eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-II

U z a s a d n i e n i e
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
sposobu punktowania naruszeń przepisów ruchu drogowego oraz warunków i trybu
przekazywania informacji o niektórych naruszeniach stanowi realizację delegacji art. 99 ust. 1
ustawy z dnia .................. o kierujących pojazdami.
Przepisy rozporządzenia, wprowadzają w dotychczasowym systemie punktowania
wiele zmian. Zgodnie z nowymi regulacjami ustawy o kierujących pojazdami, ewidencji
punktów nie prowadzi już Policja, tylko Centralna Ewidencja Kierowców. Projekt
rozporządzenia przewiduje zmiany w dotychczasowych zasadach punktowania kierowców
naruszających przepisy ruchu drogowego.
Do takich zmian zaliczyć należy przepis wprowadzony w § 2 ust. 6, według którego
punkty za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, określonego w
załączniku nr 1 kodami A02 (kolizja) oraz A06 (spowodowanie zagrożenia bez kolizji)
przypisywane będą kierowcy tylko wówczas, gdy przyczyną zagrożenia było naruszenie
nieuwzględnione w tabeli albo gdy przypisana mu liczba punktów będzie mniejsza niż 6.
Zmiany – w porównaniu z dotychczasowym systemem – wprowadzono również w
załączniku (tabeli punktów).
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia dotyczyć będą: Centralnej Ewidencji Kierowców,
Policji, straży gminnej (miejskiej), Straży Granicznej, Inspekcji Transportu
Drogowego, Starostów, andarmerii Wojskowej.

2. Konsultacje społeczne
Projekt nie wymaga przeprowadzenia konsultacji społecznych.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia spowoduje skutki finansowe w budżecie z uwagi na
konieczność przygotowania infrastruktury informatyczno – technicznej w Systemie
Informatycznym Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Szacuje się, że
koszty związane z rozbudową SI CEPiK, na potrzeby gromadzenia danych
dotyczących naruszeń przepisów ruchu drogowego oraz przekazywania niektórych
informacji właściwym starostom wyniosą ok. 5 mln zł. Wydatki te zostaną pokryte
ze środków Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz
sytuację i rozwój regionalny.



5-03-dg

12
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia …………….. 2010 r.

w sprawie kursu reedukacyjnego

Na podstawie art. 99 ust. 3 ustawy z dnia ……….. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr
……, poz. ……) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy program kursu reedukacyjnego w zakresie bezpieczeństwa ruchu
drogowego;
2) wysokość opłaty za kurs reedukacyjny.

§ 2. Kurs reedukacyjny, o którym mowa w art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia ….. o kierujących
pojazdami, organizuje się, według programu, który określa załącznik do rozporządzenia.


§ 3. Opłata za kurs reedukacyjny wynosi 150 zł.

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER INFRSTRUKTURY
W porozumieniu:

MINISTER SPRAW WEWN TRZNYCH
I ADMINISTRACJI



1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).


Załącznik do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia …. 2010 r. (poz. ….)



PROGRAM KURSU REEDUKACYJNEGO W ZAKRESIE BEZPIECZE STWA
RUCHU DROGOWEGO

1.
Celem kursu jest uświadomienie skutków naruszania przepisów ruchu drogowego,
zwłaszcza przepisów kształtujących zasady bezpiecznego zachowania się w tym ruchu.
2. Kurs jest przeznaczone dla osób naruszających przepisy ruchu drogowego skierowanych
przez starostę.
4. Szczegółowy program kursu przedstawia poniższa tabela.

Lp. Temat Czas
Metoda
Prowadzący
szkolenie
1
Przyczyny wypadków drogowych na
10x45
Pogadanka,
Właściwy
tle poziomu bezpieczeństwa ruchu
min.
wykład,
specjalista
drogowego w Polsce
pokaz
2
Prawne i społeczne skutki
15X45
Pogadanka,
Właściwy
wypadków drogowych
min.
wykład,
specjalista
pokaz
3
Psychologiczne aspekty zachowania
15x45
Pogadanka,
Psycholog
się kierującego pojazdem w ruchu
min.
wykład,
drogowym
pokaz


2

Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie kursu reedukacyjnego
stanowi wypełnienie upoważnienia określonego w art. 99 ust. 3 ustawy z dnia … o
kierujących pojazdami (Dz. U. Nr …, poz. ...).
Przepisy przedmiotowej ustawy wprowadzają do prawa polskiego regulacje związane
z nadzorem nad kierowcami łamiącymi przepisy ruchu drogowego. Ze względu na
konieczność wykonania delegacji prawnej Minister Infrastruktury określił w niniejszym
rozporządzeniu zasady przeprowadzania kursu reedukacyjnego dla kierowców którzy po raz
pierwszy przekroczyli 24 punkty karne lub w okresie próbnym popełnili dwa wykroczenia w
ruchu drogowym, oraz opłaty pobierane od tych osób przez organizatora kursu. Prezentowane
w niniejszym rozporządzeniu
Projektowane rozporządzenie nie jest objęte przepisami prawa Unii Europejskiej.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony
na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Infrastruktury.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych.




3
Ocena skutków regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje przedmiotowy akt normatywny:
1) osoby, które przekroczyły 24 punkty karne,

2) Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego.


2. Konsultacje społeczne:
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi podmiotami:
-
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Warszawa

-
Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji, Warszawa

-
Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Pasażerskiego Międzynarodowego Transportu

Samochodowego, Warszawa
-
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Warszawie

-
Sekretariat transportowców NSZZ „Solidarność”, Warszawa

-
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego, Ostrowiec w.

-
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, Stobno

-
Polski Związek Motorowy - Zarząd Główny

-
Liga Obrony Kraju

-
Polski Związek Automobilowy

-
Instytut Transportu Samochodowego

-
Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego

-
Polska Federacja Stowarzyszeń Szkół Kierowców

-
Polska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców

-
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców

-
Polskie Stowarzyszenie Motorowe


3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego

Proponowana regulacja nie wpłynie na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Proponowana regulacja nie wpłynie na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.

Proponowana regulacja, a nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.
6-03-dg

4
strony : 1 ... 60 ... 100 ... 109 . [ 110 ] . 111 ... 120 ... 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: