Rządowy projekt ustawy o dowodach osobistych
projekt przewiduje stworzenie warunków prawnych do stosowania wielofunkcyjnego, elektronicznego dokumentu tożsamości dającego gwarancję bezpiecznej identyfikacji osób
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2917
- Data wpłynięcia: 2010-03-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o dowodach osobistych
- data uchwalenia: 2010-08-06
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 167, poz. 1131
2917
ZAŁ CZNIK NR 8
MIEJSCOWO Ć DATA
INFORMACJA O KONIECZNO CI UNIEWAŻNIENIA DOWODU
OSOBISTEGO
ZAWIADAMIAM O KONIECZNO CI UNIEWA NIENIA DOWODU OSOBISTEGO W
ZWI ZKU ZE ZGŁOSZENIEM UTRATY/USZKODZENIA* DOWODU OSOBISTEGO
DANE POSIADACZA DOWODU OSOBISTEGO:
NUMER PESEL:
NAZWISKO IMI (IMIONA):
DATA I MIEJSCE URODZENIA:
IMIONA RODZICÓW:
NAZWISKO RODOWE MATKI:
DATA ZGŁOSZENIA
PODSTAWA USTALENIA TO SAMO CI ZGŁASZAJ CEGO
ADNOTACJE URZ DOWE:
OZNACZENIE ORGANU DO KTÓREGO KIEROWANE JEST ZAWIADOMIENIE:
( NAZWA I KOD TERYT)
OZNACZENIE ORGANU KIERUJ CEGO ZAWIADOMIENIE:
PIECZ Ć I PODPIS URZ DNIKA
* niepotrzebne skreślić
16
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
określenia wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania
dowodów osobistych, ich wymiany, utraty, zwrotu oraz unieważniania jest wykonaniem
art. 56 ustawy z dnia ………… 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr … , poz….)
Projekt rozporządzenia określa:
1) wzór nowego dowodu osobistego;
2) sposób i tryb składania wniosku o wydanie dowodu osobistego;
3) wymogi techniczne fotografii załączanej oraz wymagania techniczne dotyczące
załączników składanych w formie elektronicznej;
4) sposób i tryb odbioru dowodu osobistego w zależności od formy w jakiej został złożony
wniosek oraz od zakresu zdolności do czynności prawnych osoby ubiegającej się o wydanie
dowodu osobistego;
5) określa sposób i tryb postępowania w sprawach utraty i uszkodzenia dowodu osobistego,
określając możliwe formy zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu, zakres podmiotów
zgłaszających oraz podmiotów którym zgłasza się fakt utraty lub uszkodzenia dowodu
osobistego;
6) sposób i tryb postępowania w sprawach zwrotu dowodu osobistego;
7) sposób i tryb postępowania w przypadku unieważnienia dowodu osobistego.
Ad 1. Format i wymiary dokumentu nie ulegną zmianie w stosunku do obecnie
obowiązujących rozwiązań, tj. § 19 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r. w
sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania
dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. Nr 47,
poz.384). Dowód osobisty będzie miał formę karty identyfikacyjnej o wymiarach 54 x 85
mm, tj. będzie dokumentem formatu ID1.
Ad 2. Projekt określając tryb składania wniosku wskazuje, że wniosek o wydanie dowodu
osobistego będzie mogła złożyć osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych,
a w imieniu ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego osoby nie posiadającej pełnej
17
zdolności do czynności prawnych wniosek będzie składał odpowiednio rodzic, opiekun
prawny lub kurator, chyba że osoba w terminie najbliższych 30 dni ukończy 18 rok życia.
Projekt przewiduje trzy alternatywne formy składania wniosku o wydanie dowodu osobistego
polegające na:
1) wypełnieniu formularza wniosku przez wnioskodawcę i osobistym złożeniu go w organie
gminy;
2) wyrażeniu przez wnioskodawcę w siedzibie organu gminy żądania sporządzenia wniosku
na podstawie danych zawartych w
rejestrach publicznych oraz otrzymanych od
wnioskodawcy;
3) złożeniu przez wnioskodawcę w organie gminy, za pośrednictwem platformy ePUAP,
elektronicznego formularza wniosku o wydanie dowodu osobistego.
Wniosek składany w postaci elektronicznej będzie uwierzytelniany na zasadach określonych
w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501 oraz
z 2008 r. Nr 127, poz. 817). Wnioskodawca będzie otrzymywał potwierdzenie złożenia
wniosku o wydanie dowodu osobistego, zawierające przewidywaną datę odbioru dowodu
osobistego.
Dane zawarte w składanym przez obywatela wniosku będą weryfikowane z danymi
zawartymi w rejestrze PESEL i w rejestrze RDO. W przypadku rozbieżności danych
zawartych we wniosku z danymi zawartymi w rejestrach urzędnik obowiązany będzie do
wyjaśnienia istniejących rozbieżności na podstawie wszelkich znanych z urzędu danych.
Ad 3. Zgodnie z projektem do wniosku o wydanie dowodu osobistego będzie trzeba załączyć
kolorową fotografię osoby, której wniosek dotyczy, o wymiarach 35 x 45 mm; wykonaną nie
wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, chyba że w ciągu tego okresu
w wizerunku osoby fotografowanej nastąpiły zmiany, w wyniku których mogą się pojawić
uzasadnione wątpliwości co do tożsamości tej osoby, wykonaną na jednolitym jasnym tle,
mającą dobrą ostrość oraz pokazującą wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej
części barków tak, aby twarz zajmowała 70-80 % fotografii; fotografia będzie musiała
przedstawiać osobę patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami,
z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
18
Ad 4. Odbiór dowodu osobistego będzie potwierdzany przez osobę odbierającą dokument
własnoręcznym czytelnym podpisem na formularzu potwierdzenia odbioru dowodu
Rozporządzenie określi wzór formularza potwierdzenia odbioru dowodu osobistego.
Formularz odbioru dowodu osobistego będzie stanowił wydruk z systemu informatycznego
obsługującego Rejestr Dowodów Osobistych.
Ad 5. Osoba, która utraciła dowód osobisty lub której dowód osobisty uległ uszkodzeniu,
będzie osobiście zgłaszać ten fakt do organu dowolnej gminy lub do konsulatu
Rzeczypospolitej Polskiej. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w
konsulacie będzie można dokonać w szczególności przy użyciu poczty, telefaksu lub drogą
elektroniczną. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego osoby nie posiadającej
pełnej zdolności do czynności prawnych będzie dokonywać odpowiednio: rodzic, opiekun
prawny lub kurator. Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załączać się będzie
uszkodzony dokument. Wzór formularza zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu
osobistego zostanie określony w rozporządzeniu. Osobie, która, zgłosiła utratę lub
uszkodzenie dowodu osobistego wydawane będzie zaświadczenie o utracie dowodu
osobistego ważne do momentu odbioru nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż 2
miesiące od dnia dokonania zgłoszenia utraty dowodu osobistego. Osobie, która zgłosiła
utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego w konsulacie, zaświadczenie będzie wydawane na
wniosek.
Ad 6. Projekt przewiduje odmienne od dotychczasowych uregulowania w zakresie terminów
zwracania przez konsulów dowodów osobistych do wystawcy tych dokumentów.
Zaproponowane rozwiązanie wynika ze specyficznego charakteru pracy oraz funkcjonowania
poczty konsularnej uniemożliwiających konsulowi przesłanie do wystawcy dowodu
osobistego w krótkim jednodniowym terminie zwróconego lub przekazanego do placówki
konsularnej dowodu osobistego.
Ad 7. Unieważnienie dowodu osobistego będzie następować przez wprowadzenie do Rejestru
Dowodów Osobistych daty i przyczyny unieważnienia dokumentu. Wprowadzenie do
Rejestru Dowodów Osobistych informacji o terminie unieważnienia dowodu osobistego z
powodu zmiany danych zamieszczanych w dowodzie osobistym będzie następowało za
pośrednictwem rejestru PESEL.
19
Unieważniony dowód osobisty, jeśli będzie dostępny dla urzędnika, będzie dodatkowo
oznaczany poprzez nacięcie dokumentu w połowie jego dłuższego boku na odcinku około 3
cm. Dowód osobisty, który utracił ważność oraz unieważniony dowód osobisty będą
zwracane posiadaczowi lub członkowi najbliższej rodziny posiadacza dowodu osobistego
zgłaszającemu jego zgon.
W projekcie wskazano, że straci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r.
w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania
dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. Nr 47, poz.
384), a projektowane rozporządzenia wejdzie w życie wraz z nową ustawą o dowodach
osobistych, czyli w dniem 1 stycznia 2011 r.
20
MIEJSCOWO Ć DATA
INFORMACJA O KONIECZNO CI UNIEWAŻNIENIA DOWODU
OSOBISTEGO
ZAWIADAMIAM O KONIECZNO CI UNIEWA NIENIA DOWODU OSOBISTEGO W
ZWI ZKU ZE ZGŁOSZENIEM UTRATY/USZKODZENIA* DOWODU OSOBISTEGO
DANE POSIADACZA DOWODU OSOBISTEGO:
NUMER PESEL:
NAZWISKO IMI (IMIONA):
DATA I MIEJSCE URODZENIA:
IMIONA RODZICÓW:
NAZWISKO RODOWE MATKI:
DATA ZGŁOSZENIA
PODSTAWA USTALENIA TO SAMO CI ZGŁASZAJ CEGO
ADNOTACJE URZ DOWE:
OZNACZENIE ORGANU DO KTÓREGO KIEROWANE JEST ZAWIADOMIENIE:
( NAZWA I KOD TERYT)
OZNACZENIE ORGANU KIERUJ CEGO ZAWIADOMIENIE:
PIECZ Ć I PODPIS URZ DNIKA
* niepotrzebne skreślić
16
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
określenia wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania
dowodów osobistych, ich wymiany, utraty, zwrotu oraz unieważniania jest wykonaniem
art. 56 ustawy z dnia ………… 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr … , poz….)
Projekt rozporządzenia określa:
1) wzór nowego dowodu osobistego;
2) sposób i tryb składania wniosku o wydanie dowodu osobistego;
3) wymogi techniczne fotografii załączanej oraz wymagania techniczne dotyczące
załączników składanych w formie elektronicznej;
4) sposób i tryb odbioru dowodu osobistego w zależności od formy w jakiej został złożony
wniosek oraz od zakresu zdolności do czynności prawnych osoby ubiegającej się o wydanie
dowodu osobistego;
5) określa sposób i tryb postępowania w sprawach utraty i uszkodzenia dowodu osobistego,
określając możliwe formy zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu, zakres podmiotów
zgłaszających oraz podmiotów którym zgłasza się fakt utraty lub uszkodzenia dowodu
osobistego;
6) sposób i tryb postępowania w sprawach zwrotu dowodu osobistego;
7) sposób i tryb postępowania w przypadku unieważnienia dowodu osobistego.
Ad 1. Format i wymiary dokumentu nie ulegną zmianie w stosunku do obecnie
obowiązujących rozwiązań, tj. § 19 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r. w
sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania
dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. Nr 47,
poz.384). Dowód osobisty będzie miał formę karty identyfikacyjnej o wymiarach 54 x 85
mm, tj. będzie dokumentem formatu ID1.
Ad 2. Projekt określając tryb składania wniosku wskazuje, że wniosek o wydanie dowodu
osobistego będzie mogła złożyć osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych,
a w imieniu ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego osoby nie posiadającej pełnej
17
zdolności do czynności prawnych wniosek będzie składał odpowiednio rodzic, opiekun
prawny lub kurator, chyba że osoba w terminie najbliższych 30 dni ukończy 18 rok życia.
Projekt przewiduje trzy alternatywne formy składania wniosku o wydanie dowodu osobistego
polegające na:
1) wypełnieniu formularza wniosku przez wnioskodawcę i osobistym złożeniu go w organie
gminy;
2) wyrażeniu przez wnioskodawcę w siedzibie organu gminy żądania sporządzenia wniosku
na podstawie danych zawartych w
rejestrach publicznych oraz otrzymanych od
wnioskodawcy;
3) złożeniu przez wnioskodawcę w organie gminy, za pośrednictwem platformy ePUAP,
elektronicznego formularza wniosku o wydanie dowodu osobistego.
Wniosek składany w postaci elektronicznej będzie uwierzytelniany na zasadach określonych
w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501 oraz
z 2008 r. Nr 127, poz. 817). Wnioskodawca będzie otrzymywał potwierdzenie złożenia
wniosku o wydanie dowodu osobistego, zawierające przewidywaną datę odbioru dowodu
osobistego.
Dane zawarte w składanym przez obywatela wniosku będą weryfikowane z danymi
zawartymi w rejestrze PESEL i w rejestrze RDO. W przypadku rozbieżności danych
zawartych we wniosku z danymi zawartymi w rejestrach urzędnik obowiązany będzie do
wyjaśnienia istniejących rozbieżności na podstawie wszelkich znanych z urzędu danych.
Ad 3. Zgodnie z projektem do wniosku o wydanie dowodu osobistego będzie trzeba załączyć
kolorową fotografię osoby, której wniosek dotyczy, o wymiarach 35 x 45 mm; wykonaną nie
wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, chyba że w ciągu tego okresu
w wizerunku osoby fotografowanej nastąpiły zmiany, w wyniku których mogą się pojawić
uzasadnione wątpliwości co do tożsamości tej osoby, wykonaną na jednolitym jasnym tle,
mającą dobrą ostrość oraz pokazującą wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej
części barków tak, aby twarz zajmowała 70-80 % fotografii; fotografia będzie musiała
przedstawiać osobę patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami,
z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
18
Ad 4. Odbiór dowodu osobistego będzie potwierdzany przez osobę odbierającą dokument
własnoręcznym czytelnym podpisem na formularzu potwierdzenia odbioru dowodu
Rozporządzenie określi wzór formularza potwierdzenia odbioru dowodu osobistego.
Formularz odbioru dowodu osobistego będzie stanowił wydruk z systemu informatycznego
obsługującego Rejestr Dowodów Osobistych.
Ad 5. Osoba, która utraciła dowód osobisty lub której dowód osobisty uległ uszkodzeniu,
będzie osobiście zgłaszać ten fakt do organu dowolnej gminy lub do konsulatu
Rzeczypospolitej Polskiej. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w
konsulacie będzie można dokonać w szczególności przy użyciu poczty, telefaksu lub drogą
elektroniczną. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego osoby nie posiadającej
pełnej zdolności do czynności prawnych będzie dokonywać odpowiednio: rodzic, opiekun
prawny lub kurator. Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załączać się będzie
uszkodzony dokument. Wzór formularza zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu
osobistego zostanie określony w rozporządzeniu. Osobie, która, zgłosiła utratę lub
uszkodzenie dowodu osobistego wydawane będzie zaświadczenie o utracie dowodu
osobistego ważne do momentu odbioru nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż 2
miesiące od dnia dokonania zgłoszenia utraty dowodu osobistego. Osobie, która zgłosiła
utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego w konsulacie, zaświadczenie będzie wydawane na
wniosek.
Ad 6. Projekt przewiduje odmienne od dotychczasowych uregulowania w zakresie terminów
zwracania przez konsulów dowodów osobistych do wystawcy tych dokumentów.
Zaproponowane rozwiązanie wynika ze specyficznego charakteru pracy oraz funkcjonowania
poczty konsularnej uniemożliwiających konsulowi przesłanie do wystawcy dowodu
osobistego w krótkim jednodniowym terminie zwróconego lub przekazanego do placówki
konsularnej dowodu osobistego.
Ad 7. Unieważnienie dowodu osobistego będzie następować przez wprowadzenie do Rejestru
Dowodów Osobistych daty i przyczyny unieważnienia dokumentu. Wprowadzenie do
Rejestru Dowodów Osobistych informacji o terminie unieważnienia dowodu osobistego z
powodu zmiany danych zamieszczanych w dowodzie osobistym będzie następowało za
pośrednictwem rejestru PESEL.
19
Unieważniony dowód osobisty, jeśli będzie dostępny dla urzędnika, będzie dodatkowo
oznaczany poprzez nacięcie dokumentu w połowie jego dłuższego boku na odcinku około 3
cm. Dowód osobisty, który utracił ważność oraz unieważniony dowód osobisty będą
zwracane posiadaczowi lub członkowi najbliższej rodziny posiadacza dowodu osobistego
zgłaszającemu jego zgon.
W projekcie wskazano, że straci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r.
w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania
dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. Nr 47, poz.
384), a projektowane rozporządzenia wejdzie w życie wraz z nową ustawą o dowodach
osobistych, czyli w dniem 1 stycznia 2011 r.
20
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2917 › Pobierz plik