eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Rządowy projekt ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

- wprowadzenie przepisów określających zadania i organizację Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a take zasady umarzania w całości lub w części, rozkładania naraty, odraczania terminu spłat oraz sprzedaży wierzytelności Agencji;- wprowadzenie przepisów stwierdzających utratę mocy dotychczasowej ustawy określającej zadania i organizację Agencji - ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu AgencjiRestrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 223
  • Data wpłynięcia: 2008-02-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
  • data uchwalenia: 2008-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 98, poz. 634

223


Uzasadnienie
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu zbycia
akcji w spółkach akcyjnych rolniczych rynków hurtowych Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 31 ust. 2
ustawy z dnia ......o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr ,
poz.).
Budowa rolno-spożywczych rynków hurtowych w Polsce została zainicjowana
w lipcu 1996 roku „Programem organizacji rynków hurtowych i giełd towarowych do
2000 r.” zatwierdzonym przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki ywnościowej 17 lipca
1996 r.. Kontynuacją tego programu był „Rządowy programu budowy i rozwoju
rynków hurtowych i Warszawskiej Giełdy Towarowej - I etap” z 1999 r oraz „Rządowy
program budowy i rozwoju rynków hurtowych - II etap” z 2001 r.
Wsparcie budowy rynków hurtowych, zgodnie z programami odbywało się za
pośrednictwem agencji rządowych, które obejmowały akcje za gotówkę (Agencja
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencja Rynku Rolnego) bądź aport
gruntów (Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa). Akcje należące do AWRSP
(obecnie Agencja Nieruchomości Rolnych) oraz ARR z mocy prawa zostały
przekazane na rzecz Skarbu Państwa.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest akcjonariuszem w 13
rynkach hurtowych. Są to :
1) Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. w Broniszach;
2) Pomorskie Hurtowe Centrum Rolno-Spożywcze S.A. w Gdańsku;
3) Lubelski Rynek Hurtowy S.A. w Elizówce k/ Lublina;
4) Dolnośląskie Centrum Hurtu Rolno-Spożywczego S.A. we Wrocławiu;
5) Łódzki Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. w Ksawerowie (w likwidacji);
6) Podlaskie Centrum Rolno -Towarowe S.A. w Białymstoku;
7) Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy "Giełda Elbląska" S.A. w Elblągu;
8) Rolno-Przemysłowy Rynek Hurtowy "Giełda Hurtowa" S.A. w Legnicy;
9) Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. w Radomiu;
10) Podkarpackie Centrum Hurtu "AGROHURT" S.A. w Rzeszowie;
11) Małopolski Rynek Hurtowy S.A. w Tarnowie;
12) Wałbrzyski Rynek Hurtowy S.A. w Wałbrzychu;

8
13) Zielonogórski Rynek Rolno-Towarowy S.A. w Zielonej Górze.

Ogólne informacje o zbywaniu akcji należących do agencji rządowych określały
poszczególne etapy programów i tak:
W
rządowym programie budowy i rozwoju rynków hurtowych i Warszawskiej
Giełdy Towarowej - I etap przyjętym przez Radę Ministrów 2 marca 1999 r. zapisano:
“Dotychczasowe uczestnictwo kapitałowe w rynkach hurtowych Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Rynku Rolnego, władz lokalnych i
samorządowych oraz samych producentów stanowi zabezpieczenie interesów
producentów. Dalsze wsparcie w ramach programu rządowego będzie
zabezpieczeniem interesów producentów rolnych przy kolejnych emisjach akcji
poszczególnych rynków hurtowych, mających na celu pozyskanie kapitału na ich
dalszą budowę. Po uruchomieniu rynków hurtowych, przy stabilnej pozycji ich
funkcjonowania, akcje należące do agencji rządowych będą sukcesywnie
przekazywane odpłatnie producentom rolnym, grupom producentów rolnych i ich
związkom”.
Załącznik nr 2 do rządowego programu budowy i rozwoju rynków hurtowych-
II etap pt. „Zasady zbycia akcji rynków hurtowych przez agencje rządowe” mówi, iż
akcje będące własnością ARiMR będą w pierwszej kolejności zbywane producentom
rolnym, grupom producentów rolnych i operatorom rynkowym posiadającym akcje
spółek jak również dotychczas nie będących akcjonariuszem spółek.
Zaproponowane w projekcie rozporządzenia rozwiązania stanowią wykonanie
postanowień programów rządowych budowy i rozwoju rynków hurtowych. W
pierwszej kolejności oferta sprzedaży akcji należących do ARiMR zostanie
skierowana do grup producentów rolnych i ich związków utworzonych na podstawie
przepisów z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach
oraz o zmianie innych ustaw. (Dz. U z 2000 r. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), wstępnie
uznanych grup producentów owoców i warzyw, uznanych organizacji producentów i
ich zrzeszeń utworzonych na podstawie ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o
organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu
paszowego (Dz. U. z 2003 r. Nr 223, poz. 2221, z późn. zm.), prowadzących
sprzedaż produktów rolnych na terenie spółki co najmniej jeden rok od dnia
ogłoszenia oferty zbycia akcji lub będących akcjonariuszami spółki, do akcjonariuszy
spółek prowadzących sprzedaż towarów rolnych na terenie rynków hurtowych oraz

9
innych grup i organizacji producentów rolnych. Takie rozwiązanie będzie
gwarantowało, iż nowi posiadacze tych akcji, związani z rynkami hurtowym
miejscami pracy będą należycie dbać o ich rozwój. Dodatkowym zabezpieczeniem
jest propozycja zakazu sprzedaży akcji nabytych na podstawie przepisów
rozporządzenia na rzecz osób, które nie są osobami uprawnionymi do ich nabycia.
Takie rozwiązanie spowoduje, że funkcja dla której zostały utworzone rynki hurtowe
tj. udostępnianie powierzchni handlowej dla osób prowadzących sprzedaż produktów
rolnych, przede wszystkim producentom rolnym i ich zorganizowanym formom,
zostanie zachowana.
W związku z faktem, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie
posiada udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, bezprzedmiotowym
wydaje się wykonywanie upoważnienia ustawowego w zakresie dotyczącym sposobu
zbywania przez tę Agencję udziałów w takich spółkach.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym
nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), projekt rozporządzenia
został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi.












10
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Producenci rolni, grupy producentów rolnych i ich związki utworzone na podstawie
przepisów o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych
ustaw, wstępnie uznane grupy producentów owoców i warzyw, uznane organizacje
producentów i ich zrzeszenia utworzone na podstawie przepisów o organizacji
rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego,
akcjonariusze rynków hurtowych oraz spółki tworzące rynki hurtowe.

2. Wpływ rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
rodki uzyskane ze sprzedaży akcji stanowić będą przychody Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i kwoty te zostaną określone w planie
finansowym Agencji w poszczególnych latach stanowiącym załącznik do ustawy
budżetowej.

3. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na rynek pracy, w
związku z aktywizacją środowiska rolniczego i operatorów prowadzących sprzedaż
produktów rolnych na rynkach hurtowych.

4. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na konkurencyjność
polskiego rolnictwa i handlu hurtowego produktami rolnymi.

5. Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało wpływ na sytuację i rozwój tych
obszarów na których zlokalizowane są rynki hurtowe i na obszar ich oddziaływania.

6. Konsultacje społeczne:
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do zaopiniowania do:
1) Krajowej Rady Izb Rolniczych;

11
2) NSZW RI „Solidarność”;
3) Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
4) Związku Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona”
5) Związku Zawodowego Centrum Narodowe Młodych Rolników;
6) Federacji Związków Producentów Rolnych;
7) Związku Zawodowego Rolników „Ojczyzna”;
8) Stowarzyszenie Polskie Rynki Hurtowe;
9) Polski Związek Ogrodniczy;
10) Związek Sadowników Polskich;
11) Związek Sadowników RP.




12-18-iw

12
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: