Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
projekt przewiduje dostosowanie przepisów krajowych do prawa UE oraz usunięcie wątpliwości interpretacyjnych w stosowaniu prawa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3062
- Data wpłynięcia: 2010-05-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
- data uchwalenia: 2010-06-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 148, poz. 990
3062
dnia wydania decyzji, nie może dokonać zbycia lub oddać Agencji Rynku Rolnego decyzji w sprawie cofnięcia kwoty indywidualnej
w używanie części lub całości kwoty indywidualnej.”;”
i
przekazania jej do krajowej rezerwy, dlatego też odesłanie
w
przedmiotowym przepisie do momentu wydania decyzji jest
uzasadnione. W ust. 8 wprowadza się zakaz zbycia lub oddania
w używanie kwoty indywidualnej w ciągu dwóch lat od wydania decyzji
w sprawie ponownego przyznania kwoty indywidualnej dla producenta,
który po utracie statusu producenta zamierza wznowić produkcję. Przepis
ten ma wyeliminować sytuacje, w których producent po okresie utraty
statusu producenta wnioskuje o
przywrócenie kwoty indywidualnej
uzasadniając ten fakt zamiarem kontynuowania sprzedaży mleka i po
przyznaniu kwoty z rezerwy niezwłocznie dokonuje jej zbycia lub oddania
w używanie.
Art.1 pkt
Zmiana wynika z konieczności dostosowania brzmienia przepisu w
„13) w art. 33 ust. 1a otrzymuje brzmienie:
13
kontekście uchylenia mechanizmu rekompensat za zrzeczenie się prawa
do kwoty indywidualnej.
„1a. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do producentów,
którzy, pomimo oddania w używanie lub zbycia całości kwoty
indywidualnej, przysługującej tym producentom na dzień 1
kwietnia danego roku kwotowego, wprowadzili do obrotu mleko
lub przetwory mleczne.”;”
Art. 1
Korekta błędnego odesłania w obowiązujących przepisach ustawy
„14) w art. 34 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje
pkt 14
w zakresie terminu, w jakim podmioty skupujące przesyłają informacje
brzmienie:
dostawcom hurtowym
W terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w
którym pobrano zaliczki, podmioty skupujące są obowiązane
przesłać:”;”
Art. 1
„18) art. 42a otrzymuje brzmienie:
Zmiana przepisu jest konsekwencją propozycji wprowadzenia nowych
pkt 18
”Art. 42a. Rada Ministrów określa w drodze rozporządzenia, zasad udzielania dopłaty krajowej do dostarczania mleka do szkół
corocznie do dnia 31 maja na kolejny rok szkolny, maksymalne podstawowych (art. 46 ustawy) – w związku z dużym zainteresowaniem
ceny mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do programem dopłat do spożycia mleka w szkołach i ograniczoną pulą
przedszkoli i szkół, z wyłączeniem szkół wyższych, w ramach środków budżetowych, jaka może być przeznaczona na realizację wypłat
dopłat, o których mowa w art. 42 pkt 2 lit. g, mając na uwadze dopłaty krajowej do spożycia mleka w szkołach podstawowych w projekcie
krajowe ceny mleka i przetworów mlecznych oraz wysokość ustawy zaproponowano nowe zasady realizacji tych dopłat. Podmioty
dopłat określonych przez Komisję Europejską.”;”
zainteresowane uzyskaniem dopłaty krajowej będą zobowiązane do
zgłoszenia do Agencji Rynku Rolnego zapotrzebowania na dopłaty
wynikającą z wielkości planowanych dostaw mleka do szkół i stawki
dopłaty. Na podstawie zgłoszonego zapotrzebowania i puli środków
13
finansowych przewidzianych na wypłatę dopłaty krajowej, dla każdego
podmiotu skupującego zostaną określone limity środków finansowych.
Wnioski o przyznanie limitu środków finansowych będą składane do dnia
30 czerwca danego roku. Jednostkowa wysokość dopłaty do 0,25 l mleka
na jednego ucznia na jeden dzień nauki szkolnej w okresie objętym
dofinansowaniem nie może być wyższa niż maksymalna cena mleka
określona w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 42 a. W związku
z tym rozporządzenie w sprawie określenia maksymalnych cen mleka
i
przetworów mlecznych powinno zostać wydane przed terminem
składania wniosków o przyznanie powyższych limitów.
Art. 1
Zmiana polega na skorygowaniu odesłania do właściwego punktu
„Art.
45a.
Prezes Agencji, w zakresie określonym w
pkt 21
złącznika w związku ze zmianą jego treści.
rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 3 załącznika, wydaje
akapit
certyfikat jakości masła i odtłuszczonego mleka w proszku
drugi
przeznaczonych do wykorzystania w ramach mechanizmów
Wspólnej Polityki Rolnej w innych państwach członkowskich
Unii Europejskiej.”
Art. 1
Zmiany zawarte w art. 1 pkt 22 i 23 projektu ustawy dotyczą
„22) w art. 46:
pkt 22 i
wprowadzenia nowych zasad udzielania dopłaty krajowej do dostarczania
23
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
mleka do szkół podstawowych – w związku z dużym zainteresowaniem
4. Dopłata krajowa jest:
programem dopłat do spożycia mleka w szkołach i ograniczoną pulą
1)
przyznawana i wypłacana do wysokości limitu środków środków budżetowych, jaka może być przeznaczona na realizację wypłat
finansowych, określonego w decyzji, o której mowa w ust. dopłaty krajowej do spożycia mleka w szkołach podstawowych w projekcie
10, zwanego dalej „limitem środków”;
ustawy zaproponowano nowe zasady realizacji tych dopłat. Podmioty
2)
przyznawana do maksymalnej ilości 0,25 l ekwiwalentu zainteresowane uzyskaniem dopłaty krajowej będą zobowiązane do
mleka na jednego ucznia na jeden dzień nauki szkolnej, zgłoszenia do Agencji Rynku Rolnego zapotrzebowania na dopłaty
ustalonego zgodnie z art. 5 rozporządzenia, o którym mowa wynikającą z wielkości planowanych dostaw mleka do szkół i stawki
w pkt 6 załącznika.”,
dopłaty. Na podstawie zgłoszonego zapotrzebowania i puli środków
b) dodaje się ust. 6 - 13 w brzmieniu:
finansowych przewidzianych na wypłatę dopłaty krajowej, dla każdego
„6. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, podmiotu skupującego zostaną określone limity środków finansowych.
corocznie do dnia 15 czerwca, wysokość środków finansowych Obecnie obowiązujące przepisy i procedura wypłat dopłaty krajowej nie
przeznaczonych na wypłatę dopłaty krajowej w kolejnym roku pozwala na zastosowanie takiego rozwiązania i doprowadza, zwłaszcza
szkolnym, mając na względzie liczbę uczniów biorących udział pod koniec danego roku kalendarzowego do sytuacji, w której Agencja
w programie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych Rynku Rolnego, pomimo wyczerpania przewidzianej na dany rok
w szkołach podstawowych oraz maksymalne ceny mleka i budżetowy puli środków budżetowych, zobowiązana jest, na podstawie
przetworów mlecznych.
złożonych wniosków wypłacić dopłatę krajową.
7. Podmioty zainteresowane dostarczaniem mleka do szkół
podstawowych i
uzyskaniem dopłaty krajowej, wpisane do
rejestru, o którym mowa w art. 43 ust. 2, składają w terminie do
14
dnia 30 czerwca do właściwego miejscowo dyrektora oddziału
terenowego Agencji, na formularzu opracowanym
i udostępnianym przez Agencję, wniosek o wydanie decyzji w
sprawie przyznania limitu środków na dany rok szkolny.
8. Wniosek, o którym mowa w ust. 7, zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko albo nazwę wnioskodawcy;
2)
miejsce zamieszkania i adres albo siedzibę i adres
wnioskodawcy;
3) liczbę szkół podstawowych, do których
wnioskodawca będzie dostarczał mleko lub
przetwory mleczne w danym roku szkolnym;
4) liczbę uczniów uczęszczających do szkół, o których
mowa w pkt 3;
5) liczbę uczniów, którzy złożyli deklarację korzystania
z programu dopłat do spożycia mleka i przetworów
mlecznych w szkołach, o których mowa w pkt 3;
6) ilość i rodzaje mleka i przetworów mlecznych, które
będą dostarczane do szkół w danym roku szkolnym;
7) wysokość wnioskowanej kwoty, wynikającą z ilości
o których mowa w pkt 6.
9. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, dołącza się informację
z poszczególnych szkół podstawowych zawierającą co
najmniej dane, o których mowa w ust. 8 pkt 4 – 6 potwierdzoną
przez osoby upoważnione do reprezentowania tych szkół.
10. Dyrektor oddziału terenowego Agencji, w terminie do dnia
30 sierpnia, wydaje decyzję w sprawie przyznania limitu
środków w danym roku szkolnym.
11. Limit środków przyznaje się we wnioskowanej wysokości.
12. Jeżeli suma wnioskowanych przez podmioty, o których
mowa w ust. 7, środków finansowych przekracza wysokość
środków finansowych określoną w przepisach wydanych na
podstawie ust. 6, limit środków przyznaje się w wysokości
stanowiącej iloczyn:
1) ilorazu wysokości środków finansowych określonej w
przepisach wydanych na podstawie ust. 6 i sumy
środków finansowych wnioskowanych przez podmioty,
o których mowa w ust. 7 oraz
2) wysokości środków finansowych wnioskowanej przez
dany podmiot.
15
14. Od decyzji, o której mowa w ust. 10, przysługuje odwołanie
do Prezesa Agencji.”;
23) w art. 46a:
a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) podmiotom wpisanym do rejestru podmiotów
ubiegających się o dopłaty, o którym mowa w art. 43 ust. 2,
dostarczającym mleko lub przetwory mleczne do szkół
podstawowych, na zasadach i zgodnie z warunkami
określonymi w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 6
załącznika;”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Kontrole dotyczące wykorzystania dopłat krajowych
przeprowadza się na zasadach określonych w rozporządzeniu,
o którym mowa w pkt 6 załącznika.”;”
Art. 1
Przepis ma na celu stworzenie środków prawnych umożliwiających
„26) art. 54f otrzymuje brzmienie:
pkt 26
egzekwowanie nałożonego na podmioty skupujące obowiązku przesyłania
„Art. 54f. Podmiot skupujący, który nie spełnia obowiązków dostawcom hurtowym i dyrektorom oddziałów terenowych Agencji Rynku
określonych w art. 10 ust. 1 pkt 3, 4 lub 6, podlega karze Rolnego miesięcznych informacji o stopniu wykorzystania indywidualnych
pieniężnej w wysokości 500 zł.”;”
kwot mlecznych.
Art. 1
„27) po art. 54h dodaje się art. 54ha w brzmieniu:
Zmiany zawarte w art. 1 pkt 27 i 28 projektu ustawy są konsekwencją
pkt 27 i „Art. 54ha. Producent, który wprowadza do obrotu mleko lub zmiany art. 49 ustawy (pkt 25 projektu) dotyczącej wprowadzenia przepisu
28
przetwory mleczne, nieposiadając kwoty indywidualnej,
umożliwiającego Agencji Rynku Rolnego objęcie kontrolą producentów
podlega karze pieniężnej w wysokości stanowiącej iloczyn:
mleka, którzy nie posiadają kwot mlecznych i wprowadzają do obrotu
1) wysokości 10% opłaty obowiązującej w dniu wydania decyzji mleko lub przetwory mleczne – zmiana wynika z
konieczności
o wymierzeniu kary pieniężnej oraz
uwzględnienia zaleceń Komisji Europejskiej będących wynikiem
2) wyrażonej w kilogramach ilości mleka lub przetworów prowadzonego przez Komisję Europejską w 2007 r. postępowania
mlecznych wyrażonych w ekwiwalencie mleka wprowadzonych wyjaśniającego dotyczącego sytemu kwot mlecznych. Zgodnie
do obrotu w okresie objętym czynnościami sprawdzającymi, o z zaleceniem Komisji producenci mleka, niezależnie od tego czy posiadają
których mowa w art. 49 ust. 1 pkt 2, oszacowanej zgodnie z kwotę indywidualną czy jej nie posiadają powinni zostać objęci analizą
art. 12a ust. 2 .”;
ryzyka w celu potwierdzenia, iż każda dostawa mleka lub przetworów
28) art. 54j i 54k otrzymują brzmienie:
mlecznych została uwzględniona w rozliczeniu kwoty krajowej.
„Art. 54j. Producent mleka, dostawca hurtowy lub dostawca
bezpośredni, który uniemożliwia przeprowadzenie kontroli lub
czynności sprawdzających w zakresie określonym w ustawie
oraz w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 1 załącznika,
podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 zł do 500 zł.
Art. 54k. Producent mleka, dostawca hurtowy lub dostawca
bezpośredni, który utrudnia przeprowadzenie kontroli lub
16
czynności sprawdzających w zakresie określonym w ustawie
oraz w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 1 załącznika,
podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 zł do 200 zł.”;”
Art. 1
„29) w art. 54o dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
Zmiana dotyczy określenia terminu dla płatności kar pieniężnych za
pkt 29
5. Kary pieniężne uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w nieprzestrzeganie przepisów ustawy – dotychczasowe przepisy nie
którym decyzja, o której mowa w ust. 1, stała się ostateczna.”;” wskazywały w
jakim terminie należy uiszczać przedmiotowe kary
a jednocześnie określały, że od nieuiszczonych w terminie kar pobiera się
odsetki – w związku z tym przepis wymagał doprecyzowania; zgodnie
z propozycją kary będą płatne w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja
w sprawie wymierzenia kary pieniężnej stała się ostateczna.
Art. 1
„30) art. 55 otrzymuje brzmienie:
Biorąc pod uwagę doświadczenia Agencji Rynku Rolnego oraz wytyczne
pkt 30
„Art. 55. 1. Kar pieniężnych nie wymierza się:
zawarte w przepisach UE określono dodatkowe sytuacje, w jakich dyrektor
1) jeżeli od końca roku kwotowego, w którym popełniono czyn oddziału terenowego Agencji może odstąpić od wymierzenia kary
podlegający karze pieniężnej, upłynęły 3 lata lub
pieniężnej za nieprzestrzeganie przepisów ustawy – będą to działania siły
2) naruszenie lub niewykonanie obowiązku nastąpiło w wyniku wyższej lub ustalenie przez dyrektora oddziału terenowego Agencji, że
działania siły wyższej.
nieprawidłowość nie została popełniona z przyczyn leżących po stronie
2. Można odstąpić od wymierzenia kary, jeżeli naruszenie lub producenta mleka, dostawcy hurtowego, dostawcy bezpośredniego lub
niewykonanie obowiązku:
podmiotu skupującego lub że nieprawidłowość jest nieznaczna w
1) nastąpiło z przyczyn nieleżących po stronie producenta odniesieniu do wielkości posiadanej kwoty indywidualnej lub że nie wpływa
mleka, dostawcy hurtowego, dostawcy bezpośredniego lub na mechanizm kwotowania produkcji mleka, w tym na skuteczność
podmiotu skupiającego, u którego prowadzono kontrolę lub przeprowadzonej kontroli lub czynności sprawdzających. Zaproponowane
czynności sprawdzające, lub
w omawianym projekcie ustawy zmiany art. 55 (art. 1 pkt 30 projektu)
2) jest nieznaczne w odniesieniu do wielkości posiadanej kwoty dotyczące określenia rodzaju przesłanek stanowiących podstawę do
indywidualnej, lub nie ma wpływu na mechanizm kwotowania odstąpienia przez dyrektora oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego
produkcji mleka, w tym skuteczność przeprowadzonej kontroli od wymierzenia kar pieniężnych, o których mowa w ustawie, stanowią
lub czynności sprawdzających.
transpozycję przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 595/2004 z dnia
3. W sprawach nieuregulowanych w ustawie do kar 30 marca 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania
pieniężnych stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę
z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych. Przepisy te
2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.1)), z wyłączeniem przepisów przewidują, że kary pieniężne nie są wymierzane po stwierdzeniu przez
dotyczących umarzania należności, odraczania płatności oraz odpowiedni organ państwa członkowskiego działania siły wyższej lub
rozkładania płatności na raty.
ustaleniu, że nieprawidłowość nie została popełniona rozmyślnie lub w
4. Uprawnienia organu podatkowego określone w ustawie, o wyniku poważnego zaniedbania lub, w przypadku gdy nieprawidłowość
której mowa w ust. 2, przysługują:
jest nieznaczna, w odniesieniu do funkcjonowania systemu lub
1)dyrektorowi oddziału terenowego Agencji - jako organowi skuteczności kontroli. Biorąc pod uwagę fakt, że w polskim systemie
pierwszej instancji;
prawnym rozstrzyganie o winie jest właściwe dla postępowania karnego,
2)Prezesowi Agencji - jako organowi odwoławczemu od decyzji przesłanki odstąpienia od wymierzenia kary pieniężnej określone w
dyrektora oddziału terenowego Agencji.
przepisach wspólnotowych (umyślność, poważne zaniedbanie) zostały
5. Od nieuiszczonych w terminie kar pieniężnych pobiera się zmodyfikowane w projektowanym przepisie art. 55 w taki sposób, aby
17
w używanie części lub całości kwoty indywidualnej.”;”
i
przekazania jej do krajowej rezerwy, dlatego też odesłanie
w
przedmiotowym przepisie do momentu wydania decyzji jest
uzasadnione. W ust. 8 wprowadza się zakaz zbycia lub oddania
w używanie kwoty indywidualnej w ciągu dwóch lat od wydania decyzji
w sprawie ponownego przyznania kwoty indywidualnej dla producenta,
który po utracie statusu producenta zamierza wznowić produkcję. Przepis
ten ma wyeliminować sytuacje, w których producent po okresie utraty
statusu producenta wnioskuje o
przywrócenie kwoty indywidualnej
uzasadniając ten fakt zamiarem kontynuowania sprzedaży mleka i po
przyznaniu kwoty z rezerwy niezwłocznie dokonuje jej zbycia lub oddania
w używanie.
Art.1 pkt
Zmiana wynika z konieczności dostosowania brzmienia przepisu w
„13) w art. 33 ust. 1a otrzymuje brzmienie:
13
kontekście uchylenia mechanizmu rekompensat za zrzeczenie się prawa
do kwoty indywidualnej.
„1a. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do producentów,
którzy, pomimo oddania w używanie lub zbycia całości kwoty
indywidualnej, przysługującej tym producentom na dzień 1
kwietnia danego roku kwotowego, wprowadzili do obrotu mleko
lub przetwory mleczne.”;”
Art. 1
Korekta błędnego odesłania w obowiązujących przepisach ustawy
„14) w art. 34 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje
pkt 14
w zakresie terminu, w jakim podmioty skupujące przesyłają informacje
brzmienie:
dostawcom hurtowym
W terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w
którym pobrano zaliczki, podmioty skupujące są obowiązane
przesłać:”;”
Art. 1
„18) art. 42a otrzymuje brzmienie:
Zmiana przepisu jest konsekwencją propozycji wprowadzenia nowych
pkt 18
”Art. 42a. Rada Ministrów określa w drodze rozporządzenia, zasad udzielania dopłaty krajowej do dostarczania mleka do szkół
corocznie do dnia 31 maja na kolejny rok szkolny, maksymalne podstawowych (art. 46 ustawy) – w związku z dużym zainteresowaniem
ceny mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do programem dopłat do spożycia mleka w szkołach i ograniczoną pulą
przedszkoli i szkół, z wyłączeniem szkół wyższych, w ramach środków budżetowych, jaka może być przeznaczona na realizację wypłat
dopłat, o których mowa w art. 42 pkt 2 lit. g, mając na uwadze dopłaty krajowej do spożycia mleka w szkołach podstawowych w projekcie
krajowe ceny mleka i przetworów mlecznych oraz wysokość ustawy zaproponowano nowe zasady realizacji tych dopłat. Podmioty
dopłat określonych przez Komisję Europejską.”;”
zainteresowane uzyskaniem dopłaty krajowej będą zobowiązane do
zgłoszenia do Agencji Rynku Rolnego zapotrzebowania na dopłaty
wynikającą z wielkości planowanych dostaw mleka do szkół i stawki
dopłaty. Na podstawie zgłoszonego zapotrzebowania i puli środków
13
finansowych przewidzianych na wypłatę dopłaty krajowej, dla każdego
podmiotu skupującego zostaną określone limity środków finansowych.
Wnioski o przyznanie limitu środków finansowych będą składane do dnia
30 czerwca danego roku. Jednostkowa wysokość dopłaty do 0,25 l mleka
na jednego ucznia na jeden dzień nauki szkolnej w okresie objętym
dofinansowaniem nie może być wyższa niż maksymalna cena mleka
określona w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 42 a. W związku
z tym rozporządzenie w sprawie określenia maksymalnych cen mleka
i
przetworów mlecznych powinno zostać wydane przed terminem
składania wniosków o przyznanie powyższych limitów.
Art. 1
Zmiana polega na skorygowaniu odesłania do właściwego punktu
„Art.
45a.
Prezes Agencji, w zakresie określonym w
pkt 21
złącznika w związku ze zmianą jego treści.
rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 3 załącznika, wydaje
akapit
certyfikat jakości masła i odtłuszczonego mleka w proszku
drugi
przeznaczonych do wykorzystania w ramach mechanizmów
Wspólnej Polityki Rolnej w innych państwach członkowskich
Unii Europejskiej.”
Art. 1
Zmiany zawarte w art. 1 pkt 22 i 23 projektu ustawy dotyczą
„22) w art. 46:
pkt 22 i
wprowadzenia nowych zasad udzielania dopłaty krajowej do dostarczania
23
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
mleka do szkół podstawowych – w związku z dużym zainteresowaniem
4. Dopłata krajowa jest:
programem dopłat do spożycia mleka w szkołach i ograniczoną pulą
1)
przyznawana i wypłacana do wysokości limitu środków środków budżetowych, jaka może być przeznaczona na realizację wypłat
finansowych, określonego w decyzji, o której mowa w ust. dopłaty krajowej do spożycia mleka w szkołach podstawowych w projekcie
10, zwanego dalej „limitem środków”;
ustawy zaproponowano nowe zasady realizacji tych dopłat. Podmioty
2)
przyznawana do maksymalnej ilości 0,25 l ekwiwalentu zainteresowane uzyskaniem dopłaty krajowej będą zobowiązane do
mleka na jednego ucznia na jeden dzień nauki szkolnej, zgłoszenia do Agencji Rynku Rolnego zapotrzebowania na dopłaty
ustalonego zgodnie z art. 5 rozporządzenia, o którym mowa wynikającą z wielkości planowanych dostaw mleka do szkół i stawki
w pkt 6 załącznika.”,
dopłaty. Na podstawie zgłoszonego zapotrzebowania i puli środków
b) dodaje się ust. 6 - 13 w brzmieniu:
finansowych przewidzianych na wypłatę dopłaty krajowej, dla każdego
„6. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, podmiotu skupującego zostaną określone limity środków finansowych.
corocznie do dnia 15 czerwca, wysokość środków finansowych Obecnie obowiązujące przepisy i procedura wypłat dopłaty krajowej nie
przeznaczonych na wypłatę dopłaty krajowej w kolejnym roku pozwala na zastosowanie takiego rozwiązania i doprowadza, zwłaszcza
szkolnym, mając na względzie liczbę uczniów biorących udział pod koniec danego roku kalendarzowego do sytuacji, w której Agencja
w programie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych Rynku Rolnego, pomimo wyczerpania przewidzianej na dany rok
w szkołach podstawowych oraz maksymalne ceny mleka i budżetowy puli środków budżetowych, zobowiązana jest, na podstawie
przetworów mlecznych.
złożonych wniosków wypłacić dopłatę krajową.
7. Podmioty zainteresowane dostarczaniem mleka do szkół
podstawowych i
uzyskaniem dopłaty krajowej, wpisane do
rejestru, o którym mowa w art. 43 ust. 2, składają w terminie do
14
dnia 30 czerwca do właściwego miejscowo dyrektora oddziału
terenowego Agencji, na formularzu opracowanym
i udostępnianym przez Agencję, wniosek o wydanie decyzji w
sprawie przyznania limitu środków na dany rok szkolny.
8. Wniosek, o którym mowa w ust. 7, zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko albo nazwę wnioskodawcy;
2)
miejsce zamieszkania i adres albo siedzibę i adres
wnioskodawcy;
3) liczbę szkół podstawowych, do których
wnioskodawca będzie dostarczał mleko lub
przetwory mleczne w danym roku szkolnym;
4) liczbę uczniów uczęszczających do szkół, o których
mowa w pkt 3;
5) liczbę uczniów, którzy złożyli deklarację korzystania
z programu dopłat do spożycia mleka i przetworów
mlecznych w szkołach, o których mowa w pkt 3;
6) ilość i rodzaje mleka i przetworów mlecznych, które
będą dostarczane do szkół w danym roku szkolnym;
7) wysokość wnioskowanej kwoty, wynikającą z ilości
o których mowa w pkt 6.
9. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, dołącza się informację
z poszczególnych szkół podstawowych zawierającą co
najmniej dane, o których mowa w ust. 8 pkt 4 – 6 potwierdzoną
przez osoby upoważnione do reprezentowania tych szkół.
10. Dyrektor oddziału terenowego Agencji, w terminie do dnia
30 sierpnia, wydaje decyzję w sprawie przyznania limitu
środków w danym roku szkolnym.
11. Limit środków przyznaje się we wnioskowanej wysokości.
12. Jeżeli suma wnioskowanych przez podmioty, o których
mowa w ust. 7, środków finansowych przekracza wysokość
środków finansowych określoną w przepisach wydanych na
podstawie ust. 6, limit środków przyznaje się w wysokości
stanowiącej iloczyn:
1) ilorazu wysokości środków finansowych określonej w
przepisach wydanych na podstawie ust. 6 i sumy
środków finansowych wnioskowanych przez podmioty,
o których mowa w ust. 7 oraz
2) wysokości środków finansowych wnioskowanej przez
dany podmiot.
15
14. Od decyzji, o której mowa w ust. 10, przysługuje odwołanie
do Prezesa Agencji.”;
23) w art. 46a:
a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) podmiotom wpisanym do rejestru podmiotów
ubiegających się o dopłaty, o którym mowa w art. 43 ust. 2,
dostarczającym mleko lub przetwory mleczne do szkół
podstawowych, na zasadach i zgodnie z warunkami
określonymi w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 6
załącznika;”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Kontrole dotyczące wykorzystania dopłat krajowych
przeprowadza się na zasadach określonych w rozporządzeniu,
o którym mowa w pkt 6 załącznika.”;”
Art. 1
Przepis ma na celu stworzenie środków prawnych umożliwiających
„26) art. 54f otrzymuje brzmienie:
pkt 26
egzekwowanie nałożonego na podmioty skupujące obowiązku przesyłania
„Art. 54f. Podmiot skupujący, który nie spełnia obowiązków dostawcom hurtowym i dyrektorom oddziałów terenowych Agencji Rynku
określonych w art. 10 ust. 1 pkt 3, 4 lub 6, podlega karze Rolnego miesięcznych informacji o stopniu wykorzystania indywidualnych
pieniężnej w wysokości 500 zł.”;”
kwot mlecznych.
Art. 1
„27) po art. 54h dodaje się art. 54ha w brzmieniu:
Zmiany zawarte w art. 1 pkt 27 i 28 projektu ustawy są konsekwencją
pkt 27 i „Art. 54ha. Producent, który wprowadza do obrotu mleko lub zmiany art. 49 ustawy (pkt 25 projektu) dotyczącej wprowadzenia przepisu
28
przetwory mleczne, nieposiadając kwoty indywidualnej,
umożliwiającego Agencji Rynku Rolnego objęcie kontrolą producentów
podlega karze pieniężnej w wysokości stanowiącej iloczyn:
mleka, którzy nie posiadają kwot mlecznych i wprowadzają do obrotu
1) wysokości 10% opłaty obowiązującej w dniu wydania decyzji mleko lub przetwory mleczne – zmiana wynika z
konieczności
o wymierzeniu kary pieniężnej oraz
uwzględnienia zaleceń Komisji Europejskiej będących wynikiem
2) wyrażonej w kilogramach ilości mleka lub przetworów prowadzonego przez Komisję Europejską w 2007 r. postępowania
mlecznych wyrażonych w ekwiwalencie mleka wprowadzonych wyjaśniającego dotyczącego sytemu kwot mlecznych. Zgodnie
do obrotu w okresie objętym czynnościami sprawdzającymi, o z zaleceniem Komisji producenci mleka, niezależnie od tego czy posiadają
których mowa w art. 49 ust. 1 pkt 2, oszacowanej zgodnie z kwotę indywidualną czy jej nie posiadają powinni zostać objęci analizą
art. 12a ust. 2 .”;
ryzyka w celu potwierdzenia, iż każda dostawa mleka lub przetworów
28) art. 54j i 54k otrzymują brzmienie:
mlecznych została uwzględniona w rozliczeniu kwoty krajowej.
„Art. 54j. Producent mleka, dostawca hurtowy lub dostawca
bezpośredni, który uniemożliwia przeprowadzenie kontroli lub
czynności sprawdzających w zakresie określonym w ustawie
oraz w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 1 załącznika,
podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 zł do 500 zł.
Art. 54k. Producent mleka, dostawca hurtowy lub dostawca
bezpośredni, który utrudnia przeprowadzenie kontroli lub
16
czynności sprawdzających w zakresie określonym w ustawie
oraz w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 1 załącznika,
podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 zł do 200 zł.”;”
Art. 1
„29) w art. 54o dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
Zmiana dotyczy określenia terminu dla płatności kar pieniężnych za
pkt 29
5. Kary pieniężne uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w nieprzestrzeganie przepisów ustawy – dotychczasowe przepisy nie
którym decyzja, o której mowa w ust. 1, stała się ostateczna.”;” wskazywały w
jakim terminie należy uiszczać przedmiotowe kary
a jednocześnie określały, że od nieuiszczonych w terminie kar pobiera się
odsetki – w związku z tym przepis wymagał doprecyzowania; zgodnie
z propozycją kary będą płatne w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja
w sprawie wymierzenia kary pieniężnej stała się ostateczna.
Art. 1
„30) art. 55 otrzymuje brzmienie:
Biorąc pod uwagę doświadczenia Agencji Rynku Rolnego oraz wytyczne
pkt 30
„Art. 55. 1. Kar pieniężnych nie wymierza się:
zawarte w przepisach UE określono dodatkowe sytuacje, w jakich dyrektor
1) jeżeli od końca roku kwotowego, w którym popełniono czyn oddziału terenowego Agencji może odstąpić od wymierzenia kary
podlegający karze pieniężnej, upłynęły 3 lata lub
pieniężnej za nieprzestrzeganie przepisów ustawy – będą to działania siły
2) naruszenie lub niewykonanie obowiązku nastąpiło w wyniku wyższej lub ustalenie przez dyrektora oddziału terenowego Agencji, że
działania siły wyższej.
nieprawidłowość nie została popełniona z przyczyn leżących po stronie
2. Można odstąpić od wymierzenia kary, jeżeli naruszenie lub producenta mleka, dostawcy hurtowego, dostawcy bezpośredniego lub
niewykonanie obowiązku:
podmiotu skupującego lub że nieprawidłowość jest nieznaczna w
1) nastąpiło z przyczyn nieleżących po stronie producenta odniesieniu do wielkości posiadanej kwoty indywidualnej lub że nie wpływa
mleka, dostawcy hurtowego, dostawcy bezpośredniego lub na mechanizm kwotowania produkcji mleka, w tym na skuteczność
podmiotu skupiającego, u którego prowadzono kontrolę lub przeprowadzonej kontroli lub czynności sprawdzających. Zaproponowane
czynności sprawdzające, lub
w omawianym projekcie ustawy zmiany art. 55 (art. 1 pkt 30 projektu)
2) jest nieznaczne w odniesieniu do wielkości posiadanej kwoty dotyczące określenia rodzaju przesłanek stanowiących podstawę do
indywidualnej, lub nie ma wpływu na mechanizm kwotowania odstąpienia przez dyrektora oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego
produkcji mleka, w tym skuteczność przeprowadzonej kontroli od wymierzenia kar pieniężnych, o których mowa w ustawie, stanowią
lub czynności sprawdzających.
transpozycję przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 595/2004 z dnia
3. W sprawach nieuregulowanych w ustawie do kar 30 marca 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania
pieniężnych stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę
z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych. Przepisy te
2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.1)), z wyłączeniem przepisów przewidują, że kary pieniężne nie są wymierzane po stwierdzeniu przez
dotyczących umarzania należności, odraczania płatności oraz odpowiedni organ państwa członkowskiego działania siły wyższej lub
rozkładania płatności na raty.
ustaleniu, że nieprawidłowość nie została popełniona rozmyślnie lub w
4. Uprawnienia organu podatkowego określone w ustawie, o wyniku poważnego zaniedbania lub, w przypadku gdy nieprawidłowość
której mowa w ust. 2, przysługują:
jest nieznaczna, w odniesieniu do funkcjonowania systemu lub
1)dyrektorowi oddziału terenowego Agencji - jako organowi skuteczności kontroli. Biorąc pod uwagę fakt, że w polskim systemie
pierwszej instancji;
prawnym rozstrzyganie o winie jest właściwe dla postępowania karnego,
2)Prezesowi Agencji - jako organowi odwoławczemu od decyzji przesłanki odstąpienia od wymierzenia kary pieniężnej określone w
dyrektora oddziału terenowego Agencji.
przepisach wspólnotowych (umyślność, poważne zaniedbanie) zostały
5. Od nieuiszczonych w terminie kar pieniężnych pobiera się zmodyfikowane w projektowanym przepisie art. 55 w taki sposób, aby
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3062
› Pobierz plik