eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych

projekt przewiduje dostosowanie przepisów krajowych do prawa UE oraz usunięcie wątpliwości interpretacyjnych w stosowaniu prawa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3062
  • Data wpłynięcia: 2010-05-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
  • data uchwalenia: 2010-06-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 148, poz. 990

3062

odsetki za każdy dzień zwłoki w wysokości przewidzianej dla mogły zostać ocenione i zastosowane przez organ administracyjny, jakim
zaległości podatkowych.
jest dyrektor oddziału terenowego Agencji w trybie postępowania
6. Do egzekucji kary pieniężnej wraz z odsetkami za zwłokę przewidzianego w

projekcie ustawy, tj. w trybie postępowania
stosuje się przepisy o
postępowaniu egzekucyjnym w
administracyjnego.
administracji.”;”

Ponadto w celu wyeliminowania wątpliwości dodano przepis określający,
że do kar pieniężnych, jako niepodatkowych należności budżetu państwa
mają zastosowanie przepisy działu III Ordynacji podatkowej.
Art. 2
„Art. 2. Ilekroć w przepisach odrębnych jest mowa Przepis wynikający ze zmiany terminologii dotyczącej „kwoty
o indywidualnej ilości referencyjnej oraz o
krajowej ilości indywidualnej” i „kwoty krajowej” mający na celu wyeliminowanie
referencyjnej należy przez to rozumieć odpowiednio kwotę wątpliwości w zakresie funkcjonowania dwóch różnych pojęć w przepisach
indywidualną oraz kwotę krajową, o której mowa w niniejszej ustawy oraz w przepisach odrębnych.
ustawie.”

Art. 3
„Art. 3. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 Przepis ma na celu jednoznaczne wskazanie właściwego zastosowania
kwietnia 2010 r., dotyczących przyznania kwoty indywidualnej przepisów ustawy w kontekście rozpatrywania wniosków o przyznanie
z krajowej rezerwy kwoty krajowej, stosuje się przepisy kwoty z rezerwy krajowej – od 1 kwietnia 2010 r. producenci mogą składać
dotychczasowe.”
wnioski o przyznania kwot z rezerwy krajowej i do tych wniosków powinny

mieć zastosowanie nowe zasady przyznawania kwot z rezerwy
proponowane w projektowanej nowelizacji ustawy.
Art. 4
„Art.. 4. 1. Właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego W związku z faktem, iż w dotychczas obowiązujących przepisach
Agencji Rynku Rolnego wydaje decyzję, w której odmawia warunkiem uzyskania ww. rekompensaty jest zobowiązanie się
zatwierdzenia umowy zbycia albo umowy oddania w używanie producenta do spełnienia w okresie trzech lat określonych warunków,
kwoty indywidualnej, albo jej części producentowi, któremu m.in. do utrzymania w gospodarstwie bydła, owiec lub kóz, w przepisach
przyznana została rekompensata, o której mowa w art. 23a ust. przejściowych ustawy zaproponowano przepisy umożliwiające
1 ustawy wymienionej w art. 1.
przeprowadzenie przez Agencję Rynku Rolnego czynności
2. W przypadku producentów, którzy pomimo otrzymania sprawdzających w gospodarstwach dostawców, którzy uzyskali
rekompensaty, o której mowa w art. 23a ust. 1 ustawy rekompensatę wskazując jednocześnie dotychczasowe przepisy jako
wymienionej w art. 1, wprowadzili do obrotu mleko lub właściwe do zwrotu rekompensaty w przypadku stwierdzenia przez
przetwory mleczne, przepis art. 33 ust. 1 ustawy wymienionej Agencję nieprawidłowości w powyższym zakresie.
w art. 1 stosuje się odpowiednio.
Ponadto przepis reguluje kwestię odmowy zatwierdzenia umowy zbycia
3. W gospodarstwie dostawcy hurtowego lub dostawcy albo umowy oddania w używanie kwoty indywidualnej, albo jej części
bezpośredniego, któremu przyznana została rekompensata, o producentowi, któremu przyznana została rekompensata oraz kwestię
której mowa w art. 23a ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, stosowania w odniesieniu do producentów którzy otrzymali rekompensatę,
Agencja Rynku Rolnego przeprowadza kontrolę w zakresie obowiązku opłaty w przypadku wprowadzania mleka do obrotu.
spełnienia przez tego dostawcę warunków zawartych

w zobowiązaniach złożonych przez producenta, określonych w
przepisach tej ustawy.
4. Kontrole, o których mowa w ust. 3, są przeprowadzane
zgodnie z planem kontroli ustalonym przez Agencję Rynku

18
Rolnego wyłącznie w okresach, których dotyczą zobowiązania,
o których mowa w ust. 3.

5. Rekompensata przyznana dostawcy podlega zwrotowi, jeżeli
w wyniku kontroli, o
której mowa w ust. 3, zostanie
stwierdzone, że nie został spełniony którykolwiek z warunków
zawartych w zobowiązaniach, o których mowa w ust. 3.
6. Do zwrotu rekompensaty stosuje się przepisy
dotychczasowe.”
Art. 5
„Art. 5. Do dofinansowania spożycia mleka i przetworów Przepis ma na celu jednoznaczne wskazanie zastosowania przepisów
mlecznych w szkołach podstawowych w roku szkolnym dotyczących stosowania dopłaty krajowej do spożycia mleka i przetworów
2009/2010 stosuje się przepisy dotychczasowe.”
mlecznych w szkołach podstawowych.
Art. 6
„Art. 6. 1. Rada Ministrów wyda rozporządzenie, o którym W projekcie ustawy zaproponowano wprowadzenie przepisów
mowa w art. 42a ustawy wymienionej w art. 1, w którym określi przejściowych dla roku szkolnego 2010/2011 w zakresie:
maksymalne ceny mleka i przetworów mlecznych
- terminu, w jakim Rada Ministrów, określi w drodze rozporządzenia
dostarczanych do przedszkoli i szkół, z wyłączeniem szkół maksymalne ceny mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do szkół
wyższych na rok szkolny 2010/2011, do dnia 15 lipca 2010 r.
w ramach programu dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w
2. Rada Ministrów wyda rozporządzenie, o którym mowa w art. placówkach oświatowych w roku szkolnym 2010/2011,
46 ust. 6 ustawy wymienionej w art. 1, w którym określi - terminu, w jakim Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia,
wysokość środków finansowych przeznaczonych na wypłatę wysokość środków finansowych na wypłatę dopłaty krajowej w roku
dopłaty krajowej w roku szkolnym 2010/2011, do dnia 15 lipca szkolnym 2010/2011,
2010 r.
- terminu złożenia wniosku o wydanie decyzji w sprawie przyznania limitu
3. Wniosek o wydanie decyzji, o której mowa w art. 46 ust. 10 środków na wypłatę dopłaty krajowej w roku szkolnym 2010/2011,
ustawy wymienionej w art. 1, na rok szkolny 2010/2011, - terminu wydania przez dyrektorów oddziałów terenowych Agencji Rynku
podmioty zainteresowane dostarczaniem mleka do szkół Rolnego decyzji w sprawie przyznania limitu środków na wypłatę dopłaty
podstawowych w roku szkolnym 2010/2011 i
uzyskaniem krajowej w roku szkolnym 2010/2011.
dopłaty krajowej, o której mowa w art. 46 ust. 2 ustawy Na mocy zaproponowanych przepisów przejściowych powyższe terminy
wymienionej w art. 1, wpisane do rejestru, o którym mowa w zostały przedłużone w stosunku do tych, które będą obowiązywały
art. 43 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1, składają w terminie począwszy od roku szkolnego 2011/2012 z uwagi na konieczność ich
do dnia 30 lipca 2010 r.
dostosowania do przewidywanego terminu wejścia w życie projektowanej
4. We wniosku, o wydanie decyzji, o której mowa w art. 46 ust. ustawy.
10 ustawy wymienionej w art. 1, składanym na rok szkolny
2010/2011 nie podaje się liczby uczniów, którzy złożyli
deklarację korzystania z programu dopłat do spożycia mleka
i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych, do których
wnioskodawca będzie dostarczał mleko lub przetwory mleczne.
5. Decyzję, o której mowa w art. 46 ust. 10 ustawy wymienionej
w art. 1, w roku szkolnym 2010/2011, dyrektor oddziału
terenowego Agencji Rynku Rolnego wydaje w terminie do dnia
15 września 2010 r.”

19
Art.7
„Art. 7. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 10 ust. Przepis ma na cel utrzymanie w mocy przepisów wydanych na podstawie
2 i art. 34 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc upoważnienia ustawowego zawartego w art. 10 ust. 2 i art. 34 ust. 2, do
do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych czasu wydania na podstawie tych upoważnień nowych przepisów
na podstawie art. 10 ust. 2 i art. 34 ust. 2 tej ustawy w wykonawczych uwzględniających zmianę terminologii dotyczącej „kwoty
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż indywidualnej”.
przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy.”

Art.8
„Art. 8. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 16a Przepis ma na celu utrzymanie w mocy przepisów wydanych na podstawie
ust. 8 i art. 17 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc.” upoważnienia ustawowego zawartego w art. 16a ust. 8 i art. 17. Na
podstawie art. 17 wydawane jest rozporządzenie w sprawie określenia

wysokości krajowej rezerwy kwoty krajowej dla danego roku kwotowego.
Na podstawie art. 16a ust. 8 wydawane jest rozporządzenie dot.
współczynnika przydziału kwot z krajowej rezerwy kwoty krajowej dla
danego roku kwotowego.
Art. 9
Przepis ma na cel utrzymanie w mocy przepisów wydanych na podstawie
„Art. 9. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 42a upoważnienia ustawowego zawartego w art. 42a które ulega zmianie na
ustawy wymienionej w art. 1 zachowują moc do dnia 31 mocy nowelizacji ustawy.
sierpnia 2010 roku.”

1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę
wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczności dodania uzasadnienia dla przekroczenia minimum europejskiego
należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność ograniczenia projektów implementujących prawo UE do przepisów
wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np. przepisy proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny
znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej normy

04/24rch

20
Informacja o rozwiązaniach stosowanych w wybranych państwach Unii Europejskiej w zakresie przepisów o charakterze
dostosowawczym, zawartych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.
RR/ml/ag/701/2/2010/198

Uwzględnienie w planie kontroli producentów
Sankcje dla producentów mleka
Terminologia dotycząca
mleka nieposiadających kwot indywidualnych
nieposiadających kwot indywidualnych
„kwoty indywidualnej”
wprowadzających do obrotu mleko lub
i „kwoty krajowej”
przetwory mleczne
Łotwa
Wszyscy producenci mleka niezależnie czy
Przepisy krajowe nie określają kary
W przepisach krajowych
posiadają czy nie kwoty indywidualne objęci są pieniężnej dla producentów mleka,
stosowane jest pojęcie
kontrolą przeprowadzaną przez wyznaczony
którzy nie posiadają kwot
„kwota krajowa” zgodnie z
organ państwa członkowskiego w ramach
indywidualnych. Kary pieniężne mają
terminologią zawartą w
systemu kwot mlecznych
zastosowanie jedynie w przypadku
rozporządzeniu Rady
stwierdzenia w ramach kontroli, że ww.
1234/2007.
producenci wprowadzają
Nie jest stosowane pojęcie
wyprodukowane mleko lub przetwory
„kwota indywidualna”.
mleczne do obrotu.
W celu określenia kwoty
dostępnej dla producenta
w danym roku kwotowym,
w przepisach krajowych
stosowane jest pojęcie
„kwota mleczna”.
Irlandia
Wszyscy producenci mleka niezależnie czy
Przepisy krajowe zawierają przepis
W przepisach krajowych
posiadają czy nie kwoty indywidualne objęci są określający zakaz wprowadzania do
stosowana jest
kontrolą przeprowadzaną przez wyznaczony
obrotu mleka lub przetworów mlecznych
terminologia zgodna z
organ państwa członkowskiego w ramach
przez producentów nieposiadających
rozporządzeniem Rady
systemu kwot mlecznych
kwot mlecznych. W przypadku
1234/2007
stwierdzenia w ramach kontroli, że ww.
producenci wprowadzają
wyprodukowane mleko lub przetwory
mleczne do obrotu mają zastosowanie
kary pieniężne do maksymalnie 5000
EUR.
Dania Kontrolą objęci są tylko ci dostawcy, którzy
Przepisy krajowe nie przewidują kar
W przepisach krajowych
wprowadzają do obrotu mleko i przetwory
pieniężnych dla producentów mleka
stosowana jest
mleczne.
nieposiadających kwot indywidualnych,
terminologia zgodna z
jednak w przypadku stwierdzenia
rozporządzeniem Rady
wprowadzania do obrotu mleka lub
1234/2007
przetworów mlecznych ww. producenci
zobowiązani są do uiszczenia opłaty
karnej za całą ilość mleka lub
przetworów mlecznych wprowadzonych
do obrotu w danym roku kwotowym
Holandia Kontrolą objęci są tylko ci dostawcy, którzy
Generalnie przepisy krajowe nie
W przepisach krajowych
wprowadzają do obrotu mleko i przetwory
przewidują kar pieniężnych dla
stosowana jest
mleczne.
producentów mleka nieposiadających
terminologia zgodna z
kwot indywidualnych, jednak w
rozporządzeniem Rady
przypadku stwierdzenia wprowadzania
1234/2007
do obrotu mleka lub przetworów
mlecznych służby kontrolujące mają
prawo skierować sprawę do sądu.
Litwa
Wszyscy producenci mleka niezależnie czy
Przepisy krajowe nie przewidują kar
W przepisach krajowych
posiadają czy nie kwoty indywidualne objęci są pieniężnych dla producentów mleka
stosowana jest
kontrolą przeprowadzaną przez wyznaczony
nieposiadających kwot indywidualnych,
terminologia zgodna z
organ państwa członkowskiego w ramach
jednak w przypadku stwierdzenia
rozporządzeniem Rady
systemu kwot mlecznych
wprowadzania do obrotu mleka lub
1234/2007
przetworów mlecznych ww. producenci
zobowiązani są do uiszczenia opłaty
karnej za całą ilość mleka lub
przetworów mlecznych wprowadzonych
do obrotu w danym roku kwotowym
2
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: