eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


30



4)
zbycia albo wydzierżawienia przedsiębiorstwa lub jego
zorganizowanej części oraz ustanowienia na nich ograniczonego
prawa rzeczowego.
3. Zarząd spółki niezwłocznie powiadamia ministra właściwego do spraw
transportu o dokonaniu czynności prawnej, o której mowa w ust. 1 lub
2, nie pó niej jednak niż w terminie 3 dni roboczych od dokonania tej
czynności.
4. Minister właściwy do spraw transportu wyraża sprzeciw w terminie
14 dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa
w ust. 3, jednak nie pó niej niż w terminie 21 dni roboczych od
dokonania czynności prawnej, o której mowa w ust. 1 lub 2, jeżeli
czynność ta narusza bezpieczeństwo publiczne lub porządek publiczny,
w tym zagraża bezpiecznej i ciągłej komunikacji lotniczej.
5. Skutki czynności prawnej, o której mowa w ust. 1 lub 2, ulegają
zawieszeniu:
1) na czas przysługujący ministrowi właściwemu do spraw transportu
na wyrażenie sprzeciwu;
2) w razie złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy lub
zaskarżenia ostatecznej decyzji ministra właściwego do spraw
transportu na drodze sądowej – do chwili zmiany decyzji, jej
uchylenia albo stwierdzenia nieważności.
6. W przypadku złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy termin
do załatwienia sprawy wynosi 14 dni roboczych od dnia otrzymania
wniosku, zaś w przypadku zaskarżenia ostatecznej decyzji ministra
właściwego do spraw transportu sąd wyznacza rozprawę w terminie
14 dni od dnia wniesienia skargi przez stronę.
7.

Ostateczna decyzja ministra właściwego do spraw transportu,

w stosunku do której nie złożono wniosku o ponowne rozpatrzenie
sprawy, której nie zaskarżono lub której nie uchylono, skutkuje
nieważnością czynności prawnej od chwili jej dokonania. Dokonana
czynność prawna, o której mowa w ust. 1 lub 2, o której zarząd spółki
nie powiadomił w terminie określonym w ust. 3, jest nieważna.



31



8. W przypadku rzeczywistej zmiany przez spółkę wykonywanego
przedmiotu jej działalności, a także wydania uchwały o zmianie
przeznaczenia lub zaniechania eksploatacji składnika mienia spółki
podstawowego z punktu widzenia funkcjonowania lotniska, jeżeli
zagraża to porządkowi lub bezpieczeństwu publicznemu, przepisy
ust. 1 – 7 stosuje się odpowiednio. Minister właściwy do spraw
transportu, wyrażając sprzeciw, określa ponadto w decyzji zakres
obowiązku kontynuacji dotychczasowej działalności przez spółkę,
a w razie potrzeby, także odpowiedni termin przywrócenia
dotychczasowej działalności przez spółkę.
9. W przypadkach, o których mowa w ust. 8, sprzeciw może być
wyrażony przed zawiadomieniem przez zarząd spółki o tych
zdarzeniach.
10. Do egzekucji obowiązków określonych w decyzji, o której mowa
w ust. 8, stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 17 czerwca
1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w

administracji (Dz. U.

z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z pó n. zm.5)).
11. Do
roszczeń o odszkodowanie z tytułu strat majątkowych poniesionych
przez spółki wskutek wydania przez ministra właściwego do spraw
transportu zgodnych z prawem decyzji, o których mowa w ust. 1 i 8,
stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 22 listopada 2002 r.
o wyrównywaniu strat majątkowych wynikających z ograniczenia
w czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela
(Dz. U. Nr 233, poz. 1955).
12. Przepisy ust. 1 – 11 stosuje się odpowiednio do innych podmiotów
określonych w art. 55 ust. 2 i art. 174 ust. 2.
13. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wykaz spółek,
o których mowa w ust. 1, kierując się koniecznością zapewnienia
porządku publicznego i bezpieczeństwa publicznego na ponadlokalnych
lotniskach użytku publicznego, w tym zapewnienia bezpiecznego,
ciągłego i efektywnego ruchu pasażerskiego i towarowego na tych
lotniskach.”;




32



29) po art. 65 dodaje się art. 65a i 65b w brzmieniu:
„Art. 65a. 1. Lotniska użytku publicznego mogą być zakładane na gruntach
stanowiących wyłącznie własność Skarbu Państwa lub jednostki
samorządu terytorialnego. Przepis ten nie narusza art. 65 i 225.
2. Nieruchomości, o których mowa w ust. 1, mogą być przedmiotem
użyczenia, najmu i dzierżawy na rzecz innego podmiotu zarządzającego
lotniskiem na cele lotnicze.
3. Przepis ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku rozbudowy lub
rozwoju istniejących lotnisk użytku publicznego, zgodnie z ich planami
generalnymi bąd planami zagospodarowania przestrzennego, chyba że
rozbudowa lub rozwój lotniska następuje, za zgodą ministra
właściwego do spraw transportu, na gruncie stanowiącym własność
zarządzającego tym lotniskiem.
4. Przepisy ust. 1 – 3 dotyczą także nieruchomości zajętych pod lotniska,
o których mowa w art. 60, przy czym zgodę, o której mowa w ust. 3,
minister właściwy do spraw transportu wyraża w uzgodnieniu
odpowiednio z
Ministrem Obrony Narodowej lub ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych.
Art. 65b. 1. Ze środków publicznych mogą być finansowane lub współfinansowane,
zgodnie z przepisami odrębnymi i prawem Unii Europejskiej:
1) zadania określone w art. 22b, 183 i 197;
2) inwestycje zakładającego lub zarządzającego lotniskiem w zakresie
budowy, rozbudowy, przebudowy, utrzymania i wyposażenia
lotnisk użytku publicznego lub lotnisk użytku wyłącznego
realizujących usługi w ogólnym interesie gospodarczym, o których
mowa w art. 54 ust. 7.
2. Minister właściwy do spraw transportu, kierując się potrzebą
zapewnienia rozwoju infrastruktury transportowej, określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania
wsparcia finansowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, ze wskazaniem
zadań inwestycyjnych podmiotów objętych wsparciem.”;

30) w art. 66 ust. 1 otrzymuje brzmienie:



33



„1. Statki powietrzne mogą startować i lądować, z zastrzeżeniem art. 93, z lotnisk
wpisanych do rejestru lotnisk cywilnych, których dane techniczne
i eksploatacyjne są opublikowane w Zintegrowanym Pakiecie Informacji
Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3. Aktualne dane techniczne
i eksploatacyjne lotnisk są przekazywane do publikacji w Zintegrowanym
Pakiecie Informacji Lotniczych przez zarządzającego lotniskiem.”;

31) art. 67 otrzymuje brzmienie:
„Art. 67. 1. Statki powietrzne i ich użytkownicy mają prawo korzystania z lotnisk
użytku publicznego na równych zasadach.
2. Warunki korzystania z lotnisk użytku publicznego, w tym opłaty za to
korzystanie, mogą być zróżnicowane wyłącznie w sposób niepowodujący
dyskryminacji użytkowników i zapewniający zachowanie zasad uczciwej
konkurencji, w szczególności ze względu na rodzaje i charakterystyki
statków powietrznych oraz charakter wykonywanych operacji lotniczych.
3. W celu doradztwa i mediacji w sprawach dotyczących przydzielania
czasów na start lub lądowanie na lotniskach użytku publicznego, na
których wprowadzono koordynację albo organizację rozkładów lotów, są
tworzone odpowiednio komitety koordynacyjne albo komitety
organizacyjne, z udziałem przedstawicieli: zarządzających lotniskami,
instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego, użytkowników
korzystających z lotniska regularnie lub reprezentujących ich organizacji
oraz podmiotów świadczących obsługę naziemną.
4. W celu doradztwa i konsultacji w sprawach związanych z usługami
obsługi naziemnej oraz z opłatami lotniskowymi, na lotniskach użytku
publicznego tworzy się komitety przewo ników lotniczych, z udziałem
przedstawicieli przewo ników lotniczych wykonujących w danym
sezonie rozkładowym loty regularne lub serie lotów nieregularnych
do i z danego lotniska oraz przedstawicieli innych użytkowników
użytkujących regularnie dane lotnisko.
5. W celu zapewnienia konsultacji i właściwej reprezentacji interesów
zarządzającego i użytkowników lotniska użytku publicznego,
w szczególności w sprawach infrastruktury znajdującej się na obszarze



34



tego lotniska lub w
jego otoczeniu oraz opłat za scentralizowaną
infrastrukturę lub korzystanie z urządzeń i instalacji tego lotniska,
tworzy się komitet konsultacyjny z udziałem w szczególności:
zarządzającego lotniskiem, instytucji zapewniających służby ruchu
lotniczego, przedstawicieli przewo ników lub ich komitetu oraz innych
użytkowników statków powietrznych, podmiotów świadczących obsługę
naziemną oraz innych zainteresowanych jednostek.
6. Komitety finansują swoją działalność ze środków własnych.
7. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
z uwzględnieniem przepisów prawa Unii Europejskiej oraz przepisów
międzynarodowych, szczegółowy sposób:
1) tworzenia i działania komitetów, o których mowa w ust. 3 – 5, oraz
ich współpracy między sobą i z organizacjami użytkowników lotnisk,
2) współdziałania oraz konsultacji komitetów z
zarządzającymi
lotniskami
– mając na uwadze poprawę funkcjonowania lotnisk użytku
publicznego, w których zostały utworzone oraz zróżnicowane zadania
komitetów ze względu na ich rodzaj.
8. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego zapewnia rejestrację
i przechowywanie danych dotyczących deklarowanych przez przewo -
ników rozkładów lotów oraz ich realizacji.
9. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego zapewnia, na sześć miesięcy
przed każdym sezonem rozkładowym, przeprowadzenie oceny
przepustowości lotniska przy użyciu metody uzgodnionej

z użytkownikami lotniska i przedstawienie ich Prezesowi Urzędu.
10. Wprowadzenie oraz zniesienie w porcie lotniczym koordynacji albo
organizacji rozkładów lotów, o której mowa w rozporządzeniu Rady
nr 95/93/WE z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad
przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych
Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 14 z 22.01.1993; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, str. 3, z pó n. zm.), następuje w drodze
decyzji administracyjnej Prezesa Urzędu, wydanej po zasięgnięciu opinii
podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 4 tego rozporządzenia.


strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 30 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: