Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2916
- Data wpłynięcia: 2010-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13
2916
Druk nr 2916
Warszawa, 24 marca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-5-10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o publicznym transporcie zbiorowym
wraz z projektami aktów wykonawczych.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w tej
sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Infrastruktury.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o publicznym transporcie zbiorowym1)
DZIAŁ I
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Ustawa określa zasady organizacji i funkcjonowania regularnego
przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym realizowanego na terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej oraz w strefie transgranicznej, w transporcie drogowym, kolejo-
wym, innym szynowym, linowym, linowo-terenowym, morskim oraz w żegludze śród-
lądowej.
2. Ustawa określa także zasady finansowania regularnego przewozu
osób w publicznym transporcie zbiorowym, w zakresie przewozów o charakterze uży-
teczności publicznej, realizowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
w transporcie, o którym mowa w ust. 1.
Art. 2. Przepisów ustawy nie stosuje się do regularnego przewozu osób reali-
zowanego w:
1) międzynarodowym transporcie drogowym;
2) międzynarodowym transporcie morskim;
3) międzynarodowej żegludze śródlądowej;
4) celach turystycznych.
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2009/33/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania ekologicznie czystych i ener-
gooszczędnych pojazdów transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 120 z 15.05.2009, str. 5).
Art. 3. 1. Przepisy ustawy stosuje się z uwzględnieniem przepisów:
1) rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 23 pa dziernika 2007 r. dotyczącego usług publicz-
nych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskie-
go oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69
i (EWG) nr 1107/70 (Dz. Urz. UE L 315 z 03.12.2007, str. 1),
zwanego dalej „rozporządzeniem (WE) nr 1370/2007”;
2) rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 23 pa dziernika 2007 r. dotyczącego praw i obo-
wiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz. Urz. UE L 315
z 03.12.2007, str. 14, z pó n. zm.), zwanego dalej „rozporządze-
niem (WE) nr 1371/2007”;
3) rozporządzenia Rady (WE) nr 12/98 z dnia 11 grudnia 1997 r.
ustanawiającego warunki dostępu przewo ników niemających
stałej siedziby w Państwie Członkowskim do transportu drogo-
wego osób w Państwie Członkowskim (Dz. Urz. UE L 4
z 08.01.1998, str. 10, z pó n. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 7, t. 3, str. 10);
4) rozporządzenia Rady (EWG) nr 3577/92 z dnia 7 grudnia 1992 r.
dotyczącego stosowania zasady swobody świadczenia
usług w transporcie morskim w obrębie Państw Członkowskich
(kabotaż morski) (Dz. Urz. WE L 364 z 12.12.1992, str. 7;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 2, str. 10);
5) rozporządzenia Rady (EWG) nr 3921/91 z dnia 16 grudnia
1991 r. ustanawiającego warunki, zgodnie z którymi przewo nicy
niemający stałej siedziby w Państwie Członkowskim mogą doko-
nywać transportu rzeczy lub osób żeglugą śródlądową w Pań-
stwie Członkowskim (Dz. Urz. WE L 373 z 31.12.1991, str. 1;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 345);
6) rozporządzenia Rady (EWG) nr 684/92 z dnia 16 marca 1992 r.
w sprawie wspólnych zasad międzynarodowego przewozu osób
autokarem i autobusem (Dz. Urz. WE L 74 z 20.03.1992, str. 1,
2
z pó n. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6,
t.
1, str. 306), zwanego dalej „rozporządzeniem (EWG)
nr 684/92”;
7) rozporządzenia (WE) nr 1073/2009 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 21 pa dziernika 2009 r. w sprawie wspólnych zasad
dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych
i
autobusowych i zmieniającego rozporządzenie (WE)
nr 561/2006 (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 88).
2. W zakresie regularnego przewozu osób realizowanego w strefie
transgranicznej, przepisy ustawy stosuje się z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia
6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874,
z pó n. zm.2)) oraz rozporządzenia (EWG) nr 684/92 w zakresie międzynarodowego
transportu drogowego.
Art. 4. 1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) dworzec – miejsce przeznaczone do odprawy pasażerów, w któ-
rym znajdują się w szczególności: przystanki komunikacyjne,
punkt sprzedaży biletów oraz punkt informacji dla podróżnych;
2) gminne przewozy pasażerskie – przewóz osób w ramach publicz-
nego transportu zbiorowego wykonywany w granicach admini-
stracyjnych jednej gminy lub gmin sąsiadujących, które zawarły
stosowne porozumienie lub które utworzyły związek między-
gminny;
3) komunikacja miejska – gminne przewozy pasażerskie wykony-
wane w granicach administracyjnych:
a) miasta,
b) obszaru metropolitalnego,
c) miasta i gminy,
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 99, poz. 661,
Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234,
poz. 1574 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817.
3
d) miast albo
e) miast i gmin sąsiadujących
– jeżeli zostało zawarte porozumienie lub został utworzony zwią-
zek międzygminny w celu wspólnej realizacji publicznego trans-
portu zbiorowego;
4) linia komunikacyjna – połączenie komunikacyjne na:
a) sieci dróg publicznych albo
b) liniach kolejowych, innych szynowych, linowych, linowo-
-terenowych, albo
c) akwenach morskich lub wodach śródlądowych
– wraz z oznaczonymi miejscami do wsiadania i wysiadania pasa-
żerów, po których odbywa się publiczny transport zbiorowy;
5) międzynarodowe przewozy pasażerskie – przewóz osób w ramach
publicznego transportu zbiorowego wykonywany z przekrocze-
niem granicy Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem przewo-
zów realizowanych w strefie transgranicznej;
6) międzywojewódzkie przewozy pasażerskie – przewóz osób w ra-
mach publicznego transportu zbiorowego wykonywany z prze-
kroczeniem granicy województwa; inne niż wojewódzkie prze-
wozy pasażerskie;
7) operator publicznego transportu zbiorowego – przedsiębiorca
uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie
przewozu osób, który zawarł z organizatorem publicznego trans-
portu zbiorowego umowę o świadczenie usług w zakresie pu-
blicznego transportu zbiorowego, oraz samorządowy zakład bu-
dżetowy;
8) organizator publicznego transportu zbiorowego – właściwa jed-
nostka samorządu terytorialnego albo minister właściwy do spraw
transportu, zapewniający funkcjonowanie publicznego transportu
zbiorowego na danym obszarze; organizator publicznego trans-
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2916 › Pobierz plik