produkcji i sprzedaży mleka i przekazanie kwoty
indywidualnej do rezerwy krajowej – z uwagi na brak środków
budżetowych na realizację mechanizmu, proponuje się uchylić przepisy
ustawy w tym zakresie począwszy od przyszłego roku kwotowego, tj.
2010/2011.
Art. 1
W art. 24 zmiany polegają na:
„10) w art. 24:
pkt 10
1) wprowadzeniu instytucji zrzeczenia się prawa do kwoty indywidualnej
a) ust. 6b otrzymuje brzmienie:
otrzymanej z krajowej rezerwy, która znosi zakaz dokonania konwersji
kwoty indywidualnej w okresie 2 lat od otrzymania kwoty z krajowej
„6b. Producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z rezerwy,
krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców hurtowych, w 2) zmianie terminu, od którego oblicza się okres, w którym nie można
okresie 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 15 dokonywać konwersji kwoty indywidualnej w przypadku otrzymania kwoty
ust. 1, nie może dokonać konwersji posiadanej kwoty z krajowej rezerwy; w obowiązujących przepisach zakaz dokonywania
indywidualnej dostaw na kwotę indywidualną sprzedaży konwersji obejmował okres 2 lat od dnia, w którym decyzja w sprawie
bezpośredniej, chyba że zrzeknie się na piśmie praw przyznania kwoty z rezerwy stała się ostateczna, zgodnie z propozycją
wynikających z decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1.”,
zakaz będzie obejmował 2 lata od dnia wydania decyzji w sprawie
b) po ust 6b dodaje się ust 6c-6f w brzmieniu:
przyznania kwoty z rezerwy,
„6c. Producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z 3) wprowadzeniu rozróżnienia pomiędzy kwotą dla dostaw i kwotą dla
krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców
sprzedaży bezpośredniej tak aby w przypadku otrzymania kwoty z rezerwy
bezpośrednich, w okresie 2 lat od dnia wydania decyzji, krajowej zakaz konwertowania nie dotyczył kwoty sprzedaży
o której mowa w art. 15 ust. 1, nie może dokonać konwersji bezpośredniej i odwrotnie,
posiadanej kwoty indywidualnej sprzedaży bezpośredniej na 4) określeniu, iż w przypadku niedopełnienia zakazu konwersji kwoty
kwotę indywidualną dostaw, chyba że zrzeknie się na piśmie indywidualnej dyrektor oddziału terenowego Agencji wydaje decyzję
praw wynikających z decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1.
o odmowie dokonania konwersji oraz wprowadzeniu trybu odwoławczego
od takiej decyzji – dotychczasowe przepisy nie zawierały takiej instytucji
6d. Zrzeczenie, o którym mowa w ust. 6b i 6c, może nastąpić
najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dokonanie konwersji.
6e. Właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji
odmawia, w drodze decyzji, dokonania konwersji, jeżeli
producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z
krajowej rezerwy przeznaczonej dla:
1) dostawców hurtowych - złoży wniosek o dokonanie
konwersji kwoty indywidualnej dla dostaw na kwotę
indywidualną dla sprzedaży bezpośredniej,
2) dostawców bezpośrednich - złoży wniosek o dokonanie
11
konwersji kwoty indywidualnej dla sprzedaży bezpośredniej na
kwotę indywidualną dla dostaw
- przed upływem 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa
w art. 15 ust. 1
6f. Od decyzji, o której mowa w ust. 6e, przysługuje odwołanie
do Prezesa Agencji.”;”
Art. 1
Zmiana w art. 27 wynika z konieczności dostosowania przepisów ustawy
„11) w art. 27:
pkt 11
w zakresie dziedziczenia prawa do kwoty indywidualnej w przypadku
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
dziedziczenia gospodarstwa rolnego, do zmian ustawy z dnia 14 lutego
1991 r. – Prawo o notariacie (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1158, z późn.
„1. Spadkobierca, który dziedziczy gospodarstwo i który zm.), zgodnie z
którymi wprowadzono możliwość notarialnego
będzie kontynuować produkcję mleka, przesyła poświadczenia dziedziczenia poprzez sporządzenie przez notariusza aktu
niezwłocznie kopię wniosku o stwierdzenie nabycia spadku poświadczenia dziedziczenia. Dotychczas potwierdzenie dziedziczenia
lub kopię sporządzonego przez notariusza aktu
mogło nastąpić jedynie w drodze wydania przez sąd postanowienia o
poświadczenia dziedziczenia, wpisanego do rejestru aktów stwierdzeniu nabycia spadku albo postanowienia o dziale spadku lub też w
poświadczenia dziedziczenia, dyrektorowi oddziału drodze zawarcia przez spadkobierców umowy o dział spadku.
terenowego Agencji właściwemu ze względu na miejsce
zamieszkania spadkobiercy.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Dyrektor oddziału terenowego Agencji, o którym mowa w
ust. 1, na podstawie poświadczonych za zgodność z
oryginałem kopii: prawomocnego postanowienia sądu o
stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzonego przez
notariusza aktu poświadczenia dziedziczenia wpisanego do
rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia, dokonuje wpisu
do rejestru producentów o przejściu prawa do kwoty
indywidualnej na spadkobiercę.”;”
Art. 1
Zmiana dotyczy terminu, w jakim producent może złożyć wniosek
„12) w art. 31 :
pkt 12
o
przywrócenie kwoty indywidualnej, która została cofnięta temu
lit b i c
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
producentowi i przekazana do krajowej rezerwy w związku z utratą przez
niego statusu producenta. Zgodnie z obowiązującymi przepisami
„6. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, składa się najpóźniej do producent ma prawo złożyć ww. wniosek najpóźniej do dnia 31 grudnia
dnia 31 grudnia drugiego roku kwotowego następującego po drugiego roku kwotowego, następującego po roku, w którym przestał
roku kwotowym, w którym została wydana decyzja, o której spełniać status producenta; zgodnie z proponowaną zmianą będzie to
mowa w ust.1.”,
termin 31 grudnia drugiego roku kwotowego, następującego po roku,
c) dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
w którym została wydana decyzja o cofnięciu kwoty – zmiana jest zgodna
„8. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 4, z art. 72 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007, potwierdzeniem utraty
dostawca hurtowy lub dostawca bezpośredni w okresie 2 lat od statusu producenta jest wydanie przez dyrektora oddziału terenowego
A
ji R
k
R l
d
ji
i
f i
i
k
t
i d
id
l
j
12
„1b. Podmiot skupujący zaprzestaje przekazywania informacji, przesyłania do dostawców hurtowych informacji dotyczących
określonych w ust. 1 pkt 4, począwszy od drugiego miesiąca wykorzystania kwot indywidualnych, w przypadku gdy dostawca
następującego po miesiącu, w którym dostawca hurtowy zaprzestaje dostaw mleka do danego podmiotu skupującego (zmiana
zaprzestał dostaw mleka do tego podmiotu skupującego.
art. 10). Zmiana ma na celu ograniczenie kosztów wysyłki przez podmioty
1c. Podmiot skupujący zaprzestaje przekazywania informacji, skupujące dostawcom hurtowym miesięcznych i rocznych informacji
określonych w ust. 1 pkt 6, począwszy od drugiego roku o
dostawach mleka. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami
następującego po roku, w którym dostawca hurtowyzaprzestał ustawy podmiot skupujący zobowiązany jest przekazywać dostawcy
dostaw mleka do tego podmiotu skupującego;”
hurtowemu miesięczne i
roczne informacje o dostawach nawet w
przypadku gdy dostawca ten zaprzestał w trakcie danego roku
kwotowego dostaw mleka. Od momentu zaprzestania przez dostawcę
hurtowego dostaw mleka podmiot skupujący w kolejnych miesiącach roku
kwotowego przesyła dostawcy tę samą informację o stopniu wykorzystania
kwoty i wysokości zrealizowanych dostaw co generuje nieuzasadnione
koszty dla podmiotu skupującego.
Art. pkt
Zmiana ma na celu uporządkowanie przepisów ustawy pod względem
„4) w art. 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
4)
definicji stosowanych w odniesieniu do dostawców posiadających kwoty
„1. Producenci wprowadzający do obrotu mleko lub przetwory indywidualne. W świetle dotychczas obowiązujących przepisów dostawcy
mleczne przeznaczone do bezpośredniego spożycia, hurtowi to producenci posiadający kwoty indywidualne dla dostaw,
posiadający kwoty indywidualne dla sprzedaży bezpośredniej, natomiast dostawcy bezpośredni to producenci wprowadzający do obrotu
zwani dalej „dostawcami bezpośrednimi”, prowadzą miesięczny mleko lub przetwory mleczne. W definicji dostawcy bezpośredniego brak
rejestr mleka i przetworów mlecznych;”
jest w dotychczasowych przepisach dookreślenia, iż jest to producent
posiadający kwotę indywidualną dla sprzedaży bezpośredniej. Takie
określenie jest konieczne, z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy zawierają
również definicję producenta mleka, który wprowadza do obrotu mleko lub
przetwory mleczne jednak nie posiada kwoty indywidualnej. W celu
rozróżnienia tych dwóch grup producentów niezbędne było
doprecyzowanie przepisu art. 11 ust. 1.
Zmiana ma na celu określenie terminu, w jakim Agencja Rynku Rolnego
Art.1
zobowiązana będzie do wydania decyzji w sprawie przyznania kwot
„a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
pkt 5
indywidualnych z krajowej rezerwy – zgodnie z
obowiązującymi
lit. a
„1. Decyzję w sprawie przyznania kwoty indywidualnej z przepisami wnioski o przyznanie kwoty z krajowej rezerwy składane są
krajowej rezerwy wydaje, na wniosek producenta, właściwy w okresie od dnia 1 kwietnia do dnia 31 lipca danego roku kwotowego.
miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji, w terminie Jednocześnie wysokość krajowej rezerwy dostępnej do rozdysponowania
30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, wydanego na w danym roku kwotowym określana jest po dokonaniu przez Agencję
podstawie art. 17, a w przypadku, jeżeli zaistnieją Rynu Rolnego rozliczenia wykorzystania kwot indywidualnych
okoliczności, o których mowa w art. 16a ust. 5 lub 6 – w w
poprzednim roku kwotowym, tj. do końca sierpnia danego roku
terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, kwotowego. Ponadto po ustaleniu na podstawie złożonych wniosków
wydanego na podstawie art. 16a ust. 8.”;”
zapotrzebowania na kwoty indywidualne z krajowej rezerwy może
zaistnieć konieczność ustalenia współczynnika przydziału
który jest
8
zaistnieć konieczność ustalenia współczynnika przydziału, który jest
określany w drodze rozporządzenia przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju
Wsi. Decyzje w sprawie przyznania kwot z krajowej rezerwy mogą zatem
być wydane dopiero po ustaleniu wysokości krajowej rezerwy oraz
ewentualnie po ustaleniu współczynnika przydziału, gdy zapotrzebowanie
na kwoty z rezerwy przekracza jej wysokość. W związku z faktem, iż
Agencja Rynku Rolnego do postępowań w sprawach indywidualnych
związanych z kwotowaniem produkcji mleka zobowiązana jest stosować
przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego informuje pisemnie
wszystkich dostawców, którzy złożyli wnioski o
przyznanie kwoty
z krajowej rezerwy o niezałatwieniu sprawy w terminie trzydziestu dni
podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
Procedura ta wiąże się z koniecznością poniesienia przez Agencję Rynku
Rolnego znacznych kosztów finansowych. W związku z tym określono, iż
decyzje w sprawie przyznania kwot z krajowej rezerwy zostaną wydane po
wejściu w życie rozporządzeń w sprawie wysokości rezerwy krajowej
i współczynnika przydziału kwot z rezerwy.
Art. 1
pkt 5
„b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
Zmiana ma na celu określenie terminu, w którym może nastąpić
lit. b
„5. Producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną zrzeczenie się prawa do kwoty indywidualnej w przypadku gdy producent,
z krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców hurtowych który w kresie 2 lat od dnia wydania decyzji w sprawie przyznawania kwoty
lub dostawców bezpośrednich, w okresie 2 lat od dnia wydania indywidualnej z rezerwy krajowej wnioskuje o zatwierdzenie umowy zbycia
decyzji, o której mowa w ust. 1, nie może dokonać zbycia oraz lub oddania w
używanie kwoty indywidualnej – przepisy obecnie
oddać w używanie części lub całości kwoty indywidualnej obowiązującej ustawy określają, iż w okresie 2 lat od dnia wydania decyzji
przeznaczonej dla dostawców hurtowych lub dostawców w sprawie przyznania kwoty z rezerwy krajowej dostawca nie może
bezpośrednich, chyba że najpóźniej w dniu złożenia wniosku dokonać zbycia oraz oddać w używanie części lub całości kwoty
o zatwierdzenie umowy zbycia lub umowy oddania w używanie indywidualnej chyba, że zrzeknie się praw do kwoty otrzymanej z krajowej
części lub całości kwoty indywidualnej zrzeknie się na piśmie rezerwy; dotychczasowe przepisy ustawy nie określały jednak w jakim
praw wynikających z decyzji, o której mowa w ust. 1.”;”
terminie może nastąpić przedmiotowe zrzeszenie się praw do kwoty
indywidualnej.
Art. 1
Zmiana ma na celu określenie nowego sposobu ustalania wysokości kwot
„6) w art. 16a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
pkt 6
indywidualnych przyznawanych z krajowej rezerwy – zgodnie
„1. Kwotę indywidualną z krajowej rezerwy przyznaje się w z dotychczasowymi przepisami wysokość kwoty przyznawanej z krajowej
wysokości nadwyżki wielkości sprzedaży mleka lub przetworów rezerwy stanowi różnicę pomiędzy wielkością sprzedaży mleka lub
mlecznych w poprzednim roku kwotowym, przeliczonych na przetworów mlecznych w roku kwotowym poprzedzającym rok, w którym
mleko o referencyjnej zawartości tłuszczu lub przeliczonych z jest składany wniosek i kwoty stanowiącej własność producenta w dniu
zastosowaniem współczynników równoważności, określonych wydawania decyzji o przyznaniu kwoty z rezerwy. Zmiana tej zasady
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 5, nad polega na porównaniu wielkości sprzedaży mleka lub przetworów
wielkością kwoty indywidualnej stanowiącej własność mlecznych w roku kwotowym poprzedzającym rok, w którym składa się
9
producenta w dniu 31 marca roku kwotowego poprzedzającego wniosek z wysokością kwoty indywidualnej stanowiącej własność
rok kwotowy, w którym złożono wniosek, o którym mowa w art. producenta w dniu 31 marca tego roku kwotowego. Zasada ta umożliwi
15 ust. 1.”;”
producentom swobodny zakup kwot indywidualnych w roku kwotowym, w
którym jest rozpatrywany wniosek o przyznanie kwoty z krajowej rezerwy,
a wysokość kwot indywidualnych zakupionych od innych producentów nie
będzie brana pod uwagę przy określaniu wysokości kwoty przyznawanej
dostawcy z krajowej rezerwy. Dotychczas obowiązujące przepisy
dotyczące zasad określania wysokości kwot indywidualnych
przyznawanych z krajowej rezerwy ograniczają w pewnym sensie
dokonywanie przez producentów zakupu kwot od innych producentów.
W przypadku bowiem gdy producent w danym roku kwotowym, przed
rozpatrzeniem wniosku o przyznanie kwoty z rezerwy, dokonał zakupu
kwoty od innego producenta, wysokość kwoty przyznawana z rezerwy
zostaje pomniejszona o wysokość zakupionej kwoty. Decyzje w sprawie
przyznania kwot z krajowej rezerwy wydawane są od listopada/grudnia
danego roku kwotowego a więc do tego terminu producenci najczęściej
rezygnują z powiększenia posiadanych kwot w drodze zakupu kwoty. Jest
to z punktu widzenia producenta o tyle niekorzystne, iż do momentu
wydania decyzji o przyznaniu kwoty z rezerwy krajowej producent nie
może stwierdzić czy i o ile zostanie powiększona jego kwota indywidualna.
Art. 1
„8) w art. 23 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
pkt 8
Zmiana przepisu polega na uzupełnieniu przesłanek stanowiących
„2. Właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji podstawę do odmowy zatwierdzenia umowy zbycia lub oddania w
odmawia, w drodze decyzji, zatwierdzenia umowy zbycia lub używanie o sytuację dotyczącą złożenia wniosku o zatwierdzenie takiej
umowy oddania w używanie kwoty indywidualnej lub jej części, umowy przed upływem 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art.
jeżeli:
31 ust. 4. Zmiana jest konsekwencję zmiany zawartej w art. 1 pkt 13 lit. d.,
zgodnie z którą wprowadza się zakaz zbycia lub oddania w używanie
1) warunki określone w art. 22 ust. 1-6 lub art. 22a ust. 1-6 nie kwoty indywidualnej w ciągu dwóch lat od wydania decyzji w sprawie
zostały spełnione lub
ponownego przyznania kwoty indywidualnej dla producenta, który po
2) producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z utracie statusu producenta zamierza wznowić produkcję. Przepis ten ma
krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców hurtowych lub wyeliminować sytuacje, w których producent po okresie utraty statusu
dla dostawców bezpośrednich, złoży wniosek o zatwierdzenie producenta wnioskuje o przywrócenie kwoty indywidualnej uzasadniając
umowy zbycia albo oddania w używanie części albo całości ten fakt zamiarem kontynuowania sprzedaży mleka i po przyznaniu kwoty
kwoty indywidualnej dla dostawców hurtowych lub dla z rezerwy niezwłocznie dokonuje jej zbycia lub oddania w używanie.
dostawców bezpośrednich przed upływem 2
lat od dnia
wydania decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1, chyba że zrzekł
się na piśmie praw wynikających z tej decyzji, lub
3) producent złoży wniosek o zatwierdzenie umowy zbycia albo
oddania w używanie części albo całości kwoty indywidualnej
dla dostawców hurtowych lub dla dostawców bezpośrednich
10
przed upływem 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w
art. 31 ust. 4.”;”
Art. 1
Zmiana polega na zniesieniu mechanizmu przyznawania rekompensat za
„9) uchyla się art. 23a-23f;”
pkt 9
zaprzestanie produkcji i sprzedaży mleka i przekazanie kwoty
indywidualnej do rezerwy krajowej – z uwagi na brak środków
budżetowych na realizację mechanizmu, proponuje się uchylić przepisy
ustawy w tym zakresie począwszy od przyszłego roku kwotowego, tj.
2010/2011.
Art. 1
W art. 24 zmiany polegają na:
„10) w art. 24:
pkt 10
1) wprowadzeniu instytucji zrzeczenia się prawa do kwoty indywidualnej
a) ust. 6b otrzymuje brzmienie:
otrzymanej z krajowej rezerwy, która znosi zakaz dokonania konwersji
kwoty indywidualnej w okresie 2 lat od otrzymania kwoty z krajowej
„6b. Producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z rezerwy,
krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców hurtowych, w 2) zmianie terminu, od którego oblicza się okres, w którym nie można
okresie 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 15 dokonywać konwersji kwoty indywidualnej w przypadku otrzymania kwoty
ust. 1, nie może dokonać konwersji posiadanej kwoty z krajowej rezerwy; w obowiązujących przepisach zakaz dokonywania
indywidualnej dostaw na kwotę indywidualną sprzedaży konwersji obejmował okres 2 lat od dnia, w którym decyzja w sprawie
bezpośredniej, chyba że zrzeknie się na piśmie praw przyznania kwoty z rezerwy stała się ostateczna, zgodnie z propozycją
wynikających z decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1.”,
zakaz będzie obejmował 2 lata od dnia wydania decyzji w sprawie
b) po ust 6b dodaje się ust 6c-6f w brzmieniu:
przyznania kwoty z rezerwy,
„6c. Producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z 3) wprowadzeniu rozróżnienia pomiędzy kwotą dla dostaw i kwotą dla
krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców
sprzedaży bezpośredniej tak aby w przypadku otrzymania kwoty z rezerwy
bezpośrednich, w okresie 2 lat od dnia wydania decyzji, krajowej zakaz konwertowania nie dotyczył kwoty sprzedaży
o której mowa w art. 15 ust. 1, nie może dokonać konwersji bezpośredniej i odwrotnie,
posiadanej kwoty indywidualnej sprzedaży bezpośredniej na 4) określeniu, iż w przypadku niedopełnienia zakazu konwersji kwoty
kwotę indywidualną dostaw, chyba że zrzeknie się na piśmie indywidualnej dyrektor oddziału terenowego Agencji wydaje decyzję
praw wynikających z decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1.
o odmowie dokonania konwersji oraz wprowadzeniu trybu odwoławczego
od takiej decyzji – dotychczasowe przepisy nie zawierały takiej instytucji
6d. Zrzeczenie, o którym mowa w ust. 6b i 6c, może nastąpić
najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dokonanie konwersji.
6e. Właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji
odmawia, w drodze decyzji, dokonania konwersji, jeżeli
producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z
krajowej rezerwy przeznaczonej dla:
1) dostawców hurtowych - złoży wniosek o dokonanie
konwersji kwoty indywidualnej dla dostaw na kwotę
indywidualną dla sprzedaży bezpośredniej,
2) dostawców bezpośrednich - złoży wniosek o dokonanie
11
konwersji kwoty indywidualnej dla sprzedaży bezpośredniej na
kwotę indywidualną dla dostaw
- przed upływem 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa
w art. 15 ust. 1
6f. Od decyzji, o której mowa w ust. 6e, przysługuje odwołanie
do Prezesa Agencji.”;”
Art. 1
Zmiana w art. 27 wynika z konieczności dostosowania przepisów ustawy
„11) w art. 27:
pkt 11
w zakresie dziedziczenia prawa do kwoty indywidualnej w przypadku
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
dziedziczenia gospodarstwa rolnego, do zmian ustawy z dnia 14 lutego
1991 r. – Prawo o notariacie (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1158, z późn.
„1. Spadkobierca, który dziedziczy gospodarstwo i który zm.), zgodnie z
którymi wprowadzono możliwość notarialnego
będzie kontynuować produkcję mleka, przesyła poświadczenia dziedziczenia poprzez sporządzenie przez notariusza aktu
niezwłocznie kopię wniosku o stwierdzenie nabycia spadku poświadczenia dziedziczenia. Dotychczas potwierdzenie dziedziczenia
lub kopię sporządzonego przez notariusza aktu
mogło nastąpić jedynie w drodze wydania przez sąd postanowienia o
poświadczenia dziedziczenia, wpisanego do rejestru aktów stwierdzeniu nabycia spadku albo postanowienia o dziale spadku lub też w
poświadczenia dziedziczenia, dyrektorowi oddziału drodze zawarcia przez spadkobierców umowy o dział spadku.
terenowego Agencji właściwemu ze względu na miejsce
zamieszkania spadkobiercy.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Dyrektor oddziału terenowego Agencji, o którym mowa w
ust. 1, na podstawie poświadczonych za zgodność z
oryginałem kopii: prawomocnego postanowienia sądu o
stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzonego przez
notariusza aktu poświadczenia dziedziczenia wpisanego do
rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia, dokonuje wpisu
do rejestru producentów o przejściu prawa do kwoty
indywidualnej na spadkobiercę.”;”
Art. 1
Zmiana dotyczy terminu, w jakim producent może złożyć wniosek
„12) w art. 31 :
pkt 12
o
przywrócenie kwoty indywidualnej, która została cofnięta temu
lit b i c
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
producentowi i przekazana do krajowej rezerwy w związku z utratą przez
niego statusu producenta. Zgodnie z obowiązującymi przepisami
„6. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, składa się najpóźniej do producent ma prawo złożyć ww. wniosek najpóźniej do dnia 31 grudnia
dnia 31 grudnia drugiego roku kwotowego następującego po drugiego roku kwotowego, następującego po roku, w którym przestał
roku kwotowym, w którym została wydana decyzja, o której spełniać status producenta; zgodnie z proponowaną zmianą będzie to
mowa w ust.1.”,
termin 31 grudnia drugiego roku kwotowego, następującego po roku,
c) dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
w którym została wydana decyzja o cofnięciu kwoty – zmiana jest zgodna
„8. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 4, z art. 72 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007, potwierdzeniem utraty
dostawca hurtowy lub dostawca bezpośredni w okresie 2 lat od statusu producenta jest wydanie przez dyrektora oddziału terenowego
A
ji R
k
R l
d
ji
i
f i
i
k
t
i d
id
l
j
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3062
› Pobierz plik