Rządowy projekt ustawy o dowodach osobistych
projekt przewiduje stworzenie warunków prawnych do stosowania wielofunkcyjnego, elektronicznego dokumentu tożsamości dającego gwarancję bezpiecznej identyfikacji osób
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2917
- Data wpłynięcia: 2010-03-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o dowodach osobistych
- data uchwalenia: 2010-08-06
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 167, poz. 1131
2917
f) numer i datę wydania decyzji, o której mowa w art. 32, oraz oznaczenie
organu wydającego decyzję,
g) numer i datę wydania decyzji, o której mowa w art. 54, oraz oznaczenie
organu wydającego decyzję;
5) dane dotyczące certyfikatu dowodu osobistego, certyfikatu podpisu osobistego
oraz certyfikatu ograniczonej identyfikacji:
a) numer
certyfikatu,
b) oznaczenie centrum certyfikacji,
c) dane zawarte w certyfikacie,
d) datę aktywacji certyfikatu,
e) dane
umożliwiające aktywację,
f) identyfikator
urzędnika, który dokonał aktywacji,
g) dane pozwalające odblokować elektroniczną funkcjonalność dowodu
osobistego,
h) informacje o zawieszeniu i wznowieniu certyfikatu podpisu osobistego
– daty i przyczyny;
6) dane dotyczące utraconych i błędnie spersonalizowanych blankietów
dowodów osobistych:
a) serię i numer blankietu,
b) przyczynę wybrakowania blankietu,
c) datę wybrakowania blankietu,
d) przyczynę utraty blankietu,
e) datę utraty blankietu,
f) datę zgłoszenia do Systemu Informacyjnego Schengen;
7) dane zawarte w ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych
dowodów osobistych dotyczące dowodów osobistych wydanych na podstawie
wniosków złożonych od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2010 r.;
2 5
8) dane o dowodach osobistych wydanych przed dniem 1 stycznia 2001 r.
zawarte dotychczas w zbiorze PESEL.
Art. 59. 1. Organ gminy ma bezpośredni dostęp do danych gromadzonych w Rejestrze
Dowodów Osobistych, z wyłączeniem danych określonych w art. 58 pkt 5 lit. a – c, e oraz g.
2. Organ gminy wprowadza dane bezpośrednio, w czasie rzeczywistym, do Rejestru
Dowodów Osobistych.
Art. 60. Organ gminy dla realizacji spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych
realizowanych na terenie tej gminy może prowadzić w formie elektronicznej gminny rejestr
dowodów osobistych.
Art. 61. 1. Gminne rejestry dowodów osobistych zawierają dane określone w art. 58 pkt 1 – 4.
2. Dane z Rejestru Dowodów Osobistych są przekazywane do gminnych rejestrów dowodów
osobistych w zakresie, o którym mowa w ust. 1.
Art. 62. Minister właściwy do spraw wewnętrznych oraz organy gmin wydające dowody
osobiste przetwarzają dane gromadzone w prowadzonych rejestrach bez zawiadamiania osób,
których te dane dotyczą, jeżeli dane te służą do realizacji zadań określonych ustawą.
Art. 63. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych,
2) sposób prowadzenia gminnych rejestrów dowodów osobistych,
3) tryb przekazywania danych między Rejestrem Dowodów Osobistych a innymi
rejestrami centralnymi
– uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa danych wprowadzanych do
rejestrów za pomocą obsługujących je systemów teleinformatycznych i weryfikację
przekazywanych danych, a także zapewnienie właściwego poziomu technicznego systemów
służących do przesyłania tych danych oraz konieczność zachowania danych historycznych.
2 6
Rozdział 7
Postępowanie z dokumentacją związaną z wydawaniem dowodów osobistych
Art. 64. Organy gmin oraz konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej gromadzą i przechowują
dokumentację związaną z dowodami osobistymi.
Art. 65. 1. Dokumentację związaną z dowodami osobistymi przechowuje się przez 10 lat,
licząc od dnia 1 stycznia roku następnego od daty zgonu posiadacza dowodu osobistego.
2. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, podlega brakowaniu na zasadach i w trybie
przepisów wydanych na podstawie art. 5 ust. 2 i 2b ustawy z dnia 14 lipca 1983 r.
o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673, z późn.
zm.5)), przy czym dla dokumentacji przechowywanej przez konsulów dyrektorem właściwego
miejscowo archiwum państwowego jest Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych lub
upoważniony przez niego dyrektor archiwum państwowego.
Art. 66. 1. Dokumentację związaną z dowodami osobistymi przechowuje się w formie,
w jakiej została sporządzona.
2. Dokumentację związaną z dowodami osobistymi sporządzoną w formie elektronicznej
przechowuje się zgrupowaną w systemach teleinformatycznych właściwych organów
w sposób uniemożliwiający jej modyfikację lub usunięcie.
3. Dokumentację związaną z dowodami osobistymi sporządzoną w formie papierowej
przechowuje się zgrupowaną w kopertach dowodowych oznaczonych imieniem i nazwiskiem
osoby, imieniem ojca, datą urodzenia, numerem PESEL oraz serią i numerem dowodu
osobistego.
4. W kopercie dowodowej przechowuje się w szczególności:
1) formularz potwierdzenia odbioru dowodu osobistego;
2) nieodebrane dowody osobiste po upływie 6 miesięcy od dnia ich wydania;
3) unieważnione dowody osobiste nieprzekazane posiadaczom lub członkom
najbliższej rodziny zgłaszającym zgon;
2 7
4) unieważnione dowody osobiste znalezione przez osoby trzecie.
Rozdział 8
Udostępnianie danych
Art. 67. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych na wniosek zainteresowanej osoby,
złożony w formie pisemnej lub elektronicznej, wydaje zaświadczenie zawierające pełny odpis
jej danych przetwarzanych w Rejestrze Dowodów Osobistych.
2. Zaświadczenie sporządza się, w zależności od żądania wnioskodawcy, w formie pisemnej
lub elektronicznej.
3. Osoba, której dane są przetwarzane w Rejestrze Dowodów Osobistych, ma prawo do
uzyskania wglądu do swoich danych, przy wykorzystaniu środków komunikacji
elektronicznej, po uwierzytelnieniu się za pomocą podpisu elektronicznego opatrzonego
certyfikatem osobistym lub bezpiecznym podpisem weryfikowanym za pomocą
kwalifikowanego certyfikatu na podstawie ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie
elektronicznym.
Art. 68. Nie udostępnia się danych dotyczących certyfikatu dowodu osobistego, certyfikatu
podpisu osobistego oraz certyfikatu ograniczonej identyfikacji, z wyłączeniem:
1) daty aktywacji certyfikatu;
2) identyfikatora urzędnika, który dokonał aktywacji;
3) informacji o zawieszeniu i wznowieniu certyfikatu podpisu osobistego – daty
i przyczyny.
Art. 69. 1. Dane z Rejestru Dowodów Osobistych udostępnia minister właściwy do spraw
wewnętrznych.
2. Dane z Rejestru Dowodów Osobistych udostępnia się:
1) w trybie pełnej teletransmisji danych;
2) w trybie ograniczonej teletransmisji danych;
2 8
3) w trybie jednostkowym.
Art. 70. 1. W trybie pełnej teletransmisji danych udostępnia się nieodpłatnie, za pomocą
urządzeń teletransmisji danych, dane zawarte w Rejestrze Dowodów Osobistych.
2. Udostępnianie danych w trybie pełnej teletransmisji danych odbywa się na podstawie
decyzji ministra wydanej na jednorazowy wniosek złożony przez uprawniony podmiot, jeżeli
uzyskanie danych jest uzasadnione zakresem wykonywanych zadań, po spełnieniu
następujących wymogów:
1) posiadania i stosowania mechanizmów umożliwiających identyfikację
i rejestrację osób uzyskujących dostęp do danych oraz rejestrujących zakres
udostępnionych danych i datę udostępnienia danych;
2) posiadania i stosowania zabezpieczeń technicznych i
organizacyjnych
chroniących przed uzyskaniem dostępu do danych przez inne osoby
i podmioty.
3. Do korzystania z danych udostępnianych w trybie pełnej teletransmisji danych, w zakresie
niezbędnym do realizacji zadań określonych w ustawach szczególnych, są uprawnione:
1) organy prokuratury;
2) organy Policji;
3) Komendant Główny Straży Granicznej;
4) Szef Służby Wywiadu Wojskowego;
5) Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
6) organy Służby Celnej;
7)
andarmeria Wojskowa;
8) Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
9) Szef Agencji Wywiadu;
10) Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
11) Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
12) wywiad skarbowy;
2 9
organu wydającego decyzję,
g) numer i datę wydania decyzji, o której mowa w art. 54, oraz oznaczenie
organu wydającego decyzję;
5) dane dotyczące certyfikatu dowodu osobistego, certyfikatu podpisu osobistego
oraz certyfikatu ograniczonej identyfikacji:
a) numer
certyfikatu,
b) oznaczenie centrum certyfikacji,
c) dane zawarte w certyfikacie,
d) datę aktywacji certyfikatu,
e) dane
umożliwiające aktywację,
f) identyfikator
urzędnika, który dokonał aktywacji,
g) dane pozwalające odblokować elektroniczną funkcjonalność dowodu
osobistego,
h) informacje o zawieszeniu i wznowieniu certyfikatu podpisu osobistego
– daty i przyczyny;
6) dane dotyczące utraconych i błędnie spersonalizowanych blankietów
dowodów osobistych:
a) serię i numer blankietu,
b) przyczynę wybrakowania blankietu,
c) datę wybrakowania blankietu,
d) przyczynę utraty blankietu,
e) datę utraty blankietu,
f) datę zgłoszenia do Systemu Informacyjnego Schengen;
7) dane zawarte w ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych
dowodów osobistych dotyczące dowodów osobistych wydanych na podstawie
wniosków złożonych od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2010 r.;
2 5
8) dane o dowodach osobistych wydanych przed dniem 1 stycznia 2001 r.
zawarte dotychczas w zbiorze PESEL.
Art. 59. 1. Organ gminy ma bezpośredni dostęp do danych gromadzonych w Rejestrze
Dowodów Osobistych, z wyłączeniem danych określonych w art. 58 pkt 5 lit. a – c, e oraz g.
2. Organ gminy wprowadza dane bezpośrednio, w czasie rzeczywistym, do Rejestru
Dowodów Osobistych.
Art. 60. Organ gminy dla realizacji spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych
realizowanych na terenie tej gminy może prowadzić w formie elektronicznej gminny rejestr
dowodów osobistych.
Art. 61. 1. Gminne rejestry dowodów osobistych zawierają dane określone w art. 58 pkt 1 – 4.
2. Dane z Rejestru Dowodów Osobistych są przekazywane do gminnych rejestrów dowodów
osobistych w zakresie, o którym mowa w ust. 1.
Art. 62. Minister właściwy do spraw wewnętrznych oraz organy gmin wydające dowody
osobiste przetwarzają dane gromadzone w prowadzonych rejestrach bez zawiadamiania osób,
których te dane dotyczą, jeżeli dane te służą do realizacji zadań określonych ustawą.
Art. 63. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych,
2) sposób prowadzenia gminnych rejestrów dowodów osobistych,
3) tryb przekazywania danych między Rejestrem Dowodów Osobistych a innymi
rejestrami centralnymi
– uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa danych wprowadzanych do
rejestrów za pomocą obsługujących je systemów teleinformatycznych i weryfikację
przekazywanych danych, a także zapewnienie właściwego poziomu technicznego systemów
służących do przesyłania tych danych oraz konieczność zachowania danych historycznych.
2 6
Rozdział 7
Postępowanie z dokumentacją związaną z wydawaniem dowodów osobistych
Art. 64. Organy gmin oraz konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej gromadzą i przechowują
dokumentację związaną z dowodami osobistymi.
Art. 65. 1. Dokumentację związaną z dowodami osobistymi przechowuje się przez 10 lat,
licząc od dnia 1 stycznia roku następnego od daty zgonu posiadacza dowodu osobistego.
2. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, podlega brakowaniu na zasadach i w trybie
przepisów wydanych na podstawie art. 5 ust. 2 i 2b ustawy z dnia 14 lipca 1983 r.
o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673, z późn.
zm.5)), przy czym dla dokumentacji przechowywanej przez konsulów dyrektorem właściwego
miejscowo archiwum państwowego jest Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych lub
upoważniony przez niego dyrektor archiwum państwowego.
Art. 66. 1. Dokumentację związaną z dowodami osobistymi przechowuje się w formie,
w jakiej została sporządzona.
2. Dokumentację związaną z dowodami osobistymi sporządzoną w formie elektronicznej
przechowuje się zgrupowaną w systemach teleinformatycznych właściwych organów
w sposób uniemożliwiający jej modyfikację lub usunięcie.
3. Dokumentację związaną z dowodami osobistymi sporządzoną w formie papierowej
przechowuje się zgrupowaną w kopertach dowodowych oznaczonych imieniem i nazwiskiem
osoby, imieniem ojca, datą urodzenia, numerem PESEL oraz serią i numerem dowodu
osobistego.
4. W kopercie dowodowej przechowuje się w szczególności:
1) formularz potwierdzenia odbioru dowodu osobistego;
2) nieodebrane dowody osobiste po upływie 6 miesięcy od dnia ich wydania;
3) unieważnione dowody osobiste nieprzekazane posiadaczom lub członkom
najbliższej rodziny zgłaszającym zgon;
2 7
4) unieważnione dowody osobiste znalezione przez osoby trzecie.
Rozdział 8
Udostępnianie danych
Art. 67. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych na wniosek zainteresowanej osoby,
złożony w formie pisemnej lub elektronicznej, wydaje zaświadczenie zawierające pełny odpis
jej danych przetwarzanych w Rejestrze Dowodów Osobistych.
2. Zaświadczenie sporządza się, w zależności od żądania wnioskodawcy, w formie pisemnej
lub elektronicznej.
3. Osoba, której dane są przetwarzane w Rejestrze Dowodów Osobistych, ma prawo do
uzyskania wglądu do swoich danych, przy wykorzystaniu środków komunikacji
elektronicznej, po uwierzytelnieniu się za pomocą podpisu elektronicznego opatrzonego
certyfikatem osobistym lub bezpiecznym podpisem weryfikowanym za pomocą
kwalifikowanego certyfikatu na podstawie ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie
elektronicznym.
Art. 68. Nie udostępnia się danych dotyczących certyfikatu dowodu osobistego, certyfikatu
podpisu osobistego oraz certyfikatu ograniczonej identyfikacji, z wyłączeniem:
1) daty aktywacji certyfikatu;
2) identyfikatora urzędnika, który dokonał aktywacji;
3) informacji o zawieszeniu i wznowieniu certyfikatu podpisu osobistego – daty
i przyczyny.
Art. 69. 1. Dane z Rejestru Dowodów Osobistych udostępnia minister właściwy do spraw
wewnętrznych.
2. Dane z Rejestru Dowodów Osobistych udostępnia się:
1) w trybie pełnej teletransmisji danych;
2) w trybie ograniczonej teletransmisji danych;
2 8
3) w trybie jednostkowym.
Art. 70. 1. W trybie pełnej teletransmisji danych udostępnia się nieodpłatnie, za pomocą
urządzeń teletransmisji danych, dane zawarte w Rejestrze Dowodów Osobistych.
2. Udostępnianie danych w trybie pełnej teletransmisji danych odbywa się na podstawie
decyzji ministra wydanej na jednorazowy wniosek złożony przez uprawniony podmiot, jeżeli
uzyskanie danych jest uzasadnione zakresem wykonywanych zadań, po spełnieniu
następujących wymogów:
1) posiadania i stosowania mechanizmów umożliwiających identyfikację
i rejestrację osób uzyskujących dostęp do danych oraz rejestrujących zakres
udostępnionych danych i datę udostępnienia danych;
2) posiadania i stosowania zabezpieczeń technicznych i
organizacyjnych
chroniących przed uzyskaniem dostępu do danych przez inne osoby
i podmioty.
3. Do korzystania z danych udostępnianych w trybie pełnej teletransmisji danych, w zakresie
niezbędnym do realizacji zadań określonych w ustawach szczególnych, są uprawnione:
1) organy prokuratury;
2) organy Policji;
3) Komendant Główny Straży Granicznej;
4) Szef Służby Wywiadu Wojskowego;
5) Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
6) organy Służby Celnej;
7)
andarmeria Wojskowa;
8) Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
9) Szef Agencji Wywiadu;
10) Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
11) Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
12) wywiad skarbowy;
2 9
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2917 › Pobierz plik