eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej przez cudzoziemców;- wprowadzenie przepisów dotyczących instytucji zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej;- znowelizowanie przepisów dotyczących gminnych ewidencji działalności gospodarczej poprzez ich likwidację i powołanie Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej, prowadzonej przez ministra właściwego do spraw gospodarki;- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad kontroli przedsiębiorców, sposobuumieszczania informacji w języku polskim o przedsiębiorcy wprowadzającym towar do obrotu na terytorium RP;- zmiany w innych ustawach;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 251
  • Data wpłynięcia: 2007-11-22
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 11 dn. 27-03-2008

251

PROJEKT



ROZPRZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI


z dnia


w sprawie warunków uzyskania dostępu do systemu teleinformatycznego Centralnej
Informacji o Działalności Gospodarczej oraz wysokości opłat pobieranych za wydanie
odpisów, wyciągów oraz udzielenie pisemnych informacji


Na podstawie artykułu 45f ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:


§ 1

Rozporządzenie określa:
1) warunki niezbędne dla uzyskania dostępu w drodze elektronicznej do systemu
teleinformatycznego Centralnej Informacji przez upoważnione organy jednostek
samorządu terytorialnego;
2) wysokość opłat pobieranych za wydanie odpisów, wyciągów oraz pisemnych
informacji wystawionych na podstawie danych zawartych w Centralnej Informacji.

§ 2

Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1) Centralna Informacja – Centralna Informacja o Działalności Gospodarczej
w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;
2) system teleinformatyczny - system teleinformatyczny w rozumieniu art. 2 pkt 3
ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr
144, poz. 1204, z 2004 r. Nr 95, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2007 r. Nr 50,
poz. 331),

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 131, poz. 909).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2777, z 2005 r. Nr 33, poz.
289, Nr 94, poz. 788, Nr 143, poz. 1199, Nr 175, poz. 1460, Nr 177, poz. 1468, Nr 178, poz. 1480, Nr 179, poz.
1485, Nr 180, poz. 1494 i Nr 183, poz. 1538 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 127, Nr 144, poz. 1043 i 1045, Nr 158,
poz. 1121, Nr 171, poz. 1225 i Nr 235, poz. 1699 oraz z 2007 r. Nr 120, poz. 818, Nr 127, poz. 880 i Nr …,
poz. ….

3) autoryzowany dostęp – dostęp do zasobów i usług Centralnej Informacji uzyskany
w wyniku pozytywnego przeprowadzenia procesu uwierzytelnienia i autoryzacji
użytkownika,
4) odpis – odpis, wyciąg lub pisemna informacja wystawiana na podstawie jawnych
danych zawartych w Centralnej Informacji,
5) osoba upoważniona – osoba upoważniona przez właściwy organ jednostki samorządu
terytorialnego do wydawania odpisów z systemu informatycznego Centralnej
Informacji.

§ 3

Warunkiem uzyskania dostępu do systemu teleinformatycznego Centralnej Informacji przez
system teleinformatyczny jednostki samorządu terytorialnego jest:

a) posiadanie stałego dostępu do sieci Internet,
b) zdolność do obsługi protokołów komunikacyjnych i szyfrujących
wykorzystywanych przez system teleinformatyczny Centralnej Informacji
zgodnie z
przepisami o
minimalnych wymaganiach dla systemów
teleinformatycznych wykorzystywanych do realizacji zadań publicznych,
c) możliwość udostępnienia wnioskodawcy odpisu w formie elektronicznej.

§ 4

1. Zainteresowany organ jednostki samorządu terytorialnego przekazuje do Centralnej
Informacji dane osoby upoważnionej przez ten organ do wydawania odpisów z systemu
informatycznego Centralnej Informacji.
2. Centralna Informacja przekazuje osobie upoważnionej niezbędne dane i informacje
konieczne do jej uwierzytelnienia i autoryzacji w systemie teleinformatycznym Centralnej
Informacji.
3. W celu przygotowania aktualnego odpisu osoba upoważniona uzyskuje autoryzowany
dostęp do systemu teleinformatycznego Centralnej Informacji z wykorzystaniem danych
i informacji, o których mowa w ust. 2.
4. Uzyskanie informacji niezbędnych do wydania odpisu następuje po wypełnieniu
i wysłaniu przez osobę upoważnioną formularza elektronicznego udostępnionego
w systemie informatycznym Centralnej Informacji.
5. Aktualny odpis stanowi wydruk informacji przekazanej z systemu informatycznego
Centralnej Informacji, poświadczony przez osobę upoważnioną za zgodność z danymi
utrzymywanymi w tym systemie.
6. Warunki techniczne dostępu do bazy Centralnej Informacji udostępniane są na stronach
podmiotowych Biuletynu Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw
gospodarki.
7. Odpis z Centralnej Informacji może zostać wydany w formie elektronicznej.


§ 5

1. W celu przygotowania danych do udostępnienia Centralna Informacja:

a) zwraca się żądaniem przekazania właściwych danych w formie elektronicznej
do organu ewidencyjnego,
b) przekazanie danych następuje z ujawnieniem czasu przekazania,
c) dokonuje poszukiwania dodatkowych informacji we własnych bazach danych,
d) zestawia łączną informację na podstawie danych uzyskanych w sposób
wskazany w punktach a) i b).

2. Centralna Informacja przekazuje do systemu teleinformatycznego jednostek samorządu
terytorialnego informację przygotowaną do udostępnienia, z wykorzystaniem protokołów
komunikacyjnych i szyfrujących zapewniających bezpieczeństwo komunikacji, zgodnie
z
przepisami o minimalnych wymaganiach dla systemów teleinformatycznych
wykorzystywanych do realizacji zadań publicznych.
3. Informacje udostępniane z systemu teleinformatycznego Centralnej Informacji zostają
opatrzone czasem wystawienia oraz podpisem elektronicznym weryfikowanym przy
pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 6

1. Wysokość opłaty pobieranej za wydanie odpisu w formie pisemnej wynosi 50 zł,
pomnożone przez liczbę żądanych odpisów.
2. Wysokość opłaty pobieranej za wydanie odpisu w formie elektronicznej wynosi 10 zł,
pomnożone przez liczbę żądanych odpisów.

§ 7

Lista jednostek samorządu terytorialnego prowadzących wydawanie odpisów jest
publikowana na stronie internetowej Centralnej Informacji.

§ 8

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2008 r.
MINISTER GOSPODARKI



W POROZUMIENIU



MINISTER WŁA CIWY
DO SPRAW INFORMATYZACJI

UZASADNIENIE



Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie warunków uzyskania dostępu
do systemu teleinformatycznego Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej oraz
wysokości opłat pobieranych za wydanie odpisów stanowi wykonanie upoważnienia
z artykułu 45f pkt 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
(Dz.U. z 2004 r., Nr 173, z późn. zm.).

Projekt rozporządzenia określa warunki niezbędne dla uzyskania dostępu w drodze
elektronicznej do systemu teleinformatycznego Centralnej Informacji przez upoważnione
organy jednostek samorządu terytorialnego oraz wysokość opłat pobieranych za wydanie
odpisów z Centralnej Informacji. W szczególności rozporządzenie reguluje procedurę
autoryzacji dostępu do zasobów CIDG przez uprawnionych pracowników jednostek
samorządu terytorialnego. Dostęp ten służyć będzie wydawaniu odpisów w formie pisemnej
lub elektronicznej. Protokoły bezpieczeństwa transmisji i integralności danych
wykorzystywane w komunikacji z jednostkami samorządu terytorialnego uregulowano
poprzez odesłanie do przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 października 2005
r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, z których
zastosowanie znajdą jednakże jedynie te, które wspierane będą przez elektroniczną platformę
ePUAP.

W związku z przeniesieniem procesu rejestracji przedsiębiorcy z gmin do urzędów
skarbowych przedsiębiorcom i osobom zainteresowanym zapewniona zostanie możliwość
otrzymania odpisów bezpośrednio w gminach. Przewiduje się wydawanie dwóch rodzajów
odpisów w formie pisemnej i elektronicznej. Za wydanie jednego odpisu w postaci
papierowej jednostka samorządu terytorialnego pobierała będzie opłatę w wysokości 50 zł,
a w postaci elektronicznej 10 zł. Wysokość stawek w tym zakresie powinna być jednakowa
w całym kraju oraz służyć pokryciu kosztów samorządu terytorialnego. Wysokość opłat
zostanie uzgodniona w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

W świetle wstępnej oceny projekt przedmiotowego rozporządzenia jest zgodny
z
prawem wspólnotowym. Projekt zostanie przekazany w ramach uzgodnień
międzyresortowych do oceny Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. W ocenie
Ministerstwa Gospodarki projekt podlega notyfikacji. Umożliwienie przedsiębiorcom
i obywatelom korzystania z Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej może spełniać
przesłanki usługi społeczeństwa informacyjnego i w związku z tym podlegać notyfikacji
w ramach Dyrektywy 98/34/WE w sprawie procedury udzielania informacji w sprawie norm
i przepisów technicznych oraz zasad dot. usług społeczeństwa informacyjnego
.

Utworzenie CIDG wymagać będzie budowy systemu (m.in. przeprowadzenie analizy,
przygotowanie projektu, wytworzenie oprogramowania, testy), homologacji oraz zarządzania
projektem (m.in. przygotowanie dokumentacji przetargowej, testy odbioru oraz recenzje).
Całkowite nakłady na realizację ww. projektu wyniosą 31 836 398 zł.
W
związku z przeniesieniem procesu rejestracji przedsiębiorcy z gmin

do urzędów skarbowych komponent gminny zostanie wyeliminowany. Jednak w jego miejsce
zostanie utworzony komponent komunikacyjny zapewniający wymianę danych miedzy CIDG
a sądami, organami koncesyjnymi, rejestrami działalności regulowanej i
organami
licencyjnymi. Nie przewiduje się zmiany wysokości nakładów z tego tytułu.

Zakres projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


07/30zb
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: