Poselski projekt ustawy o konsultantach krajowych i wojewódzkich w ochronie zdrowia
projekt określa zasady powoływania i odwoływania oraz zadania konsultantów krajowych i wojewódzkich w dziedzinach medycyny, farmacji i innych mających zastosowanie w ochronie zdrowia. Projekt określa też zasady finansowania działalności konsultantów.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 287
- Data wpłynięcia: 2008-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o konsultantach w ochronie zdrowia
- data uchwalenia: 2008-11-06
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 52, poz. 419
287-s
Warszawa, 30 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-68(3)/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
poselskiego projektu ustawy
- o konsultantach krajowych i woje-
wódzkich w ochronie zdrowia (druk nr 287).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Zdrowia
do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
STANOWISKO RZĄDU
WOBEC POSELSKIEGO PROJEKTU USTAWY O KONSULTANTACH
KRAJOWYCH I WOJEWÓDZKICH W OCHRONIE ZDROWIA
(druk sejmowy nr 287)
Przedstawiony do zaopiniowania poselski projekt ustawy o konsultantach krajowych i
wojewódzkich w ochronie zdrowia stanowi część pakietu zmian legislacyjnych, które
zastąpić mają obecnie obowiązującą ustawę z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach
opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn zm.). Z wyżej wskazanej
ustawy wyłączono część regulacji, dotyczącą niezwykle ważnych zadań pełnionych przez
konsultantów krajowych i wojewódzkich w ochronie zdrowia i zamieszczono w
opiniowanym projekcie. Materia projektu ustawy jest dotychczas uregulowana jedynie
częściowo w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej, podczas gdy większość przepisów
dotyczących działalności konsultantów jest przedmiotem rozporządzenia Ministra
Zdrowia z dnia 25 października 2002 r. w sprawie konsultantów krajowych i
wojewódzkich (Dz. U. Nr 188, poz. 1582, z późn. zm.).
Mając na uwadze zasady techniki prawodawczej, uzasadnionym jest, aby zagadnienia
dotyczące powoływania i odwoływania konsultantów, ich uprawnień, obowiązków oraz
zasad wynagradzania, zostały uregulowane na poziomie ustawy.
Projekt ustawy nie zawiera nowych, istotnych rozwiązań merytorycznych w stosunku
do przepisów aktualnie obowiązujących. Jedyną istotną różnicą jest wprowadzenie
delegacji dla Rady Ministrów do określenia, w drodze rozporządzenia, wysokości
maksymalnego wynagrodzenia konsultantów. Aktualnie wysokość maksymalnych stawek
wynagrodzenia konsultantów określa w drodze rozporządzenia Minister Zdrowia.
Wprowadzenie zmiany w tym zakresie jest uzasadnionym tym, że proponowana regulacja
dotyczy nie tylko budżetu Ministra Zdrowia, ale również Ministra Obrony Narodowej
oraz wojewodów.
Nadzór specjalistyczny sprawowany na poziomie krajowym i wojewódzkim przez
odpowiednich konsultantów, ma niezwykle doniosłe znaczenie, m. in. z punktu widzenia
interesu publicznego. Konsultanci są odpowiedzialni za nadzorowanie tak ważnych
dziedzin ochrony zdrowia jak udzielanie świadczeń zdrowotnych, kontrola zakładów
opieki zdrowotnej, kształcenie podyplomowe w zawodach lekarza, lekarza dentysty i w
pozostałych zawodach medycznych, zapewnienie kadr dla systemu ochrony zdrowia oraz
za wiele innych, kluczowych zadań dla tegoż systemu. W związku z tym, kompleksowe
uregulowanie przedmiotowych zagadnień na poziomie ustawy, będzie stanowiło bardzo
ważny element pakietu ustaw reformujących system ochrony zdrowia.
Jednocześnie, Rząd proponuje uwzględnienie w przedmiotowym projekcie kilku
poprawek o charakterze formalno-prawnym. Pierwsza z nich odnosi się do art. 4 ust. 1
projektu i polega na dodaniu po wyrazie „powołać” wyrazów „i odwołać”. Druga z
poprawek dotyczy art. 4 ust. 5. W tym przypadku, po wyrazie „krajowego” proponuje się
dodać wyrazy „lub w przypadku braku akceptacji zgłoszonych kandydatów występuje
ponownie do towarzystwa naukowego o przedstawienie innych kandydatów do pełnienia
funkcji konsultanta krajowego.”. Trzecia poprawka polega na dodaniu w art. 8 ust. 1a w
brzmieniu: „ 1a. Wojewoda powołuje w miejsce dotychczasowego konsultanta nowego
konsultanta wojewódzkiego, także w przypadku zgłoszenia przez ministra właściwego do
spraw zdrowia uzasadnionego merytorycznie wniosku o powołanie nowego konsultanta
wojewódzkiego.” Poprawka czwarta odnosi się do art. 8 ust. 2, gdzie po wyrazach „w ust.
1 pkt 2” proponuje się dodać wyrazy „i ust. 1a”. Poprawka piąta polega na nadaniu w art.
10 pkt 9 następującego brzmienia „9) wydawanie opinii i doradztwo w zakresie zadań
realizowanych przez Centrum Egzaminów Medycznych, Centrum Kształcenia
Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych oraz Centrum Medycznego Kształcenia
Podyplomowego;”. W ramach poprawki szóstej, w art. 10 proponuje się dodać pkt 16 w
brzmieniu: „wnioskowanie do ministra właściwego do spraw zdrowia o powołanie
nowego konsultanta wojewódzkiego.”.
Ponadto, z uwagi na specyfikę zadań państwa związanych z obronnością kraju w czasie
wojny i pokoju, Rząd proponuje wprowadzić możliwość powoływania konsultantów
wojskowej służby zdrowia, którzy dodatkowo wsparliby powoływanych aktualnie
odpowiednich konsultantów krajowych, w realizacji tych zadań. Okoliczność, iż
dodatkowo powoływani konsultanci wojskowej służby zdrowia nie pobieraliby
wynagrodzenia z tytułu realizowanych przez nich zadań, oznaczałaby brak obciążenia dla
budżetu państwa.
W
związku z powyższym, niezależnie od przedstawionych wyżej propozycji
poprawek, Rząd pozytywnie opiniuje poselski projekt ustawy o konsultantach krajowych i
wojewódzkich w ochronie zdrowia (druk sejmowy nr 287).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
287
› Pobierz plik
-
286-287-294-001
› Pobierz plik
-
286-287-294-311-002
› Pobierz plik
-
286-287-294-311-003
› Pobierz plik
-
287-004
› Pobierz plik
-
287-005
› Pobierz plik
-
287-006
› Pobierz plik
-
287-286-311-294-006
› Pobierz plik
-
287-s
› Pobierz plik