eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Rządowy projekt ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

- wprowadzenie przepisów określających zadania i organizację Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a take zasady umarzania w całości lub w części, rozkładania naraty, odraczania terminu spłat oraz sprzedaży wierzytelności Agencji;- wprowadzenie przepisów stwierdzających utratę mocy dotychczasowej ustawy określającej zadania i organizację Agencji - ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu AgencjiRestrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 223
  • Data wpłynięcia: 2008-02-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
  • data uchwalenia: 2008-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 98, poz. 634

223


13
5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy wpłynie na poprawę sytuacji i rozwój
regionalny. Szczególnie powinno to być odczuwalne na terenach wschodniej
Polski, gdzie wskutek dużego rozdrobnienia gospodarstw rolnych produkcja
rolna jest nieopłacalna, a dochody uzyskiwane przez rolników uniemożli-
wiają zarówno zakup gruntów rolnych na powiększenie gospodarstwa, jak
i jego modernizację. Niektóre gospodarstwa rolne posiadają budynki
gospodarcze w bardzo złym stanie, co przy nasilających się niekorzystnych
zjawiskach atmosferycznych pogarsza ich sytuację. Zwiększenie liczby
zmodernizowanych i nowoczesnych gospodarstw rolnych oraz zakładów
przetwórstwa rolnego na obszarze całej Polski powinno przyczynić się do
rozwoju obszarów wiejskich we wszystkich województwach.
6. Konsultacje społeczne

Projekt ustawy, w ramach konsultacji społecznych, został przesłany m.in.
do: Krajowej Rady Izb Rolniczych, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
NSZZ „Solidarność 80”, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków
Zawodowych, Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych,
Federacji Związków Producentów Rolnych, Federacji Związków
Pracodawców Rolnych, Związku Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona”,
Związku Zawodowego Rolników „Ojczyzna”. W projekcie nie została
uwzględniona uwaga zgłoszona przez Federację Związków
Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych dotycząca zmiany w art. 4
ust. 1 pkt 1, polegająca na ograniczeniu wspierania przez Agencję wyłącznie
towarowych i efektywnych gospodarstw rolnych bez względu na wielkość
i formę własności, ze względu na potrzebę wspierania inwestycji w
gospodarstwach rolnych, które w wyniku ich realizacji staną się
gospodarstwami towarowymi.


12-17-iw
Projekt

ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW

z dnia ........................
w sprawie sprawowania nadzoru nad Agencj Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa w zakresie gospodarki finansowej


Na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy z dnia ............. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa (Dz. U. Nr ....., poz. ......) zarządza się, co następuje:


§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowy zakres, sposób i tryb sprawowania nadzoru nad
Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej „Agencją”, w zakresie
gospodarki finansowej:
1) środkami pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej oraz krajowymi środkami
publicznymi przeznaczonymi na współfinansowanie wydatków realizowanych z tych
funduszy;
2) krajowymi środkami publicznymi przeznaczonymi na funkcjonowanie Agencji
i realizację jej zadań, w tym pomocy krajowej ze środków budżetowych realizowanej
w ramach pomocy publicznej w rolnictwie.


§ 2.

1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, zwany dalej „ministrem”,
w ramach nadzoru nad gospodarowaniem środkami, o których mowa w § 1 pkt 1:
1) sprawdza stan przygotowania Agencji do wydatkowania środków zgodnie
z wymogami określonymi w przepisach Unii Europejskiej;

1
2) monitoruje spełnianie kryteriów akredytacyjnych wynikających z przepisów Unii
Europejskiej;
3) sprawdza prawidłowość wydatkowania tych środków.
2. Czynności związane z nadzorem, o którym mowa w ust. 1, oraz ich zakres, są
wykonywane zgodnie z wymogami i zasadami określonymi w odrębnych przepisach.


§ 3.

1. W ramach nadzoru nad środkami, o których mowa w § 1 pkt 2, minister jest
uprawniony w szczególności do:
1) żądania wyjaśnień i informacji, dotyczących bieżącej działalności Agencji;
2) zlecania Agencji wykonywania zestawień wpływów i wydatków obejmujących
określony okres;
3) żądania informacji o wyjaśnieniach udzielanych przez Agencję organom kontroli
skarbowej;
4) żądania informacji o wyjaśnieniach udzielanych przez Agencję Najwyższej Izbie
Kontroli;
5) żądania informacji o działaniach podjętych w celu eliminacji nieprawidłowości
wskazanych w toku przeprowadzonych w Agencji kontroli;
6) żądania informacji o wykonaniu zaleceń pokontrolnych przez Agencję;
7) żądania informacji o planach zawarcia przez Agencję umów wraz z uzasadnieniem
ich zawarcia oraz procedur w sprawie ich zawierania, dotyczących
funkcjonowania Agencji i zadań z zakresu pomocy krajowej ze środków
budżetowych realizowanej w ramach pomocy publicznej w rolnictwie;
8) żądania okresowych informacji o aktualnym stanie wykonania poszczególnych
pozycji planu finansowego za dany rok obrachunkowy.
2. Minister przedstawiając pisemne żądania, o których mowa w ust. 1, wskazuje termin
ich wykonania.
3. Prezes Agencji jest obowiązany do terminowego przedstawiania odpowiedzi na
żądania, o których mowa w ust. 1.



2
§ 4.

Prezes Agencji jest obowiązany do przekazywania ministrowi:
1) informacji o uchybieniach wskazanych w wynikach audytu wewnętrznego i kontroli
finansowej oraz wyjaśnień dotyczących tych uchybień – w terminie jednego miesiąca
od daty sporządzenia wyników audytu wewnętrznego i kontroli finansowej;
2) informacji o sposobie i skutkach usunięcia uchybień, o których mowa w pkt 1 –
w terminie dwóch miesięcy od dnia przekazania informacji do ministra.


§ 5.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


PREZES RADY MINISTRÓW

3
UZASADNIENIE


Projekt rozporządzenia Rady Ministrów stanowi wykonanie upoważnienia zawartego
w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia ........................ o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa (Dz. U. Nr ..., poz. ...).

Rozporządzenie określa szczegółowy zakres, sposób i tryb sprawowania nadzoru nad
Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie gospodarki finansowej
środkami pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej oraz krajowymi środkami
publicznymi przeznaczonymi na współfinansowanie wydatków realizowanych z tych
funduszy, a także krajowymi środkami publicznymi przeznaczonymi na funkcjonowanie
Agencji i realizację jej zadań, w tym pomocy krajowej ze środków budżetowych
realizowanej w ramach pomocy publicznej w rolnictwie, z uwzględnieniem zapewnienia
prawidłowego i efektywnego wykorzystania środków.

Przepis § 2 dotyczy pełnienia przez Ministra Finansów nadzoru finansowego nad Agencją
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako agencją płatniczą. Sprawdzenie stanu
przygotowania Agencji do pełnienia funkcji agencji płatniczej, monitorowanie spełniania
kryteriów akredytacyjnych oraz prawidłowości gospodarowania powierzonymi Agencji
środkami, dokonywane jest zgodnie z wymogami i zasadami określonymi w odrębnych
przepisach.
Ponadto, proponuje się – w ramach nadzoru finansowego - wprowadzenie do treści
rozporządzenia wykazu czynności, których może żądać Minister Finansów. Między
innymi są to:
- udzielanie wyjaśnień, dotyczących bieżącej działalności,
- wykonywanie zestawień wpływów i wydatków,
- udzielanie informacji o wyjaśnieniach składanych przez Agencję organom kontroli
skarbowej i Najwyższej Izbie Kontroli,
- udzielanie informacji o działaniach podjętych w celu eliminacji nieprawidłowości
i informowanie o wykonaniu zaleceń pokontrolnych,
- udzielanie informacji o planach zawarcia przez Agencję umów wraz z uzasadnieniem
ich zawarcia oraz procedurach w sprawie ich zawierania, dotyczących funkcjonowania
Agencji i zadań z zakresu pomocy krajowej ze środków budżetowych realizowanej
w ramach pomocy publicznej w rolnictwie,
- udzielanie informacji o aktualnym stanie wykonania planu finansowego za dany rok
obrachunkowy.
Projekt przewiduje również przekazywanie Ministrowi Finansów informacji
o uchybieniach wskazanych w wynikach audytu wewnętrznego i kontroli finansowej oraz
wyjaśnień dotyczących tych uchybień – w terminie jednego miesiąca od daty sporządzenia
wyników audytu wewnętrznego i kontroli finansowej, a także informacji o sposobie
i skutkach usunięcia tych uchybień – w terminie dwóch miesięcy od dnia przekazania
informacji do ministra.

Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597), w związku z tym nie wymaga notyfikacji.


4
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: