Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
projekt przewiduje zmiany w zakresie dotyczącym definicji pojęć ustawowych m. in. roweru, a także zasad ruchu drogowego z udziałem rowerów
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2771
- Data wpłynięcia: 2009-12-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-04-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 530
2771
dopuszczenie wyprzedzania przez rowerzystów wolno jadących pojazdów z ich prawej
strony. Taką możliwość przewidują przepisy ruchu drogowego obowiązujące w wielu
państwach europejskich (m. in. Holandii, Niemiec czy Danii) i promuje rower jako przyjazny
dla środowiska pojazd, dając mu rzeczywistą i umocowaną w prawie przewagę nad
samochodem w warunkach wielkomiejskiego zatłoczenia ulic. Z kolei dopuszczenie jazdy
rowerzystów obok siebie legalizuje treningi kolarzy w peletonie. Dotychczas trenujący na
polskich drogach publicznych jazdę w grupie kolarze musieli łamać przepis art. 33 ust. 3.
Nowelizacja uwzględnia też rozwój rynku. Dopuszcza się przewóz dzieci w powszechnie
dostępnych na rynku przyczepach rowerowych oraz stosowanie w rowerach opon zimowych
z trwale w nich umieszczonymi elementami przeciwślizgowymi. Przyczepki do przewozu
dzieci są bezpieczniejsze niż foteliki mocowane na rowerze, a dostępne na rynku opony
rowerowe z kolcami są bezpieczne dla użytkownika, nie niszczą nawierzchni ze względu na
znikomą masę rowerzysty i mały moment obrotowy kół roweru a w warunkach zimowych
znacznie poprawiają przyczepność.
Zakres przedmiotowych regulacji jest pośrednio objęty prawem Unii Europejskiej. Dyrektywa
2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie
homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych wyłącza z zakresu
swojego obowiązywania pojazdy spełniające warunki, zaproponowane w art. 2 ust. 5 (nowa
definicja roweru obejmująca pojazdy ze wspomagającym napędem elektrycznym o
określonych parametrach). Projektowana ustawa nie jest sprzeczna z prawem Unii
Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana zmiana ustawy - Prawo o ruchu drogowym będzie oddziaływać na uczestników
ruchu drogowego, na podmioty gospodarcze korzystające z rowerów oraz na zarządców dróg,
którzy dostaną nowe narzędzia organizacji ruchu.
2. Konsultacje społeczne
Zmiana ma w dużej mierze charakter porządkujący i dostosowawczy (do Konwencji o ruchu
drogowym, sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r.).
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora finansów publicznych
Nowelizacja ustawy - Prawo o ruchu drogowym nie powoduje skutków finansowych dla
budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Pośrednio natomiast
będzie mieć korzystny wpływ na racjonalizację wydatków na infrastrukturę drogową
przeznaczoną dla rowerzystów i działania inwestycyjne poprawiające bezpieczeństwo ruchu
drogowego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja będzie mieć korzystny wpływ na rynek rowerowy oraz w ograniczonym stopniu na
małe przedsiębiorstwa, które chcą korzystać z wózków rowerowych na potrzeby transportu
osób lub towarów.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie ustawy będzie miało korzystny długofalowy wpływ na rozwój regionów
przez umożliwienie lub ułatwienie rozwoju turystyki rowerowej oraz podniesienie jakości
życia przez tworzenie infrastruktury rowerowej.
Warszawa, 31 grudnia 2009 r.
BAS – WAL – 2681/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Ewa Wolak)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt
przewiduje
zmianę ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zmianami) w zakresie
dotyczącym definicji pojęć ustawowych, w tym roweru, a także zasad ruchu
drogowego z udziałem rowerów. Projekt, zgodnie z uzasadnieniem, ma
dostosować przepisy ustawy zmienianej do wymogów Konwencji o ruchu
drogowym sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz. U. z 1988 r.
Nr 5, poz. 40).
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw związanych z zasadami ruchu
drogowego. W zakresie dotyczącym definicji wyrażeń ustawowych zmienianych
w projekcie należy zwrócić uwagę na dyrektywę 2002/24/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu-
lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającą dyrektywę Rady
92/61/EWG (Dz. Urz. UE L 124 z 9.5.2002 r. str. 1, ze zmianami; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne: rozdz. 13, t. 29 str. 399; dalej: dyrektywa
2002/24/WE).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Dyrektywa 2002/24/WE zawiera przepisy dotyczące homologacji
niektórych typów pojazdów dopuszczonych do ruchu drogowego. Artykuł 15
ust. 1 dyrektywy wprowadza zasadę, zgodnie z którą państwa członkowskie nie
zabraniają wprowadzania na rynek, sprzedaży, dopuszczania do ruchu lub
używania nowych pojazdów zgodnych z dyrektywą. W artykule 1 ust 1 lit. h
dyrektywy wyłącza się stosowanie przepisów dyrektywy do rowerów ze
wspomaganymi pedałami, wyposażonych w pomocniczy silnik elektryczny o
maksymalnej ciągłej mocy znamionowej równej 0,25 kW, którego moc
wyjściowa zmniejsza się stopniowo i w końcu spada do zera, gdy pojazd
osiągnie prędkość 25 km/h lub wcześniej, jeśli rowerzysta przestanie pedałować.
Proponowana w art. 1 pkt 3 projektu definicja roweru nie odpowiada
zakresowi art. 1 ust. 1 lit h dyrektywy 2002/24/WE. Pominięte zostały wymogi
dotyczące stopniowego zmniejszania się mocy wyjściowej silnika elektrycznego
oraz wyłączenia się pomocniczego silnika elektrycznego, jeśli rowerzysta
przestanie pedałować. Jeżeli zatem, zgodnie z oświadczeniem wnioskodawców
zawartym w uzasadnieniu do projektu, definicja roweru ma spełniać warunki
określone w art. 1 ust. 1 lit h dyrektywy 2002/24/WE to musi ona uwzględniać
wszystkie warunki określone w nim. W przeciwnym razie transpozycja tego
przepisu do prawa polskiego będzie niewłaściwa.
W
pozostałym zakresie projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
4.
Konkluzje
Definicja
roweru zaproponowana w projekcie ustawy o zmianie ustawy –
Prawo o ruchu drogowym nie odpowiada definicji z art. 1 ust. 1 lit h dyrektywy
2002/24/WE. W pozostałym zakresie projekt nie jest objęty zakresem prawa
Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska ,ruch drogowy, homologacja
2
Warszawa, 31 grudnia 2009 r.
BAS – WAL – 2682/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy –
Prawo o ruchu drogowym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ewa
Wolak) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu
Projekt
przewiduje
zmianę ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zmianami) w zakresie
dotyczącym definicji pojęć ustawowych, w tym roweru, a także zasad ruchu
drogowego z udziałem rowerów. Projekt, zgodnie z uzasadnieniem, ma
dostosować przepisy ustawy zmienianej do wymogów Konwencji o ruchu
drogowym sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz. U. z 1988 r.
Nr 5, poz. 40).
Zawarta w projekcie definicja roweru nie odpowiada definicji z art. 1 ust.
1 lit h dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18
marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów
mechanicznych i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. UE L 124 z
9.5.2002 r. str. 1, ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne: rozdz.
13, t. 29 str. 399). W pozostałym zakresie materia projektu nie jest objęta
prawem Unii Europejskiej. Projekt ustawy nie wykonuje prawa Unii
Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska ,ruch drogowy, homologacja
strony. Taką możliwość przewidują przepisy ruchu drogowego obowiązujące w wielu
państwach europejskich (m. in. Holandii, Niemiec czy Danii) i promuje rower jako przyjazny
dla środowiska pojazd, dając mu rzeczywistą i umocowaną w prawie przewagę nad
samochodem w warunkach wielkomiejskiego zatłoczenia ulic. Z kolei dopuszczenie jazdy
rowerzystów obok siebie legalizuje treningi kolarzy w peletonie. Dotychczas trenujący na
polskich drogach publicznych jazdę w grupie kolarze musieli łamać przepis art. 33 ust. 3.
Nowelizacja uwzględnia też rozwój rynku. Dopuszcza się przewóz dzieci w powszechnie
dostępnych na rynku przyczepach rowerowych oraz stosowanie w rowerach opon zimowych
z trwale w nich umieszczonymi elementami przeciwślizgowymi. Przyczepki do przewozu
dzieci są bezpieczniejsze niż foteliki mocowane na rowerze, a dostępne na rynku opony
rowerowe z kolcami są bezpieczne dla użytkownika, nie niszczą nawierzchni ze względu na
znikomą masę rowerzysty i mały moment obrotowy kół roweru a w warunkach zimowych
znacznie poprawiają przyczepność.
Zakres przedmiotowych regulacji jest pośrednio objęty prawem Unii Europejskiej. Dyrektywa
2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie
homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych wyłącza z zakresu
swojego obowiązywania pojazdy spełniające warunki, zaproponowane w art. 2 ust. 5 (nowa
definicja roweru obejmująca pojazdy ze wspomagającym napędem elektrycznym o
określonych parametrach). Projektowana ustawa nie jest sprzeczna z prawem Unii
Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana zmiana ustawy - Prawo o ruchu drogowym będzie oddziaływać na uczestników
ruchu drogowego, na podmioty gospodarcze korzystające z rowerów oraz na zarządców dróg,
którzy dostaną nowe narzędzia organizacji ruchu.
2. Konsultacje społeczne
Zmiana ma w dużej mierze charakter porządkujący i dostosowawczy (do Konwencji o ruchu
drogowym, sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r.).
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora finansów publicznych
Nowelizacja ustawy - Prawo o ruchu drogowym nie powoduje skutków finansowych dla
budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Pośrednio natomiast
będzie mieć korzystny wpływ na racjonalizację wydatków na infrastrukturę drogową
przeznaczoną dla rowerzystów i działania inwestycyjne poprawiające bezpieczeństwo ruchu
drogowego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja będzie mieć korzystny wpływ na rynek rowerowy oraz w ograniczonym stopniu na
małe przedsiębiorstwa, które chcą korzystać z wózków rowerowych na potrzeby transportu
osób lub towarów.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie ustawy będzie miało korzystny długofalowy wpływ na rozwój regionów
przez umożliwienie lub ułatwienie rozwoju turystyki rowerowej oraz podniesienie jakości
życia przez tworzenie infrastruktury rowerowej.
Warszawa, 31 grudnia 2009 r.
BAS – WAL – 2681/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Ewa Wolak)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt
przewiduje
zmianę ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zmianami) w zakresie
dotyczącym definicji pojęć ustawowych, w tym roweru, a także zasad ruchu
drogowego z udziałem rowerów. Projekt, zgodnie z uzasadnieniem, ma
dostosować przepisy ustawy zmienianej do wymogów Konwencji o ruchu
drogowym sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz. U. z 1988 r.
Nr 5, poz. 40).
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw związanych z zasadami ruchu
drogowego. W zakresie dotyczącym definicji wyrażeń ustawowych zmienianych
w projekcie należy zwrócić uwagę na dyrektywę 2002/24/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu-
lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającą dyrektywę Rady
92/61/EWG (Dz. Urz. UE L 124 z 9.5.2002 r. str. 1, ze zmianami; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne: rozdz. 13, t. 29 str. 399; dalej: dyrektywa
2002/24/WE).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Dyrektywa 2002/24/WE zawiera przepisy dotyczące homologacji
niektórych typów pojazdów dopuszczonych do ruchu drogowego. Artykuł 15
ust. 1 dyrektywy wprowadza zasadę, zgodnie z którą państwa członkowskie nie
zabraniają wprowadzania na rynek, sprzedaży, dopuszczania do ruchu lub
używania nowych pojazdów zgodnych z dyrektywą. W artykule 1 ust 1 lit. h
dyrektywy wyłącza się stosowanie przepisów dyrektywy do rowerów ze
wspomaganymi pedałami, wyposażonych w pomocniczy silnik elektryczny o
maksymalnej ciągłej mocy znamionowej równej 0,25 kW, którego moc
wyjściowa zmniejsza się stopniowo i w końcu spada do zera, gdy pojazd
osiągnie prędkość 25 km/h lub wcześniej, jeśli rowerzysta przestanie pedałować.
Proponowana w art. 1 pkt 3 projektu definicja roweru nie odpowiada
zakresowi art. 1 ust. 1 lit h dyrektywy 2002/24/WE. Pominięte zostały wymogi
dotyczące stopniowego zmniejszania się mocy wyjściowej silnika elektrycznego
oraz wyłączenia się pomocniczego silnika elektrycznego, jeśli rowerzysta
przestanie pedałować. Jeżeli zatem, zgodnie z oświadczeniem wnioskodawców
zawartym w uzasadnieniu do projektu, definicja roweru ma spełniać warunki
określone w art. 1 ust. 1 lit h dyrektywy 2002/24/WE to musi ona uwzględniać
wszystkie warunki określone w nim. W przeciwnym razie transpozycja tego
przepisu do prawa polskiego będzie niewłaściwa.
W
pozostałym zakresie projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
4.
Konkluzje
Definicja
roweru zaproponowana w projekcie ustawy o zmianie ustawy –
Prawo o ruchu drogowym nie odpowiada definicji z art. 1 ust. 1 lit h dyrektywy
2002/24/WE. W pozostałym zakresie projekt nie jest objęty zakresem prawa
Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska ,ruch drogowy, homologacja
2
Warszawa, 31 grudnia 2009 r.
BAS – WAL – 2682/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy –
Prawo o ruchu drogowym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ewa
Wolak) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu
Projekt
przewiduje
zmianę ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zmianami) w zakresie
dotyczącym definicji pojęć ustawowych, w tym roweru, a także zasad ruchu
drogowego z udziałem rowerów. Projekt, zgodnie z uzasadnieniem, ma
dostosować przepisy ustawy zmienianej do wymogów Konwencji o ruchu
drogowym sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz. U. z 1988 r.
Nr 5, poz. 40).
Zawarta w projekcie definicja roweru nie odpowiada definicji z art. 1 ust.
1 lit h dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18
marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów
mechanicznych i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. UE L 124 z
9.5.2002 r. str. 1, ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne: rozdz.
13, t. 29 str. 399). W pozostałym zakresie materia projektu nie jest objęta
prawem Unii Europejskiej. Projekt ustawy nie wykonuje prawa Unii
Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska ,ruch drogowy, homologacja
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2771 › Pobierz plik