Poselski projekt ustawy o dobrowolnych dodatkowych ubezpieczeniach zdrowotnych
Projekt dotyczy wprowadzenia do systemu ubezpieczeń zdrowotnych możliwości zawierania umów ubezpieczenia zdrowotnego zgodnie z ustawą o działalności ubezpieczeniowej, a więc zawarcia dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego na zasadzie dobrowolności.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 293
- Data wpłynięcia: 2008-01-18
- Uchwalenie:
293
otrzymania i zajmuje stanowisko.
3. Stanowisko Prezesa Urzędu Nadzoru jest ostateczne i wraz z uzasadnieniem
jest doręczane jednostce kontrolowanej.
Art. 188u. Minister wła ciwy do spraw zdrowia okre li, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania kontroli, uwzględniając wła ciwą
realizację celów kontroli oraz zapewnienie jej szybko ci i skuteczno ci.
Art. 188w. 1. Do postępowania przed Prezesem Urzędu Nadzoru w zakresie
nadzoru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że
ustawa stanowi inaczej.
2. W sprawach, o których mowa w art. 188c pkt 2, art. 188d, art. 188d ust. 3, art.
188g, art. 188j i 188k, Prezes Urzędu Nadzoru wydaje decyzje administracyjne.
Art. 188z. 1. Kary pieniężne, o których mowa w art. 188g, 188j i 188k, podlegają
egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
2. Przy ustalaniu wysoko ci kary pieniężnej nakładanej na podstawie przepisów
ustawy Prezes Urzędu Nadzoru jest obowiązany uwzględniać rodzaj i wagę
stwierdzonych nieprawidłowo ci.
3.
Od decyzji w sprawie kar pieniężnych przysługuje skarga do sądu
administracyjnego.
Art. 188za. Od decyzji administracyjnych, o których mowa w niniejszym dziale,
przysługuje skarga do sądu administracyjnego.
Art. 188zb. Prezes Urzędu Nadzoru powiadamia podmiot, który utworzył zakład
opieki zdrowotnej, o nieprawidłowo ciach stwierdzonych u wiadczeniodawcy oraz
wydanych decyzjach mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowo ci i
dostosowanie działalno ci podmiotu, którego dotyczy decyzja, do przepisów prawa.
Art. 188zc. Osoby wykonujące w imieniu Prezesa Urzędu Nadzoru czynno ci
nadzoru nad Funduszem nie mogą:
1) być członkami organów Funduszu;
2) być pracownikami Funduszu;
20
3) wykonywać pracy na rzecz Funduszu na podstawie umowy zlecenia, umowy o
dzieło albo innej umowy, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się
przepisy dotyczące zlecenia;
4) być wiadczeniodawcami, z którymi Fundusz zawarł umowę o udzielanie
wiadczeń opieki zdrowotnej, ani pracownikami lub osobami współpracującymi
ze wiadczeniodawcami, którzy zawarli z Funduszem umowy o udzielanie
wiadczeń opieki zdrowotnej;
5) być członkami organów lub pracownikami podmiotów, o których mowa w art.
188c pkt 1 lit. c, ani też wykonywać pracy na ich rzecz na podstawie umowy
zlecenia, umowy o dzieło albo innej umowy, do której zgodnie z Kodeksem
cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.
Art.
188zd. 1.
Prezes Funduszu przedstawia corocznie Prezesowi Urzędu
Nadzoru, nie później niż do dnia 30 czerwca roku następnego, przyjęte przez Radę
Funduszu roczne sprawozdanie z działalno ci Funduszu.
2. Prezes Urzędu Nadzoru przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej, nie
później niż do dnia 31 sierpnia roku następnego, roczne sprawozdanie z działalno ci
Funduszu, o którym mowa w ust. 1, po zaopiniowaniu tego sprawozdania przez
ministra wła ciwego do spraw finansów publicznych, wraz ze swoim stanowiskiem w
sprawie tego sprawozdania.”.
Art.
18. W ustawie z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem
finansowym (Dz. U. Nr 157, poz. 1119, z późn zm.):
1) art. 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Komisja jest organem wła ciwym w sprawach nadzoru nad rynkiem finansowym z
zastrzeżeniem ust. 2a.
2a. W sprawach nadzoru nad rynkiem ubezpieczeń zdrowotnych, okre lonym
w ustawie z dnia w sprawie dodatkowych dobrowolnych ubezpieczeń zdrowotnych
(Dz. U. Nr ,poz. ) organem wła ciwym jest Prezes Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń
Zdrowotnych, o którym mowa w ustawie o wiadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze rodków publicznych.”;
2) art. 4 ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) sprawowanie nadzoru nad rynkiem finansowym okre lonego w art. 1 ust. 2,
z zastrzeżeniem art. 3 ust. 2a”.
21
Art.
19. 1. Minister wła ciwy do spraw zdrowia podejmie działania zmierzające
do powołania Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, w szczególno ci utworzy,
w drodze zarządzenia, Biuro do spraw powołania Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń
Zdrowotnych.
2. Pracownicy Biura do spraw powołania Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń
Zdrowotnych stają się z dniem wej cia w życie ustawy pracownikami Urzędu
Nadzoru.
Art.
20. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r., z wyjątkiem art.
19, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
22
Uzasadnienie
Obecnie funkcjonujący w Polsce system ubezpieczenia zdrowotnego oparty jest na
zasadach powszechno ci i obowiązkowo ci. Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego
oraz jego powszechno ć stanowią wyraz zasady wyrażonej w art. 2 Konstytucji RP,
który stanowi że Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym
urzeczywistniającym zasady solidarno ci społecznej. Projekt ustawy o dobrowolnych
dodatkowych ubezpieczeciach zdrowotnych wprowadza do systemu ubezpieczeń
zdrowotnych możliwo ć zawierania umów ubezpieczenia zdrowotnego zgodnie z
ustawą o działalno ci ubezpieczeniowej, a więc zawarcia dodatkowego
ubezpieczenia zdrowotnego na zasadzie dobrowolno ci. Wprowadzane przepisy
mają na celu:
1. poprawę dostępno ci do wiadczeń opieki zdrowotnej
2. wprowadzenie innych, obok Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ), płatników
wiadczeń opieki zdrowotnej, a co za tym idzie stworzenie
wiadczeniodawcom alternatywnych źródeł finansowania tych wiadczeń oraz
zapewnienie im większych możliwo ci finansowania rzadkich kwalifikacji,
3. zwiększenie poziomu finansowania wiadczeń opieki zdrowotnej,
4.
wprowadzenie mechanizmów ekonomicznych motywujących
wiadczeniodawców do podnoszenia poziomu jako ci realizacji wiadczeń
opieki zdrowotnej.
Na podstawie umowy zawartej z ubezpieczycielem ubezpieczony będzie mógł
korzystać ze wiadczeń opieki zdrowotnej w zakresie okre lonym w umowie.
Ubezpieczony będzie mógł korzystać z:
1) gwarantowanych
wiadczeń opieki zdrowotnej, z których korzystania
ubezpieczony
zrzekł się na zasadach okre lonych w ustawie,
2)
czę ciowo gwarantowanych wiadczeń opieki zdrowotnej,
3)
niegwarantowanych
wiadczenia opieki zdrowotnej
- w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o wiadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze rodków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.3)),
z uwzględnieniem wiadczeń zdrowotnych rzeczowych i wiadczeń towarzyszących.
Ustawa przewiduje w ramach ubezpieczeń dobrowolnych:
23
1) suplementarne ubezpieczenie zdrowotne – dobrowolne dodatkowe ubezpieczenie
zdrowotne, w ramach którego zakład ubezpieczeń zapewnia ubezpieczonemu
dostęp do gwarantowanych wiadczeń opieki zdrowotnej, z których korzystania
ubezpieczony zrzekł się na zasadach okre lonych w ustawie;
2) komplementarne ubezpieczenie zdrowotne - dobrowolne dodatkowe
ubezpieczenie zdrowotne, w ramach którego zakład ubezpieczeń zapewnia
ubezpieczonemu dostęp do niegwarantowanych wiadczeń opieki zdrowotnej lub
sfinansowanie czę ci kosztów wiadczeń czę ciowo gwarantowanych, na zasadach
okre lonych w ustawie.
Zgodnie z powyższym posiadając ubezpieczenie suplementarne ubezpieczony
będzie mógł korzystać ze wiadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze rodków
publicznych (gwarantowanych), czyli tych które przysługują w ramach powszechnego
obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Jednakże, aby móc skorzystać z tych
wiadczeń w ramach ubezpieczenia dobrowolnego ubezpieczony musi zrezygnować
z korzystania z nich w ramach ubezpieczenia obowiązkowego. Dlatego też osoba
uprawniona do wiadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze rodków publicznych
oraz do wiadczeń opieki zdrowotnej na podstawie zawartej z zakładem ubezpieczeń
umowy suplementarnego ubezpieczenia zdrowotnego przed rozpoczęciem
udzielania wiadczenia opieki zdrowotnej, musi wskazać wiadczeniodawcy, w
ramach którego ubezpieczenia będzie udzielane wiadczenie. Natomiast w ramach
ubezpieczenia komplementarnego ubezpieczony będzie miał prawo do korzystania
ze wiadczeń które nie są finansowane w ramach powszechnego obowiązkowego
ubezpieczenia zdrowotnego i tych które są tylko w czę ci finansowane w jego
ramach.
Zgodnie z projektem zawarcie umowy dobrowolnego dodatkowego ubezpieczenia
zdrowotnego nie będzie naruszać przepisów dotyczących obowiązku ubezpieczenia
zdrowotnego okre lonego w ustawie z 27 sierpnia 2004 r. o wiadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze rodków publicznych.
Ustawa okre la również zadania dla zakładów ubezpieczeń związane z
przekazywaniem danych osobowych ubezpieczonych i informacji o wpływach ze
składek ubezpieczeniowych oraz informacji dotyczące realizowanych wiadczeń do
NFZ w celu monitorowania dostępno ci do wiadczeń opieki zdrowotnej
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
293
› Pobierz plik
-
293-001
› Pobierz plik
-
284-293-001
› Pobierz plik
-
293-003
› Pobierz plik
-
283-284-293-004
› Pobierz plik