eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oswiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oswiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad realizacji przez szkoły programu matury międzynarodowej (program IBO), utworzenia i funkcjonowania ośrodków wsparcia wychowawczego, stopniowej likwidacji trzyletniego liceum profilowanego kształcącego w profilach kształcenia ogólnozawodowego, przesunięcia terminu zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, umożliwienia Centralnej Komisji Egzaminacyjnej inspirowania i prowadzenia badań naukowych i innowacji w dziedzinie oceniania i egzaminowania, określenia przypadków, w jakich można przyjąć osobę, która ukończyła 16 lat do szkoły dla dorosłych, ułatwienia realizacji programów edukacyjnych Unii Europejskiej, możliwości kształcenia uczniów za granicą oraz delegowania nauczycieli za granicę, wspomagania nauczania dzieci pracowników migrujących języka polskiego i innych przedmiotów;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 246
  • Data wpłynięcia: 2007-12-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
  • data uchwalenia: 2008-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 145, poz. 917

246

2) stan zagrożenia przestępczością;
3) potrzebę ochrony porządku publicznego i spokoju.
2. Wprowadzając zakaz, o którym mowa w ust. 1, rada gminy określi:
1) wiek osób małoletnich, które nie mogą przebywać w miejscach publicznych w
porze nocnej bez opieki osoby pełnoletniej;
2) godziny pory nocnej, w których obowiązuje zakaz, o którym mowa w ust. 1;
3) obszar, na którym obowiązuje zakaz, o którym mowa w ust. 1.”...
Art. 5
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123, poz.
779, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 130, poz. 1190) w art. 11 po pkt 7
dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
„7a) podejmowanie działań związanych z informowaniem dyrektorów szkół o
przebywaniu dzieci i młodzieży, których dotyczy obowiązek szkolny, w miejscach
publicznych, w czasie trwania zajęć szkolnych,”.
Art. 6
1. Na rok szkolny 2008/2009 nie prowadzi się rekrutacji kandydatów do klasy
pierwszej liceum profilowanego.
2. Z dniem 1 września 2008 r. likwiduje się klasę pierwszą a w latach następnych
kolejne klasy liceum profilowanego.
3. Uczniowie będący w dniu wejścia w życie ustawy uczniami liceów profilowanych
kończą te szkoły na zasadach obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy.
4. Uczniowie liceum profilowanego, którzy nie ukończą klasy ulegającej likwidacji
i nie uzyskają tym samym promocji do klasy programowo wyższej, mogą
jednorazowo powtórzyć tę klasę i kontynuować naukę w oddziale zbiorczym dla
uczniów niepromowanych.
Art. 7
1. Egzamin umożliwiający uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje
zawodowe, o którym mowa art. 9 ust.1 pkt 3 lit. d i lit. f ustawy wymienionej w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą dotyczy uczniów, którzy w roku szkolnym
2008/2009 rozpoczną naukę w klasie pierwszej odpowiednio w czteroletnim
technikum i trzyletnim technikum uzupełniającym.
2. Do uczniów, którzy rozpoczęli naukę w szkołach, o których mowa w art. 9 ust. 1
pkt 3 lit. d i lit. f ustawy wymienionej w art. 1, stosuje się przepisy
w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie niniejszej ustawy.
Art. 8
1. W terminie do dnia 1 stycznia 2009 r. samorząd województwa utworzy co najmniej
jeden ośrodek wsparcia wychowawczego na terenie województwa.
2. Do dnia 31 grudnia 2010 r. samorząd województwa otrzymuje dotację celową z
budżetu państwa na dofinansowanie prowadzenia ośrodków wsparcia
wychowawczego, oraz na dotowanie ośrodków wsparcia wychowawczego
25
prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu
terytorialnego i osoby fizyczne.
3. W roku 2008 dotacja celowa obejmuje również dofinansowanie kosztów założenia
przez samorząd województwa ośrodka wsparcia wychowawczego, w szczególności
dofinansowanie kosztów adaptacji obiektów i ich doposażenia, w wysokości
określonej odrębnymi przepisami.
4. Do czasu utworzenia przez samorząd województwa publicznego ośrodka wsparcia
wychowawczego, dotacji, o której mowa w art. 80 ust. 3d i art. 90 ust. 3d, samorząd
województwa udziela w kwocie nie niższej kwota przewidziana na wychowanka
młodzieżowego ośrodka wychowawczego w części oświatowej subwencji ogólnej.
Przepis art. 10 stosuje się odpowiednio.
Art. 9
W roku 2008 do udzielania dotacji, o których mowa w art. 80 ust. 2c i art. 90 ust. 1a
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą nie stosuje
się warunku złożenia wniosku do dnia 30 września roku poprzedzającego rok
udzielenia dotacji.
Art. 10
1. Dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie art. 11 ust. 2, art. 22
ust. 1 pkt 3a, art. 22 ust. 2 pkt 2 i pkt 4, art. 22 ust. 2a, art. 35 ust. 6, art. 71 b ust. 6
oraz art. 78 ust. 1 i 2 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do czasu
wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 2, art.
15 ust. 3, art. 22 ust. 1 pkt 3a, art. 22 ust. 2 pkt 2, 4 i 4a, art. 35 ust. 6, art. 71 b ust. 6
oraz art. 78 ust. 1 i 2 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą z zastrzeżeniem art. 12.
2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie art. 49 ust. 3 i art. 85
ustawy, o której mowa w art. 2, zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 49 ust. 3 ustawy i art. 85 ustawy, o której
mowa w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą...
3. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 95c § 1 ustawy,
o której mowa w art. 3, zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 95c § 1 ustawy, o której mowa w art. 3,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą...
Art. 11
1. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane przez ministra właściwego do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy,
o której mowa w art. 1:
1) w zakresie świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych wydawanych
przez szkoły i placówki artystyczne, zachowują moc do czasu wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych przez tego ministra na podstawie art. 11
ust. 2 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą
2) w pozostałym zakresie zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i
wychowania na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą...
26
2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane przez ministra właściwego do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4
ustawy, o której mowa w art. 1:
1) w zakresie dotyczącym przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,
zachowują moc do czadu wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na
podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4a ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejsza ustawą
2) w pozostałym zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych przez ministra właściwego do spraw kultury i
ochrony dziedzictwa narodowego na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy, o
której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejsza ustawą...
Art. 12
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) art. 5 niniejszej ustawy, który wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia
ogłoszenia;
2) art. 2 pkt 4a, art. 5 ust. 6, art. 9c ust. 9-12, art. 22 ust. 2 pkt 13, art. 70c ust. 1-
3 i 5, art. 70d-70g, art. 71 b ust. 6, art. 80 ust. 2c, 3, 3b-3d i ust. 4, art. 84 ust.
2a oraz art. 90 ust. 1a, 3c, 3d i ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą art. 42 ust. 3 w tabeli lp. 6 oraz art. 49
ust. 2 i 3 ustawy, o której mowa w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą oraz art. 3 i 4 niniejszej ustawy, które wchodzą w życie z dniem 1
stycznia 2008 r.;
3) art. 90d ust. 10, art. 90f pkt 1, art. 90g ust. 2 i 2a oraz art. 90n ust. 2 pkt 1
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą które
wchodzą w życie z dniem 1 września 2008 r.;
4) art. 70c ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
27
UZASADNIENIE
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych
ustaw
w znacznej części realizuje przyjęty przez Rząd Pana Premiera Jarosława
Kaczyńskiego program „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”. W dalszej,
szczegółowej części uzasadnienia zostały precyzyjnie wskazane sekwencje realizujące
ten program.
Projekt ustawy przewiduje ponadto likwidację liceów profilowanych, zmianę terminu
zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w technikach i
technikach uzupełniających, zawiera przepisy dotyczące zasad realizowania w polskim
systemie kształcenia programów opracowywanych przez Organizację Matury
Międzynarodowej (IBO), zmiany w zakresie realizowania obowiązku rocznego
przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, zmiany w
sprawach wspomagania nauczania m.in. języka polskiego wśród Polaków i Polonii za
granicą a także nieliczne zmiany o charakterze doprecyzowującym.
1) do art. 1 pkt 1 lit. a i b, pkt 2 lit. c, pkt 5 i 19 (Program IBO)
Projektowane zmiany dotyczą zasad realizowania przez szkoły programu opracowanego
przez Organizację Matury Międzynarodowej (International Baccalaureate
Organization), zwaną dalej „IBO”. IBO jest fundacją z siedzibą w Genewie, działającą
od 1960 roku pod patronatem UNESCO (United Nations Educational, Scientific and
Cultural Organization). IBO powstała na bazie Międzynarodowej Szkoły w Genewie
(International School of Geneva). Inicjatorami idei Programu IBO byli międzynarodowi
eksperci z zakresu edukacji. Fundacja działa zgodnie z przepisami prawa
szwajcarskiego. Zarządzana jest przez Radę Fundacji (Council of Foundation),
składająca się -między innymi - z przedstawicieli rządów różnych państw oraz
przedstawicieli dyrektorów szkół należących do IBO.
IBO opracowała trzy programy adresowane do dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 19
lat, zapewniające wszechstronny rozwój intelektualny, osobowościowy i emocjonalny
uczniów, przygotowujące ich do życia w społeczeństwie, do radzenia sobie w różnych
sytuacjach życiowych oraz do funkcjonowania we współczesnym świecie, zarówno w
obszarze dalszej edukacji, studiów, jak i w poszukiwaniu i wykonywaniu pracy
zawodowej. Programami, o których mowa wyżej, są:
1) The Primary Years Programme (PYP), przeznaczony dla dzieci w wieku od 3 do
12 lat, skierowany na wszechstronny rozwój osobowościowy dziecka,
rozwijanie umiejętności współżycia i współpracy w zespole klasowym, a także
poza nim, na zewnątrz. Program realizowany jest w przedszkolu i w szkole
podstawowej. Program ma charakter metodyczno-wychowawczy; jest to pewien
sposób, określona metoda, realizowania treści programowych ustalonych dla
odpowiedniego etapu kształcenia przez władze oświatowe kraju, w którym dana
szkoła funkcjonuje. IBO nie ustala dla tego programu treści nauczania;


1
2) The Middle Years Programme (MYP), przeznaczony dla uczniów starszych, w
wieku od 11 do 16 lat; realizowany jest głównie w gimnazjum (programy IBO
nie muszą pokrywać się z etapami kształcenia ustalonymi w polskim systemie
edukacyjnym). Program ten również nie zmienia treści programowych
ustalonych przez władze oświatowe kraju, w którym funkcjonuje szkoła,
charakterem zbliżony jest do The Primary Years Programme. Celem programu
jest rozbudzenie i rozwijanie zainteresowań i aspiracji edukacyjnych uczniów,
umiejętności poszukiwania wiedzy, stawiania pytań, formułowania problemów;
3) The Diploma Programme, przeznaczony dla młodzieży w wieku od 16 do 19 lat,
realizowany w Polsce w liceach ogólnokształcących; jest programem
merytorycznym, dwuletnią edukacją pozwalającą rozwinąć zainteresowania na
wysokim poziomie, zakończoną egzaminami, których wyniki honorowane są
przez wszystkie prestiżowe uczelnie świata.
Zainteresowanie programem IBO z roku na rok wzrasta na całym świecie.
Aktualnie program IBO realizowany jest przez ponad 546 000 uczniów w 2 075
szkołach znajdujących się w 125 krajach na wszystkich kontynentach.

Dwuletni program dyplomowy obowiązujący w liceach ogólnokształcących nie stanowi
odwzorowania programu jakiegoś konkretnego kraju - jest wyważonym kompromisem
pomiędzy podejściem wąskospecjalistycznym stosowanym w jednych krajach, a
podejściem bardzo ogólnym, preferowanym w innych. Głównymi celami tego programu
są: wyposażenie uczniów w odpowiednią wiedzę (z zachowaniem właściwych proporcji
między niezbędną ilością informacji a umiejętnością operowania nim i); umożliwienie
uczniom geograficznej i kulturowej mobilności; promowanie wzajemnego zrozumienia
międzynarodowego, bazującego na wspólnych doświadczeniach edukacyjnych.
W Polsce 26 szkół realizuje program The Diploma Programme. Dwie z tych szkół
realizują równocześnie program MYP. Kolejne dwie szkoły czekają na autoryzację
programu PYP. Pierwsze szkoły polskie rozpoczęły realizację programu IBO w 1993
roku, kiedy to Minister Edukacji Narodowej wyraził zgodę na wprowadzenie, na
zasadzie eksperymentu, programu IBO do dwóch polskich szkół publicznych: XXXIII
Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Warszawie oraz III Liceum
Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej w Gdyni. Absolwenci programu IBO
realizowanego w polskich liceach ogólnokształcących plasują się na czołowych
pozycjach światowego rankingu wyników egzaminów kończących program, tzw.
„Matury Międzynarodowej”. Renomowane uczelnie na wszystkich kontynentach chętnie
przyjmują naszych absolwentów stwarzając im dogodne warunki studiowania. Zarówno
powyższe, jak i fakt migracji ludności związany z inwestowaniem w Polsce kapitału
zagranicznego, a także powstawanie instytucji Unii Europejskiej, NATO oraz innych
przedstawicielstw międzynarodowych sprawia, że zapotrzebowanie na taki sposób
kształcenia (kształcenie w języku angielskim, wyniki honorowane na całym świecie)
gwałtownie wzrasta. Wprowadzenie w szkole programu IBO przyczynia się do rozwoju
nie tylko szkoły, ale również całego miasta, gminy, lub regionu.



2
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: