Rządowy projekt ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
projekt dotyczy: wprowadzenia do polskiego prawa postanowienia tzw. dyrektywy usługowej, która znosi bariery w swobodnym przepływie usług między państwami członkowskimi
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2590
- Data wpłynięcia: 2009-12-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 278
2590-cz-1
6. WPROWADZENIE, EGZEKWOWANIE I MONITORING
Dyrektywa wprowadza nowatorski mechanizm wzajemnej oceny. Państwa członkowskie
pod określonymi warunkami mogą utrzymać pewne wymogi w zakresie istniejących
systemów zezwoleń, wymogów podlegających ocenie oraz swobody świadczenia usług.
Jednakże raporty te będą analizowane przez Komisję Europejską pod względem zgodności
z prawem wspólnotowym. Również państwa członkowskie będą miały prawo przedkładania
uwag do sprawozdań innych państw UE. Dyrektywa zobowiązuje państwa do informowania
KE w sposób ciągły o nowych wprowadzanych wymogach w powyższym zakresie. Komisja
rok od implementacji dyrektywy ma obowiązek przedstawić raport dla Parlamentu
Europejskiego i Rady podsumowujący sprawozdania dot. stosowanych wymogów. W
uzasadnionych przypadkach Komisja przedstawi propozycje dodatkowych inicjatyw w
zakresie świadczenia usług.
Tym samym, pierwszy przegląd stosowania przepisów wdrażających dyrektywę o usługach
powinien zostać w Polsce przeprowadzony rok od wejścia w życie odpowiednich
przepisów, tj. na przełomie 2010 – 2011.
Następnie, co trzy lata będą badane skutki społeczno-gospodarcze wdrożenia dyrektywy w
Polsce, jak również analizować czy przepisy są stosowane prawidłowo. Zaproponowany
harmonogram jest zbieżny z harmonogramem przeglądu dyrektywy realizowanym przez
Komisję Europejską. Przeprowadzanie odpowiednich analiz równolegle na poziomie
krajowym i europejskim umożliwi Polsce aktywny udział w dalszych planowanych pracach
nad dokończeniem budowy rynku wewnętrznego w usługach. Wskazanie Komisji obszarów
wymagających dodatkowej regulacji (w tym usług wyłączonych z dyrektywy czy
rozszerzenie działania art. 16 dyrektywy, rozszerzenie funkcjonalności PPK) poparte
odpowiednimi badaniami z zakresu stosowania dyrektywy w Polsce może przyczynić się do
dalszej liberalizacji rynku usług w Europie.
71
7. PLAN WDROŻENIA
Zgodnie z Harmonogramem przyjętym przez Komitet Europejski Rady Ministrów w dniu
16
listopada 2007r. plan wdrożenia dyrektywy o usługach na rynku wewnętrznym
przedstawia się jak w poniższej tabeli:
Data Dz. Urz. UE
27.12.2006L 376
Numer wspólnotowego aktu prawnego
2006/123/WE 32006L0123
Wspólnotowy akt prawny
dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006
r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym
Termin transpozycji
28.12.2009 r.
Projektowany/projektowane akty prawne
akt transponujący dyrektywę, zmiany w aktach
obowiązujących
Opracowanie OSR i przygotowanie założeń 01.02.2008 r.
do ustawy wdrażającej dyrektywę
Rozpoczęcie konsultacji społecznych
03. 07.2009 r.
Przygotowanie projektów aktów prawnych
01. 2009 r.
Termin przekazania projektów aktów
03. 07. 2009 r.
prawnych do uzgodnień międzyresortowych i
społecznych
Termin przyjęcia projektów aktów przez I połowa listopada 2009 r.
KERM
Termin przyjęcia projektów aktów przez RM I połowa grudnia 2009 r.
12/21rch
72