Rządowy projekt ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
projekt dotyczy: wprowadzenia do polskiego prawa postanowienia tzw. dyrektywy usługowej, która znosi bariery w swobodnym przepływie usług między państwami członkowskimi
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2590
- Data wpłynięcia: 2009-12-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 278
2590-cz-1
Informacje udostępniane za pośrednictwem strony internetowej punktu kontaktowego będą
mogły być opracowywane także w innych językach.
– art. 22e nakłada ogólny obowiązek umożliwienia realizacji wszelkich obowiązków
związanych z działalnością gospodarczą za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
– art. 22f zawiera upoważnienie dla Rady Ministrów do wydania rozporządzenia w sprawie
szczegółowych warunków współpracy właściwych organów w zakresie niezbędnym do
realizacji zadań punktu kontaktowego.
Niemniej jednak należy podkreślić, iż punkt kontaktowy jest jedynie pośrednikiem między
przedsiębiorcami a organami właściwymi w sprawach poszczególnych rodzajów
działalności gospodarczej. Dlatego też funkcjonowanie punktu i jakość jego „pracy”
w głównej mierze zależeć będzie od wszystkich kompetentnych organów administracji
publicznej i instytucji oraz informacji, które udostępnią one zainteresowanym.
W kompetencjach Ministra Gospodarki pozostają tylko nieliczne procedury,
których realizacja będzie możliwa za pośrednictwem punktu kontaktowego. Jedną z nich
jest rejestracja działalności gospodarczej przez osobę fizyczną, możliwa w formie
elektronicznej od dnia 31 marca 2009 r. (nowelizacja ustawy – Prawo działalności
gospodarczej dokonana w ramach tzw. II etapu nowelizacji ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej). Na przykładzie tej procedury opisany zostanie sposób działania
punktu kontaktowego:
Rejestracja dokonywana jest w urzędzie gminy właściwej miejscowo. Tam też powinien
trafić wniosek o wpis do ewidencji, będący jednocześnie wnioskiem o wpis do REGON,
NIP i zgłoszenie płatnika ZUS/KRUS. Formularz wniosku (w tym elektroniczny) jest
określony w rozporządzeniu Rady Ministrów. Przedsiębiorca może wypełnić ten formularz
zarówno bezpośrednio na stronie internetowej urzędu właściwej gminy, jak również
na stronie punktu kontaktowego. Jeżeli wniosek ten zostanie wypełniony na stronie
internetowej punktu, zostanie on automatycznie przekazany do właściwej miejscowo
gminy, która będzie zobowiązana go rozpatrzyć zgodnie z właściwymi przepisami. Należy
podkreślić, iż docelowo ewidencje gminne zostaną zastąpione przez Centralną Ewidencję
i Informację o Działalności Gospodarczej.
Należy także podkreślić, iż przed przekazaniem dokumentu elektronicznego przedsiębiorca
znajdzie, za pośrednictwem strony internetowej punktu kontaktowego, szczegółowe
informacje o interesującej go dziedzinie działalności gospodarczej (publikowane przez
44
właściwy organ), takie jak właściwe przepisy prawa, orzeczenia, kontakty do właściwych
organów itp. oraz bardziej szczegółowe instrukcje dalszego postępowania,
11) w art. 47 uchyla się ust. 3 w związku ze zmianami wprowadzonymi art. 75a,
12) nadaje się nowe brzmienie art. 67 ust. 2, w celu dostosowania do zasady dorozumianej
zgody,
13) w art. 75a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadza się zasadę,
zgodnie z którą koncesje, zezwolenia, licencje, zgody, wpisy do rejestru działalności
gospodarczej uprawniają do wykonywania działalności gospodarczej na terenie całego
kraju i przez czas nieokreślony.
Art. 47 wprowadza zmianę w ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia
zwierzęcego (Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127, z późn. zm.).
Po art. 8 dodaje się art. 8a, który wyłącza stosowanie instytucji dorozumianej zgody
w stosunku do wymagań formalnych do podejmowania lub wykonywania działalności
przez podmioty wskazane w ustawie, a także władczych środków administracyjnych
stosowanych w przypadku niespełniania przez wymienione podmioty wymagań do
prowadzonej działalności. Skuteczny nadzór nad podmiotami prowadzącymi działalność
w zakresie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego jest konieczny w celu ochrony
zdrowia publicznego i ochrony konsumentów. Tym samym wprowadzone w ustawie
ograniczenia są uzasadnione nadrzędnym interesem publicznym.
Art. 48 wprowadza zmianę w ustawie z dnia z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U.
Nr 144, poz. 1045, oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97).
Po art. 3 dodaje się art. 3a, który wyłącza stosowanie instytucji dorozumianej zgody
w kwestiach wymagań formalnych do podejmowania i wykonywania działalności przez
podmioty, nad którymi Inspekcja Weterynaryjna sprawuje nadzór, a także władczych
środków administracyjnych stosowanych w przypadku niespełniania przez te podmioty
wymagań do prowadzonej działalności. Wyłączenie to jest uzasadnione nadrzędnym
interesem publicznym, gdyż skuteczny nadzór nad wytwarzaniem i obrotem paszami,
w tym paszami leczniczymi, jest konieczny w celu zagwarantowania ochrony zdrowia
konsumentów i zwierząt.
Rozdział 6
Przepisy dostosowujące, przejściowe i końcowe
45
Art. 49 – przepis przejściowy stanowi, że dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na
podstawie art. 175 ust. 5, art. 181 ust. 4, art. 186 ust. 4 i art. 197 pkt 1 – 6 ustawy, o której
mowa art. 31 zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 175 ust. 5, art. 181 ust. 4, art. 186 ust. 4 i art. 197 pkt 1 – 6
ustawy zmienianej, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą – nie dłużej jednak niż przez
6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 50 – 54 stanowią przepisy przejściowe do wprowadzanych zmian w ustawie z dnia
18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin.
Art. 50 stanowi, że upoważnienia do badań skuteczności działania środka ochrony roślin,
wydane na czas określony do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, stają się
upoważnieniami na czas nieokreślony.
Art. 51 stanowi, że jednostki organizacyjne upoważnione do opracowywania ocen
i raportów dotyczących środków ochrony roślin, wpisuje się z urzędu do rejestru, o którym
mowa w art. 43a ust. 6 projektowanej nowelizacji ustawy o ochronie roślin.
Art. 52 stanowi, że dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 5 ust. 7
pkt 2 – 5 i art. 75 ust. 6 ustawy o ochronie roślin, zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 7 oraz art. 75 ust. 8 tej ustawy,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 18 miesięcy od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 53 stanowi, że jednostki będące przedsiębiorcami, które przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy zostały upoważnione do przeprowadzenia szkoleń w zakresie
integrowanej produkcji lub w zakresie obrotu, konfekcjonowania i stosowania środków
ochrony roślin, wpisuje się z urzędu do rejestru, o którym mowa w art. 75 ust. 1 ustawy
o ochronie roślin. Przepis przejściowy art. 54 jest powtórzeniem normy przepisu art. 53
w odniesieniu do jednostek nie będących przedsiębiorcami.
Art. 55 jest przepisem przejściowym do wprowadzanych zmian w ustawie z dnia
11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach patentowych i stanowi, że spółki prowadzące w dniu
wejścia w życie ustawy kancelarie patentowe, w terminie 5 lat od wejścia w życie niniejszej
ustawy, są zobowiązane dostosować postanowienia swoich umów, składu osobowego
46
i składu osobowego organów do wymogów określonych w art. 5 projektowanej nowelizacji
ustawy o rzecznikach patentowych, tj. tworzenia spółek multidyscyplinarnych.
Art. 56 reguluje sytuację prawną postępowań administracyjnych o udzielenie koncesji,
licencji, zgód oraz wpisów do rejestru działalności regulowanej wydanych na czas
oznaczony na podstawie obecnie obowiązujących przepisów.
Art. 57 określa termin wejścia w życie ustawy. Krótki termin przewidziany na wejście
w życie ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podyktowany
jest koniecznością wdrożenia dyrektywy o usługach w terminie do dnia 28 grudnia 2009 r.
47
48