Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
projekt przewiduje dostosowanie przepisów krajowych do prawa UE oraz usunięcie wątpliwości interpretacyjnych w stosowaniu prawa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3062
- Data wpłynięcia: 2010-05-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
- data uchwalenia: 2010-06-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 148, poz. 990
3062
w przepisach
przejściowych ustawy zaproponowano przepisy umożliwiające
przeprowadzenie przez Agencję Rynku Rolnego czynności sprawdzających
w gospodarstwach dostawców, którzy uzyskali rekompensatę, wskazując jednocześnie
dotychczasowe przepisy jako właściwe do zwrotu rekompensaty w przypadku stwierdzenia
przez Agencję nieprawidłowości w powyższym zakresie. Konsekwencją uchylenia przepisów
dotyczących przyznawania rekompensat jest również zmiana art. 33 ust. 1a nowelizowanej
ustawy oraz zamieszczenie art. 4 w projektowanej ustawie.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji.
W art. 3 projektowanej ustawy zaproponowano, aby do spraw wszczętych
i niezakończonych przed dniem 1 kwietnia 2010 r. dotyczących przyznania kwoty
indywidualnej z krajowej rezerwy kwoty krajowej, były stosowane przepisy dotychczasowe.
Termin ten ma szczególne znaczenie w kontekście zmienionych zasad przyznawania
dodatkowych kwot indywidualnych z rezerwy krajowej. Z uwagi na fakt, że wnioski
o przyznanie kwot z rezerwy krajowej są składane w terminie od dnia 1 kwietnia danego
roku kwotowego, od tego terminu powinny obowiązywać zmienione przepisy dotyczące
nowego sposobu określania wielkości kwoty indywidualnej przysługującej dostawcy
z rezerwy krajowej.
Ponadto w projektowanej ustawie w art. 7 utrzymano w mocy przepisy wykonawcze
wydane na podstawie upoważnień, których brzmienie zmieniono niniejszym projektem
ustawy. W art. 8 utrzymano w mocy, do dnia 31 sierpnia 2010 r., przepisy wykonawcze
wydane na podstawie art. 42a ustawy. Określenie takiego terminu wynika z faktu, że od dnia
1 września 2010 r. rozpoczyna się rok szkolny 2010/2011 oraz z ww. dniem zaczną
obowiązywać, na nowy rok szkolny, przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 42a
ustawy w projektowanym brzmieniu.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt
niniejszej ustawy został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
10
Rolnictwa i Rozwoju Wsi. aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem
ustawy w trybie określonym w art. 7 powołanej ustawy.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy został ujęty w programie prac rządu na I półrocze 2010 r.
11
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Ustawa będzie oddziaływać na dostawców mleka lub przetworów mlecznych. W projekcie
ustawy proponuje się zmianę zasad określenia wysokości kwot indywidualnych
przyznawanych z krajowej rezerwy – kwoty zakupione przez producentów w
roku
kwotowym, w którym jest rozpatrywany wniosek o
przyznanie kwoty indywidualnej
z krajowej rezerwy nie będą, tak jak dotychczas, brane pod uwagę, co pozwoli na większą
swobodę w podejmowaniu przez producentów decyzji dotyczących powiększania
posiadanych kwot w drodze ich zakupu od innych producentów. W dotychczas
obowiązujących przepisach ustawy, w przypadku producentów przekraczających kwoty
indywidualne, wysokość krajowej rezerwy, jaka może zostać przyznana z krajowej rezerwy
jest pomniejszana o kwotę indywidualną, która zostanie zakupiona przez producenta przed
wydaniem decyzji w sprawie przyznania kwoty z rezerwy. Zmiana tej zasady ułatwi
producentom powiększanie kwot indywidualnych, co w konsekwencji będzie miało wpływ na
przyspieszenie restrukturyzacji produkcji mleka.
Przepisy ustawy będą również oddziaływać na producentów mleka, którzy wprowadzają do
obrotu mleko lub przetwory mleczne, nie posiadając indywidualnej kwoty mlecznej.
Producenci ci będą uwzględniani w planie kontroli dotyczącym systemu kwot mlecznych i za
wprowadzanie mleka lub przetworów mlecznych do obrotu lub utrudnianie lub
uniemożliwianie przeprowadzenia kontroli ponosili sankcje w postaci kar pieniężnych.
Ponadto wpływ na producentów mleka będą miały również przepisy dotyczące uchylenia
mechanizmu rekompensat za zrzeczenie się prawa do kwoty indywidualnej i przekazanie jej
do rezerwy krajowej. Z mechanizmu tego w roku kwotowym 2008/2009 skorzystało ponad
7.300 producentów mleka a do rezerwy krajowej trafiło z tego tytułu ponad 51 tys. ton kwoty.
W roku kwotowym 2009/2010 na wykup kwot mlecznych Agencja Rynku Rolnego wypłaciła
kwotę ok. 50 265 zł. Z mechanizmu skorzystało 114 dostawców. Z uwagi na brak środków
budżetowych na realizację mechanizmu począwszy od roku kwotowego 2010/2011
mechanizm nie będzie realizowany. Biorąc pod uwagę obowiązującą stawkę rekompensaty
oraz zakładając podobne zainteresowanie mechanizmem wykupu kwot mlecznych zniesienie
mechanizmu spowoduje oszczędności budżetowe na poziomie ok. 50 tys. zł.
12
Przepisy wpływające na Agencję Rynku Rolnego dotyczą przede wszystkim wprowadzenia
terminów wydania decyzji w sprawie przyznania kwot indywidualnych przyznawanych
z krajowej rezerwy. W projekcie określono, że w terminie jednego miesiąca od dnia wydania
przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozporządzenia w sprawie określenia krajowej
rezerwy kwoty krajowej i ewentualnie rozporządzenia w sprawie współczynnika przydziału
kwot z rezerwy krajowej, zostaną wydane decyzje w
sprawie przyznania kwot
indywidualnych z krajowej rezerwy.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy pozwoli na ograniczenie wydatków ponoszonych przez Agencję
Rynku Rolnego na prowadzenie korespondencji z dostawcami mleka lub przetworów
mlecznych w sprawie przyznania kwot indywidualnych z krajowej rezerwy – zgodnie
z obowiązującymi przepisami ustawy Agencja Rynku Rolnego jest zobowiązana
poinformować dostawców, którzy złożyli wnioski o przyznanie kwoty z krajowej rezerwy,
o braku możliwości rozpatrzenia wniosków w terminie trzydziestu dni od dnia ich otrzymania
przez Agencję. Wnioski o przyznanie kwoty z krajowej rezerwy mogą być składane w okresie
od dnia 1 kwietnia do dnia 31 lipca danego roku kwotowego, natomiast decyzje w sprawie
przyznania kwot z rezerwy Agencja Rynku Rolnego wydaje po określeniu wysokości
krajowej rezerwy dostępnej do rozdysponowania w danym roku kwotowym i ewentualnie
współczynnika przydziału, tj. najwcześniej we wrześniu danego roku kwotowego. Zgodnie
z proponowanym projektem ustawy określono termin, w którym Agencja Rynku Rolnego
powinna wydać ww. decyzje, to jest po wydaniu przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
rozporządzeń w sprawie określenia wysokości rezerwy i ewentualnie współczynnika
przydziału kwot z rezerwy. W związku z tym przyjęcie proponowanej zmiany pozwoli na
zaoszczędzenie przez Agencję Rynku Rolnego ok. 300 tys. zł rocznie.
Ponadto planowane zniesienie mechanizmu wykupu indywidualnych kwot mlecznych
i ich przekazanie do rezerwy krajowej pozwoli na ograniczenie wydatków przewidzianych na
ten cel w budżecie Agencji Rynku Rolnego w kwocie ok. 50 tys. zł, przy założeniu, że
zainteresowanie tym mechanizmem ze strony dostawców mleka byłoby porównywalne
z rokiem 2009/2010.
Projektowane zmiany przepisów przedmiotowej ustawy, związane z dostosowaniem
zakresu działań interwencyjnych realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego na rynku
13
mleka i przetworów mlecznych zostały uwzględnione w ustawie budżetowej na rok 2010.
W planie finansowym Agencji Rynku Rolnego zakłada się wydatki na mechanizmy
interwencyjne, których realizacja jest przewidziana w obowiązujących przepisach UE w tym
zakresie, tj. interwencyjny zakup masła i odtłuszczonego mleka w proszku, refundacje do
wywozu przetworów mlecznych, dopłaty do prywatnego przechowywania masła oraz dopłaty
do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych. W 2010 r. Agencja
Rynku Rolnego na realizację ww. mechanizmów na rynku mleka planuje przeznaczyć
63,1 mln euro (259 mln zł).
Zmiana zasad wypłacania dopłaty krajowej do spożycia mleka i przetworów mlecznych
w szkołach podstawowych, zaproponowana w projekcie ustawy nie będzie miała wpływu na
budżet państwa określony dla 2010 r. rodki finansowe przewidziane w ustawie budżetowej
na rok 2010 będą przeznaczone na sfinansowanie dopłaty krajowej do mleka i przetworów
mlecznych spożytych w szkołach podstawowych w roku szkolnym 2009/2010, a jej wypłata
nastąpi na podstawie obecnie obowiązujących przepisów. Finansowanie dopłaty krajowej do
spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych na podstawie zasad
zaproponowanych w projektowanej ustawie będzie realizowane natomiast począwszy od roku
szkolnego 2010/2011. rodki finansowe na wypłatę dopłaty krajowej w roku szkolnym
2010/2011 będą wydatkowane z budżetu krajowego określonego dla 2011 r. Kwota
przeznaczana na finansowanie dopłaty krajowej do spożycia mleka i przetworów mlecznych
w szkołach podstawowych będzie określana corocznie w drodze rozporządzenia Rady
Ministrów.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na rozwój regionalny.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
14
przejściowych ustawy zaproponowano przepisy umożliwiające
przeprowadzenie przez Agencję Rynku Rolnego czynności sprawdzających
w gospodarstwach dostawców, którzy uzyskali rekompensatę, wskazując jednocześnie
dotychczasowe przepisy jako właściwe do zwrotu rekompensaty w przypadku stwierdzenia
przez Agencję nieprawidłowości w powyższym zakresie. Konsekwencją uchylenia przepisów
dotyczących przyznawania rekompensat jest również zmiana art. 33 ust. 1a nowelizowanej
ustawy oraz zamieszczenie art. 4 w projektowanej ustawie.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji.
W art. 3 projektowanej ustawy zaproponowano, aby do spraw wszczętych
i niezakończonych przed dniem 1 kwietnia 2010 r. dotyczących przyznania kwoty
indywidualnej z krajowej rezerwy kwoty krajowej, były stosowane przepisy dotychczasowe.
Termin ten ma szczególne znaczenie w kontekście zmienionych zasad przyznawania
dodatkowych kwot indywidualnych z rezerwy krajowej. Z uwagi na fakt, że wnioski
o przyznanie kwot z rezerwy krajowej są składane w terminie od dnia 1 kwietnia danego
roku kwotowego, od tego terminu powinny obowiązywać zmienione przepisy dotyczące
nowego sposobu określania wielkości kwoty indywidualnej przysługującej dostawcy
z rezerwy krajowej.
Ponadto w projektowanej ustawie w art. 7 utrzymano w mocy przepisy wykonawcze
wydane na podstawie upoważnień, których brzmienie zmieniono niniejszym projektem
ustawy. W art. 8 utrzymano w mocy, do dnia 31 sierpnia 2010 r., przepisy wykonawcze
wydane na podstawie art. 42a ustawy. Określenie takiego terminu wynika z faktu, że od dnia
1 września 2010 r. rozpoczyna się rok szkolny 2010/2011 oraz z ww. dniem zaczną
obowiązywać, na nowy rok szkolny, przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 42a
ustawy w projektowanym brzmieniu.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt
niniejszej ustawy został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
10
Rolnictwa i Rozwoju Wsi. aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem
ustawy w trybie określonym w art. 7 powołanej ustawy.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy został ujęty w programie prac rządu na I półrocze 2010 r.
11
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Ustawa będzie oddziaływać na dostawców mleka lub przetworów mlecznych. W projekcie
ustawy proponuje się zmianę zasad określenia wysokości kwot indywidualnych
przyznawanych z krajowej rezerwy – kwoty zakupione przez producentów w
roku
kwotowym, w którym jest rozpatrywany wniosek o
przyznanie kwoty indywidualnej
z krajowej rezerwy nie będą, tak jak dotychczas, brane pod uwagę, co pozwoli na większą
swobodę w podejmowaniu przez producentów decyzji dotyczących powiększania
posiadanych kwot w drodze ich zakupu od innych producentów. W dotychczas
obowiązujących przepisach ustawy, w przypadku producentów przekraczających kwoty
indywidualne, wysokość krajowej rezerwy, jaka może zostać przyznana z krajowej rezerwy
jest pomniejszana o kwotę indywidualną, która zostanie zakupiona przez producenta przed
wydaniem decyzji w sprawie przyznania kwoty z rezerwy. Zmiana tej zasady ułatwi
producentom powiększanie kwot indywidualnych, co w konsekwencji będzie miało wpływ na
przyspieszenie restrukturyzacji produkcji mleka.
Przepisy ustawy będą również oddziaływać na producentów mleka, którzy wprowadzają do
obrotu mleko lub przetwory mleczne, nie posiadając indywidualnej kwoty mlecznej.
Producenci ci będą uwzględniani w planie kontroli dotyczącym systemu kwot mlecznych i za
wprowadzanie mleka lub przetworów mlecznych do obrotu lub utrudnianie lub
uniemożliwianie przeprowadzenia kontroli ponosili sankcje w postaci kar pieniężnych.
Ponadto wpływ na producentów mleka będą miały również przepisy dotyczące uchylenia
mechanizmu rekompensat za zrzeczenie się prawa do kwoty indywidualnej i przekazanie jej
do rezerwy krajowej. Z mechanizmu tego w roku kwotowym 2008/2009 skorzystało ponad
7.300 producentów mleka a do rezerwy krajowej trafiło z tego tytułu ponad 51 tys. ton kwoty.
W roku kwotowym 2009/2010 na wykup kwot mlecznych Agencja Rynku Rolnego wypłaciła
kwotę ok. 50 265 zł. Z mechanizmu skorzystało 114 dostawców. Z uwagi na brak środków
budżetowych na realizację mechanizmu począwszy od roku kwotowego 2010/2011
mechanizm nie będzie realizowany. Biorąc pod uwagę obowiązującą stawkę rekompensaty
oraz zakładając podobne zainteresowanie mechanizmem wykupu kwot mlecznych zniesienie
mechanizmu spowoduje oszczędności budżetowe na poziomie ok. 50 tys. zł.
12
Przepisy wpływające na Agencję Rynku Rolnego dotyczą przede wszystkim wprowadzenia
terminów wydania decyzji w sprawie przyznania kwot indywidualnych przyznawanych
z krajowej rezerwy. W projekcie określono, że w terminie jednego miesiąca od dnia wydania
przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozporządzenia w sprawie określenia krajowej
rezerwy kwoty krajowej i ewentualnie rozporządzenia w sprawie współczynnika przydziału
kwot z rezerwy krajowej, zostaną wydane decyzje w
sprawie przyznania kwot
indywidualnych z krajowej rezerwy.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy pozwoli na ograniczenie wydatków ponoszonych przez Agencję
Rynku Rolnego na prowadzenie korespondencji z dostawcami mleka lub przetworów
mlecznych w sprawie przyznania kwot indywidualnych z krajowej rezerwy – zgodnie
z obowiązującymi przepisami ustawy Agencja Rynku Rolnego jest zobowiązana
poinformować dostawców, którzy złożyli wnioski o przyznanie kwoty z krajowej rezerwy,
o braku możliwości rozpatrzenia wniosków w terminie trzydziestu dni od dnia ich otrzymania
przez Agencję. Wnioski o przyznanie kwoty z krajowej rezerwy mogą być składane w okresie
od dnia 1 kwietnia do dnia 31 lipca danego roku kwotowego, natomiast decyzje w sprawie
przyznania kwot z rezerwy Agencja Rynku Rolnego wydaje po określeniu wysokości
krajowej rezerwy dostępnej do rozdysponowania w danym roku kwotowym i ewentualnie
współczynnika przydziału, tj. najwcześniej we wrześniu danego roku kwotowego. Zgodnie
z proponowanym projektem ustawy określono termin, w którym Agencja Rynku Rolnego
powinna wydać ww. decyzje, to jest po wydaniu przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
rozporządzeń w sprawie określenia wysokości rezerwy i ewentualnie współczynnika
przydziału kwot z rezerwy. W związku z tym przyjęcie proponowanej zmiany pozwoli na
zaoszczędzenie przez Agencję Rynku Rolnego ok. 300 tys. zł rocznie.
Ponadto planowane zniesienie mechanizmu wykupu indywidualnych kwot mlecznych
i ich przekazanie do rezerwy krajowej pozwoli na ograniczenie wydatków przewidzianych na
ten cel w budżecie Agencji Rynku Rolnego w kwocie ok. 50 tys. zł, przy założeniu, że
zainteresowanie tym mechanizmem ze strony dostawców mleka byłoby porównywalne
z rokiem 2009/2010.
Projektowane zmiany przepisów przedmiotowej ustawy, związane z dostosowaniem
zakresu działań interwencyjnych realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego na rynku
13
mleka i przetworów mlecznych zostały uwzględnione w ustawie budżetowej na rok 2010.
W planie finansowym Agencji Rynku Rolnego zakłada się wydatki na mechanizmy
interwencyjne, których realizacja jest przewidziana w obowiązujących przepisach UE w tym
zakresie, tj. interwencyjny zakup masła i odtłuszczonego mleka w proszku, refundacje do
wywozu przetworów mlecznych, dopłaty do prywatnego przechowywania masła oraz dopłaty
do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych. W 2010 r. Agencja
Rynku Rolnego na realizację ww. mechanizmów na rynku mleka planuje przeznaczyć
63,1 mln euro (259 mln zł).
Zmiana zasad wypłacania dopłaty krajowej do spożycia mleka i przetworów mlecznych
w szkołach podstawowych, zaproponowana w projekcie ustawy nie będzie miała wpływu na
budżet państwa określony dla 2010 r. rodki finansowe przewidziane w ustawie budżetowej
na rok 2010 będą przeznaczone na sfinansowanie dopłaty krajowej do mleka i przetworów
mlecznych spożytych w szkołach podstawowych w roku szkolnym 2009/2010, a jej wypłata
nastąpi na podstawie obecnie obowiązujących przepisów. Finansowanie dopłaty krajowej do
spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych na podstawie zasad
zaproponowanych w projektowanej ustawie będzie realizowane natomiast począwszy od roku
szkolnego 2010/2011. rodki finansowe na wypłatę dopłaty krajowej w roku szkolnym
2010/2011 będą wydatkowane z budżetu krajowego określonego dla 2011 r. Kwota
przeznaczana na finansowanie dopłaty krajowej do spożycia mleka i przetworów mlecznych
w szkołach podstawowych będzie określana corocznie w drodze rozporządzenia Rady
Ministrów.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na rozwój regionalny.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
14
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3062 › Pobierz plik