Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
projekt przewiduje zmiany w zakresie dotyczącym definicji pojęć ustawowych m. in. roweru, a także zasad ruchu drogowego z udziałem rowerów
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2771
- Data wpłynięcia: 2009-12-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-04-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 530
2771
Druk nr 2771
Warszawa, 15 grudnia 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
-
o zmianie ustawy - Prawo o ruchu
drogowym.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Ewę Wolak.
(-) Andrzej Biernat; (-) Krzysztof Brejza; (-) Roman Brodniak; (-) Beata
Bublewicz; (-) Marek Cebula; (-) Grzegorz Dolniak; (-) Artur Dunin;
(-) Jerzy Feliks Fedorowicz; (-) Tomasz Głogowski; (-) Małgorzata Kidawa-
Błońska;
(-)
Józef Piotr Klim;
(-)
Witold
Kochan;
(-) Domicela
Kopaczewska; (-) Jerzy Kozdroń; (-) Jan Kulas; (-) Jan Kuriata; (-) Tomasz
Lenz; (-) Janusz Mikulicz; (-) Sławomir Neumann; (-) Andrzej Nowakowski;
(-) Danuta Olejniczak; (-) Teresa Piotrowska; (-) Agnieszka Pomaska;
(-) Sławomir Preiss; (-) Ireneusz Raś; (-) Andrzej Ryszka; (-) Jan
Rzymełka; (-) Grzegorz Schetyna; (-) Paweł Suski; (-) Michał Szczerba;
(-) Cezary Tomczyk; (-) Krzysztof Tyszkiewicz; (-) Robert Węgrzyn;
(-) Wojciech Wilk; (-) Radosław Witkowski; (-) Norbert Wojnarowski;
(-) Ewa Wolak; (-) Renata Zaremba.
Projekt
Ustawa z dnia …. …..
o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
Art. 1
W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108,
poz. 908, z późn. zmprowadza się następujące zmiany:
1) art. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) droga dla rowerów – drogę lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów,
oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest
oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za
pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;”;
2) w art. 2 po pkt 5 dodaje się punkty 5a i 5b w brzmieniu:
„5a) pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczoną do ruchu rowerów
w jednym kierunku, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;”
„5b) śluza rowerowa – część jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości
jezdni lub wybranego pasa ruchu przeznaczona do zatrzymania rowerów w
celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa;”;
3) art. 2 pkt 47 otrzymuje brzmienie:
„47) rower - pojazd poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower
może być wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny o znamionowej mocy
ciągłej nie większej niż 250W, zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż
48 V, odłączany automatycznie po przekroczeniu prędkości 25 km/godz.;”;
4) w art. 2 po pkt 47 dodaje się pkt 47a w brzmieniu:
„47a) wózek rowerowy – rower o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczony do
przewozu osób lub rzeczy;”;
5) w art. 16 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7. Na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim, kierujący rowerem, motorowerem lub
1
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925,
Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i
711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99,
poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015,
Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462 i Nr 234, poz. 1573 i 1574 oraz z 2009 r.
Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91, poz. 739, Nr 92, poz. 753 i Nr 97, poz. 802.
motocyklem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia
opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku, z zastrzeżeniem art. 33
ust. 1”;
6) art. 17 pkt 3a otrzymuje brzmienie:
„3a) na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla
rowerzystów lub pas ruchu dla rowerów;”;
7) art. 24 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu przejeżdżać z lewej
strony wyprzedzanego pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 4, 5, 10 i 12.”;
8) art. 24 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Kierującemu pojazdem wyprzedzanym zabrania się w czasie wyprzedzania
i bezpośrednio po nim zwiększania prędkości. Kierujący pojazdem wolnobieżnym,
ciągnikiem rolniczym lub pojazdem bez silnika w razie potrzeby jest obowiązany
zjechać jak najbardziej na prawo w celu ułatwienia wyprzedzania.”;
9) w art. 24 po ust. 11 dodaje się ust. 12 w brzmieniu:
„12. Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower wolno jadące pojazdy z ich
prawej strony.”;
10) w art. 27 po ust. 1 przywraca się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować
szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po
jezdni, pasie ruchu dla rowerów lub drodze dla rowerów stanowiących część drogi,
którą zamierza opuścić.”;
11) art. 33 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kierujący rowerem innym niż wózek rowerowy jest obowiązany korzystać z drogi
dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów i śluzy rowerowej w jezdni, jeśli są one
wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący
rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować
szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.”;
12) art. 33 ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„1a. Kierujący rowerem może zatrzymać się w śluzie rowerowej obok innych
rowerzystów. Jest obowiązany opuścić ją, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania
jazdy w zamierzonym kierunku i zająć miejsce na jezdni zgodnie z art. 33 ust. 1 i 3.”;
13) art. 33 ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) jazdy po jezdni obok innego roweru lub motoroweru, jeśli utrudnia to poruszanie
się innym uczestnikom ruchu a w przypadku wózków rowerowych w każdej sytuacji”;
14) w art. 33 uchyla się ust. 4.
15) art. 33 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest
dozwolone wyjątkowo, gdy:
1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem lub
2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z
prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej
drogi dla rowerów lub
3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg,
silny wiatr, ulewa, gołoledź) z zastrzeżeniem ust. 6”;
16) art. 49 ust. 1 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie rowerowej,
z wyjątkiem rowerów.”;
17) art. 60 ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) używania w pojeździe, z wyjątkiem roweru, opon z umieszczonymi w nich
na trwałe elementami przeciwślizgowymi”.;
18) w art. 63 ust. 3 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) dzieci w przyczepie przystosowanej konstrukcyjnie do przewozu osób,
ciągniętej przez rower”.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Celem niniejszej nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r.
jest dostosowanie przepisów ustawy do wymogów Konwencji o ruchu drogowym,
sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz. U. z 1988 r. nr 5 poz. 40 i 44) oraz jej
zmian z 2006 roku, umożliwienie lepszej organizacji ruchu w celu promocji ruchu
rowerowego oraz poprawa bezpieczeństwa rowerzystów. Proponowane zmiany uwzględniają
także rozwój rynku i technologii. Wszystkie proponowane przepisy są znane i stosowane w
innych krajach, szczególnie tych znanych z wysokiego poziomu bezpieczeństwa ruchu
drogowego.
Znaczna część proponowanych zmian ma charakter porządkowy. Nowe definicje drogi
rowerowej i pasa rowerowego są spójne z postanowieniami Konwencji Wiedeńskiej
i eliminują problemy z oznakowaniem pasów rowerowych. Pojęcie pasa rowerowego,
występujące w niektórych aktach prawnych (rozporządzeniach) nie było nigdzie
zdefiniowane. Wprowadza się pojęcie śluzy rowerowej (która jest rozwiązaniem odmiennym
od pasa rowerowego i drogi rowerowej) wraz z zasadami korzystania z niej. Pozwoli to na
lepszą, bezpieczniejszą i bardziej efektywną organizację ruchu na skrzyżowaniach, zwłaszcza
w miastach.
Nowelizacja eliminuje zasadniczą wadę obecnej ustawy, jaką jest sprzeczność z
postanowieniami Konwencji o ruchu drogowym wynikająca ze skreślenia w 2001 roku art. 27
ust. 2 oraz obecnego brzmienia art. 33 ust. 4 ustawy. Ze względu na konstytucyjne
umocowanie Konwencji, która w sytuacji kolizji z przepisami ustawy ma pierwszeństwo
i którą stosuje się bezpośrednio, ta zmiana ma fundamentalne znaczenie dla poprawy jakości
stanowionego prawa.
Nowelizacja poprawia bezpieczeństwo rowerzystów. Taki cel ma przepis artykułu 16 ust. 7
dopuszczający na skrzyżowaniach wyjątek od ogólnej zasady nakazującej rowerzyście jazdę
możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jazda środkiem pasa ruchu uniemożliwia
niebezpieczne dla rowerzysty wyprzedzanie w obrębie jednego pasa ruchu, spychanie
rowerzysty na inny pas ruchu czy zajeżdżanie drogi na skrzyżowaniu i jednoznacznie określa
odpowiedzialność uczestników ruchu za kolizję. Ta zasada obowiązuje tylko w sytuacji, kiedy
nie ma wyznaczonej drogi rowerowej lub pasa rowerowego a z danego pasa ruchu można
jechać w więcej niż jednym kierunku (na przykład na wprost lub w prawo: wówczas
rowerzysta jadący na wprost nagminnie bywa wyprzedzany przez samochód zamierzający
skręcić w prawo). Ta zasada będzie obowiązywać także na rondach.
Bezpieczeństwo rowerzystów poprawia też zmiana art. 24 ust. 6, który dotychczas nakazywał
rowerzyście (kierującemu pojazdem bez silnika) zjazd na pobocze i zatrzymanie się w celu
umożliwienia wyprzedzania. Zatrzymanie roweru w niektórych sytuacjach może grozić
upadkiem. Przepis w dotychczasowym brzmieniu nie dawał słabszym uczestnikom ruchu
należytej ochrony.
Bezpieczeństwo poprawią również nowe rozwiązania, które zostały określone w nowelizacji
takie jak pas rowerowy czy przede wszystkim śluza rowerowa w jezdni, poprawiająca
wzajemną widoczność na skrzyżowaniach i umożliwiająca m.in. manewr skrętu w lewo bez
kolizji z pojazdami jadącymi na wprost.
Część proponowanych zmian ułatwi też poruszanie się rowerem. Należy do nich
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2771 › Pobierz plik