eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2916
  • Data wpłynięcia: 2010-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
  • data uchwalenia: 2010-12-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13

2916

drugą sobotę czerwca. Zarządcy mogą uzgodnić inne daty; w przypadku
gdy może to naruszyć ruch międzynarodowy, informują o tym organy
krajowe właściwe w sprawie kontroli granicznej i kontroli celnej oraz
Komisję Europejską.”;
6) w art. 33:
a) uchyla się ust. 4a,
b) po ust. 4c dodaje się ust. 4d w brzmieniu:
„4d. Zarządca może stosować minimalną stawkę jednostkową opłaty
podstawowej. Minimalną stawkę stosuje się na jednakowych zasadach
wobec wszystkich przewoźników kolejowych osób za korzystanie z
infrastruktury kolejowej związane z działalnością wykonywaną zgodnie z
umową o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu
zbiorowego, o której mowa w przepisach o publicznym transporcie
zbiorowym.”,
c) uchyla się ust. 5c;
d) po ust. 5c dodaje się ust. 5d w brzmieniu:
„5d. Wzrost stawek jednostkowych opłaty podstawowej dla kolejowych
przewozów osób wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług
w zakresie publicznego transportu zbiorowego, zgodnie z przepisami o
publicznym transporcie zbiorowym, w okresie obowiązywania rozkładu
jazdy pociągów, o którym mowa w art. 30 ust. 5, nie może przekraczać
planowanego poziomu wskaźnika inflacji przyjętego w projekcie ustawy
budżetowej na dany rok.”;
7) uchyla się art. 39-40a.

Art. 70. W ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.) w art. 91 po ust. 7 dodaje się ust.
8 w brzmieniu:
„8. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, inne niż cena
obowiązkowe kryteria oceny ofert w odniesieniu do niektórych rodzajów
zamówień publicznych, kierując się potrzebą wdrożenia przepisów prawa
Unii Europejskiej oraz mając na względzie szczególny charakter lub cel
zamówienia publicznego.”.

Art. 71. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.
56

U. Nr 92, poz. 879, z późn. zm.) w art. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) przewóz regularny – międzynarodowy przewóz regularny w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z
2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.) oraz publiczny transport zbiorowy w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia … o publicznym transporcie zbiorowym
(Dz. U. …);”.

Art. 72. Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o „przewoźniku”, rozumie się
przez to również operatora publicznego transportu zbiorowego.
Art. 73- Art. 73. Podmioty prowadzące działalność w zakresie regularnego przewozu osób Przepisy niezbędne dla funkcjonowania projektowanej
86
w krajowym transporcie drogowym, w kolejowym, innym szynowym, linowym, ustawy po jej wejściu w życie, regulując przede wszystkim
linowo-terenowym, morskim i w żegludze śródlądowej, mogą ją nadal wykonywać wpływ ustawy na stosunki powstałe pod działaniem ustaw
na podstawie posiadanych uprawnień, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia dotychczasowych oraz wskazując termin wejścia w życie
2014 r.
ustawy.

Art. 74. 1. Działalność w zakresie krajowego regularnego przewozu osób może
być podejmowana i wykonywana na podstawie przepisów dotychczasowych,
jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2014 r. w krajowym transporcie
drogowym, w kolejowym, innym szynowym, linowym, linowo-terenowym,
morskim i w żegludze śródlądowej.
2. Zezwolenia na podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie
krajowego regularnego przewozu osób w transporcie drogowym, mogą być
wydawane na okres nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia 2014 r.
3. Organ właściwy w sprawach zezwoleń na wykonywanie krajowych
regularnych przewozów osób w transporcie drogowym w okresie, o którym mowa
w ust. 2, może odmówić wydania nowego zezwolenia, zmiany zezwolenia lub
przedłużenia zezwolenia, jeżeli w uchwalonym planie transportowym na usługę
objętą zezwoleniem podpisana została umowa o świadczenie usług w zakresie
publicznego transportu zbiorowego z operatorem publicznego transportu
zbiorowego.
4. Do umów, na podstawie których może być wykonywana dotychczasowa
działalność w zakresie krajowego regularnego przewozu osób, stosuje się przepisy
art. 8 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.

Art. 75. Postanowienia umów ramowych o świadczenie usług publicznych
57

zawartych na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, obowiązują przez
okres, na który zostały zawarte, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2014 r.

Art. 76. Do dnia 31 grudnia 2014 r. na sfinansowanie utraconych przychodów z
tytułu stosowania ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w transporcie
kolejowym, operatorowi przysługuje rekompensata, o której mowa w art. 51 ust. 1,
w postaci dotacji przedmiotowej z budżetu państwa.

Art. 77. Operator publicznego transportu zbiorowego wykonujący przewozy w
transporcie kolejowym stosuje kasy rejestrujące, o których mowa w art. 52 ust. 1,
od dnia 1 stycznia 2015 r.

Art. 78. Organizator publicznego transportu zbiorowego, w terminie 3 miesięcy od
dnia wejścia w życie ustawy, jest obowiązany wydać zaświadczenie oraz wypis z
zaświadczenia na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego, o ile jest
wymagany, podmiotowi, który zawarł umowę, o której mowa w art. 74 ust. 4 oraz
w art. 75.

Art. 79. Rozkłady jazdy uzgodnione przed dniem wejścia w życie ustawy
zachowują ważność przez okres, którego dotyczą, albo do czasu wprowadzenia w
nich zmian przez przewoźnika.

Art. 80. 1. Rozporządzenie ministra właściwego do spraw transportu określające
pierwszy plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego,
powinno zostać wydane w terminie roku od dnia wejścia w życie ustawy.
2. Pierwsze plany zrównoważonego rozwoju publicznego transportu
zbiorowego, powinny zostać uchwalone przez właściwe:
1) sejmiki województw - w terminie 2 lat,
2) rady powiatów - w terminie 3 lat,
3) rady gmin - w terminie 4 lat
- od dnia wejścia w życie ustawy.
3. W przypadku istniejących w dniu wejścia w życie ustawy związków
powiatów i związków międzygminnych, zgromadzenia tych związków powinny
uchwalić pierwsze plany zrównoważonego rozwoju publicznego transportu
58

zbiorowego odpowiednio w terminach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
4. W przypadku związków powiatów i związków międzygminnych
utworzonych po dniu wejścia w życie ustawy, zgromadzenia tych związków
uchwalą pierwsze plany zrównoważonego rozwoju publicznego transportu
zbiorowego odpowiednio w terminach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, od dnia
utworzenia tych związków.

Art. 81. 1. Przedsiębiorca może dokonać zgłoszenia o zamiarze wykonywania
przewozu w zakresie publicznego transportu zbiorowego do organizatora
publicznego transportu zbiorowego, właściwego w zależności od zasięgu
przewozów, od dnia 1 lipca 2014 r.
2. Potwierdzenie zgłoszenia przewozu wydane na podstawie zgłoszenia, o
którym mowa w ust. 1, uprawnia przedsiębiorcę do wykonywania przewozu w
ramach publicznego transportu zbiorowego na określonej w tym potwierdzeniu
linii komunikacyjnej po dniu 31 grudnia 2014 r.

Art. 82. 1. Pierwsze informacje, o których mowa w art. 43 ustawy, zostaną
przekazane w terminie do dnia 31 marca 2011 r.
2. Pierwsze informacje, o których mowa w art. 44 ust. 1 i 2, zostaną
przekazane w terminie odpowiednio do dnia 31 stycznia 2011 r. i do dnia 31
marca 2011 r.

Art. 83. 1. W terminie do dnia 31 grudnia 2014 r. podmioty prowadzące
działalność w zakresie krajowego regularnego przewozu osób są obowiązane
uwzględniać uprawnienia pasażerów do ulgowych przejazdów środkami
publicznego transportu zbiorowego w transporcie drogowym i kolejowym, zgodnie
z dotychczasowymi przepisami.
2. W terminie, o którym mowa w ust. 1, finansowanie ulgowych przejazdów
środkami publicznego transportu zbiorowego odbywa się na zasadach określonych
w przepisach dotychczasowych.
3. Umowy określające zasady przekazywania przewoźnikom dopłat do
utraconych przychodów z tytułu stosowania ulg ustawowych, zawarte na
podstawie art. 8a ust. 4 pkt 3 ustawy, o której mowa w art. 63, zachowują ważność
przez okres, na który zostały zawarte, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia
2014 r.
59


Art. 84. W terminie do dnia 31 maja 2015 r. minister właściwy do spraw
transportu przekaże Komisji Europejskiej sprawozdanie, o którym mowa w art. 8
ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.

Art. 85. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie:
1) art. 34 ustawy, o której mowa w art. 61, zachowują moc do dnia wejścia w
życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 34 ustawy, o
której mowa w art. 61, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
2) art. 6 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 63, zachowują moc do dnia wejścia
w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 6 ust. 1
ustawy, o której mowa w art. 63, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą
- nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Art. 86. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z
wyjątkiem:
1) art. 23 ust. 3 pkt 17, art. 41 ust. 1 pkt 11 oraz art. 70, które wchodzą w życie
z dniem 4 grudnia 2010 r.;
2) art. 27-32, art. 34-37, art. 63 pkt 8 i 9, art. 68 pkt 1 lit. a, pkt 2-8, pkt 12 lit. a
i pkt 13 lit. a oraz art. 69 pkt 1 lit. b, pkt 6 lit. a i c oraz pkt 7, które wchodzą
w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to
w trybie prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczności
dodania uzasadnienia dla przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał
Trybunał Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność
ograniczenia projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć
charakter wyjątkowy i być opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np.
przepisy proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie
zastosowania takiej normy

02/59rch
60

strony : 1 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 50 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: