Rządowy projekt ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
- wprowadzenie przepisów określających zadania i organizację Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a take zasady umarzania w całości lub w części, rozkładania naraty, odraczania terminu spłat oraz sprzedaży wierzytelności Agencji;- wprowadzenie przepisów stwierdzających utratę mocy dotychczasowej ustawy określającej zadania i organizację Agencji - ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu AgencjiRestrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 223
- Data wpłynięcia: 2008-02-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
- data uchwalenia: 2008-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 98, poz. 634
223
10
3. Prezes Agencji ustala projekt rocznego planu finansowego
Agencji w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi i prze-
kazuje go ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w trybie
określonym w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej.
4. W rocznym planie finansowym Agencji może być utworzona
rezerwa obejmująca środki na pokrycie:
1) nadpłat lub
2) niedoboru środków finansowych wynikającego z niemoż-
ności ich odzyskania
– powstałych przy realizacji płatności do gruntów rolnych,
płatności cukrowej lub programów realizowanych z funduszy
Unii Europejskiej.
5. Koszty działalności Agencji, w tym wynagrodzenia jej pracow-
ników, są pokrywane z przychodów Agencji.
6. Zasady wynagradzania pracowników Agencji są określone
w regulaminie wynagradzania, ustalonym przez Prezesa Agencji za zgodą
ministra właściwego do spraw finansów publicznych i ministra właściwego do
spraw rozwoju wsi. Wysokość wynagrodzenia Prezesa Agencji ustala Prezes
Rady Ministrów, a zastępców Prezesa Agencji i głównego księgowego Agencji
– minister właściwy do spraw rozwoju wsi.
7. Agencja prowadzi rachunkowość zgodnie z odrębnymi przepi-
sami, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
8. Agencja tworzy fundusz statutowy, a inne fundusze może
tworzyć zgodnie z odrębnymi przepisami.
9. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozu-
mieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, w drodze rozporządzenia,
określi szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji, mając na względzie
przepisy o finansach publicznych obowiązujące w tym zakresie.
11
Art. 22. Do zaciągania przez Agencję kredytów długoterminowych lub
emisji obligacji jest wymagana zgoda ministra właściwego do spraw finansów
publicznych.
Art. 23. 1. W przypadku istnienia obowiązku, określonego w przepisach
Unii Europejskiej, ustanowienia zabezpieczenia kwot wynikających z realizacji
mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej albo Wspólnej Polityki Rybackiej
w formie gwarancji, gwarantem może być wyłącznie instytucja finansowa
upoważniona do gwarantowania długu celnego.
2. Do współpracy między instytucjami finansowymi, o których
mowa w ust. 1, a Agencją oraz wzorów formularzy gwarancji w celu za-
bezpieczenia prawidłowej realizacji zadań określonych w ust. 1 stosuje się
odpowiednio przepisy wydane na podstawie art. 19 ust. 2 ustawy z dnia
11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków
rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702).
Art. 24. Prezes Agencji może umarzać, w całości lub w części, rozkładać
na raty lub odraczać termin spłat wierzytelności Agencji przypadających jej
w związku z wykonywaniem przez nią zadań finansowanych wyłącznie
z krajowych środków publicznych, zwanych dalej „wierzytelnościami Agencji”.
Art. 25. 1. Wierzytelność Agencji może być umorzona, jeżeli wystąpi co
najmniej jedna z następujących przesłanek:
1) nie odzyskano jej w wyniku przeprowadzonego postępo-
wania likwidacyjnego albo upadłościowego lub
2) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu
egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów
dochodzenia i egzekucji wierzytelności Agencji lub
postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne, lub
3) nie można ustalić miejsca zamieszkania lub pobytu dłuż-
nika będącego osobą fizyczną albo dłużnik zmarł, nie pozo-
stawiając żadnego majątku lub pozostawił ruchomości nie-
podlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów
albo pozostawił przedmioty codziennego użytku domo-
12
wego, których łączna wartość nie przekracza kwoty sta-
nowiącej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wyna-
grodzenia w roku poprzedzającym umorzenie, ogłasza-
nego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Moni-
tor Polski” do celów naliczania odpisu na zakładowy fun-
dusz świadczeń socjalnych, lub
4) jej egzekucja zagraża egzystencji dłużnika, w przypadku
gdy dłużnik:
a) poniósł szkody spowodowane przez suszę, grad,
deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przy-
mrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie
się ziemi lub lawinę, w rozumieniu przepisów o ubezpie-
czeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich,
z wyłączeniem szkód powstałych w budynkach,
b) stał się niezdolny do pracy w gospodarstwie rolnym, lub
5) dłużnik będący osobą prawną został wykreślony z Kra-
jowego Rejestru Sądowego i jednocześnie nie ma majątku,
z którego można by egzekwować wierzytelność Agencji,
a odpowiedzialność z tytułu wierzytelności Agencji nie
przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie.
