Rządowy projekt ustawy o dowodach osobistych
projekt przewiduje stworzenie warunków prawnych do stosowania wielofunkcyjnego, elektronicznego dokumentu tożsamości dającego gwarancję bezpiecznej identyfikacji osób
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2917
- Data wpłynięcia: 2010-03-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o dowodach osobistych
- data uchwalenia: 2010-08-06
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 167, poz. 1131
2917
Art. 49. 1. Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został utracony lub
uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz
dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – dowolnej
placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w placówce konsularnej
Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać pocztą lub telefaksem albo dokonując
zgłoszenia drogą elektroniczną z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego
weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu na podstawie ustawy z dnia
18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.
3. Posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
może dokonać zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w organie gminy, który
wydał dowód osobisty, w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych
w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne.
4. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego
nieposiadającego pełnej zdolności do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun prawny
lub kurator.
5. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy
lub placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu
osobistego, wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
6. Posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej, który dokonał osobistego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
pocztą, telefaksem lub w formie dokumentu elektronicznego, zaświadczenie o utracie lub
uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
7. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania
nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
8. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest wydawane nieodpłatnie.
Art. 50. 1. Osoba, która znalazła cudzy dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie
przekazać ten dokument do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej
Rzeczypospolitej Polskiej.
2 0
2. Osoba posiadająca dowód osobisty, która utraciła obywatelstwo polskie, jest obowiązana
niezwłocznie zwrócić go do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej
Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 51. Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego zawiera:
1) dane, o których mowa w art. 40 pkt 1 –7;
2) własnoręczny czytelny podpis zgłaszającego.
Art. 52. 1. W okresie ważności dowód osobisty unieważnia się w przypadkach, o których
mowa w art. 48 ust. 1 pkt 2 – 7, oraz w przypadku utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu
posiadacza dowodu osobistego.
2. O konieczności unieważnienia dowodu osobistego z przyczyn określonych w art. 48 ust. 1
pkt 2 organ gminy jest zawiadamiany za pośrednictwem rejestru PESEL i Rejestru Dowodów
Osobistych.
3. Unieważnienie dowodu osobistego następuje:
1) z dniem zgłoszenia do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej
Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego przez jego
posiadacza lub przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej
Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego;
2) z dniem utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu posiadacza dowodu osobistego
lub wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego, o której mowa w art. 32;
3) po upływie 4 miesięcy od zaistnienia okoliczności, o których mowa w art. 48 ust. 1
pkt 2;
4) z dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego, w przypadkach,
o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 6 i 7;
5) z dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego, w przypadku,
o którym mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1, o ile nie upłynął termin ważności dotychczas
posiadanego dowodu osobistego.
2 1
Art. 53. Organem właściwym do unieważnienia dowodu osobistego jest:
1) organ gminy, do którego zgłoszono utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego lub
do którego został przekazany znaleziony dowód osobisty;
2) organ gminy, który wydał dowód osobisty – w pozostałych przypadkach.
Art. 54. 1. Stwierdza się nieważność dowodu osobistego wydanego osobie, która we wniosku
o jego wydanie podała nieprawdziwe dane.
2. Stwierdzenie nieważności dowodu osobistego, o którym mowa w ust. 1, następuje
w drodze decyzji administracyjnej.
3. Decyzja, o której mowa w ust. 2, posiada rygor natychmiastowej wykonalności.
4. Odwołanie od decyzji, o której mowa w ust. 3, rozpatruje się w terminie 14 dni od daty
jego złożenia.
Art. 55. Minister właściwy do spraw wewnętrznych prowadzi w formie elektronicznej wykaz
unieważnionych dowodów osobistych zawierający serie i numery unieważnionych
dokumentów oraz serie i numery błędnie spersonalizowanych lub utraconych blankietów
dowodów osobistych.
Art. 56. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór dowodu osobistego,
2) sposób i tryb składania wniosku o wydanie dowodu osobistego,
3) wzór wniosku o wydanie dowodu osobistego w zależności od formy jego
złożenia,
4) szczegółowe wymogi dotyczące formatu oraz rozmiaru załączników
dołączanych do wniosku składanego drogą elektroniczną,
5) szczegółowe wymogi techniczne dotyczące fotografii załączanej do wniosku,
6) sposób i tryb postępowania w sprawach utraty, uszkodzenia, unieważnienia
i zwrotu dowodu osobistego,
2 2
7) sposób przekazywania spersonalizowanych dokumentów do organów
wydających dowód osobisty,
8) sposób i tryb odbioru dowodu osobistego przez wnioskodawcę,
9) wzór formularza potwierdzenia odbioru dowodu osobistego,
10) wzór zaświadczenia o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego,
11) wzór formularza zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego,
12) sposób i tryb unieważniania dowodów osobistych,
13) tryb przekazywania przez konsulów Rzeczypospolitej Polskiej do organu
gminy, który wydał dowód osobisty informacji o konieczności
unieważnienia dowodu osobistego z powodu jego utraty lub uszkodzenia lub
przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego,
14)
zakres danych zawartych w informacji o konieczności unieważnienia
dowodu,
15) wzór informacji o konieczności unieważnienia dowodu osobistego
– uwzględniając konieczność zapewnienia sprawności, prawidłowości i bezpieczeństwa
wydawania, wymiany i unieważniania dowodów osobistych przy wykorzystaniu danych,
o których mowa w art. 28, oraz mając na uwadze zapewnienie szerokiej dostępności wzorów
dokumentów przy zachowaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Rozdział 6
Rejestry dowodów osobistych
Art. 57. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych prowadzi Rejestr Dowodów
Osobistych.
2. Rejestr Dowodów Osobistych jest rejestrem centralnym prowadzonym w formie
elektronicznej.
Art. 58. W Rejestrze Dowodów Osobistych gromadzi się:
2 3
1)
dane, o których mowa w art. 28 pkt 1 – 7;
2) fotografię przedstawiającą wizerunek twarzy;
3) dane
dotyczące wniosku:
a) numer wniosku o wydanie dowodu osobistego,
b) datę złożenia wniosku,
c) oznaczenie organu wydającego dowód osobisty,
d) status wniosku,
e) dane o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania: datę pozostawienia
wniosku bez rozpoznania, oznaczenie organu pozostawiającego
wniosek bez rozpoznania oraz przyczynę pozostawienia wniosku bez
rozpoznania;
4) dane
dotyczące dowodu osobistego:
a) serię i numer dowodu osobistego,
b) datę ważności,
c) oznaczenie organu wydającego dowód osobisty,
d) status dowodu osobistego:
− datę wydania,
− datę przekazania do organu gminy,
− datę przyjęcia w organie gminy,
− datę odbioru przez obywatela,
− datę unieważnienia,
− przyczynę unieważnienia,
− oznaczenie organu unieważniającego,
− datę przekazania danych o unieważnieniu do Systemu
Informacyjnego Schengen,
e) przyczynę wydania dowodu osobistego,
2 4
uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz
dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – dowolnej
placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w placówce konsularnej
Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać pocztą lub telefaksem albo dokonując
zgłoszenia drogą elektroniczną z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego
weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu na podstawie ustawy z dnia
18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.
3. Posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
może dokonać zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w organie gminy, który
wydał dowód osobisty, w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych
w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne.
4. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego
nieposiadającego pełnej zdolności do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun prawny
lub kurator.
5. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy
lub placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu
osobistego, wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
6. Posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej, który dokonał osobistego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
pocztą, telefaksem lub w formie dokumentu elektronicznego, zaświadczenie o utracie lub
uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
7. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania
nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
8. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest wydawane nieodpłatnie.
Art. 50. 1. Osoba, która znalazła cudzy dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie
przekazać ten dokument do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej
Rzeczypospolitej Polskiej.
2 0
2. Osoba posiadająca dowód osobisty, która utraciła obywatelstwo polskie, jest obowiązana
niezwłocznie zwrócić go do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej
Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 51. Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego zawiera:
1) dane, o których mowa w art. 40 pkt 1 –7;
2) własnoręczny czytelny podpis zgłaszającego.
Art. 52. 1. W okresie ważności dowód osobisty unieważnia się w przypadkach, o których
mowa w art. 48 ust. 1 pkt 2 – 7, oraz w przypadku utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu
posiadacza dowodu osobistego.
2. O konieczności unieważnienia dowodu osobistego z przyczyn określonych w art. 48 ust. 1
pkt 2 organ gminy jest zawiadamiany za pośrednictwem rejestru PESEL i Rejestru Dowodów
Osobistych.
3. Unieważnienie dowodu osobistego następuje:
1) z dniem zgłoszenia do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej
Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego przez jego
posiadacza lub przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej
Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego;
2) z dniem utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu posiadacza dowodu osobistego
lub wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego, o której mowa w art. 32;
3) po upływie 4 miesięcy od zaistnienia okoliczności, o których mowa w art. 48 ust. 1
pkt 2;
4) z dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego, w przypadkach,
o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 6 i 7;
5) z dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego, w przypadku,
o którym mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1, o ile nie upłynął termin ważności dotychczas
posiadanego dowodu osobistego.
2 1
Art. 53. Organem właściwym do unieważnienia dowodu osobistego jest:
1) organ gminy, do którego zgłoszono utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego lub
do którego został przekazany znaleziony dowód osobisty;
2) organ gminy, który wydał dowód osobisty – w pozostałych przypadkach.
Art. 54. 1. Stwierdza się nieważność dowodu osobistego wydanego osobie, która we wniosku
o jego wydanie podała nieprawdziwe dane.
2. Stwierdzenie nieważności dowodu osobistego, o którym mowa w ust. 1, następuje
w drodze decyzji administracyjnej.
3. Decyzja, o której mowa w ust. 2, posiada rygor natychmiastowej wykonalności.
4. Odwołanie od decyzji, o której mowa w ust. 3, rozpatruje się w terminie 14 dni od daty
jego złożenia.
Art. 55. Minister właściwy do spraw wewnętrznych prowadzi w formie elektronicznej wykaz
unieważnionych dowodów osobistych zawierający serie i numery unieważnionych
dokumentów oraz serie i numery błędnie spersonalizowanych lub utraconych blankietów
dowodów osobistych.
Art. 56. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór dowodu osobistego,
2) sposób i tryb składania wniosku o wydanie dowodu osobistego,
3) wzór wniosku o wydanie dowodu osobistego w zależności od formy jego
złożenia,
4) szczegółowe wymogi dotyczące formatu oraz rozmiaru załączników
dołączanych do wniosku składanego drogą elektroniczną,
5) szczegółowe wymogi techniczne dotyczące fotografii załączanej do wniosku,
6) sposób i tryb postępowania w sprawach utraty, uszkodzenia, unieważnienia
i zwrotu dowodu osobistego,
2 2
7) sposób przekazywania spersonalizowanych dokumentów do organów
wydających dowód osobisty,
8) sposób i tryb odbioru dowodu osobistego przez wnioskodawcę,
9) wzór formularza potwierdzenia odbioru dowodu osobistego,
10) wzór zaświadczenia o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego,
11) wzór formularza zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego,
12) sposób i tryb unieważniania dowodów osobistych,
13) tryb przekazywania przez konsulów Rzeczypospolitej Polskiej do organu
gminy, który wydał dowód osobisty informacji o konieczności
unieważnienia dowodu osobistego z powodu jego utraty lub uszkodzenia lub
przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego,
14)
zakres danych zawartych w informacji o konieczności unieważnienia
dowodu,
15) wzór informacji o konieczności unieważnienia dowodu osobistego
– uwzględniając konieczność zapewnienia sprawności, prawidłowości i bezpieczeństwa
wydawania, wymiany i unieważniania dowodów osobistych przy wykorzystaniu danych,
o których mowa w art. 28, oraz mając na uwadze zapewnienie szerokiej dostępności wzorów
dokumentów przy zachowaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Rozdział 6
Rejestry dowodów osobistych
Art. 57. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych prowadzi Rejestr Dowodów
Osobistych.
2. Rejestr Dowodów Osobistych jest rejestrem centralnym prowadzonym w formie
elektronicznej.
Art. 58. W Rejestrze Dowodów Osobistych gromadzi się:
2 3
1)
dane, o których mowa w art. 28 pkt 1 – 7;
2) fotografię przedstawiającą wizerunek twarzy;
3) dane
dotyczące wniosku:
a) numer wniosku o wydanie dowodu osobistego,
b) datę złożenia wniosku,
c) oznaczenie organu wydającego dowód osobisty,
d) status wniosku,
e) dane o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania: datę pozostawienia
wniosku bez rozpoznania, oznaczenie organu pozostawiającego
wniosek bez rozpoznania oraz przyczynę pozostawienia wniosku bez
rozpoznania;
4) dane
dotyczące dowodu osobistego:
a) serię i numer dowodu osobistego,
b) datę ważności,
c) oznaczenie organu wydającego dowód osobisty,
d) status dowodu osobistego:
− datę wydania,
− datę przekazania do organu gminy,
− datę przyjęcia w organie gminy,
− datę odbioru przez obywatela,
− datę unieważnienia,
− przyczynę unieważnienia,
− oznaczenie organu unieważniającego,
− datę przekazania danych o unieważnieniu do Systemu
Informacyjnego Schengen,
e) przyczynę wydania dowodu osobistego,
2 4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2917 › Pobierz plik