Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
projekt przewiduje zmiany w zakresie dotyczącym definicji pojęć ustawowych m. in. roweru, a także zasad ruchu drogowego z udziałem rowerów
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2771
- Data wpłynięcia: 2009-12-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-04-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 530
2771
Warszawa, 1 lutego 2010 r.
BAS – WAL – 126/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Ewa Wolak), w wersji uwzględniającej
autopoprawkę
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47
oraz Nr 81, poz. 998) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt
przewiduje
zmianę ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zmianami) w zakresie
dotyczącym definicji pojęć ustawowych, w tym roweru, a także zasad ruchu
drogowego z udziałem rowerów. Projekt, zgodnie z uzasadnieniem, ma
dostosować przepisy ustawy zmienianej do wymogów Konwencji o ruchu
drogowym sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz. U. z 1988 r.
Nr 5, poz. 40).
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw związanych z zasadami ruchu
drogowego. W zakresie dotyczącym definicji wyrażeń ustawowych zmienianych
w projekcie należy zwrócić uwagę na dyrektywę 2002/24/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu-
lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającą dyrektywę Rady
92/61/EWG (Dz. Urz. UE L 124 z 9.5.2002 r. str. 1, ze zmianami; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne: rozdz. 13, t. 29 str. 399; dalej: dyrektywa
2002/24/WE).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Dyrektywa 2002/24/WE zawiera przepisy dotyczące homologacji
niektórych typów pojazdów dopuszczonych do ruchu drogowego. Artykuł 15
ust. 1 dyrektywy wprowadza zasadę, zgodnie z którą państwa członkowskie nie
zabraniają wprowadzania na rynek, sprzedaży, dopuszczania do ruchu lub
używania nowych pojazdów zgodnych z dyrektywą. W artykule 1 ust 1 lit. h
dyrektywy wyłącza się stosowanie przepisów dyrektywy do rowerów ze
wspomaganymi pedałami, wyposażonych w pomocniczy silnik elektryczny o
maksymalnej ciągłej mocy znamionowej równej 0,25 kW, którego moc
wyjściowa zmniejsza się stopniowo i w końcu spada do zera, gdy pojazd
osiągnie prędkość 25 km/h lub wcześniej, jeśli rowerzysta przestanie pedałować.
Proponowana projekcie definicja roweru odpowiada zakresowi art. 1 ust.
1 lit h dyrektywy 2002/24/WE.
W
pozostałym zakresie projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
4.
Konkluzje
Definicja
roweru zaproponowana w projekcie ustawy o zmianie ustawy –
Prawo o ruchu drogowym, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, odpowiada
definicji z art. 1 ust. 1 lit h dyrektywy 2002/24/WE. W pozostałym zakresie
projekt nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 1 lutego 2010 r.
BAS – WAL – 127/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy –
Prawo o ruchu drogowym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ewa
Wolak), w wersji uwzględniającej autopoprawkę, jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu
Projekt
przewiduje
zmianę ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zmianami) w zakresie
dotyczącym definicji pojęć ustawowych, w tym roweru, a także zasad ruchu
drogowego z udziałem rowerów. Projekt, zgodnie z uzasadnieniem, ma
dostosować przepisy ustawy zmienianej do wymogów Konwencji o ruchu
drogowym sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz. U. z 1988 r.
Nr 5, poz. 40).
Zawarta w projekcie definicja roweru odpowiada definicji z art. 1 ust. 1
lit h dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca
2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów
mechanicznych i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. UE L 124 z
9.5.2002 r. str. 1, ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne: rozdz.
13, t. 29 str. 399). W pozostałym zakresie materia projektu nie jest objęta
prawem Unii Europejskiej. Projekt ustawy nie wykonuje prawa Unii
Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, w wersji
uwzględniającej autopoprawkę, nie jest projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Dyrektor
Biura
Analiz
Sejmowych
Michał Królikowski
BAS – WAL – 126/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Ewa Wolak), w wersji uwzględniającej
autopoprawkę
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47
oraz Nr 81, poz. 998) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt
przewiduje
zmianę ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zmianami) w zakresie
dotyczącym definicji pojęć ustawowych, w tym roweru, a także zasad ruchu
drogowego z udziałem rowerów. Projekt, zgodnie z uzasadnieniem, ma
dostosować przepisy ustawy zmienianej do wymogów Konwencji o ruchu
drogowym sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz. U. z 1988 r.
Nr 5, poz. 40).
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw związanych z zasadami ruchu
drogowego. W zakresie dotyczącym definicji wyrażeń ustawowych zmienianych
w projekcie należy zwrócić uwagę na dyrektywę 2002/24/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu-
lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającą dyrektywę Rady
92/61/EWG (Dz. Urz. UE L 124 z 9.5.2002 r. str. 1, ze zmianami; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne: rozdz. 13, t. 29 str. 399; dalej: dyrektywa
2002/24/WE).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Dyrektywa 2002/24/WE zawiera przepisy dotyczące homologacji
niektórych typów pojazdów dopuszczonych do ruchu drogowego. Artykuł 15
ust. 1 dyrektywy wprowadza zasadę, zgodnie z którą państwa członkowskie nie
zabraniają wprowadzania na rynek, sprzedaży, dopuszczania do ruchu lub
używania nowych pojazdów zgodnych z dyrektywą. W artykule 1 ust 1 lit. h
dyrektywy wyłącza się stosowanie przepisów dyrektywy do rowerów ze
wspomaganymi pedałami, wyposażonych w pomocniczy silnik elektryczny o
maksymalnej ciągłej mocy znamionowej równej 0,25 kW, którego moc
wyjściowa zmniejsza się stopniowo i w końcu spada do zera, gdy pojazd
osiągnie prędkość 25 km/h lub wcześniej, jeśli rowerzysta przestanie pedałować.
Proponowana projekcie definicja roweru odpowiada zakresowi art. 1 ust.
1 lit h dyrektywy 2002/24/WE.
W
pozostałym zakresie projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
4.
Konkluzje
Definicja
roweru zaproponowana w projekcie ustawy o zmianie ustawy –
Prawo o ruchu drogowym, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, odpowiada
definicji z art. 1 ust. 1 lit h dyrektywy 2002/24/WE. W pozostałym zakresie
projekt nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 1 lutego 2010 r.
BAS – WAL – 127/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy –
Prawo o ruchu drogowym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ewa
Wolak), w wersji uwzględniającej autopoprawkę, jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu
Projekt
przewiduje
zmianę ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zmianami) w zakresie
dotyczącym definicji pojęć ustawowych, w tym roweru, a także zasad ruchu
drogowego z udziałem rowerów. Projekt, zgodnie z uzasadnieniem, ma
dostosować przepisy ustawy zmienianej do wymogów Konwencji o ruchu
drogowym sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz. U. z 1988 r.
Nr 5, poz. 40).
Zawarta w projekcie definicja roweru odpowiada definicji z art. 1 ust. 1
lit h dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca
2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów
mechanicznych i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. UE L 124 z
9.5.2002 r. str. 1, ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne: rozdz.
13, t. 29 str. 399). W pozostałym zakresie materia projektu nie jest objęta
prawem Unii Europejskiej. Projekt ustawy nie wykonuje prawa Unii
Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, w wersji
uwzględniającej autopoprawkę, nie jest projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Dyrektor
Biura
Analiz
Sejmowych
Michał Królikowski
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2771 › Pobierz plik