Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2916
- Data wpłynięcia: 2010-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13
2916
Tabela nr 1
Paliwo Wartość energetyczna*
Olej napędowy 36
MJ/l
Benzyna 32
MJ/l
Gaz ziemny/biogaz
33-38 MJ/Nm3
Skroplony gaz (LPG)
24 MJ/l
Etanol 21
MJ/l
Biodiesel 33
MJ/l
Paliwo emulsyjne
32 MJ/l
Wodór 11
MJ/Nm3
(*)
- MJ – megadżul
- l – litr
- Nm3 – normalny metr szcześcienny
Tabela nr 2**
Dwutlenek węgla Tlenek
azotu Węglowodory
Cząstki stałe
niemetanowe
0,03-0,04 EUR/kg
0,0044 EUR/g
0,001 EUR/g
0,087 EUR/g
(**)
- EUR – euro
- kg – kilogram
- g – gram
Tabela nr 3
Kategoria pojazdu
Przebieg podczas cyklu***
Samochody osobowe (M1)
200 000 km
Lekkie pojazdy ciężarowe (N1)
250 000 km
Pojazdy ciężarowe o dużej ładowności (N2, N3)
1 000 000 km
Autobusy (M2, M3)
800 000 km
(***)
- km – kilometr
4
UZASADNIENIE
Wydanie przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w
art. 91 ust. 8 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r.
Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. Potrzeba wydania rozporządzenia
wynika z konieczności dokonania do dnia 4 grudnia 2010 r. implementacji dyrektywy
2009/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie
promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego
(Dz. Urz. UE L 120 z 15.05.2009, str. 5), zwanej dalej „dyrektywą”.
Projekt rozporządzenia określa inne niż cena obowiązkowe kryteria oceny ofert w
odniesieniu do zamówień publicznych na zakup środków transportu drogowego. Do
przestrzegania określonych w rozporządzeniu kryteriów oceny ofert będą:
1) osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające
osobowości prawnej obowiązane do stosowania ustawy, czyli tzw. zamawiający;
2) podmioty określone w ustawie z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty
budowlane lub usługi;
3) przedsiębiorcy uprawnieni do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie
przewozu osób, którzy zawarli z organizatorem publicznego transportu zbiorowego
umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, czyli tzw.
operatorzy publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu ustawy z dnia 2010 r.
o publicznym transporcie zbiorowym.
Dodatkowymi kryteriami wskazanymi w dyrektywie, które będą musiały uwzględniać
ww. podmioty w specyfikacji istotnych warunków zamówienia są czynnik energetyczny i
oddziaływania na środowisko podczas cyklu użytkowania pojazdu, którymi są co najmniej:
− zużycie energii,
− emisje dwutlenku węgla,
− emisje tlenku węgla, węglowodorów niemetanowych i cząstek stałych.
Dyrektywa umożliwia spełnienie ww. wymogów, stosując jedną z możliwości
określonych w art. 5 ust. 3 dyrektywy. W projektowanym rozporządzeniu postanowiono o
uwzględnienie obydwu możliwości i pozostawieniu decyzji o wyborze tzw. wersji
„progowej” (art. 5 ust. 3 lit. a dyrektywy) lub wersji „porównawczej” (art. 5 ust. 3 lit. b
dyrektywy) ww. podmiotom.
5
Projektowane
rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Projektowane
rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.
6
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy.
Projekt rozporządzenia oddziałuje na:
− jednostki sektora finansów publicznych,
− przedsiębiorców, którzy zawarli z organizatorem publicznego transportu zbiorowego
umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego,
− inne niż wyżej wskazane podmioty, które zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych oraz ustawą z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na
roboty budowlane, zobowiązane są do stosowania przepisów tych ustaw.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany w ramach konsultacji społecznych do:
I. Organizacji
samorządowych:
1. Związku Powiatów Polskich,
2. Związku Miast Polskich,
3. Związku Gmin Wiejskich RP.
4. Związku Województw RP.
II. Izb
gospodarczych:
1. Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej,
2. Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji,
3. Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.
III. Stowarzyszeń:
1. Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
2. Konfederacji Pracodawców Polskich.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie przesłany w ramach konsultacji społecznych do:
- Marszałków województw (wszystkich).
Projekt zostanie opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury.
Projekt zostanie przekazany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
7
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na budżet
państwa bądź jednostek samorządu terytorialnego.
b) rynek pracy
Projekt nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
e) środowisko naturalne
Wejście w życie projektu rozporządzenia wpłynie pozytywnie na środowisko z uwagi na
obowiązek uwzględniania przy zakupie pojazdów transportu drogowego spełniających
określone przez prawo unijne kryteriów, mających na celu promowanie ekologicznie czystych
i energooszczędnych pojazdów.
8
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2916 › Pobierz plik