2. Umorzenie wierzytelności Agencji, za którą dłużnicy są odpo-
wiedzialni solidarnie, może nastąpić, jeżeli okoliczności uzasadniające umo-
rzenie zachodzą co do wszystkich dłużników.
3. Do umorzenia wierzytelności Agencji, której kwota prze-
kracza 15 000 zł, jest wymagana zgoda ministra właściwego do spraw finansów
publicznych.
4. Umorzenie wierzytelności Agencji następuje na wniosek dłuż-
nika, z tym że w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 5, Prezes Agencji
może umorzyć wierzytelność Agencji bez wniosku dłużnika.
13
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, informacja o umo-
rzeniu wierzytelności Agencji, zawierająca imię, nazwisko i miejsce zamiesz-
kania albo nazwę i siedzibę dłużnika, cel udzielonej pomocy, przesłankę
umorzenia wierzytelności Agencji oraz kwotę umorzenia tej wierzytelności, jest
informacją publiczną w rozumieniu przepisów o dostępie do informacji
publicznej i jest niezwłocznie zamieszczana w Biuletynie Informacji Publicznej.
Art. 26. 1. Wniosek o umorzenie wierzytelności Agencji zawiera w szcze-
gólności:
1) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę,
siedzibę i adres wnioskodawcy;
2) kwotę zadłużenia, z wyodrębnieniem odsetek;
3) podanie przyczyn ubiegania się o umorzenie zadłużenia
w całości lub w części;
4) informację o aktualnej sytuacji majątkowej dłużnika;
5) informację, czy wnioskodawcy już umarzano lub roz-
kładano na raty wierzytelność Agencji, lub odraczano
termin spłaty wierzytelności Agencji.
2. Wniosek o umorzenie wierzytelności Agencji w części zawiera
ponadto:
1) proponowane terminy i kwoty spłaty zadłużenia;
2) wskazanie źródeł pokrycia spłaty zadłużenia w terminach,
o których mowa w pkt 1.
3. Do wniosku o umorzenie wierzytelności Agencji wniosko-
dawca dołącza dokumenty potwierdzające lub uzasadniające okoliczności,
o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1, 2 i 4.
4. W przypadku, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 lit. a,
dłużnik składa wniosek o umorzenie wierzytelności Agencji za pośrednictwem
wojewody właściwego ze względu na miejsce powstania szkody, który
potwierdza wysokość i zakres szkód poniesionych przez dłużnika, osza-
cowanych przez komisję, o której mowa w art. 4 ust. 6. Wojewoda przesyła
14
Prezesowi Agencji wniosek dłużnika wraz z protokołem określającym wysokość
i zakres oszacowanych szkód, sporządzonym przez tę komisję.
5. W przypadku, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 lit. b,
dłużnik do wniosku o umorzenie wierzytelności Agencji dołącza, potwierdzające
niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym:
1) prawomocne orzeczenie lekarza rzeczoznawcy Kasy
Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego lub orzeczenie
komisji lekarskiej tej Kasy o trwałej lub okresowej
całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia
20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników
(Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25, z późn. zm.4)), albo
2) orzeczenie lekarza orzecznika, od którego nie wniesiono
sprzeciwu lub co do którego nie zgłoszono zarzutu wadli-
wości, albo orzeczenie komisji lekarskiej o całkowitej
niezdolności do pracy, wydane na podstawie przepisów
ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r.
Nr 39, poz. 353, z późn. zm.5)).
6. Jeżeli do złożonego wniosku o umorzenie wierzytelności
Agencji nie dołączono wszystkich wymaganych dokumentów, Prezes Agencji
zwraca się do wnioskodawcy o ich uzupełnienie w terminie 14 dni.
7. Jeżeli wnioskodawca nie złoży w terminie, o którym mowa
w ust. 6, brakujących dokumentów, wniosek o umorzenie wierzytelności
Agencji nie podlega rozpatrzeniu i jest zwracany wnioskodawcy.
Art. 27. 1. Wierzytelność Agencji może być rozłożona na raty lub termin
spłaty wierzytelności Agencji może być odroczony, jeżeli jest to uzasadnione
względami społecznymi lub gospodarczymi.
2. Rozłożenie na raty wierzytelności Agencji lub odroczenie ter-
minu spłaty wierzytelności Agencji następuje na wniosek dłużnika.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 223 › Pobierz plik