Rządowy projekt ustawy o dowodach osobistych
projekt przewiduje stworzenie warunków prawnych do stosowania wielofunkcyjnego, elektronicznego dokumentu tożsamości dającego gwarancję bezpiecznej identyfikacji osób
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2917
- Data wpłynięcia: 2010-03-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o dowodach osobistych
- data uchwalenia: 2010-08-06
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 167, poz. 1131
2917
Ustawa wejdzie w życie dnia 1 stycznia 2011 r. Jednocześnie traci moc dotychczas
obowiązująca ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z procedurą określoną
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
18
O C E N A S K U T K Ó W R E G U L A C J I
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Biorąc pod uwagę przewidywany zakres regulacji, podmiotami na które będzie
oddziaływała ustawa o dowodach osobistych będą:
1) obywatele polscy zamieszkali w kraju lub za granicą – w zakresie obowiązku lub
uprawnienia do posiadania dowodu osobistego;
2) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji – w zakresie prowadzenia Rejestru
Dowodów Osobistych, udostępniania informacji z tego Rejestru, personalizacji
dowodów osobistych, certyfikacji podpisów osobistych składanych przy pomocy
danych zamieszczonych w dowodzie osobistym w procesie personalizacji,
zwierzchniego nadzoru nad sprawami związanymi z wydawaniem dowodów
osobistych oraz umożliwienia instalacji podpisu kwalifikowanego i innych
funkcjonalności dowodów osobistych;
3) organy gmin – w zakresie wydawania dowodów osobistych, w tym przyjmowania
wniosków o wydanie dowodu osobistego, wydawania decyzji administracyjnych
związanych z wydawaniem dowodów osobistych oraz unieważniania dowodów
osobistych;
4) wojewodowie – w zakresie nadzoru nad organami gmin w zakresie wydawania
dowodów osobistych;
5) konsulowie – w zakresie przyjmowania od obywateli zgłoszeń o utracie i zniszczeniu
dowodu osobistego oraz przekazywania do właściwego, ze względu na wydanie
dowodu osobistego, organu gminy informacji o konieczności unieważnienia dowodu
osobistego.
2. Wpływ ustawy o dowodach osobistych na sektor finansów publicznych
Wpływ projektowanej ustawy na budżet państwa
Budżet projektu pl.ID, obejmujący poza kosztami inwestycyjnymi także koszty
eksploatacji systemu do 2013 r. włącznie, w 85 % finansowany jest ze środków przyznanych
przez Unię Europejską, a w 15 % przez budżet państwa.
Inwestycje związane z wdrożeniem systemu wydawania nowych dowodów osobistych
obciążą w latach 2009 – 2013 budżet państwa łączną kwotą 34 630 350 zł. Jest to 15 %
19
z łącznej kwoty 230 869 000 zł. Koszty te będą pokrywane z budżetu państwa z pozycji:
Część 42 (sprawy wewnętrzne) – Dział 750 (administracja publiczna).
Do 2013 r. włącznie, roczne obciążenie kosztami eksploatacyjnymi budżetu państwa
będzie wynosić w sumie 6 421 300 zł. Na powyższe będzie się składać piętnastoprocentowy
udział państwa w budżecie projektu pl. ID wynoszący 4 161 300 zł oraz koszt utrzymania
centrum wsparcia użytkownika w wysokości 2 260 000 zł.
Od 2014 r. łączne koszty eksploatacji, ponoszone już wyłącznie przez budżet państwa,
będą wynosiły 30 002 000 zł rocznie.
Budżet projektu pl.ID nie przewiduje finansowania kosztów produkcji dowodów.
Ponieważ od dnia 1 stycznia 2010 r., zgodnie z ustawą z dnia 9 stycznia 2009 r. o zmianie
ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. Nr 39, poz. 306), dowody
osobiste będą wydawane nieodpłatnie, koszty te w całości będą finansowane środkami
z budżetu państwa.
Według wstępnych szacunków koszt blankietu dowodu, jego personalizacji oraz
zaimplementowanej części elektronicznej będzie wynosił między 50 a 58 złotych.
Do ustalenie wielkości liczby dowodów osobistych wydawanych po wejściu w życie
nowej ustawy, posłużyły dane o liczbach dowodów osobistych w latach 2007-2008 wydanych
z przyczyn innych niż ustawowy obowiązek wymiany oraz informacje o liczbie dowodów
osobistych, które utracą swoją ważność z powodu upływu terminu w latach 2011-2015.
Liczby wydanych dowodów, z powodów innych niż ustawowy obowiązek wymiany
związany z wprowadzeniem nowego wzoru dowodu osobistego, w latach 2006, 2007, 2008
wynosiły odpowiednio 2 096 522, 2 168 981 i 2 062 307. Liczby te mogą stanowić wartość
referencyjną dla określenia liczby, które będą wydawane po dniu 1 stycznia 2001 r. z innych
przyczyn niż upływ terminu ważności dokumentu (uszkodzenie, utrata, zmiana danych,
wydanie po raz pierwszy).
W latach 2011, 2012, 2013, 2014 i 2015 ze względu na upływ dziesięcioletniego
terminu ważności dowodów osobistych będzie podlegało wymianie odpowiednio 1 594 198,
2 042 500, 2 854 566, 3 944 153 i 4 026 275 dokumentów tożsamości.
Ustalając wartość mediany na 2 096 522 dla liczby dowodów wydawanych w latach
2006 – 2008 oraz 2 854 566 dla liczby dowodów, które w latach 2011 – 2015 będą
wymienione z powodu upływu dziesięcioletniego terminu ważności, przez dodanie obydwu
tych liczb, można oszacować liczbę produkowanych rocznie dowodów na 4 951 088.
20
W związku z powyższym, przyjmując, że koszt produkcji jednego dokumentu będzie
wynosił między 50 zł a 58 zł, można oszacować minimalny roczny koszt produkcji dowodów
osobistych na 247 554 400 zł, a maksymalny na 287 163 104 zł.
Koszty produkcji dowodów osobistych tak jak dotychczas będą pokrywane
z pozycji: Część 42 (sprawy wewnętrzne) – Dział 750 (administracja publiczna) – Rozdział
750 – 70 (Centrum Personalizacji Dokumentów) w ramach wydatków planowanych
w ustawie budżetowej na dany rok.
Koszty
ponoszone
dotychczas
przez
budżet państwa w związku
z eksploatacją systemu wydawania i produkcją dowodów osobistych przedstawiono w tabeli
poniżej.
ROK KOSZT
ZAKUPU
LICZBA
JEDNOSTKO
KOSZT
CAŁKOWITE
DOKUMENTÓW
SPERSONALIZO-
WY KOSZT
EKSPLOATACJ
KOSZTY
WANYCH
PERSONALI-
I
DOKUMENTÓW
ZACJI
2001
30 587 840,00
1 800 370
1,71
3 078 632,7
33 666 472,7
2002
49 685 680,96
2 262 452
2,21
5 000 018,92
54 687 699,82
2003
84 365 578,64
3 978 906
1,4
5 570 468,4
89 936 047,04
2004
112 966 944,32
4 982 791
2,55
12 706 117,1
125 673 061,42
2005
77 204 606, 08
4 579 304
4,99
22 850 727,0
100 053 335,07
2006
90 320 777,28
5 434 800
3,26
17 717 448,0
108 038 225,28
2007
178 186 935,08
8 910 478
3,60
32 077 720,8
210 264 654,88
2008
68 204 151,12
3 926 232
5,14
20 180 832,5
88 384 983,68
2009
27 738 554,39
1 720 943
11,83
20 358 755,7
48 097 310,09
Ustalając, na podstawie przedstawionych wyżej danych, wartość mediany na
89 936 047 zł można oszacować wielkość dodatkowych kosztów ponoszonych przez budżet
państwa w związku z eksploatacją systemu wydawania i produkcji nowych dowodów
osobistych w latach 2011 – 2013 minimalnie na 164 039 653 zł, a maksymalnie na
203 648 357 zł – rocznie.
Po
uwzględnieniu nakładów inwestycyjnych roczne dodatkowe koszty,
w pierwszych trzech latach funkcjonowania nowego systemu, można oszacować:
1) w 2011 r. – minimalnie na 167 023 603 zł, maksymalnie na 206 632 307 zł;
2) w 2012 r. – minimalnie na 168 661 453 zł, maksymalnie na 208 270 157 zł;
3) w 2013 r. – minimalnie na 166 520 353 zł, maksymalnie na 206 129 057 zł.
Od roku 2014, po przeniesieniu wszystkich kosztów eksploatacji na budżet państwa
i zakończeniu inwestycji, kwoty te odpowiednio mogą wynosić od 187 620 353 zł do
227 229 057 zł – rocznie.
Wpływ projektowanej ustawy na finanse jednostek samorządu terytorialnego
21
W związku z wyposażeniem dowodu osobistego w część elektroniczną nowe przepisy
zwiększą liczbę zadań wykonywanych przez gminy. Jednocześnie rozwiązania przyjęte
w nowej ustawie umożliwią obywatelom zredukowanie liczby wizyt w urzędzie związanych
z wydawaniem dowodu osobistego, a także zapewnią komunikację pomiędzy rejestrami
PESEL i RDO, uwalniając pracowników organów gmin od czasochłonnej weryfikacji danych
w dwóch systemach informatycznych.
To z kolei spowoduje zmniejszenie obciążenia pracą urzędników samorządowych
obsługujących system wydawania dowodów osobistych.
Powyższe zrekompensuje obciążenia wynikające z dodatkowych zadań gmin. Nie
będzie więc konieczności zwiększenia liczby etatów kalkulacyjnych przeznaczonych na
realizację zadań wynikających z ustawy o dowodach osobistych, ani zwiększania związanych
z tym kosztów kancelaryjnych.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, że koszty dzierżawy łączy teletransmisyjnych
zostały już przewidziane w projekcie ustawy o ewidencji ludności, wejście w życie nowej
ustawy o dowodach osobistych, w ostatecznym rozrachunku, powinno być neutralne dla
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
W związku z powyższym, nie przewiduje się zwiększenia dotacji celowych
na pokrycie kosztów wydawania dowodów osobistych, wykonywanego jako zadanie zlecone
z zakresu administracji rządowej, które będą przekazywane gminom, tak jak obecnie.
3. Wpływ ustawy o dowodach osobistych na rynek pracy
Projektowana ustawa powinna wywierać pozytywny wpływ na rynek pracy.
Wdrożenie funkcjonowania podpisu osobistego zniweluje bariery administracyjne, a tym
samym stworzone zostaną warunki dla rozwoju zintegrowanych usług publicznych, według
koncepcji „jednego okienka”. Łatwy i skuteczny dostęp do informacji zawartych
w kluczowych rejestrach państwowych będzie prowadzić w konsekwencji do uproszczenia
procedur związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez przedsiębiorców
(np. przy uzyskiwaniu zaświadczeń urzędowych o niezaleganiu w spłacie zobowiązań wobec
budżetu państwa).
W konsekwencji, wpłynie to pozytywnie na rozwój polskich przedsiębiorstw,
co będzie miało bezpośredni wpływ na liczbę zatrudnianych pracowników. Zredukowanie
obciążeń biurokratycznych, przez elektronizację kontaktów z administracja publiczną, może
22
obowiązująca ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z procedurą określoną
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
18
O C E N A S K U T K Ó W R E G U L A C J I
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Biorąc pod uwagę przewidywany zakres regulacji, podmiotami na które będzie
oddziaływała ustawa o dowodach osobistych będą:
1) obywatele polscy zamieszkali w kraju lub za granicą – w zakresie obowiązku lub
uprawnienia do posiadania dowodu osobistego;
2) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji – w zakresie prowadzenia Rejestru
Dowodów Osobistych, udostępniania informacji z tego Rejestru, personalizacji
dowodów osobistych, certyfikacji podpisów osobistych składanych przy pomocy
danych zamieszczonych w dowodzie osobistym w procesie personalizacji,
zwierzchniego nadzoru nad sprawami związanymi z wydawaniem dowodów
osobistych oraz umożliwienia instalacji podpisu kwalifikowanego i innych
funkcjonalności dowodów osobistych;
3) organy gmin – w zakresie wydawania dowodów osobistych, w tym przyjmowania
wniosków o wydanie dowodu osobistego, wydawania decyzji administracyjnych
związanych z wydawaniem dowodów osobistych oraz unieważniania dowodów
osobistych;
4) wojewodowie – w zakresie nadzoru nad organami gmin w zakresie wydawania
dowodów osobistych;
5) konsulowie – w zakresie przyjmowania od obywateli zgłoszeń o utracie i zniszczeniu
dowodu osobistego oraz przekazywania do właściwego, ze względu na wydanie
dowodu osobistego, organu gminy informacji o konieczności unieważnienia dowodu
osobistego.
2. Wpływ ustawy o dowodach osobistych na sektor finansów publicznych
Wpływ projektowanej ustawy na budżet państwa
Budżet projektu pl.ID, obejmujący poza kosztami inwestycyjnymi także koszty
eksploatacji systemu do 2013 r. włącznie, w 85 % finansowany jest ze środków przyznanych
przez Unię Europejską, a w 15 % przez budżet państwa.
Inwestycje związane z wdrożeniem systemu wydawania nowych dowodów osobistych
obciążą w latach 2009 – 2013 budżet państwa łączną kwotą 34 630 350 zł. Jest to 15 %
19
z łącznej kwoty 230 869 000 zł. Koszty te będą pokrywane z budżetu państwa z pozycji:
Część 42 (sprawy wewnętrzne) – Dział 750 (administracja publiczna).
Do 2013 r. włącznie, roczne obciążenie kosztami eksploatacyjnymi budżetu państwa
będzie wynosić w sumie 6 421 300 zł. Na powyższe będzie się składać piętnastoprocentowy
udział państwa w budżecie projektu pl. ID wynoszący 4 161 300 zł oraz koszt utrzymania
centrum wsparcia użytkownika w wysokości 2 260 000 zł.
Od 2014 r. łączne koszty eksploatacji, ponoszone już wyłącznie przez budżet państwa,
będą wynosiły 30 002 000 zł rocznie.
Budżet projektu pl.ID nie przewiduje finansowania kosztów produkcji dowodów.
Ponieważ od dnia 1 stycznia 2010 r., zgodnie z ustawą z dnia 9 stycznia 2009 r. o zmianie
ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. Nr 39, poz. 306), dowody
osobiste będą wydawane nieodpłatnie, koszty te w całości będą finansowane środkami
z budżetu państwa.
Według wstępnych szacunków koszt blankietu dowodu, jego personalizacji oraz
zaimplementowanej części elektronicznej będzie wynosił między 50 a 58 złotych.
Do ustalenie wielkości liczby dowodów osobistych wydawanych po wejściu w życie
nowej ustawy, posłużyły dane o liczbach dowodów osobistych w latach 2007-2008 wydanych
z przyczyn innych niż ustawowy obowiązek wymiany oraz informacje o liczbie dowodów
osobistych, które utracą swoją ważność z powodu upływu terminu w latach 2011-2015.
Liczby wydanych dowodów, z powodów innych niż ustawowy obowiązek wymiany
związany z wprowadzeniem nowego wzoru dowodu osobistego, w latach 2006, 2007, 2008
wynosiły odpowiednio 2 096 522, 2 168 981 i 2 062 307. Liczby te mogą stanowić wartość
referencyjną dla określenia liczby, które będą wydawane po dniu 1 stycznia 2001 r. z innych
przyczyn niż upływ terminu ważności dokumentu (uszkodzenie, utrata, zmiana danych,
wydanie po raz pierwszy).
W latach 2011, 2012, 2013, 2014 i 2015 ze względu na upływ dziesięcioletniego
terminu ważności dowodów osobistych będzie podlegało wymianie odpowiednio 1 594 198,
2 042 500, 2 854 566, 3 944 153 i 4 026 275 dokumentów tożsamości.
Ustalając wartość mediany na 2 096 522 dla liczby dowodów wydawanych w latach
2006 – 2008 oraz 2 854 566 dla liczby dowodów, które w latach 2011 – 2015 będą
wymienione z powodu upływu dziesięcioletniego terminu ważności, przez dodanie obydwu
tych liczb, można oszacować liczbę produkowanych rocznie dowodów na 4 951 088.
20
W związku z powyższym, przyjmując, że koszt produkcji jednego dokumentu będzie
wynosił między 50 zł a 58 zł, można oszacować minimalny roczny koszt produkcji dowodów
osobistych na 247 554 400 zł, a maksymalny na 287 163 104 zł.
Koszty produkcji dowodów osobistych tak jak dotychczas będą pokrywane
z pozycji: Część 42 (sprawy wewnętrzne) – Dział 750 (administracja publiczna) – Rozdział
750 – 70 (Centrum Personalizacji Dokumentów) w ramach wydatków planowanych
w ustawie budżetowej na dany rok.
Koszty
ponoszone
dotychczas
przez
budżet państwa w związku
z eksploatacją systemu wydawania i produkcją dowodów osobistych przedstawiono w tabeli
poniżej.
ROK KOSZT
ZAKUPU
LICZBA
JEDNOSTKO
KOSZT
CAŁKOWITE
DOKUMENTÓW
SPERSONALIZO-
WY KOSZT
EKSPLOATACJ
KOSZTY
WANYCH
PERSONALI-
I
DOKUMENTÓW
ZACJI
2001
30 587 840,00
1 800 370
1,71
3 078 632,7
33 666 472,7
2002
49 685 680,96
2 262 452
2,21
5 000 018,92
54 687 699,82
2003
84 365 578,64
3 978 906
1,4
5 570 468,4
89 936 047,04
2004
112 966 944,32
4 982 791
2,55
12 706 117,1
125 673 061,42
2005
77 204 606, 08
4 579 304
4,99
22 850 727,0
100 053 335,07
2006
90 320 777,28
5 434 800
3,26
17 717 448,0
108 038 225,28
2007
178 186 935,08
8 910 478
3,60
32 077 720,8
210 264 654,88
2008
68 204 151,12
3 926 232
5,14
20 180 832,5
88 384 983,68
2009
27 738 554,39
1 720 943
11,83
20 358 755,7
48 097 310,09
Ustalając, na podstawie przedstawionych wyżej danych, wartość mediany na
89 936 047 zł można oszacować wielkość dodatkowych kosztów ponoszonych przez budżet
państwa w związku z eksploatacją systemu wydawania i produkcji nowych dowodów
osobistych w latach 2011 – 2013 minimalnie na 164 039 653 zł, a maksymalnie na
203 648 357 zł – rocznie.
Po
uwzględnieniu nakładów inwestycyjnych roczne dodatkowe koszty,
w pierwszych trzech latach funkcjonowania nowego systemu, można oszacować:
1) w 2011 r. – minimalnie na 167 023 603 zł, maksymalnie na 206 632 307 zł;
2) w 2012 r. – minimalnie na 168 661 453 zł, maksymalnie na 208 270 157 zł;
3) w 2013 r. – minimalnie na 166 520 353 zł, maksymalnie na 206 129 057 zł.
Od roku 2014, po przeniesieniu wszystkich kosztów eksploatacji na budżet państwa
i zakończeniu inwestycji, kwoty te odpowiednio mogą wynosić od 187 620 353 zł do
227 229 057 zł – rocznie.
Wpływ projektowanej ustawy na finanse jednostek samorządu terytorialnego
21
W związku z wyposażeniem dowodu osobistego w część elektroniczną nowe przepisy
zwiększą liczbę zadań wykonywanych przez gminy. Jednocześnie rozwiązania przyjęte
w nowej ustawie umożliwią obywatelom zredukowanie liczby wizyt w urzędzie związanych
z wydawaniem dowodu osobistego, a także zapewnią komunikację pomiędzy rejestrami
PESEL i RDO, uwalniając pracowników organów gmin od czasochłonnej weryfikacji danych
w dwóch systemach informatycznych.
To z kolei spowoduje zmniejszenie obciążenia pracą urzędników samorządowych
obsługujących system wydawania dowodów osobistych.
Powyższe zrekompensuje obciążenia wynikające z dodatkowych zadań gmin. Nie
będzie więc konieczności zwiększenia liczby etatów kalkulacyjnych przeznaczonych na
realizację zadań wynikających z ustawy o dowodach osobistych, ani zwiększania związanych
z tym kosztów kancelaryjnych.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, że koszty dzierżawy łączy teletransmisyjnych
zostały już przewidziane w projekcie ustawy o ewidencji ludności, wejście w życie nowej
ustawy o dowodach osobistych, w ostatecznym rozrachunku, powinno być neutralne dla
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
W związku z powyższym, nie przewiduje się zwiększenia dotacji celowych
na pokrycie kosztów wydawania dowodów osobistych, wykonywanego jako zadanie zlecone
z zakresu administracji rządowej, które będą przekazywane gminom, tak jak obecnie.
3. Wpływ ustawy o dowodach osobistych na rynek pracy
Projektowana ustawa powinna wywierać pozytywny wpływ na rynek pracy.
Wdrożenie funkcjonowania podpisu osobistego zniweluje bariery administracyjne, a tym
samym stworzone zostaną warunki dla rozwoju zintegrowanych usług publicznych, według
koncepcji „jednego okienka”. Łatwy i skuteczny dostęp do informacji zawartych
w kluczowych rejestrach państwowych będzie prowadzić w konsekwencji do uproszczenia
procedur związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez przedsiębiorców
(np. przy uzyskiwaniu zaświadczeń urzędowych o niezaleganiu w spłacie zobowiązań wobec
budżetu państwa).
W konsekwencji, wpłynie to pozytywnie na rozwój polskich przedsiębiorstw,
co będzie miało bezpośredni wpływ na liczbę zatrudnianych pracowników. Zredukowanie
obciążeń biurokratycznych, przez elektronizację kontaktów z administracja publiczną, może
22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2917
› Pobierz plik